Gå til innhold

Problemer med hjemmekino og bass

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg har litt problemer med hjemmekino-anlegget mitt, og hvordan lyden blir, spesielt med tanke på bass. Problemet er at i sofaen foran TV'en, ca der jeg har markert med en blå sirkel med mine flotte paint-ferdigheter, høres bass omtrent ikke, mens den høres mye bedre andre steder i rommet, markert med rødt.

Hovedproblemet er at selv om bassen ikke høres noe særlig i sofaen, forplanter den seg i veggen bak høyttalerene, og i gulvet under, noe som fører til.. konflikter. For å si det enkelt, høres ekplosjonene bedre i etasjen under, enn i sofaen min.

Jeg har ikke subwoofer, så all bassen kommer fra front-høyttalerene. Avstanden mellom bakvegg og fronthøyttalere er ca 30 cm, og høyttalerene (gulvstående) står på spikes. Høyttalerene er portet bak mot veggen, men det er problematisk å flytte de mer ut i rommet pga plassmangel.

Noen som har noen tips på hvordan jeg enten reduserer forplantinger i vegg og gulv, eller får mer basslyd i sitteposisjonen,slik jeg kan redusere bassnivå på forsterker?

post-41930-1223942752_thumb.jpg

Endret av likferd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fenomenet du beskriver kalles noder og nuller, og kommer av at "basstrykket" bygger seg opp ulikt i rommet avhengig av dimensjoner, frekvens, høyttalerplassering o.l. Sannsynligvis sitter du midt i en slik null, og det er som du allerede har oppdaget ikke spesielt heldig for forholdet til de rundt deg...

Generelt sett har du ikke voldsomt mange valg;

- endre plassering av lytteposisjon

- endre plassering av høyttalerposisjon

- akustisk behandling av rommet med bassabsorbenter.

Dessverre er sistnevnte både relativt dyre (om du ikke finner planer på nettet og lager selv) og plasskrevende. Men det skal nevnes at det kan gjøre store forskjeller på lyden, og altfor mange bruker altfor lite tid og ressurser på behandling av lytterommet i forhold til hva de legger i høyttalere, forsterker osv.

Kommer ikke på noen andre løsninger akkurat nå enn å være kreativ med ommøblering (kan du f.eks. plassere høyttalerne på kortveggen istedet?) og lytte/prøve deg frem til en bedre plassering. Det finnes simulatorer tilgjengelig på nettet hvor du kan plotte inn rommets dimensjoner og plassering av høyttalere og lytteposisjon, og få opp et "kart" over hvor i rommet disse nullene og nodene vil forekomme, men man skal gjerne ha endel kunnskap for å få noe fornuftig ut av dem...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...