Arne Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Hei! Jeg er nå 16 år og går i førsteklasse (VG1) studiespesialiserende, eller hva det nå heter. Jeg var akkurat i London, og syntest det var veldig fint der, og siden jeg har hørt om noen i klassen min som har tenkt seg å ta VG2 i utlandet, bestemte jeg meg for å sjekke det ut. Derfor har jeg noen spørsmål. 1: Reiser man alene, eller er det vanlig å reise med en kamerat? Hva er lurest? 2: Er det vanlig/lurt/mulig å reise i VG2 eller reiser alle etter VG3? 3: Hvilke land kan jeg ta VG2-lignende-utdanning for at det skal telle som et år når jeg kommer tilbake for å ta VG3 i Norge? 4: Er jeg for sen? Jeg har desverre ikke vurdert dette før nå, har sjansen min gått fra meg? 5: Kan du anbefale å reise til England, eller vil du anbefale USA? 6: Hvilket forhold får man til vertsfamilien? Kan man snakke med de om fortrolige ting, og tar de deg med på turer osv, eller blir de bare vakter som passer på at du er inne til 23:00? Fint hvis noen kommer med tips og råd. Nå kom vi hjem fra London-turen for en time siden, og jeg prøver så godt jeg kan å lese på internett om dette, men jeg vil gjerne lage en tråd her, i tilfelle jeg har veldig dårlig tid til å bestemme meg. Og sånn ca. med alle omkostninger, hvor mye vil det koste meg og mine foreldre, sett at jeg tar VG2-lignende utdanning i USA, trekt fra stipend og alt? Med vennlig hilsen Arne Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Du med så lang fartstid (ihvertfall om man ser på poster) burde vite hva søkefunksjonen er til Les her du: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...t=0&start=0 Der får du svar på alt du lurer på. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 14. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2008 Joda, men der har du også faren (som jeg med lang fartstid, hvis vi skulle gjøre noe poeng utav det... ) med samletråder, nemlig at de blir 200 sider lange og man må bla laaaaaaangt for å finne ut av det. Selv om det fins en tråd om xbox 360 i microsoft-forumet, så er det vel ingenting som tilsier at man ikke kan opprette en ny? Jeg skal selvfølgelig se på den tråden, men håper noen vil ta seg tid til å svare på spørsmålene mine. Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Du finner svar på omtrent alle av dine spørsmål i utvekslingstråden. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 (endret) 1: Reiser man alene, eller er det vanlig å reise med en kamerat? Hva er lurest? For guds skyld, dra alene. Så alene som mulig, så blir det mye lettere å integreres! Jeg var i utlandet et år (første klasse på videregående), og så forskjellene på de som dro til de skolene hvor det var norske seksjoner (det vil si at de hadde en norsk lærer som passet på dem, arrangerte fellesturer osv. sammen) og de skolene hvor det bare var sendt et par elever spredt rundt i klassene, og vi lærte språket mye, mye bedre og fikk et mye bedre forhold til vertsfamiliene. 2: Er det vanlig/lurt/mulig å reise i VG2 eller reiser alle etter VG3? Jeg dro i første klasse, og har ikke angret på det. Det går an å reise både på videregående og på universitetet. Jeg vil tro det blir to ganske forskjellige opplevelser, så jeg har alle planer om å reise ut igjen i løpet av resten av utdanningen min, om jeg ikke tar alt sammen i utlandet. 3: Hvilke land kan jeg ta VG2-lignende-utdanning for at det skal telle som et år når jeg kommer tilbake for å ta VG3 i Norge? Veldig mange. Spør rådgiver på skolen din. De aller, aller fleste vestlige land har det. USA, Storbritannia, Frankrike, Tyskland, Australia og de skandinaviske landene er de jeg vet med sikkerhet at du får godkjent, men det er garantert også flere. 4: Er jeg for sen? Jeg har desverre ikke vurdert dette før nå, har sjansen min gått fra meg? Nei, tror ikke du er for sen. Finn brosjyrer hos rådgiver, eller søk på nettet. 5: Kan du anbefale å reise til England, eller vil du anbefale USA? Jeg vil anbefale Frankrike, siden jeg var der selv. Men av de to tror jeg faktisk jeg ville valgt USA, men det er personlig. Du får nok like mye ut av begge landene! 6: Hvilket forhold får man til vertsfamilien? Kan man snakke med de om fortrolige ting, og tar de deg med på turer osv, eller blir de bare vakter som passer på at du er inne til 23:00? Jeg var hos vertsfamilien min kun i helgene (bodde på internat fra mandag til fredag), og jeg fikk et kjempenært forhold til vertsfamilien, spesielt verstmoren min. Det varierer nok veldig fra person til person, både på eleven og på familien, men om du er åpen og hyggelig, og respekterer familiens regler o.l. (oppfører deg slik som du ser familiens barn gjør), så går det nok fint! Og sånn ca. med alle omkostninger, hvor mye vil det koste meg og mine foreldre, sett at jeg tar VG2-lignende utdanning i USA, trekt fra stipend og alt? Har ingen anelse. Jeg gikk i overskudd med det stipendet jeg fikk, men de fleste som har vært på utveksling gjennom EF og lignende i andreklasse som jeg kjenner, måtte betale litt selv. Sjekk ut på nettet eller i katalogene hos rådgiver på skolen din, igjen. Edit: quote-tull Endret 14. oktober 2008 av Herrbrun Lenke til kommentar
Arne Skrevet 18. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2008 (endret) Flott at du svarte på spørsmålene, takk! Jeg har vært og snakket med min rådgiver, og de største issuene slik som jeg er det er: 1: Etterheng i realfag (jeg velger realfag) 2: Får jeg venner? Endret 18. oktober 2008 av Arne Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå