ShortCut-92 Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 (endret) Hva kalles dyr som legger egg? altså det motsatte av pattedyr? vi har diskutert dette i 5 timer nå på skolen men vi fant ingen navn får det har dere noen forslag til hva det kan hette? Endret 14. oktober 2008 av ShortCut-92 Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 upattedyr? =D eller mener du krypdyr? (som mange tror er det motsatte, men som er feil) Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Reptiler og fugler? Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Reptiler og fugler? Og fisk Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Og krepsdyr. (krabbe, hummer etc.) Lenke til kommentar
~ David ~ Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Pattedyr er en fellesbetegnelse på dyr som føder levende unger. Kan det være eggleggende dyr det kalles da? Lenge siden jeg hadde naturfag gitt Lenke til kommentar
ShortCut-92 Skrevet 14. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2008 Ja men jeg tenker et felles navn for alle upattedyra liksom ikke navn på selve dyra læreren vet heller ikke hva han skal svare og vi har desverre matte time nå Lenke til kommentar
ShortCut-92 Skrevet 14. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2008 Pattedyr er en fellesbetegnelse på dyr som føder levende unger. Kan det være eggleggende dyr det kalles da? Lenge siden jeg hadde naturfag gitt Hva med egglegendariske dyr Lenke til kommentar
Uin Viel Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Dyr som ikke legger egg heter oviparous - pattedyr: viviparous. Det er ikke noe som er motsatt av pattedyr. Det har seg ikke slik at organismer faller innenfor kategorien "pattedyr" eller "ikke-pattedyr". Lenke til kommentar
Gamlemor Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Dyr som ikke legger egg heter oviparous - pattedyr: viviparous. Det er ikke noe som er motsatt av pattedyr. Det har seg ikke slik at organismer faller innenfor kategorien "pattedyr" eller "ikke-pattedyr". Ærlig talt burde lærern vite det o.O Kan det være at dere tenker på kloakkdyr? Ikke at det er det motsatte av pattedyr, men kan være det var det dere tenkte på ... Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Tråden var feilpostet og har blitt flyttet til riktig kategori. (Vennligst ikke kommenter dette innlegget. Reaksjoner på moderering gjøres pr. PM/melding) Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Pattedyr, Reptiler og fugler er Amnioter det er de som har en begyttende hinne over fosterne sine. i pattedyr er det div hinner i livmoren, i reptiler og fugler er det hinner og eggeskall. reptiler, fugler, pattedyr og amfibier er tetrapoder, strengt tatt betyr det firebeinet, men selv fugler og mennesker som går på to, og selv slanger uten bein, er klassifisert som det. amfibier er tetrapoder men ikke Amnioter da deres egg ikke har de beskyttende hinnene som de andre. det finnes ikke noe omvendt av pattedyr. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Ja, men jeg tenker et felles navn for alle upattedyra liksom, ikke navn på selve dyra. læreren vet heller ikke hva han skal svare. og vi har desverre matte time nå Du kan hilse mattelæreren din at det ikke finnes noe sånt som "det motsatte" av pattedyr. Så tilbake til 2+2. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Pattedyr er en fellesbetegnelse på dyr som føder levende unger. Kan det være eggleggende dyr det kalles da? Lenge siden jeg hadde naturfag gitt ikke riktig, finnes ikke pattedyr som føder levende unger, og det finnes pattedyr som legger egg Lenke til kommentar
aspic Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Hoho.. Please reprhase that Gunfreak Eg forstod poenget ditt, men ein bindestrek eller noko hadde hjelpt litt på. Nebbdyret blant anna ruger på egga sine 3 veker før ungane blir født. Og då dei blir født startar dei å die på mora. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 (endret) Pattedyr er en fellesbetegnelse på dyr som føder levende unger. ikke riktig, finnes ikke pattedyr som føder levende unger Det du mente var vel ikke det skrev? Selvsagt finnes det pattedyr som føder levende unger. Noen av ungene er riktignok dødfødte, men de fleste ungene er levende. Heldigvis. Men det finnes faktisk også bl.a enkelte fisker som føder levende unger, uten at dette gjør de til pattedyr. Og det finnes som før nevnt også pattedyr som legger egg, nemlig nebbdyrene i Australia. Når nebbdyreggene klekkes finner de nyfødte ungene straks fram til moras melkevorter, og det er nettopp disse melkevortene (også kalt patter) som er kjennetegnet på pattedyr. Endret 14. oktober 2008 av SeaLion Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 ja det ble feil det det finnes også pattedyr som ikke føder levende unger, men legger egg og ja det finnes fisker blant annet flere haier som føder levende unger. samt slanger. melkeproduksjon og hår er blant kjennetegnene på pattedyr Lenke til kommentar
Fizzwidget Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 melkeproduksjon og hår er blant kjennetegnene på pattedyr Og dersom vi benytter oss av denne logikken, er ikke eldre menn pattedyr OT: Legger meg bak påstanden om at det ikke finnes en motsetnad til pattedyr. Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Da jeg var yngre trodde jeg vaniljeis var det motsatte av sjokoladeis. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå