Larsen91 Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 (endret) Hei. jeg har planer om å bygge meg en skapserver, altså en server som jeg skal ha i ett skap for nedlasting o.l. Jeg kunne trengt litt hjelp til å sette opp en handleliste, budsjettet er ganske lite. Maks 1200kr. Den skal klare å boot'e Windows XP (sp3) og kjøre en bittorrent klient, ikke særlig mer. Den må bruke ekstremt lite strøm, lage så lite mulig lyd som går og generere veldig lite varme. Det ville vært best om den ikke bruker en vifte for å kjøle, men jeg har en for sikkerhetsskyld hvis den trenger det. Harddisken trenger ikke å være større enn 10-15gb Det jeg ikke trenger er: Tastatur, Mus, Skjerm, Dedikert grafikkort, kabinett og mye ram. Jeg tar gladelig imot tips og råd. Endret 14. oktober 2008 av Larsen91 Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 En ti år gammel maskin får du sikkert gratis, men windows blir muligens sirup, så hva med en fluxbox-basert linux-distro med ktorrent? Lenke til kommentar
Larsen91 Skrevet 14. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2008 (endret) Jeg kan godt prøve en ny OS, så lenge at det er enkelt å sette opp. Men det gjør ikke noe at windows blir tregt, det skal ikke være en skjerm tilkoblet, kun ved oppstart. så, hvis den klarer å kjøre utorrent og laste ned/opp i vanlig hastighet så er det greit. Men det er hardwaren som bekymrer meg mest siden den må bruke lite strøm, stille og "kald" Endret 14. oktober 2008 av Larsen91 Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Jeg har et knakende godt forslag. Et motherboard med Intel Atom-prosessor. De er strømgjerrige, viften bråker lite (ihvertfall etter at du flytter kabelen til en annen kontroller, som styrer den), bruker lite strøm og den kan drar XP greit. Jeg ville nok kjørt enten OS X (hovedkortet støtter det godt) eller Linux, f.eks. Ubuntu. Torrentklient kan da være rTorrent, og du kan bruke wTorrent som er et webinterface for rTorrent. Hovedkortet koster vel rundt 600 kroner (http://www.multicom.no/PartDetail.aspx?q=p:2114670%3bc:36123%3br:pg), og hvis du har kompitabel RAM trenger du bare en eller to SATA-harddisker. Lenke til kommentar
Larsen91 Skrevet 14. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2008 jeg så litt på den, men har ikke funnet noen plass jeg kan kjøpe atom prosessor.. jeg så ett hovedkort fra VIA som heter pc3500 som er ekstremt strømgjerrig. men det hovedkortet tar da for mye fra budsjettet for å kjøpe PSU, CPU og RAM. derfor jeg ikke nevnte den i første posten:P Tenkte å bruke ett hovedkort til 400kr, men viste ikke hvilke som egnet seg og om de var strømgjerrige eller var spesielt varme. Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Prosessoren er fastloddet på hovedkortet Lenke til kommentar
Larsen91 Skrevet 14. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2008 (endret) hmm, vet du om hvor jeg kan se på benchmarks og effektforbruk? så noen tabeller til andre hovedkort men husker ikke hvor. og trenger fortsatt PSU, RAM og en 10-15gb harddisk som jeg ikke veit hvor jeg kan finne Endret 14. oktober 2008 av Larsen91 Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Holder med en PSU som leverer 300W, er anbefalt minst 75W for motherboard, RAM, 1 SATA-harddisk og DVD-rom. Holder med 1GB ram (husk at det bare er én slot), men 2GB er ikke mye dyrere. Kjøp også en grei SATA-harddisk, skader ikke å ha 250GB eller mer. https://prisguiden.no/vis_kategori.php?c...ering=min_price Lenke til kommentar
Larsen91 Skrevet 14. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2008 (endret) sjekket litt og ser at dt minste jeg kan finne for en billig pris blir 80gb, det er ok.. men vet dere om 5400 rpm lager mindre lyd og bruker spesielt mindre strøm? Fant denne PSU'en https://prisguiden.no/product.php?productId=90992 kun 18 dB og rimelig pris. tror ikke det går ann å ha dt hovedkortet siden budsjettet er minimalt, og delan må bestilles alt fra en nettside ellers blir det flere hundre krones som går til frakt. Endret 14. oktober 2008 av Larsen91 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå