Gå til innhold

dpreview tester D90


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
D80 er jo fortsatt ikke dårlig; så det blir jo en del billigere.

 

Apropos fest, kan ikke se at du er med i høst :hmm:

 

Tom

 

Hadde veldig lyst, men det er for travle dager på jobben rett og slett.

Fikk gjennomført analog uke da, morsomt det også:-)

Så satser jeg på ny aprilfest til neste år....

Lenke til kommentar

Er på arb og bruker mobil, så om det ser litt rart ut er dt derfor.

 

Så til saken, jeg er så heldig og ha et stk D90 hjemme :-) Fikk tatt et par bilete før eg måtte gå. Og i forhold tl mitt gammle D50 er alt blitt bedre, jeg har ikke fått sett bildene på pc/pappir men jeg tviler sterkt at kvaliteten er dårligere en D50.

 

(om noen lurer så ble D300 for dyr, ref tidlegare traa)

Lenke til kommentar
Audio: 16-bit Mono, 11 kHz (Internal Mic only)

Ouch! Lyden er med andre ord ikke så bra. 11 kHz er vel omtrent mobiltelefon-kvalitet.

 

Jeg står mellom en D80 og D90. Byggekvaliteten på begge kameraene ser ut til å være omtrent det samme. Videofunksjon, med de begrensninger den har, er kjekt å ha. LiveView er kjekt å ha. Skjerm med høyere oppløsning - hvor stor betydning har det? Skal jeg spare pengene og kjøpe D80 eller fleske til med en D90?

Lenke til kommentar
Audio: 16-bit Mono, 11 kHz (Internal Mic only)

Ouch! Lyden er med andre ord ikke så bra. 11 kHz er vel omtrent mobiltelefon-kvalitet.

 

Jeg står mellom en D80 og D90. Byggekvaliteten på begge kameraene ser ut til å være omtrent det samme. Videofunksjon, med de begrensninger den har, er kjekt å ha. LiveView er kjekt å ha. Skjerm med høyere oppløsning - hvor stor betydning har det? Skal jeg spare pengene og kjøpe D80 eller fleske til med en D90?

Jeg hadde velnoe av det samme dilemmaet for et halvt år siden. Skulle kjøpe min første dig speilrefleks etter å ha brukt speilrefleks mye i gamle dager. Valget stod mellom billig ny D200 og (på den tiden) dyr ny D300 som jeg egentlig hadde mest lyst på. 5000 i prisforskjell.

Valgte D200 og var forsåvidt fornøyd, men D300 lå og surret i bakhodet hele tiden. Mer og mer etterhvert som tiden gikk og til slutt ble det oppgradering. D200 ble solgt og jeg skulle kjøpe D300. I mellomtiden falt imidlertid prisen på D700 fra 22900 til 16900, så i et svakt øyeblikk var D700 bestilt, men det er en helt annen historie.

 

Så lurer dere sikkert på hvor jeg vil hen: Jo. Hvis økonomien tillater det, så kjøper du det kameraet du har mest lyst på. Alternativet kan fort bli dyrere, dersom du etter en stund skal selge brukt for så å kjøpe det du EGENTLIG ville ha.

 

Forresten så er jo D300 også blitt latterlig billig nå. 8990 inkl 3 års check and clean for norsk versjon på Ur og Foto Bergen sin messe kommende helg...

Endret av nie
Lenke til kommentar

Hei

 

Har lest testen, og la merke til en ting som står på Nikon D90

 

"This shows two extremes: the gently processed, slightly soft D90 output and the very sharpened, high-contrast default output of the K20D. It really says more about the different manufacturers' opinions about what their customers are looking for, than in does about the underlying technologies. Again, the differences between cameras at their base ISO settings are so subtle that it's only by comparing the RAW files that we can get an understanding of any differences between captured data (though the K20D's superior resolution will be making some contribution."

 

D90 er testet mot bla. Pentax k20d, som er veldig undervurdert. Jeg er ingen fanboy, har både Nikon d60, canon 40d, canon eos 350 og sony a100. Men vurderer sterkt Pentax k20d. Ikke bare fordi at dette kameret tar veldig gode "rett ut av kamerat JPEG", men også at det har over 70 tetninger mot vær og vind, mm.Canon 40d har fått kritikk, pga. soft JPEG, og her må en justere oppskrapingen vesentlig for å få skarpe bilder i JPEG. Regner med at dette også er mulig på Nikon d90.

Lenke til kommentar

Jeg har no hat mitt i litt over en uke :thumbup: Har tatt ca 300 bilder og er kjemmpefornøyd. Både med biledkvaliteten og med hvor logisk alt er. Har prøvd og brukt sjermen som søker ved en anledning (den gammel måten er fremdeles best) og det virker og hvilken mulighet det gir.

Bildene er litt "soft" som de så ofte er på nikon, (lett og justere etterpå, eller i kameraet om du vil). Jeg angrer ikke å kjøpet, jeg kjøpte det (bare huset) for 7500 hos fotoknudsen i bergen :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...