Gå til innhold

Coolpix 5700- positive/dårlige erfaringer?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei, vi har testet kameraet her:

 

http://url.akam.no/?294  

 

Jeg disponerer kameraet selv, men bruker det sjeldent fordi jeg ikke liker det særlig godt.

 

Men se også en annen brukererfaring her:

 

http://url.akam.no/?295  

 

MLW

 

Jeg leste denne testen før jeg kjøpte min Coolpix 5700. I forkant av kjøpet gikk jeg grundig gjennom flere tester, og testen i akam.no var den mest negative. Nå har jeg hatt det en måneds tid og er godt fornøyd.

 

En av ankepunktene til akam-testen er fokusen med 280mm i dårlig lys. Ja, den fokuserer dårlig da, men i dårlig lys bruker jeg nå sjeldent 280 milimeter. Selv er jeg godt vant med autofokus fra profesjonelt speilreflekskamera, og har funnet ut at mye av teknikken også kan brukes her for at kameraet lettere skal finne fokusen. Bildestøyen er blant de bedre sammenlignet med andre kameraer med CSS-brikke. Bildekvaliteten er jeg godt fornøyd med, etter å ha prøvd ut forskjellige innstillinger. Mulighetene er mange med kameraet, avhengig om du ønsker å behandle bildet etterpå eller ikke. Etter å ha blitt kjent med kontrollen synes jeg også det er et hendig kamera, men alt er jo en vanesak. Jeg har tre hovedinnstillinger som jeg bytter over raskt.

Hvis jeg skulle trekke frem noen ankepunkt for dette kameraet så må det være batteriet. Kjøper du en Coolpix 5700, invister også i et ekstra batteri. Dette er et ypperlig kamera både for halvprofesjonelt bruk og albumbilder. Selv bruker jeg det i en sammenheng hvor det er kvalitetskrav til bildene.

Lenke til kommentar

Da har jeg fått kameraet. Klarte ikke å vente lenger. Første intrykket er svært bra. Jeg kjøpte kameraet hos www.xd.no som hadde en imponerende rask leveringstid. Hadde kameraet i hånden 3 dager etter bestilling. Måtte også kjøpe et ekstra minnekort fra samme sted. Det gikk like raskt. Jeg fant ut at det var nødvendig siden det medfølgende minnekortet kun kunne ta 1 Tiff bilde og 3 Raw bilder.

Takk for gode tips. Skal iallefall ta en tur på Clas Ohlson å kjøpe ett par batterier.

 

Noen som vet hvor man kan få tak i billige bærevesker til Coolpix 5700?

 

Skarsk:

Angående Raw/Nef i photoshop. Fikk du testet dette? Virket det? I så fall, hvordan gjorde du det?

Jeg Behandler omtrent samtlige bilder jeg tar i photoshop og det er litt teit å ta bilder i Raw for å deretter gjøre de om til tiff for å så ta de inn i photoshop.

Lenke til kommentar

Hei!

Har sjekket denne Nikon RAW (NEF) problemstillingen. Hvordan åpne NEF i Photshop. Var ikke så vanskelig. Når man har Photoshop installert på maskinen og deretter instalerer programvaren som følger med Nikon Coolpix 5700 kommer det et spørsmål om du vil installere en plugin som gjør dette. Hak av i Photoshop eller andre bildebehandlings programmer du måtte ha på maskinen. Fullfør instaleringen som normalt.

Nå kan du laste ned dine NEF filer til Nikon View 5 og lagre de der de skal lagres. Dobbel klikk på filen du vil åpne. Denne åpnes nå i et annet program som heter Nikon Editor. Her er det en egen knapp nederst på verktøy paletten som åpner Bildet i Photoshop som en TIFF. Veldig greit. Gjør det som skal gjøres med bildet å lagre. Håper dette var oppklarende for andre som lurer på det samme.

 

Jon Rune

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...