EinarEriksen Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Nå kan GPS-en fortelle deg hvordan været er, om føret er dårlig eller om det har skjedd ulykker på veiene. Les mer Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Enkelte av de dyre modellene har en innebygget TMC-mottaker og en medfølgende TMC-antenne. Dersom GPS-en din ikke TMC-mottaker, kan du kjøpe dette til en veiledende pris på 595 kroner. Oversikt over modeller med TMC i prisguiden. Men hva er denne TMC-mottakeren? Er det bare en antenne (som man bare trenger en lampettledning for å erstatte) eller er det en dings med elektronikk i? Lenke til kommentar
Dr. Mobius Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 (endret) Interessant! Men hva med oss som har bil med integrert GPS? Den støtter TMC, og har dette innebygd, men vil den kunne bruke denne løsningen siden den er kryptert? Toyota Avensis 2008 med NaviTec GPS Endret 14. oktober 2008 av T-Solberg Lenke til kommentar
Andynator Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Å hva med oss som har orginal gps i bilen og som har kart over hele Europa med TMC (BORTSETT FRA BAKVENDTLANDET NORGE) Har vi mulighet til å motta dette noen gang?(det ble lovet i fjor) Burde vel vært et nasjonalt krav Lenke til kommentar
gtheman1 Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Det skal jo også nevnes at Garmin også har inngått avtale med Destia Traffic http://www.destiatraffic.no/site/index.php...17-40b2e1395935 Litt vel mye Tomtom og Mio reklame her Lenke til kommentar
erikjorstad Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Det skal jo også nevnes at Garmin også har inngått avtale med Destia Traffichttp://www.destiatraffic.no/site/index.php...17-40b2e1395935 Litt vel mye Tomtom og Mio reklame her Jeg har Nuvi 660 med TMC, men må jeg virkelig kjøpe en ny GPS for at den skal fungere i Norge? http://belanor.no/dllvis7.asp?id=2907 Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Men hva er denne TMC-mottakeren? Er det bare en antenne (som man bare trenger en lampettledning for å erstatte) eller er det en dings med elektronikk i? Det er vanligvis noe som sendes krypter over FM-RDS, så i teorien trenger du vel bare en FM-mottaker og noe programvare så vidt jeg vet. Lenke til kommentar
Sigurd26 Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Jeg har, som flere andre her, bil med integrert navigasjon som støtter tcm. Har kjørt litt i Sverige og den fungerer uten problemer der. Kommer denne til å virke i Norge? Lenke til kommentar
glosi Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Er det sånn at dette er aktivt fra i dag? Jeg har også Garmin Nuvi 660T og kjøpte den jo fordi jeg ville ha TMC antenne når det kommer. Kan noen bekrefte eller avkrefte om eldre garmin modeller med TMC vil ta inn signalene? Lenke til kommentar
Hedonism Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Som det står i saken vil dette fungere for de leverandører som har avtale med Destia Traffic, dermed vil det ikke fungere uten videre for alle enheter som har mulighet for TMC-mottak. I Sverige og flere andre land sendes TMC-signal ukryptert og gratis, en løsning Norge ikke har gått for. Lenke til kommentar
Dr. Mobius Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Jeg har sendt mail til Toyota og spurt om de har inngått avtale med Destia Traffic. Jeg oppdaterer med svar når jeg mottar det. Lenke til kommentar
Dr. Mobius Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Svar fra Toyota: Hei Viser til din henvendelse og følgende er svar til deg fra vår produktavdeling : Toyota navigasjon med betegnelse TNS700 har TMC funksjon, men så lenge signalene sendes kryptert er vi veldig usikkre på hvorvidt dette fungerer på våre enheter. Informasjonen du henviser til er helt ny for oss, vi ble først kjent med dette fra en artikkel vi leste i går. Vi må få lov til å sjekke opp dette og komme tilbake til saken. Med vennlig hilsen TOYOTA NORGE AS Kundesenteret Heidi Syvertsen Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Skeptisk. På strekningen E6 vist - sørlia/lø har det vært veiarbeid LENGE og det har de ikke klart å få med seg. Har en stygg mistanke om at dette fungerer like "bra" som alle andre slike varslingssystemer. Begrenset til ring3 og over dovre. Lenke til kommentar
kornelen Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Dette er kjekt å ha, for da kan man legge om ruten om det evt skulle være snævær på veien. Man også finne ut trafikkopplysninger ved å ringe et nummer, men en gps som sier noe som er mer oppdatert er klart enklere. Lenke til kommentar
Hedonism Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Skeptisk.På strekningen E6 vist - sørlia/lø har det vært veiarbeid LENGE og det har de ikke klart å få med seg. Har en stygg mistanke om at dette fungerer like "bra" som alle andre slike varslingssystemer. Begrenset til ring3 og over dovre. Regner med det vil komme seg, er jo helt i "startgropen". Gi det litt tid, forhåpentligvis vil det bedre seg. Lenke til kommentar
GO_TomTom Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 Men hva er denne TMC-mottakeren? Er det bare en antenne (som man bare trenger en lampettledning for å erstatte) eller er det en dings med elektronikk i? Det er vanligvis noe som sendes krypter over FM-RDS, så i teorien trenger du vel bare en FM-mottaker og noe programvare så vidt jeg vet. TMC-mottagaren är en vanlig FM-antenn som antingen sitter inbyggd i navigatorn eller som enkelt kopplas in som en vanlig sladd. För att navigatorn skall kunna ta visa TMC-informationen krävs i Norge (och flera andra länder) att det finns krypteringskoder installerade. Detta för att navigatorn skall kunna "förstå" den information som TMC-leverantören (T ex Destia Traffic) skickar ut. Lenke til kommentar
Dr. Mobius Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 Ny update fra Toyota på mail: Hei igjen Ny tilbakemelding fra vår produktavdeling er at vi er i kontakt med fabrikken og har fremlagt saken for de. Vi har bedt om tilbakemelding om hva de vil gjøre for å ta ned krypterte signaler. Det kan nok ta litt tid før vi får svar fra fabrikken så om du synes det tar for lang tid før neste tilbakemelding til deg så ta gjerne kontakt med oss igjen. Med vennlig hilsen TOYOTA NORGE AS Kundesenteret Heidi Syvertsen Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Hehe... enn om alle servicekontor kunne være så snille som toyota! "Synes du det tar mistenkelig lang tid å få svar, så mas litt mer " Lenke til kommentar
Makky Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 Har en garmin 660, og utifra en liste over kompatible modeller skal denne støtte dette. Noen som vet om dette vil bli aktivert automatisk eller ved software-oppdatering på nyåret? Lenke til kommentar
SeanA Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 (endret) Hete rykter sier at det snart kommer ukrypterte TMC-meldinger også lufta, så stay tuned! Testmeldinger skal vist versjere i enkelte deler av landet. Endret 5. desember 2008 av Sean-Asje Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg