appelsinbrus Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 (endret) Tenker å lage meg ei nettside, men jeg aner ikke hvordan jeg gjør sånt noe. Har lest en del rundt forbi om hva du trenger, "ja asså atte du trenger sånn ei adresse, domene heter det visst, åsså webhotell åsså godaddy.no lol!!11oneone" Finnes det noe sted der jeg kan få innføring i å sette opp ei _skikkelig_ side? Skal være engelsk-språklig, det skal se proft ut, akkurat hva jeg kan/skal gjøre fra "innkjøpt" domene til ferdig side? Jeg virker kanskje helt grønn, men jeg har holdt på med data de siste 10-12 årene.. HELT grønn er jeg derfor ikke, mer grå-aktig.. Takker for all hjelp. Endret 14. oktober 2008 av appelsinbrus Lenke til kommentar
ShortCut-92 Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Tenker å lage meg ei nettside, men jeg aner ikke hvordan jeg gjør sånt noe. Har lest en del rundt forbi om hva du trenger, "ja asså atte du trenger sånn ei adresse, domene heter det visst, åsså webhotell åsså godaddy.no lol!!11oneone" Finnes det noe sted der jeg kan få innføring i å sette opp ei _skikkelig_ side? Skal være engelsk-språklig, det skal se proft ut, akkurat hva jeg kan/skal gjøre fra "innkjøpt" domene til ferdig side? Jeg virker kanskje helt grønn, men jeg har holdt på med data de siste 10-12 årene.. HELT grønn er jeg derfor ikke, mer grå-aktig.. Takker for all hjelp. hmm Ca hvor mye vill du betale får siden`? eller i året? Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Du spør om et ganske omfattende tema, så jeg har vanskelig for å tro at du finner en guide som er nøyaktig tilpasset dine behov og kunnskaper, men det betyr selvsagt at det ikke er mulig å finne. Det du bør lete etter, er guider som viser deg en ting om gangen. Feks, hvordan du får deg et webhotell og domene. Eller, kanskje best å gjøre dette først: Lære hvordan du lager en side. Alt finnes det guider på, men de er nok ikke satt sammen til én sammenhengende guide Når du skal kjøpe webhotell/domene, vil jeg anbefale deg om å kjøpe dette et sted hvor de har god support. Dette er en jungel, så det er ikke alltid like lett å finne noen. Skulle JEG anbefalt en web-host, ville det vært www.servage.net (PM meg, så skal du få en kode med 30% rabatt på prisene dems - for "evig" tid) eller www.jaguarpc.com. Stabil og god support hos dem begge. Lenke til kommentar
appelsinbrus Skrevet 14. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2008 (endret) hmm Ca hvor mye vill du betale får siden`? eller i året? Tja, har vært innom flere sider på nett der det koster rundt 1500 for hjelp av oppsett av side, også koster det en hundrings i måneden for å holde den i gang. Også domene da, selvsagt. Veit ikke om jeg er gira på å betale så fryktelig mye mer enn det, helst mindre, egentlig. Sida kan jeg jo sette opp sjøl, om jeg finner riktige verktøy.. Du spør om et ganske omfattende tema, så jeg har vanskelig for å tro at du finner en guide som er nøyaktig tilpasset dine behov og kunnskaper, men det betyr selvsagt at det ikke er mulig å finne. Det du bør lete etter, er guider som viser deg en ting om gangen. Feks, hvordan du får deg et webhotell og domene. Eller, kanskje best å gjøre dette først: Lære hvordan du lager en side. Alt finnes det guider på, men de er nok ikke satt sammen til én sammenhengende guide Når du skal kjøpe webhotell/domene, vil jeg anbefale deg om å kjøpe dette et sted hvor de har god support. Dette er en jungel, så det er ikke alltid like lett å finne noen. Skulle JEG anbefalt en web-host, ville det vært www.servage.net (PM meg, så skal du få en kode med 30% rabatt på prisene dems - for "evig" tid) eller www.jaguarpc.com. Stabil og god support hos dem begge. Jeg veit jo hvordan jeg får webhotell og domene, men problemet er at jeg ikke aner hvordan jeg går frem for å få domenet til å peke til den aktuelle siden. Lager jeg siden på maskina mi, for så å legge ut på nett? Lagres denne på hotellet? Lager jeg siden på hotellet direkte, eller lager jeg den på maskina mi for så å laste opp? Går det bare i html, eller er det enkelt a la blogger? Bør det gå i html om det skal se proft ut?(Jada klar over at blogger-varianten er html beregnet for massene..) Er sånt noe jeg lurer på. Hva slags support er det snakk om da? Er det feks mulig at en av de du nevner setter opp sida for meg, sånn at jeg på en måte bare kan ta over "rattet"? Godaddy gjør visst dette, så vidt jeg har skjønt. Oppsettet som VG bruker på sida si hadde vært midt i blinken. Endret 14. oktober 2008 av appelsinbrus Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Jeg veit jo hvordan jeg får webhotell og domene, men problemet er at jeg ikke aner hvordan jeg går frem for å få domenet til å peke til den aktuelle siden. De fleste ordner dette for deg. Du bestiller en webhosting MED domene, og da setter de opp alt du trenger. Lager jeg siden på maskina mi, for så å legge ut på nett? Det kan du gjøre, men det vil nok være enklere for deg å sette opp en ferdig løsning som du tilpasser. Både Servage og JaguarPC som jeg nevnte i min første post har et kontrollpanel som installerer slike applikasjoner for deg, så det eneste du trenger å gjøre er å tilpasse siden og fylle med innhold. Oppsettet som VG bruker på sida si hadde vært midt i blinken. Kanskje lurt å begynne litt i det små? Prøve seg frem, se hva som virker - og lære litt først? 1500 er litt i overkant av hva man bør betale, synes nå jeg. Jeg betaler ca. 500 i året for "ubegrenset" med plass, 2 domener og en fantastisk god support hos JaguarPC. Hadde Servage før, omtrent samme opplegg der - men jeg synes serverne dems er litt treige. Lenke til kommentar
Oto2moto Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Det enkleste er jo å bestille domene og webhotell via en leverandør. Leverandøren fikser oppsettet for domenenavnet du bestiller. Deretter får du en mail tilsendt med oppsett for FTP- og mailkonto. Evt. også MySQL. Eksempel på FTP program: Filezilla Via Filezilla skriver du inn server, brukernavn og passord og du er logget inn på ditt webhotell (lagringsplass). Dette gir deg muligheten til å overføre filer fra datamaskin til webhotellet. F.eks index.html eller index.php Mange leverandør har også ferdig oppsatte løsninger for hjemmesider. Det kan være Joomla, diverse blogger, forum, gallerier etc. Et eksempel på dette er cPanel. cPanel kan du administrere direkte fra nettleseren din. Ferdige løsninger benytter som oftest php, css og html som en kombinasjon. Joomla Demo Lenke til kommentar
ShortCut-92 Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 hmm Ca hvor mye vill du betale får siden`? eller i året? Tja, har vært innom flere sider på nett der det koster rundt 1500 for hjelp av oppsett av side, også koster det en hundrings i måneden for å holde den i gang. Også domene da, selvsagt. Veit ikke om jeg er gira på å betale så fryktelig mye mer enn det, helst mindre, egentlig. Sida kan jeg jo sette opp sjøl, om jeg finner riktige verktøy.. Du spør om et ganske omfattende tema, så jeg har vanskelig for å tro at du finner en guide som er nøyaktig tilpasset dine behov og kunnskaper, men det betyr selvsagt at det ikke er mulig å finne. Det du bør lete etter, er guider som viser deg en ting om gangen. Feks, hvordan du får deg et webhotell og domene. Eller, kanskje best å gjøre dette først: Lære hvordan du lager en side. Alt finnes det guider på, men de er nok ikke satt sammen til én sammenhengende guide Når du skal kjøpe webhotell/domene, vil jeg anbefale deg om å kjøpe dette et sted hvor de har god support. Dette er en jungel, så det er ikke alltid like lett å finne noen. Skulle JEG anbefalt en web-host, ville det vært www.servage.net (PM meg, så skal du få en kode med 30% rabatt på prisene dems - for "evig" tid) eller www.jaguarpc.com. Stabil og god support hos dem begge. Jeg veit jo hvordan jeg får webhotell og domene, men problemet er at jeg ikke aner hvordan jeg går frem for å få domenet til å peke til den aktuelle siden. Lager jeg siden på maskina mi, for så å legge ut på nett? Lagres denne på hotellet? Lager jeg siden på hotellet direkte, eller lager jeg den på maskina mi for så å laste opp? Går det bare i html, eller er det enkelt a la blogger? Bør det gå i html om det skal se proft ut?(Jada klar over at blogger-varianten er html beregnet for massene..) Er sånt noe jeg lurer på. Hva slags support er det snakk om da? Er det feks mulig at en av de du nevner setter opp sida for meg, sånn at jeg på en måte bare kan ta over "rattet"? Godaddy gjør visst dette, så vidt jeg har skjønt. Oppsettet som VG bruker på sida si hadde vært midt i blinken. ikke selve hjelp men sjekk min side foreksempel 200 euro i månen www.kaybedenler.org Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 ikke selve hjelp men sjekk min side foreksempel 200 euro i månen Hvordan kan den hjelpe han til å lage en side...? Jeg skjønte ikke et ord av hva som stod der, og... Betaler du 200 euro i måneden? For den siden? Beklager, men jeg tror du er lurt... Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Jeg har hjemmeside på http://www.3ix.com og det koster 12$ i året for 10GB... Skal du ha domene og webside fra de så koster det i overkant av 100kr pr år. Selv har jeg domene hos https://www.misk.com/ fordi da har jeg full kontroll selv om jeg skulle bytte webhotell senere. Det finnes masse gratis maler for hjemmesider: http://www.freewebtemplates.com/ http://www.joomla.org/ Joomla is an award-winning content management system (CMS), which enables you to build Web sites and powerful online applications. Many aspects, including its ease-of-use and extensibility, have made Joomla the most popular Web site software available. Best of all, Joomla is an open source solution that is freely available to everyone. Lenke til kommentar
ShortCut-92 Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 ikke selve hjelp men sjekk min side foreksempel 200 euro i månen Hvordan kan den hjelpe han til å lage en side...? Jeg skjønte ikke et ord av hva som stod der, og... Betaler du 200 euro i måneden? For den siden? Beklager, men jeg tror du er lurt... hehe jeg mente i året sry Lenke til kommentar
Redak Tøren Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Oppsettet som VG bruker på sida si hadde vært midt i blinken. Ikke gjør som andre, det er mitt beste tips. Finn din egen greie. Kan du html? Hvis ikke, er det et sted å begynne. Sett deg ned med prøing/feiling-metoden. w3schools.org er et fint sted å begynne for å finne de kodene du skal ha, selv om nettsiden er noe utdatert på enkelte områder. Å lære seg å lage gode webløsninger på egenhånd er derimot en årelang prosess. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå