Celia Skrevet 29. mars 2003 Del Skrevet 29. mars 2003 fuji finpix 304 er nesten ubrukelig innendørs, det kan ikke brukes på fest eller til jul(når det som oftest er stearinlys som lyser opp) eller til annen typisk familiær innendørs fotografering. Kan brukes til portrett inne med mye belysning, ikke til bevegelse og ikke til vanlig belyste rom, autofokusen er helt pyton. Jeg må ha et kamera ekstra som tar gode bilder inne, som har en god autofokus. Er det noen som vet om et kamera som ikke har problemer med autofokusen inne og som kan ta bilder når objektet er i bevegelse? Det hjelper ikke når jeg stiller inn kameraet til bevegelses modus eller sportmodus som det heter, ihvertfall ikke inne. jeg vil gjerne ha et enkelt,godt og rimelig kamera med minst 2mpix og 3xoptisk zoom Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 Hei. Med Canon A70 får du manuell fokus, samt full kontroll over andre innstillinger, slik at du med litt ekstra innsikt/forberedelser får bra bilder under stort sett alle forhold. I tillegg har det hjelpelampe for autofokusen, slik at det ikke skal bli noe problem. Hvis du klarer deg med 2Mpix er lillebror A60 like bra og du sparer 500,- Pris: 2600,-/3100,- (Føler meg etterhvert jeg fortjener diktergasje fra Canon) Lykke til! Mvh Kjetil Lenke til kommentar
ChroniX Skrevet 31. mars 2003 Del Skrevet 31. mars 2003 Hadde egentlig tenkt å kjøpe meg Fujifilm Finepix s304, men etter så mye kritikk som du kommer med, er jeg ikke så sikker lenger. Er det virkelig så dårlig å bruke innendørs, til middager med sterarinlys osv... Og er autofokusen så elendig som du beskriver?? Ble nesten litt skremt her nå. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 31. mars 2003 Del Skrevet 31. mars 2003 Nesten ingen kamera kan ta bilde av ting i bevegelse opplyst av stearinlys. Selv i normal innebelysning hvis man ikke bruker blitz vil de fleste kamera ha en del problemer. Lenke til kommentar
Madmax30 Skrevet 31. mars 2003 Del Skrevet 31. mars 2003 Det som er problemet er autofokusen til 304 som ikke har noen hjelpelampe for fokus. Det var nettopp dette som var utslagsgivende for meg ved valg av kamera. Jeg skulle ha et relativt rimelig kamera med mye zoom og best mulig bildekvalitet. Jeg havnet da på HP 850 og har aldri angret på dette. Det fokuserer bra i alle lyssettinger, og fungerer da bra på innebilder både med og uten blitz. Nå skal det sies at det er umulig å ta et bra bilde av noe i bevegelse uten blitz. Men problemet for 304 er at det ikke klarer å finne fokus når lyset blir for svakt. Innebilder på stativ uten blitz er jo morsomt også, men ta da bilder av ting som ikke rører på seg så blir det så bra så (bruk selvutløser). Lenke til kommentar
B0hemen Skrevet 31. mars 2003 Del Skrevet 31. mars 2003 Synes jeg må få forsvare s304 litt her. Vet det ikke er det beste innendørs, men å si det er nesten ubrukelig blir litt dumt. Er vel litt fotografen som tar også. Tok bilder på en fest i helgen med manuelle innstillinger og synes jeg fikk ganske så bra bilder. Lenke til kommentar
tolrol Skrevet 31. mars 2003 Del Skrevet 31. mars 2003 Jeg har S304 og jeg er meget fornøyd med bildene jeg tar innendørs. Les manualen på side 55-57! Eneste problemet er at du ikke ser så mye i LCD skjermen når du tar bildet når det er mørkt.. Av og til blir d som å ta bilde i blinde.. men sånn er det vel med de fleste digitalkameraer når det er mørkt? eller? Lenke til kommentar
Celia Skrevet 31. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2003 Det som er problemet er autofokusen til 304 som ikke har noen hjelpelampe for fokus. Det var nettopp dette som var utslagsgivende for meg ved valg av kamera. Jeg skulle ha et relativt rimelig kamera med mye zoom og best mulig bildekvalitet. Jeg havnet da på HP 850 og har aldri angret på dette. Det fokuserer bra i alle lyssettinger, og fungerer da bra på innebilder både med og uten blitz. Nå skal det sies at det er umulig å ta et bra bilde av noe i bevegelse uten blitz. Men problemet for 304 er at det ikke klarer å finne fokus når lyset blir for svakt. Innebilder på stativ uten blitz er jo morsomt også, men ta da bilder av ting som ikke rører på seg så blir det så bra så (bruk selvutløser). Takker for svar, skal sjekke ut det kameraet! Lenke til kommentar
Shrek Skrevet 31. mars 2003 Del Skrevet 31. mars 2003 Du kan ta bilder i rom med kun et eneste stearinlys som lyskilde med S304. Det eneste du trenger å gjøre er å oppdage at kameraets utløser har to nivåer, og at autofokusen vil låse mot stearinlyset hvis det plasseres mellom klammene i søkeren og utløseren trykkes halvt ned. Mens man holder nede knappen kan man snu kameraet akkurat som man vil og ta bildet. Lenke til kommentar
mlwirak Skrevet 31. mars 2003 Del Skrevet 31. mars 2003 > Er det noen som vet om et kamera som ikke har problemer med autofokusen inne og som kan ta bilder når objektet er i bevegelse? Jeg har enda ikke testet et kompaktkamera som egner seg godt i slike forhold. Frykter at du må over på digitalt speilrefleks med den prislappen det innebærer. HP 850 har så mye "gain up" av signalene at man fint kan se hva man tar bilde av i temmelig dårlig lys. Dette har også en kraftig hjelpelampe til autofokusen. Men det vil neppe egne seg godt til bevegelige motiver i dårlig lys... MLW Lenke til kommentar
Celia Skrevet 1. april 2003 Forfatter Del Skrevet 1. april 2003 > Er det noen som vet om et kamera som ikke har problemer med autofokusen inne og som kan ta bilder når objektet er i bevegelse? Jeg har enda ikke testet et kompaktkamera som egner seg godt i slike forhold. Frykter at du må over på digitalt speilrefleks med den prislappen det innebærer. HP 850 har så mye "gain up" av signalene at man fint kan se hva man tar bilde av i temmelig dårlig lys. Dette har også en kraftig hjelpelampe til autofokusen. Men det vil neppe egne seg godt til bevegelige motiver i dårlig lys... Jeg er takknemlig for alle svar, hyggelig at så mange svarer, en lærer mye av det! MLW Lenke til kommentar
Alfa-Alfa Skrevet 1. april 2003 Del Skrevet 1. april 2003 Det som jeg ser som et problem med S304 er at det er en elektronisk søker på kamera som gjør det vanskelig å fotografere inne da du nesten ikke ser noe verken i søker eller på lcd, apparatet tar jo gode bilder med blits ellers. Hadde det hvert en optisk søker hadde dette kamera hvert fullkommen. Lenke til kommentar
Indiana Skrevet 1. april 2003 Del Skrevet 1. april 2003 Noen ganger hadde det vært ålreit med en optisk søker, ja, det kan jeg skrive under på! Eller manuell fokus, for den del. :smile: Mangel på hjelpelampe til autofokus er S304s akilleshæl. Men jeg anser det allikevel etter noen måneders bruk for å være et godt kamera. Om lysforholdene er så dårlige at du ikke får fokusert i passende avstand til et stearinslys (prøv rådet til Shrek), så prøv å stå minst 2 meter unna motivet. Det står i bruksanvisningen; får ikke kameraet fokusert skikkelig ("AF!"), så innstilles fokuset på 2 m --> 8 (uendelig). Fotografering av bevegelige motiver blir uansett svært vanskelig under dårlige lysforhold. Selv med blitz, som sagt. Lenke til kommentar
Celia Skrevet 1. april 2003 Forfatter Del Skrevet 1. april 2003 fuji finpix 304 er nesten ubrukelig innendørs, det kan ikke brukes på fest eller til jul(når det som oftest er stearinlys som lyser opp) eller til annen typisk familiær innendørs fotografering. Kan brukes til portrett inne med mye belysning, ikke til bevegelse og ikke til vanlig belyste rom, autofokusen er helt pyton. Jeg må ha et kamera ekstra som tar gode bilder inne, som har en god autofokus. Er det noen som vet om et kamera som ikke har problemer med autofokusen inne og som kan ta bilder når objektet er i bevegelse? Det hjelper ikke når jeg stiller inn kameraet til bevegelses modus eller sportmodus som det heter, ihvertfall ikke inne. jeg vil gjerne ha et enkelt,godt og rimelig kamera med minst 2mpix og 3xoptisk zoom Jeg tror jeg har komt frem til at Sony Cyber-shot DSC-P32 kan ta slike øyeblikksbilder, samtidig er det billig og har 3mpixler, det har ikke zoom, men det trenger jeg vel ikke når jeg har et annet kamera som har zoom, det er jo øyeblikksbilder jeg vil ha, tror dere jeg gjør et godt valg ved å velge dette kameraet? Takk på forhånd for svar-hyggelig forum dette her :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå