Gå til innhold

Valg av Linux-distro?


Anbefalte innlegg

opensuse synes jeg er litt frøyt å poste som brukervennlig. Går du deg ikke vill i verktøyer og menyer der, så har du jammen god stedsans. For en som bytter over fra Windows, ville jeg anbefalt Mandriva. Eneste grunnen til at jeg byttet fra det var at det var sørgelig ustabilt på mine maskiner.(Noe som sikkert kan skyldes tuklingen min, men, men.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenker du spesielt på KDE menyen til Suse? Den kan enkelt byttes ut ved et høyreklikk. Enig i at den ikke er på lik linje med andre distroer som har som foremål å være så lite krevende som mulig, men den er helt klart en enkel distro der man finner utrolig mye man ikke finner i andre pakkebrønnene :)

 

Mint er fortsatt enklere enn Mandriva etter min mening. Mandriva har vel etter hva jeg husker drivere til skjermkort installert ut av boksen, mens Mint har alt man trenger av codecs etc. for å se på DVD og stort sett det meste man prøver å starte i en eller annen mediespiller, men det å installere drivere til skjermkort og annen HW er uansett ikke vanskelig i Mint.

 

Angående "-kjøre alle typer mediafiler" som trådstarter spesifiserer, er det noe alle distroer kan i utgangspunktet, men Mint har alt satt opp for brukeren, er uansett ikke så vanskelig i andre distroer.

 

I Mint er alt ferdig satt opp.

For å se DVD i Ubuntu trenger du pakkeprønner fra medibuntu.

For å få tilgang til Mandriva legge til pakkebrønner fra http://easyurpmi.zarb.org/

openSUSE må man legge til et par pakkebrønner som man må huke av i default liste av pakkebrønner

PCLinuxOS har det i pakkebrønnene, men ikke intallert

Mepis tror jeg også her dette i pakkebrønnene men ikke intallert

 

pakkene du forresten trenger for å se DVD er libdvdcss2 og for å se/høre det meste av videoklipp/lydfiler w32codecs.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar
opensuse synes jeg er litt frøyt å poste som brukervennlig. Går du deg ikke vill i verktøyer og menyer der, så har du jammen god stedsans.

 

det skal noe til å gå seg vill i OpenSUSE 11.0 og nyere. spesielt i den fantastiske KDE 3.5 løsninga de har. OpenSUSE er fantastisk enkelt. et temmelig godt operativsystem.

Lenke til kommentar

Suse´s meny påminner da skremmende mye om noen windows xp greie,og som i xp et høyreklikk senere er det bytta ut med "klassisk" menu,eller som i suse´s fall kde-menu,vaffal i suse 11.

For en fra windows burde det passe som hånd i handske.

Når man snakker om windows-convertiter er det ikke noe snakk om att kde er mest likt det de er vant med,går ju ikke an å skremme nye linux-brukere med det der brune gnome-greiene :p rare menyer og vertøylinjer over det hele, huttetu ;)

Dessutom, jeg som liker grønt liker åpenbart suse :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...