Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Urimelig arbeidsgiver, hva kan gjøres?


Lilac1

Anbefalte innlegg

Hei, tenkte å spørre her før jeg vurderer andre innfallsvinkler, så here goes.

 

Kjæresten min jobber i en kiosk, hun har friår fra studiene, og trengte tid til å gjøre noe annet. Imidlertid slår det meg at selv med min begrensede jusskompetanse, er det noe som skurrer.

 

Her er forholdene jeg har blitt fortalt om, og kan bekrefte:

 

Arbeidskontrakter er fraværende, enkelte deltidsansatte har jobbet i bedriften i overkant av fem år uten å få tilbud om kontrakt.

 

Ingen sies opp, vaktansvarlig blir bedt om å fjerne ansatte fra arbeidslistene gradvis, helt til de sitter med seks timer måneden.

 

Ingen tillitsvalgt. Temaet kom opp under et tilfeldig "personalmøte", med mindre enn halvparten av de ansatte til stede. Sjefen ble etter sigende sprutrød, og begynte å snakke om mytteri.

 

Vaktbytte tolereres ikke, man skal ha en god grunn til å få lov til å bytte vakt, uansett hvor villig personen som blir byttet med måtte være.

 

 

Sjefen har en kone som til stadighet oppsøker de ansatte, også utenfor jobb, for å fortelle "hva hun synes" om arbeidsinnsatsen deres, i tillegg til å piske de ansatte "igang" som hun kaller det, en oppførsel som etter sigende ligner oppførselen til sersjanten i full metal jacket.

 

Hun gir sjikanerende kommentarer om utseende (jenta er 1,70, veier 58 kilo, og ble nylig fortalt at hun var feit) , og har diskriminert mørkhudede deltidsansatte, som forøvrig aldri blir lenge hos bedriften. Irettesettelse av ansatte foran kunder er ikke uvanlig, selv om jeg ikke tror hun har en stilling hos bedriften utover å være "medeier".

 

Etter de opplysningene jeg har blitt gitt, og fagfeltet mitt snarere er samfunnskunnskap enn juss, framstår hun som en sosiopat. Flere av de kvinnelige ansatte har løpt gråtende fra "medarbeidersamtalene" med henne.

 

Hver gang man kommer på jobb, blir man bedt om å signere for hvilke arbeidsoppgaver som er gjort, et skjema opplyser om disse. Hvis man ikke signerer, går man ut ifra at jobben IKKE er gjort (uthevet som i skjemaet). Skjønn brukes ikke, uansett kundemengde eller andre presserende arbeidsoppgaver.

 

De fast ansatte jobber i snitt 46-49 timer i uka. Overtidsbetaling over disse 40 timene blir ikke gitt. Dette er beviselig om man sammenligner lønnslipper med timelister.

 

Ferier og søknader om ferie blir behandlet muntlig, sjefen tar ikke imot skriftlige feriesøknader, og beskjed om innvilgelse eller ikke har i enkelte tilfeller blitt gitt et par knappe uker før ferietidspunkt.

 

Nyansatte får ikke tilbud om ferie, har man jobbet mindre enn et år, blir man ikke forespurt.

 

Å drikke på jobben ble nylig forbudt, muntlig selvsagt. Dette til tross for at butikken er en del av et kjøpesenter, og aircondition ikke er installert. Drikke må oppbevares på et lager, ca tyve meter fra disken. Man kan ikke gå på lageret med kunder i butikken.

 

Ingen sies opp, vaktansvarlig blir bedt om å fjerne ansatte fra arbeidslistene gradvis, helt til de sitter med seks timer måneden.

 

Hva kan hun gjøre? I og med at de overordnede er smarte nok til å utelate det verste fra papirform, ser jeg liten vits i å kontakte arbeidstilsynet, og et injuriesøksmål ville blitt på tomannshånd, da jeg mistenker at de øvrige kollegene hennes er for redde for personlige konsekvenser til å avgi vitneforklaring.

 

Håper på et godt svar, på dette punktet er jeg så sint på hennes vegne at jeg vurderer anskaffe en uskiltet bruktbil, en finlandshette og et balltre.

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Si opp jobben :) .

 

Innsiktsfullt. Si opp jobben som forummedlem.

Hva mente du med den siste setningen?

 

Hvis hele jobben bare er tull hadde i hvert fall jeg sakt den opp, særlig når det "kun" er en kiosk jobb (som er lett å få når man er over 18) og heller få en jobb et annet sted.

Endret av KnewtFan
Lenke til kommentar
Nå heter engang dette underforumet juss, ikke OT baren v2.0, og de som hadde lest åpningsinnlegget ville skjønt at jeg er ute etter muligheter for sanksjoner.

 

Juridiske sanksjoner som i "knuse kiosken med balltre"?

 

Tror de aller fleste bare ville sagt opp. Da slipper man masse trøbbel. Men siden det ikke er et alternativ får dere ta opp kampen sammen. Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Helt enig med første personen. Søk på en annen jobb og si opp jobben. Enkelt å få seg en annen jobb.

 

Det hjelper jo ikke de andre i bedriften da.. Regner med trådstarter leter etter muligheter for å få slutt på urimelighetene, ikke bare slutte i jobben, og la problemene fortsette.

 

Jeg kan ikke noe særlig til juss, så kan dessverre ikke hjelpe deg, men det høres ut som en forferdelig arbeidsplass.

Lenke til kommentar

Selv om jeg vanligvis støtter sanksjonering tviler jeg egentlig på det vil føre til noe som helst (bortsett fra mye merarbeid, psykisk "slitasje" og frustrasjon) i tilfeller som dette. Det beste man kan gjøre er sannsynligvis å si opp jobben. Det er antakeligvis vanskelig nok å få noen til å ta skikkelig tak i dette selv med god dokumentasjon, og som du sier er det endel ting som blir ord mot ord i denne saken...

Lenke til kommentar
Så du/dere aner ingenting om lover og regler? Tariffavtaler osv?

 

Altså, du vet jo at mesteparten av det du nevner ikke er lov. Får hun ikke betalt så ta det opp og krev det. Hvor vanskelig kan det være?..

 

Blir det tatt opp, kommer det til å bli iverksatt gjengjeldelser. Verre er det ikke.

Skjønt, når man er avhengig av en jobb, og det atpåtil involverer detaljist/servicebransjen, oppstår det et maktmessig misforhold.

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar
Da er det to muligheter her.

 

En er nok å si opp jobben, og la det bli med det.

 

Det andre er å si opp jobben, og gå til media med hele saken :). Da kan de som driver kiosken få svi, om det er det du er ute etter.

 

Er dette en kiosk som er en del av en kjede?

 

Ja, det er en del av en kjede. Jeg ba henne om å sikre kopier av hennes egen timeliste, lønnslipp, infoskjema og annet, men det mest inkriminerende er desverre fortsatt rent muntlig. Jeg hadde håpet på å få arbeidstilsynet til å se på saken, da de godtar "tips", men så var det frykten for gjengjeldelse.

Lenke til kommentar

Ta kontakt med kjeden selv. Dette drives jo som franchise, altså at den som driver kiosken "leier" navnet og gjør resten selv - men allikevel antar jeg at kjedeeierne er interessert i ryddige former.

 

Og ja, redselen for gjengjeldelse gjør mye. Men spør deg selv, og be hun spørre seg selv - gjør hun dette for seg selv, eller for de 10-20 neste ansatte på den butikken? Hun skal bare være der et knapt år til..evt skal hun bytte jobb. Vil det ikke være verdt det?

Lenke til kommentar
Ta kontakt med kjeden selv. Dette drives jo som franchise, altså at den som driver kiosken "leier" navnet og gjør resten selv - men allikevel antar jeg at kjedeeierne er interessert i ryddige former.

 

Og ja, redselen for gjengjeldelse gjør mye. Men spør deg selv, og be hun spørre seg selv - gjør hun dette for seg selv, eller for de 10-20 neste ansatte på den butikken? Hun skal bare være der et knapt år til..evt skal hun bytte jobb. Vil det ikke være verdt det?

 

Kjeden er desverre internasjonal, hovedkontoret i Norge er etter det jeg vet stengt for annet enn kundehenvendelser.

 

Jo, det er akkurat det. Det vil være verd det, ikke bare på grunn av schadenfreude, men for å gjøre tilværelsen lettere for de som vil jobbe der i framtiden. Det jeg håpet på med denne tråden, var å få et svar på hva man konkret kunne be eventuelt arbeidstilsynet om å foreta seg, og hvilke av punktene som ville kunne være til mest hjelp i en slik sak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...