Gå til innhold

Valg av Linux-distro?


Anbefalte innlegg

Hei kan noen gi noen gode tips av Linux-distro og plug-in? :hmm:

 

Noen kriterier:

-Gratis

-Enkel installasjon

-Stabil

-Oppdateringer

-Liten og Rask

-Lav bruk av Cpu/Ram

-Max hastighet trådløs netverk

-Kjøre flere skjermer

-kjøre/redigere "MS Access" filer

-Kjøre Frame Net.2.0/3.0

-Lavt strømforbruk

-Uten virus/spyware osv.

-Thunderbird 2.0

-Firefox 3.0

-kjøre alle typer mediafiler

-web-tv

osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg stusset litt på .NET Framework, men så undersøkte jeg videre og så at Mono 2.0 nettopp har blitt lansert. Har støtten blitt god nok nå som den er ute?

 

absolutt hvilket som helst GNU/Linux.
Kanskje dagens (eller ukens) mest ubrukelige svar. En hvilken som helst GNU/Linux er ikke lett å installere, eller har god og enkel støtte for alle tenkelige trådløse kort. Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

-Gratis - Ja?

-Enkel installasjon - En med Live-CD

-Stabil - Stabil? LTS-versjon

-Oppdateringer - Vil du ha stabile sikkerhetsoppdateringer eller løpende helt ferske utestede programoppdateringer?

-Liten og Rask - Hvor liten ? Hva slags pc er det snakk om?

-Lav bruk av Cpu/Ram - Det avhenger av hva du mener med Lav

-Max hastighet trådløs netverk - Max?

-Kjøre flere skjermer - Skal skjermene kjøres konstant, eller ofte byttes/deaktiveres?

-kjøre/redigere "MS Access" filer - MS Access? Kexi, manuell konvertering, lurer på om Openoffice Base støtter MSNonAccess

-Kjøre Frame Net.2.0/3.0 - what endrebjo said

-Lavt strømforbruk - lavt?

-Uten virus/spyware osv. - Hello? Det er linux vi snakker om her

-Thunderbird 2.0 - Ikke Evolution?

-Firefox 3.0 - ?? Hello !! Linux!!

-kjøre alle typer mediafiler - Ahh - Ubuntu + ubuntu-restricted-extras

-web-tv - Hvilken??

osv.

Endret av Kagee
Lenke til kommentar
absolutt hvilket som helst GNU/Linux.
Kanskje dagens (eller ukens) mest ubrukelige svar. En hvilken som helst GNU/Linux er ikke lett å installere, eller har god og enkel støtte for alle tenkelige trådløse kort.

 

"på innsida er vi like". de er dog laget for ulike formål. derfor sa jeg bruk ubuntu. mange bruker det så det er lett å få hjelp.

 

til trådstarters formål vil det spille _null_ rolle hvilken distribusjon som blir valgt. de kjører akkurat samme program uansett. bruk ubuntu.

Lenke til kommentar

Nja, de fleste distroer er forskjellige på innsida også (utennom forks, remix osv), de deler felles programvare, men variasjonene og kombinasjonene gir store forskjeller.

 

Trådstarter: Ubuntu, hvis ikke prøv Fedora, Mandriva eller Suse (Mint skal også være populær, men er i bunn og grunn bare Ubuntu)

Lenke til kommentar

de har _ingen_ forskjeller som ikke kan endres på. det spiller dermed _ingen_ rolle hvilken distro man bruker - i utgangspunktet.

 

derfor finner man bare seg en distro som man liker, p.g.a. verktøyene som medfølger. forøvrig vil jeg korrigere din post litt - jeg ville postet openSUSE på andre (bak ubuntu), så Mandriva og til sist Fedora, da Fedora ikke egentlig er myntet på nybegynnere.

Lenke til kommentar

det der med rask er da ett relativt spørsmål,en ting er hvilket grensesnitt man velger, siste kde med full guffe er ikke det raskeste, likavel nok mest brukervenligt for en som kommer fra windows.

Går ju an å velge kde 3.5 istedet og slå av den verste pynten ;)

Ang distro og enkel operasjon/uppdatering så er det vel mandriva,suse og ubuntu i vilkorlig rekkefølge.

Helt gratis, med trådstarters utgangspunkt ellers hadde jeg nok foreslått mandriva powerpack men den koster ju litt kr såvida det ikke fölger med linuxformat etc gratis...

Endret av jaxawier
Lenke til kommentar

Takker for flere innspill. . . :thumbup:

 

Ønsker å gå over fra Xp til Linux, synes windows begynner å bli for stor del av pc`en og bruker for mye ressurser.

Men har ikke god nok kunskap på hva som er den som er best til meg i forhold til kriteriene?

-Kom gjerne med agurumenter for/mot, på forskjellige løsniger-

Lenke til kommentar

-Max hastighet trådløs netverk

-Kjøre flere skjermer

-kjøre/redigere "MS Access" filer

-Kjøre Frame Net.2.0/3.0

-Uten virus/spyware osv.

-Thunderbird 2.0

-Firefox 3.0

-kjøre alle typer mediafiler

-web-tv

 

Alle GNU/Linux distribusjoner oppfølger disse kriteriene. Noen distribusjoner er det riktignok litt mer jobb enn med andre. *Ubuntu må du legge til ufrie pakkearkiver for å installere codecs for mediafiler. Slackware må du hente mono fra slackbuilds.org for å støtte for .net, ettersom Slackware har et relativt lite offisielt pakkearkiv.

 

-Oppdateringer

Enkelte distribusjoner kjører siste versjon som oppdateringer, og følger ikke på med sikkerhets- og bugs-oppdateringer underveis. Eksempel er Zenwalk som kommer med ny release fire ganger i året. Arch Linux faller visst i denne kategorien også skal man tro Distrowatch.

 

-Liten og Rask

-Lav bruk av Cpu/Ram

Her kan vi med en gang eskludere Ubuntufamilien, Fedora og folk kommer sikkert på flere andre alternativer som ikke oppfyller disse kravene.

 

-Stabil

Her må du unngå bleeding-edge distribusjoner, siden disse inkluderer programvare hvor originalforfatterne vet at programvaren inneholder nok bugs til å ikke få stempelet «stable». Bleeding edge er nemlig ikke siste stable, men siste versjon. Fedora og Gentoo er kjente her, men også Ubuntu og OpenSuse er heller ikke fri for alpha-, beta- og andre programversjoner som er under tung utvikling.

 

-Enkel installasjon

Dette betyr at du ønsker å gjøre minst mulig valg selv? Jeg vet Ubuntu og Zenwalk har muligheter for installasjoner der du blir spurt om det absolutt minimale. Ubuntu krever nok litt mer av deg etter at selve installasjonsveiviseren er ferdig (vi har jo dette med ufri-programvare som kanskje går inn under installasjon?) enn Zenwalk. Gentoo sin er på mange måter enkel, men kanskje svært vanskelig etter det du mener med «enkel»?

 

Du sier lite om dine ferdigheter innen GNU/Linux, men «enkel installasjon» og at du i det hele tatt stiller dette spørsmålet kan tyde på at det ikke er allverden. For meg ser det ut til at Slackware oppfyller det meste av dine krav, men jeg er stygt redd for at denne distribusjonen kan være for utfordrende.

 

Zenwalk er ikke et dumt valg, men den feiler på stabilitet og oppdateringer.

 

Ubuntu har flere foreslått, men den er ustabil (kanskje ikke like mye LTD-versjonene?), den krever mye av maskinen din i forhold til andre distribusjoner og den har en streng politikk til ufri programvare.

 

OpenSuse har jeg lite kjennskap til annet enn at jeg at den var veldig (altfor) tidlig med å inkludere KDE4.1, noe som vitner om at den ikke er så veldig kresen på stabiliteten til programvaren i distribusjonen.

 

Det som jeg kan foreslå er Mandriva. Den oppfyller en del av kravene dine og har et meget bra kontrollpanel som gjør det enkelt for «nybegynnere» å bruke systemet. Jeg satte opp systemet på en PC med veldig lave specs, og den mestret oppgaven overraskende bra. Som de fleste andre feiler den på stabilitet ettersom den også er veldig glad i å utgi «siste versjon» - gjerne også før de er ferdige.

 

Ett råd er å installere noen av distribusjonene i VMWare og teste ut hver av de for noen uker. Du vil få føle litt hvordan det er å administrere disse systemene, noe som faktisk er en viktig, men høyst individuell del.

Lenke til kommentar

bra inlegg ovenfor,men må si suse har vart helt knirkefritt for meg,men jeg veksler ju mellom mandriva og akkurat suse, kanske styre unna ver 11 og heller gå for 10.3 istedet, mandriva har og en beta ute nå,burde nok styres unna den og for stabilitet. Kontrollpanel i suse er rimelig kurant,akkurat som mandriva sin. jaja :)

Lenke til kommentar

Nå er det jo ikke slik at disse distroene er direkte ustabile. Systemene kjører som regel veldig stabilt selv om noe av programvaren i distroene som betegnes som "bleeding edge" av og til krasjer. Selv kjører jeg arch (som definitivt går i denne kategorien) og har ikke hatt problemer med systemets stabilitet, selv om jeg har opplevd noen ganger at programvare ikke fungerer som ventet etter oppdatering. Uten at jeg har noen forutsetning for å vite noe om trådstarters behov vil jeg tippe at Ubuntu, Mandriva, Fedora og de andre store distroene leverer mer enn bra nok stabilitet.

Lenke til kommentar
-Liten og Rask

-Lav bruk av Cpu/Ram

Her kan vi med en gang eskludere Ubuntufamilien, Fedora og folk kommer sikkert på flere andre alternativer som ikke oppfyller disse kravene.

 

fordi..? Ubuntu i hackedbox f.eks bruker jo egentlig null cpu/ram. for ikke å snakke om Fedora i bash :whistle:

det har ingenting med distro å gjøre. KUN skrivebordsmiljø og program.

 

nå sier ikke "lav bruk av cpu/ram" så veldig mye. iforhold til Windows så bruker nå selv de store skrivebordsmiljøa (GNOME og KDE) lite cpu/ram. raskere enn Windows er dem óg. men om de er så små vet jeg ikke. da vil jeg heller bruke en vindusbehandler som går rett på X. for eksempel Fluxbox eller Openbox.

Lenke til kommentar

Generelt sett krever Ubuntu mye mer av PCen din for å kjøre de samme applikasjonene som på en hva skal vi si... lettere distro? Og ja, dette gjelder også uten X. Hva som kjører i bakgrunnen, hvilken støtte du kompilerer inn for programvare og kjerne, patchene som legges på og designet bak egen programvare har nok en del å si. Det er sikkert flere årsaker enn de jeg lister her. Et googlesøk bekrefter at flere sitter med de samme erfaringene som meg, og hvorfor ikke gjøre et forsøk med KDE i Ubuntu og Slackware og gjøre opp din egen erfaring?

 

Sammenlikner man med Windows er vel ingen av disse systemene trege, men i forhold til hverandre er det forskjeller.

 

Fin kommentar av anders iver som helt riktig påpeker at det er først og fremst i programvaren forskjellene i stabilitet ligger.

Endret av brebbesvik
Lenke til kommentar

dersom man skal sammenligne KDE i Ubuntu og KDE i Slackware må man også tilpasse all annen programvare slik at vi finner nøyaktig samme programvare (inkludert samme kjerne) i Ubuntu som i Slackware. da kan jeg garantere at du får likt resultat. dette fordi du i realiteten kjører akkurat samme operativsystem. man kan gjøre Slackware Ubuntu og man kan gjøre Ubuntu Slackware - om man gidder.

 

poenget mitt er at det spiller ikke så stor rolle hvilket GNU/Linux OS man velger, bare man velger et. dersom man synes verktøyene som kommer med f.eks Ubuntu er teite, så bruker man et annet - f.eks Mandriva. spiller ingen rolle. samme program til dem alle. man finner bare et man liker.

Lenke til kommentar
(Mint skal også være populær, men er i bunn og grunn bare Ubuntu)

Om man kan måle popularitet i henhold til lista på Distrowatch, ligger Mint som regel mellom 2 og 3 plass på. Mepis har også blitt byttet ut til fordel for Mint på Distrowatch sin Major Distrobution liste.

 

Mint bruker kanskje hovedsaklig de samme pakkebrønnene som Ubuntu, men skiller seg nok fra Ubuntu til at det kan kalles "Ubuntu med Codecs" som veldig mange refererer Mint som, men om man ønsker full støtte av media-ut-av-boksen finner man kanskje ikke noe som er enklere enn Mint.

 

Distrowatch

"But Linux Mint is not just an Ubuntu with a new set of applications and an updated desktop theme. Since its beginnings, the developers have been adding a variety of graphical "mint" tools for enhanced usability; this includes mintDesktop - a utility for configuring the desktop environment, mintMenu - a new and elegant menu structure for easier navigation, mintInstall - an easy-to-use software installer, and mintUpdate - a software updater, just to mention a few more prominent ones among several other tools and hundreds of additional improvements. The project also designs its own artwork, while its reputation for ease of use has been further enhanced by the inclusion of proprietary and patent-encumbered multimedia codecs that are often absent from larger distributions due to potential legal threats. However, one of the best features of Linux Mint is the fact that the developers listen to the users and are always fast in implementing good suggestions."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...