Gå til innhold

Advarsel: Netshop graver sin egen grav ved og innføre frakt på varer til Oslo avdelingen!


Anbefalte innlegg

Hei !

 

Ser vår tilstedeværelse i denne tråden ble etterlyst, så får legge inn ett lite innlegg som svar på kommentarene rundt dette.

 

Vi har nå innført ett transporttillegg på 40,- inkl. mva. for ordre som hentes i Oslo og Sarpsborg. Årsaken til dette er selvsagt å dekke inn deler av kostnadene rundt denne ekstra logistikken. Vi har som kjent en egen lastebil som bringer varer inn til Oslo (og nå også til Sarpsborg) 6 dager i uken av egne sjåfører. Vi har også bemanning både i Oslo og Sarpsborg, samt lokaler for virksomheten. Til sammen er det cirka 8 årsverk som jobber kun med dette hos oss.

 

Den ekstra totalkostnaden for oss ved å drive disse hentebuene er selvsagt enorme, men vi mener denne tjenesten er helt topp for våre kunder (noe også salgsutviklingen i Oslo etter vi gjorde om konseptet til denne driftsmodellen har bekreftet for oss).

 

Vi har nå gjort oss en del erfaringer med dette etter å ha drevet på denne måten i cirka ett halvt år, og også fått god oversikt over kostnadsbildet rundt dette. Total kostnad pr. sending ligger mellom 200 og 250,- for håndteringen med plukking, pakking, frakt, emballasje og utlevering av varen i tillegg til kostnadene ved å leie lokaler for utleveringsstedene.

 

Vi ser videre at svært mange av ordrene vi leverer ut inneholder f.eks. en enkelt kabinettvifte eller andre ting med en ordresum på kanskje 40-50,- eller noe sånt. Med tanke på at kostnadene ved å håndtere en slik ordre beløper seg på det flerdobbelte av den totalt ordresummen er ikke dette spesielt god økonomi for oss. Vi har derfor besluttet å innføre dette transporttillegget for å:

1) Dekke inn en bitteliten del av kostnaden for å drive hentebuene

2) Få en mer tilfredsstillende ordreverdi, basert på teorien om at dersom man må betale litt for håndteringen så forsøker man å samle ordrene litt.

 

Som dere ser dekker tillegget cirka 20% av vår direkte kostnad forbundet med sendingen, og jeg syns ikke det er urimelig.

 

Jeg ser at en del er uenig i dette, men vi må ta våre avgjørelser ut i fra vår drift, og personlig er jeg overbevist om at dette er en riktig avgjørelse for Netshop. Og håper og tror at dere som kunder også ser sammenhengen rundt dette.

 

Takk for oppmerksomheten, og ha en fin dag !

 

Med vennlig hilsen

 

Svenn Aage

Netshop

Endret av Netshop
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

dere kunne kansje funnet en annen løsning på problemet.

over en vis ordere sum så ble ikke frakta på 40kr inkludert. og dermed opmuntra folk til å bestille for summen.

 

edit: heller brukt det som et "straffe" gebyr for å bestille 1 ting under 500kr totalt.

Endret av kjeLL//
Lenke til kommentar
Ikke uventet kanskje.

Netshop Oslo nedlagt, folk sparka, ikke eget lager lenger. Kun hentebu (som kanskje blir stengt/nedlagt den også).

Det er jo dårlig butikk å frakte vifter, kabler og småtteri "gratis" for de som "bare skal innom" og hente litt smått. :)

Så da velger nok de kundene å bestille andre steder og heller hente på "posten" (Kiwi).

 

Sjøl har jeg ikke handlet der på "lenge" (dvs. siden sommerferien).

Ble litt overrasket da eldstedatter fortalte at hun måtte betale 40kr for å hente sin Acer A150.

Så det var forklaringen. :hmm:

Oi My, Oi My! :)

Lenke til kommentar
Jeg ser at en del er uenig i dette, men vi må ta våre avgjørelser ut i fra vår drift, og personlig er jeg overbevist om at dette er en riktig avgjørelse for Netshop. Og håper og tror at dere som kunder også ser sammenhengen rundt dette.

Når jeg ser dere visstnok har sparket noen folk og sliter bittelitt så kan jeg forstå dette. :)

 

PS: NetShop SuperTirsdag (?) :ph34r:

Lenke til kommentar

Kjempeflott med feedback fra Netshop. Takk Svenn Aage!

 

Jeg har full forståelse at dere har en kostnad rundt plukking, levering og registrering av varene. At dere ikke bruker mer enn 8 årsverk er jo kjempe bra i seg selv :) Men det har vel vært fortjeneste så langt i prosessen?

 

Desverre setter dette gebyr en demper for "småhandelen", men på den andre siden er det jo akkurat dette dere vil. Håper avkastningen på større salg er bedre enn alle små siden dere vil miste spesielt impulskjøp.

 

Når jeg ser på hvordan tjenesten hentebu har utviklet seg vil nok jeg gå bort fra konseptet og velge bedriftspakke dør-til-dør framover. Selv på mellomstore varer eller småkrims koster det ikke mye mer for og få varen rett på døra.

 

Håper dere går tilbake til gammel praksis når salget går nedover...

Lenke til kommentar

Dette er vel en ganske grei beregning. Enten må dere betale 40 kr for å ha denne muligheten eller så blir hentebua nedlagt og muligheten forsvinner.

Når man ser litt på regnskapet til netshop og ser at de fortsatt ikke har klart å tjene penger, så synes jeg det er fint at de tar noen grep slik at de klarer å holde hodet over vannet.

Dersom noen av pengene hadde blitt brukt på mer kompetente medarbeidere i hentebu Sandefjord og reklamasjon ville kanskje salget og inntjeningen økt også.

Lenke til kommentar
For meg som kjører forbi Netshop Oslo stort sett hver dag, så blir det uannsett en fordel å få det til Hentebu, men for f.eks en kompis av meg som bor på Strømmen og jobber i Lørenskog + hater å kjøre bil i Oslo! Så vil dette bety nok at han heller kommer til å velge levert via Posten som servicepakke. 110-40 = 70kr diff ca. Deretter trekker man fra km i slitasje, drivstoff og forsikring på bilen + tiden man faktisk bruker. Vips så vil det være mye mer gunstig å ta det via posten servicepakke.

 

Kompisen din veit at dette hentelageret ligger på Grorud, og ikke midt i byen? Fra Lørenskog er det vel ca 4 min å kjøre...

 

Uansett...jeg som kjører forbi hentebua hver dag til og fra jobb, kommer nok uansett til å handle hos Netshop. Bestille varer før kl 9 om morran, og henter samme dag etter jobb. Rett og slett genialt. :)

 

 

Pantera

Lenke til kommentar
Forstå at ting koster her i verden, ikke forlang å få noe gratis du selv ville tatt betalt for.

Selvfølgelig har man forståelse for det NetShop gjør (Og enda mer når de evt har en bitteliten innskjerpning), men når noe tidligere var gratis og endrer seg så kan man vel ikke forvente seg gratulasjoner tilbake? :)

 

Blir på samme måte som oljeprisen nåtildags, "billig" før, dyr nå - folk blir litt opprørte. ;)

 

 

Edit: Uansett, for mind del har denne saken ikke en dritt å si, jeg kommer alltid til å prioritere å kjøpe fra NetShop hele tiden. :)

 

PS: Super Tirsdag :!:

Endret av Giallorossi
Lenke til kommentar

Har klaget til Komplett/Norek også på gebyret der jeg... Enda ikke fått tilbakemelding om hva de vil gjøre med det, men jeg vet noen firmaavtaler ol gir 0 kr i gebyr ved henting lokalt.

 

Du må huske på at Netshop avd Oslo har gått fra en kjempebutikk til et lite hentelager som du nå må betale for levering hos. Netshop må ha regnet på utgiftene før de satte igang med gratis levering tidligere. Derfor mener jeg at det er min fulle rett til og klage på at tjenesten blir dårligere. Dette er ikke akkurat et annonsert gebyr, fikk det slengt på siste bestilling.

 

Man forstår godt at ting koster her i verden, det er derfor man er meget prisbevist på alt man gjør. Du syntes kanskje 40 kr er ingenting og skvaldre om. Neste år øker dette til 60 kr, så 80 kr osv osv...

Lenke til kommentar
Herregud da mann!!!

 

Om du handler hardware for 30-40k i året som du sier så har du vel fanden meg råa til å spandere 30/40,- kroner i frakt hver gang du bestiller derifra?

 

Nå må dere gi dere altså...

Ja, alle liker å kaste ut en tusing eller to på kjipe ekspedisjonsgebyr (eller hva dem så fint kaller det) :)

 

Trådstarter bestiller ofte små og ofte pakker, det kan bli gronker etterhvert. :)

Lenke til kommentar

Riktig phax... eNigma333 med flere skjønner ikke helt hvor mye penger smågebyrer blir i året.

 

Personlig har jeg spart mye ved og presse gebyrer hos de fleste. Jeg blir alltid provosert når de finner nye steder og putte et gebyr. Ref bomring ol...

Lenke til kommentar

At de går med underskudd med nesten 10 mill i 2007 vil jeg tro ligger på oppkjøpene de har gjort i markedet selv om jeg ikke finner spor av disse i regnskapene deres (dette bør vel dukke opp under Goodwill?).

 

De tjener penger på varene de selger, ingen tvil om det (selv om ~8% ikke er en stor dekningsgrad), men de doblet diverse driftskostnader fra 2005 til 2006. Dette har de ikke klart å rette opp i og det er disse kostnadene som spiser av fortjenesten deres. Et annet problem kan være at lagertiden på varene er nesten doblet på 2 år.

 

Alt dette er synsing utenifra, Netshop/daglig leder får selv velge å kommentere disse påstandene, men at de kan fortsette på denne måten i fremtiden er helt utenkelig og vi vil nok se store endringer i måten sjappa blir drevet på.

Lenke til kommentar

Kjipt av Netshop, de hadde kunnet sikret seg lojale kunder uten ekstra kostander ved å gjøre dette på gammlemåten.

 

Edit : Så ikke innlegget til Netshop.

 

Netshop må da bare få lov til å holde på som de øsnker, men ser ikke helt hvordan de får det til å bli 200 - 250 kroner pr ekspedisjon av en pakke.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...