fredd5050 Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 1) Hey, har planer om å gå på automatisering neste år..(går elektro nå) , men jeg lurer litt på hva en automatiker gjør.. har helst lyst til å jobbe offshore...kan jeg få et Tydelig svar på hva automatikere gjør ute i nordsjøen? 2) Lurer også på hva startlæønnen til en automatiker som jobber offshore er..? 3) Lurer også på om det er vanskelig å få jobb som automatiker i nordsjøen,,( hva snitt bør du ha) Trengs det mange automatikere?? takk Lenke til kommentar
V_B Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Heisann. Du spørr ett ganske omfattende spørsmål her så skal prøve å svare av beste evne. For å forklare kort og enkelt, så er automatiker et fag der du jobber med styring og regulering av anlegg. Automatikerfaget blir vel betegnet som et av de vanskeligste og bredeste fagene du kan ta på yrkesfag. Det er egentlig opp til hver bedrift om hvordan de bruker en automatiker, men kan fortelle litt om min egen arbeidserfaring til nå (Er i de siste mndene av læretiden) Hverdagen min består for det meste av drifting og vedlikehold av platformene som ligger samlet der jeg jobber. Det er fryktelig lite montasje arbeid, så det går for det meste i teste, feilfinne og holde oppsyn med utstyret på installasjonene. Når det kommer til utstyr så er det litt annerledes enn hva jeg var vant med fra skolen hvertfall. Du har det vanelige med nivåmålinger, trykkmålinger osv osv, men det er også litt rørlegging i form av tubing, vedlikehold av brannutløsningsløyfer basert på lufttrykk, mekanisk arbeid i forhold til ventiler, litt eldre måle/alarm prinsipper samt bittegranne databruk når det kommer til kommunikasjon mellom utstyr og overvåking (har egen faggruppe for dette) Startlønnen offshore innad i mitt selskap går ett prosenter av fagarbeiderlønn. Man starter på 40%, så 50% og opp til 80% i slutten av læretiden (tror det var sånn). Startlønnen ligger på omtrent 13 000,- kr mnd. Når det kommer til arbeidsmarkede så blir jo dette veldig varierende. Eksempel kan være at da jeg søkte tok firmaet inn 4 automatiker lærlinger, mens i år ble det bare 1 som kom inn. Det som er viktig å gjøre vist du absolute vil komme offshore er å søke på både operatør og kontraktør firmaer. Karaktermessig så tørr jeg ikke gi noe spesifikt svar fordi det varierer fra firma til firma om hva slags snitt de setter, men alt jeg kan si er at du burde jobbe godt uansett. Tenk deg slik at du ofrer 2 år av livet til å sette et grunnlag for resten av ditt livs karriere. Læretiden offshore er et super bra grunnlag for å søke videre offshore eller i andre firmaer som jobber med offshore relaterte oppgaver. Lenke til kommentar
anonano Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 1. Offshore hos operatør(StatoilHydro, Shell, Bp osv)jobber du veldig mye med feilsøking, vedlikehold og litt installasjon. Er det større installasjonsjobber som skal gjøres leies det inn en kontraktør (Aker, Aibel osv). Typisk feilsøking kan vær at kontrollrommet oppdager at en nivåmåler måler feil. Typiske feil kan da vær en dårlig kobling en plass, komponenter internt i måleren har feilet, prosessrelaterte feil(skum i tanken, annen væske enn det måleren var satt opp for) og mye mer. Du må da prøve å finne ut av dette, ofte i samarbeid med kontrollrommet og prosessoperatører som jobber ute i feltet. Dette gjør jobben veldig spennende, det holder ikke at du bare kan automatiseringsbiten, du må også forstå prosessen! Vedlikehold kan vær å sjekke om ventiler stenger, hvor raskt det stenger, åpne de og skifte deler som blir slitt, sjekke om målere viser rett osv. Installasjon kan vær å montere kabelgater, rør eller legge kabel og kople den til. 2. Har ikke helt kontroll på lønn lengre, men ser at venner av meg med fagbrev som jobber for StatoilHydro ligger på 500-900 000 på skattelistene. Som lærling tjener du nok en del mindre enn det, men du tjener uansett godt. Du får 50% offshore tillegg og overtidsbetalt når du er på kurs i friperioden din, noe det blir en del av. Det var vertfall slik tidligere, ting kan ha forandret seg nå. Du bør uansett aldri velge yrke utifra lønn selv om det kan vær fristende. 3. Trur nok det krever ganske bra karakterer å få jobb i et operatørselskap, men se på det som en god investering i framtiden. Er du litt oppegående skal det ikke store innsatsen til for å få gode karakterer. Hos en kontraktør er nok kravene mindre, men du er da ikke sikker på å få komme offshore. Ut i fra hva jeg har sett er det vertfall flere automatikere offshore for operatørselskapene enn elektrikere. Hva behovet framover blir tørr jeg ikke å spå. Automatikerfagbrevet gir deg et veldig godt grunnlag for videreutdanning hvis du noen gang skulle vurdere det.(ikke hør på tullingene som sier at du må gå allmen for å gå ingeniør). Skulle du mot formodning bli lei av å jobbe som automatiker er veien videre til prosess eller elektro veldig liten. Lenke til kommentar
V_B Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 [/quoteHar ikke helt kontroll på lønn lengre, men ser at venner av meg med fagbrev som jobber for StatoilHydro ligger på 500-900 000 på skattelistene Det blir nok ikke tilfelle i læretiden [/] overtidsbetalt når du er på kurs i friperioden Varierer veldig fra firma til firma Automatikerfagbrevet gir deg et veldig godt grunnlag for videreutdanning hvis du noen gang skulle vurdere det.(ikke hør på tullingene som sier at du må gå allmen for å gå ingeniør). Skulle du mot formodning bli lei av å jobbe som automatiker er veien videre til prosess eller elektro veldig liten. I`ll second that Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel. Vennligst forsøk å tenk på dette neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler. Bruk -knappen i første post for å endre emnetittelen. Tråden bryter også med tre-ords-regelen. (Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men ta gjerne og dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.) Lenke til kommentar
Zcorp Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Hei, eg er ein kar på 20. Var ferdig med automasjon på skolen nå i sommer 08 men, eg har ikkje fått lærlingplass. Er det noen der ute som har ein plass eg kan søke på? har seff søkt hos de fleste sånn som statoil og aker osv. eller om det er noen som vet om ein plass eg kan jobbe som hjelpearbeider. ( trenger penger) helst i Bergens området. tusen takk for all hjelp eg kan få=) Lenke til kommentar
Morfiril Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Husk at de som går automatikker linje også kan søke om å begynne som lærling for fjernstyrte undervannsoperasjoner (ROV Pilot/Operatør) fagbrevet. Se www.oof.no opplæringskontoret for oljerelaterte fag. Lenke til kommentar
paddaa Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 1) Hey, har planer om å gå på automatisering neste år..(går elektro nå) , men jeg lurer litt på hva en automatiker gjør.. se svaret mitt på denne posten: KLIKK HER Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå