Giallorossi Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Blir det samme som om du skulle betalt 5 kroner for et sugerør på Mac'ern.Prinsipp sak Edit: Hva blir det neste dem skal ta seg betalt for? Forbrukere på si ifra Du er klar over at vi i Norge betaler for småting hos fastfoodkjedene som i mange land er gratis? Eksempelvis sausbeger? Bekrefter ikke bare det mitt eksempel? Lenke til kommentar
Zimon Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 .. men for f.eks en kompis av meg som bor på Strømmen og jobber i Lørenskog + hater å kjøre bil i Oslo! Så vil dette bety nok at han heller kommer til å velge levert via Posten som servicepakke. Dette blir fryktelig off-topic, men denne var litt morsom.. Dersom "å kjøre bil i Oslo" hadde ment å kjøre nede i bykjernen med masse lyskryss og kaos og det som værre er hadde det vært en ærlig sak. Men fra Lørenskog til Netshop Oslo er jo gjennom et par rundkjøringer, krysse fylkesgrensen og så på noe ala en motorvei i 2 minutter så er du der. Det er jo ikke i nærheten av antydning til "å kjøre bil i Oslo" :-) Jau, litt off topic ja, men for ham så er innenfor oslos bygrense å regne som oslo. Han er en slik som ikke klarer å lese kart og han blir ganske fort frustrert. Tok med lang tid å overbevise ham at veien til Netshop Oslo er enkel og grei. Og ja han har fått noen turer til NO som beviser at han turte. Foreldrene til dama bor i Bærum og han aksepterer å gjøre hovedveien igjennom Oslo, men skal han til sentrum så er det tog eller sitte på med andre. hehe Selv har jeg ingen problemer med å forstå Netshop sitt transportgebyr på 40kr. Oversikten som Netshop la inn tidligere i denne tråden har jeg heller ingen store problemer å forstå tallene fra. For 1, ordren må igjennom systemet. 2, den skal plukkes. 3, den skal pakkes og sendes. 4, Den skal mottas og registreres på hentebua. 5, Det sendes ofte SMS ut til kunden at ordren er klar til henting. Når man legge på timelønn til lagermedarbeidere, sjåfør, drivstoff, forsikring, slitasje på bil, kostnader forbundet med selve fysisk lokasjon/lager etc etc. Så tror jeg ikke at rundt 200kr er en helt borte i natta sum. Ren mattematikk så betyr det at om de har utgifter på si kr 200,- og noen kjøper en vifte til 40kr. Innpris på vifte er 20kr, det vil si fortjeneste på viften = 20kr og minus 200 for kostnadene = 180kr i tap. Dette er bare ett fiktivt eksempel som legger fram ett regnestykke. Selv tror jeg at Netshop trenger å være åpne og ærlige mot sine kunder, noe som jeg synes de er. Eneste jeg har å utsette er at de kunne evt sent ut en mail til de kunder som har benyttet seg av Hentebu (evt til hele kunderegisteret sitt) med informasjon om ny transport pris for hentebu ordrer. Kan ikke huske å ha sett dette på nyhetsbrevene(Ukens tilbud mailene) eller annen mail. For kundene har rett på informasjon om forandringer som påvirker dem, hadde jeg bestillt noen varer og oppdaget ved henting at dægern dette var dyrere enn jeg trodde det skulle bli grunnet at transportgebyret hadde blitt plutselig innført så hadde jeg nok blitt litt snurten ja. Firmaer generelt bør bli flinkere å informere kundene sine ved forandringer som påvirker kunden! Lenke til kommentar
Ninjahamster Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 dere kunne kansje funnet en annen løsning på problemet. over en vis ordere sum så ble ikke frakta på 40kr inkludert. og dermed opmuntra folk til å bestille for summen. edit: heller brukt det som et "straffe" gebyr for å bestille 1 ting under 500kr totalt. Enig her. Ved f.eks. en totalsum på orderen på 1000 eller over burde ikke dette gebyret være tilfelle. På småting (som de selv nevner/uthever i sin post) skjønner jeg de veldig godt. Jeg synes det blir feil å "straffe" alle fordi en del småhandler mye. De gjør/gjorde jo dette akkurat fordi at det ikke var noe gebyr. Jeg ville hatt mye større forståelse for dette gebyret hvis det kun blei fakturert såkalte småkjøp. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 (endret) Pcutstyr har hatt et slikt begyr så lenge jeg kan huske. De tar for tiden 58kr for henting av varer på hentestasjonen. Endret 15. oktober 2008 av mandela Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 (endret) Pcutstyr har hatt et slikt begyr så lenge jeg kan huske. De tar for tiden 58kr for henting av varer på lager. 40 kroner for en butikk som ligger i Sandefjord, og sender varer til Oslo/Sarpsborg for at folk skal kunne hente dem er greit. 58 kroner for å hente varer direkte på lageret til sjappa, synes jeg IKKE er greit. Endret 15. oktober 2008 av magnusalex Lenke til kommentar
mandela Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 magnusalex, feil ordbruk fra min side, pcutstyr har en hentestasjon i fredrikstad, ikke lager. Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Hm... hvor er lageret dems da? Når jeg har hentet varer der (bor i sarpsborg selv), ser det ut som om de har mer enn nok lagerplass og varer der? Lenke til kommentar
anbar Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Riktig phax... eNigma333 med flere skjønner ikke helt hvor mye penger smågebyrer blir i året. Personlig har jeg spart mye ved og presse gebyrer hos de fleste. Jeg blir alltid provosert når de finner nye steder og putte et gebyr. Ref bomring ol... ref: bytur? Som sagt, man forandrer handlemøsnter om det er prekært... Finanskrisen vil antageligvis få følger, så det er kanskje riktig å bli lært opp til et mer riktig forbruk. Lenke til kommentar
Largie Skrevet 15. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2008 ref: bytur? Som sagt, man forandrer handlemøsnter om det er prekært... Finanskrisen vil antageligvis få følger, så det er kanskje riktig å bli lært opp til et mer riktig forbruk. Personlig merker ikke jeg "finanskrisen" på kroppen og jeg regner med at de fleste i Norge heller ikke gjør dette. Her er det ikke snakk om en riktig eller ikke riktig forbruk, den kommentaren lukter det troll av lang vei. I mellomtiden ordner jeg meg på andre måter. Håper Netshop krønsjer tall imellomtiden og vurderer situasjonen over tid. Min spådom er færre ordre, mindre varer igjennom utleveringsteder som f.eks Oslo. Dette blir sakte men sikkert kroken på døra hvis kundene forsvinner. Det hadde ikke vært noe som helst problem å la ansatte ved stasjonene fjerne fraktgebyret for ordre over en viss sum, på denne måten ville det virke mer hensiktmessig. Lenke til kommentar
Giallorossi Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Riktig phax... eNigma333 med flere skjønner ikke helt hvor mye penger smågebyrer blir i året. Personlig har jeg spart mye ved og presse gebyrer hos de fleste. Jeg blir alltid provosert når de finner nye steder og putte et gebyr. Ref bomring ol... ref: bytur? Som sagt, man forandrer handlemøsnter om det er prekært... Finanskrisen vil antageligvis få følger, så det er kanskje riktig å bli lært opp til et mer riktig forbruk. Dagens moral-preken Lenke til kommentar
spock84 Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 OP beviser ikke noe annet enn at han er usedvanlig gjerrig. At det går an; klage på et lite ekstrabeløp som tilsvarer 1 promille av det vedkommende handler for. Skammelig. Lenke til kommentar
Giallorossi Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 OP beviser ikke noe annet enn at han er usedvanlig gjerrig. At det går an; klage på et lite ekstrabeløp som tilsvarer 1 promille av det vedkommende handler for. Skammelig. Klare enkelte her virkelig ikke å se an situasjonen til Trådstarter? Det dreier seg ikke om 40 kroner, en gang, men flere titals ganger. Bare i Ekspedisjonsgebyr så kommer trådstarter sansynligvis til å bruke en tusenlapp eller to, noe han ikke liker. Nå tror jeg trådstarter har råd til å betale de 40 kronene vær gang, men som jeg sa: Det er en prinsipp sak, hva blir det neste? Men hvis det har seg slik at NetShop er nære ved konkurs - så selvsagt skal vi støtt dem Lenke til kommentar
friskies Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 "graver sin egen grav" synes jeg var festens høydepunkt her, lol Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Tidligere var det jo "OK" at NetShop var litt dyrere, fordi man trodde de hadde god service. Det har de til de grader motbevist når det gjelder retur av dyrere ting (har hatt store problemer med en laptop, der jeg opplevde trenering, løgn og udugelighet). Jeg styrer hvertfall unna NetShop når jeg skal handle. Lenke til kommentar
mistercartman Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 (endret) Herregud da mann!!! Om du handler hardware for 30-40k i året som du sier så har du vel fanden meg råa til å spandere 30/40,- kroner i frakt hver gang du bestiller derifra? Nå må dere gi dere altså... Ja, alle liker å kaste ut en tusing eller to på kjipe ekspedisjonsgebyr (eller hva dem så fint kaller det) Trådstarter bestiller ofte små og ofte pakker, det kan bli gronker etterhvert. Ikke dårlig at trådstarter i så tilfelle tar seg tid til å dra til Netshop en gang i uken. Foreslår at vedkommende for miljøets skyld begynner å tenke litt lenger frem enn 7 dager når varer bestilles. (2000/40,-= ca 50ganger /365 dager blir omtrent 7. Altså en handel hver 7. dag. Endret 15. oktober 2008 av mistercartman Lenke til kommentar
Giallorossi Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Tidligere var det jo "OK" at NetShop var litt dyrere, fordi man trodde de hadde god service. Det har de til de grader motbevist når det gjelder retur av dyrere ting (har hatt store problemer med en laptop, der jeg opplevde trenering, løgn og udugelighet). Jeg styrer hvertfall unna NetShop når jeg skal handle. Da er du en av dem uheldige. Mitt første møte var også noe uheldig, jeg skulle levere tilbake min Pc (19 200 lapper tilbake), de godtok det med en gang, men det tok dem x-antall uker før det skjedde. Jeg har ikke stoppet å handle med dem av den grunn. Returnerte et 8800 Skjermkort for litt siden, det var defekta, og tilbake fikk jeg et Ati 4870, altså bedre enn et 8800 (Ultra), atpåtil var det 1 Gb minne på det og ferdig overklokket. Lenke til kommentar
mistercartman Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Blir det samme som om du skulle betalt 5 kroner for et sugerør på Mac'ern.Prinsipp sak Edit: Hva blir det neste dem skal ta seg betalt for? Forbrukere på si ifra Du er klar over at vi i Norge betaler for småting hos fastfoodkjedene som i mange land er gratis? Eksempelvis sausbeger? Bekrefter ikke bare det mitt eksempel? Ved første øyekast kan det kanskje virke sånn, men ser du på hva dette koster i Norge kontra USA, er det lett å se at situasjonen ikke er så enkel. I USA er prisen for disse sausbegrene så lav at det ikke er noe poeng å ta betalt for dem. I dette tilfellet koster tjensten Netshop tilbyr en del å drifte. Hadde den kostet next to nothing ville det selvfølgelig vært drøyt om den ble gebyrbelagt. Men når den faktisk koster bedriften litt penger, da er det ikke like ufornuftig å ta betalt. Skal du bruke sugerør som eksempel bør du heller si at det blir det samme som at vi nå må betale 20 øre for et sugerør. Eller noe i den duren. Lenke til kommentar
Giallorossi Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Blir det samme som om du skulle betalt 5 kroner for et sugerør på Mac'ern.Prinsipp sak Edit: Hva blir det neste dem skal ta seg betalt for? Forbrukere på si ifra Du er klar over at vi i Norge betaler for småting hos fastfoodkjedene som i mange land er gratis? Eksempelvis sausbeger? Bekrefter ikke bare det mitt eksempel? Ved første øyekast kan det kanskje virke sånn, men ser du på hva dette koster i Norge kontra USA, er det lett å se at situasjonen ikke er så enkel. I USA er prisen for disse sausbegrene så lav at det ikke er noe poeng å ta betalt for dem. I dette tilfellet koster tjensten Netshop tilbyr en del å drifte. Hadde den kostet next to nothing ville det selvfølgelig vært drøyt om den ble gebyrbelagt. Men når den faktisk koster bedriften litt penger, da er det ikke like ufornuftig å ta betalt. Skal du bruke sugerør som eksempel bør du heller si at det blir det samme som at vi nå må betale 20 øre for et sugerør. Eller noe i den duren. Vel når trådstarter sier tjenesten er gratis noen andre steder så kan det da ikke være så altfor dyrt? du forsto eksemplet mitt, hvorfor gidde å henge seg borti ord? Lenke til kommentar
Largie Skrevet 15. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2008 mistercartman: Det er helt klart at du ønsker å provosere, håper du får napp. Mange er nok vant til gebyrer i hytt og pine, men det er enn slik at noen ønsker og si fra om "unødvendige" gebyrer. Jeg har tidligere vært i en tvist ang. Telenor som skulle ha ekstreme gebyr for nedgradering av en ISDN til analog line f.eks... Andre betalter 1500 kr uten og blunke, jeg endte med gratis nedgradering og 3 mnd fri mnd fri abb kostnad. Tidligere har jeg kjøpt inn alt som privatbruker, men nå ser det ut som man må kjøpe på kreditt for og få bukt med gebyrene. Lenke til kommentar
Caliber Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Jeg må bare slenge meg på diskusjonen og lufte min mening om saken. At netshop nå tar seg betalt for frakten for hentebua for å rettferdiggjøre utgifter de har på sin side, syns jeg absolutt er rettferdiggjort på bakgrunn av både deres argumentasjon og det faktum at de faktisk gidder å tilby denne tjenesten. Nå kan det dog sies at slike tiltak er nødvendige for å skille seg ut i dagens hav av webshop'er, og sannsynligvis gir hentebua langt mer kroner i kassa enn det tiltaket koster å drifte i sin nåværende form. Som forbrukere vil det aldri være positivt med gebyrer, hva enn de står for eller utgjør i kroner, men det virker som om flere her i tråden glemmer hvor godt denne tjenesten kommer oss i Oslo-området til gode, det kan iallefall jeg skrive under på. Det jeg dog ikke setter pris på er at jeg som kunde ikke blir informert om denne utgiften på en skikkelig måte ved at den blir "snik-innført" under nesa mi, som nevnt tidligere i tråden. En god løsning for alle parter, både med tanke på lommeboken til oss forbrukere og "problemet" netshop nevner mht. små-order som for deres del er langt fra lønnsomme, er jo nettopp at dette gebyret er forbeholdt ordrer av lav verdi. Tittelen på tråden syns jeg derfor er både feil og i overkant negativt-ladet, selv om jeg altså er enig i at løsningen ikke er optimal. Mvh, Caliber Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå