Gå til innhold

elektriker fagbrev som ing?

Anbefalte innlegg

Hvis man er utdannet som elektro ingeniør, men ønsker fagbrev som elektriker i tillegg.

Er det mulig å ta dette ved å kun ta praksisdelen, altså jobbe for et firma som lærling.

Noen firmaer som hadde giddet å ta en ingeniør som lærling?

Kan dette egentlig gjøres??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, du har jo tatt den teoretiske delen og dessuten er det jo veldig bra kompetanse for bedriften. Tror du hadde fått "ja" på sekundet om du spurte.

Jobber som prosjket ing nå da, med prosjketering og utarbeiding av arbeidstegninger for elektrikere.

Men synes det hadde vært veldig bra kompetanseheving å få fagbrev slik at jeg kan gå ut å montere i tillegg til å prosjektere.

Per dags dato er det vanskelig å kunne kombinere den eventuelle lærlingsstillingen med jobben som ing.

Bedrifen er et rent konsulent selskap og driver ikke med praktisk arbeid i det hele tatt.

Det jeg tenkte på er å kansje jobbe noen timer etter kl 15 eller 16 for en elktriker firma....ville gjort det gratis egentlig.

Vet ikke helt hva det beste hadde vært å gjøre.

Lenke til kommentar

Da regner jeg med det er planlegging av industri og større bygg du driver med ?

Mitt beste tips er å kanskje spørre i ett litt mindre firma. Hadde du søkt i ett stort tror jeg kompetansen din vil bli utnyttet i andre sammenhenger, selv om du spesifikt hadde spurt om å få praktisk arbeidserfaring. Tipper du bor i en litt større by utifra hvilken jobb du har ?

Endret av Rosemount
Lenke til kommentar
Da regner jeg med det er planlegging av industri og større bygg du driver med ?

Mitt beste tips er å kanskje spørre i ett litt mindre firma. Hadde du søkt i ett stort tror jeg kompetansen din vil bli utnyttet i andre sammenhenger, selv om du spesifikt hadde spurt om å få praktisk arbeidserfaring. Tipper du bor i en litt større by utifra hvilken jobb du har ?

Jepp du traff midt på spikerhodet...prosjketering av store fabrikker, smoltanlegg, boliger, forretningsbygg kraftverk osv.

Driver faktisk og prosjketerer veentilasjonsanlegg akkurat nå da.

Men har jo vært borti alt fra kortslutningsberegning i febdok, tegning av el anlegg osv, beskrivelse og prosjketering av ventilasjon.

Det eneste er at jeg ikke har fagbrev.....flytter snart til oslo...intern overføring...så blir kansje mulig å finne noe der.

Nå skal det sies at jeg er helt blank på det praktiske .....en ting er å planlegge og tegne opp anlegg, men en annen ting er å gjøre det praktisk, man må jo på en måte få det litt i fingra tenker jeg.

Lenke til kommentar

Ja, jeg skjønner hva du mener. Men når det gjelder arbeidsplass så må du nesten bare forhøre deg rundt og spørre om du kan få en stilling som hjelpearbeider på deltid. Du burde jo også kanskje tenke litt om hvilke område du ønsker å få praktisk erfaring. De fleste bedrifter tar jo boliginstallasjon, men det er jo trossalt ikke alle som kan legge inn anbud på større anlegg/bygg. Du skrev også at du var villig til å jobbe gratis, men det må du for all del ikke si ! Med dagens marked så er de fleste fornøyd bare de finner arbeidskraft som vet hva de driver med (altså, du har bachlor/siving så du har jo peiling)

Når det kommer til å få fagbrevet så kommer det til å ta sinnsykt lang tid å gjennomføre deltid. Jeg vil tro at du kan få noe avslag på tidsperioden, men totalt sett blir det nok 2 til 4 år vist du ikke skal jobbe "nine to five". Det skal dog sies at vist det kun er praksisen og ikke fagbrevet i seg selv som er målet, så holder det fint med å kun jobbe litt deltid.

Endret av Rosemount
Lenke til kommentar

En mulighet som jeg syns virker meget aktuelt, kan være å søke jobb i en industri bedrift, ta et eksempel som en papirfabrikk. På en slik type arbeidsplass er det lett å kombinere både ingeniør jobb, samt få erfaringen som trengs for å ta fagbrev, da det som regel er en praktisk rettet ingeniør stilling. Vet om en som har gjort det på den måten for å ta høyspent fagbrev.

Endret av kas86
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...