Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Valg av porter.. (Har det noe å si?)

Anbefalte innlegg

Heisann! :)

Først og fremst.. Jeg kjører Radmin som VPN og det fungerer veldig bra.. Men, jeg tenkte jeg skulle sette på en Radmin-server til på en annen PC jeg har stående.. Hva slags port bør jeg velge? Kan jeg bare ta port+1, eller må det være 10 over/under.. eller har det ikke noe å si?

Har det egentlig noe å si hva slags portnummer man bruker, så lenge den er ledig? I så fall; hvorfor? Hvorfor er den ene bedre enn den andre til visse ting.. !?

Takker så meget for svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann! :)

Først og fremst.. Jeg kjører Radmin som VPN og det fungerer veldig bra.. Men, jeg tenkte jeg skulle sette på en Radmin-server til på en annen PC jeg har stående.. Hva slags port bør jeg velge? Kan jeg bare ta port+1, eller må det være 10 over/under.. eller har det ikke noe å si?

Har det egentlig noe å si hva slags portnummer man bruker, så lenge den er ledig? I så fall; hvorfor? Hvorfor er den ene bedre enn den andre til visse ting.. !?

Takker så meget for svar! :)

På Radmin 3.2 har du mulighet til å benytte 'Use default port'. Regner med at man har det valget på tidligere versjoner også?

Evt. så kan du f.eks benytte port 8080

Uansett om man velger default port eller egen port så må man sette opp samme valg både på server og viewer.

Her kan du lese litt om porter hvis det er av interesse?

Porter - Wiki

Lenke til kommentar

Takk for svar! :)

Jeg har allerede 1 Radmin server oppe.. .. la oss si at det er port 5000 .. men, jeg hadde ønsker om å sette opp en til .. Kan jeg sette port 5001 på den, eller blir det feil av en eller annen grunn? :)

Skal se litt på linken din også! Takk, takk!

Lenke til kommentar
Takk for svar! :)

Jeg har allerede 1 Radmin server oppe.. .. la oss si at det er port 5000 .. men, jeg hadde ønsker om å sette opp en til .. Kan jeg sette port 5001 på den, eller blir det feil av en eller annen grunn? :)

Skal se litt på linken din også! Takk, takk!

Datamaskin 1# server kan f.eks benytte port 5000

Datamaskin 2# server kan f.eks benytte port 5001

Har du en ruter/brannmur så åpner du tilgang til riktig datamaskin (IP) med ønsket port.

Deretter kan du bytte porten på viewer for å få riktig tilkobling fra ekstern datamaskin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...