Gå til innhold

Reklamasjon 3 år gammel LaCie LCD skjerm (PC) Netshop


Martin A

Anbefalte innlegg

Hva med punkt 3 under "HVA SKJER DERSOM REKLAMASJONEN BLIR TATT TIL FØLGE:"

Skal jeg forvente å få en ny skjerm som koster 40% av min originale kjøpssum? Dette gjør jo at det nesten ikke vil lønne seg å kjempe for skjermen i det hele tatt... Jeg regner ikke med at de klarer å skaffe en ny Photon20VisionII ettersom denne ikke produseres lenger. Skal jeg da forvente å få en crappy acer skjerm til 2600,-? Dette er jo absurd.

 

Du skal selvfølgelig ha noe som er like bra eller bedre enn den som er ødelagt. Gjelder alt det. Bilde, innganger og utganger, med eller uten høyttalere osv.

 

Dette med beløp husker jeg ikke i hodet, men dersom de skal begynne å trekke fra bruksverdi, så tror jeg det er noe med at du skal ha renter for hele den perioden også. Andre kan dette bedre enn meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde en krangel med NSE/Philips i ett år og da fikk jeg hele summen tilbake, uten fradrag, etter dom fra FTU. Jeg hadde jo bare brukt TV'et i et par måneder da. Det kan jo ha noe med saken å gjøre...

Jeg skal vel ha renter fra datoen jeg leverer inn til reklamasjon, ikke hele perioden totalt tror jeg.

Lenke til kommentar

Tenker jeg leverer den til reklamasjon på mandag eller tirsdag. Det verste som kan skje er at de begynner å krangle på filen og tar seg betalt for alle tester etc. Ellers blir jo utfallet at vi blir enige om en annen skjerm eller at jeg får betalt tilbake noen kroner...

 

Slik ser forresten feilen ut:

http://www.final3.com/backup/netsho/martin...on_stage_04.jpg

 

Holder dere oppdatert :)

 

Jeg snakket med LaCie og spurte hvilken skjerm de anser å være tilsvarende min gamle skjerm. I dagens utvalg er det denne:

http://www.lacie.com/se/products/product.htm?pid=11091

Endret av Martin A
Lenke til kommentar

Tror jeg så brukernavnet ditt i denne tråden, men jeg nevner den for sikkerhets skyld.

 

Joda, jeg hadde rett. Man skal ha renter for helt tilbake til da man kjøpte varen. I tillegg kan ikke Netshop regne f.eks. 3 års levetid på produktet, men 5 år, da dette er reklamasjonstiden (slik jeg forsto det).

 

Så du kan kreve å få tilbake penger for skjermen, minus brukstid (20% pr år), men pluss renter og andre omkostninger du har hatt.

 

Morarenteutrening, finner du her.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
I tillegg kan ikke Netshop regne f.eks. 3 års levetid på produktet, men 5 år, da dette er reklamasjonstiden (slik jeg forsto det).

Reklamasjonfrist ≠ levetid ≠ brukstid. :)

 

Det er normal brukstid for gjenstanden som er det relevante når det gjelder vederlagsberegningen i et hevingsoppgjør. Brukstiden kan ikke automatisk settes lik den tekniske levetiden eller den absolutte reklamasjonsfristen - en bil kan f.eks. ha en absolutt reklamasjonsfrist på 5 år, en normal brukstid på 11 år og en teknisk levetid på 20 år.

Lenke til kommentar
I tillegg kan ikke Netshop regne f.eks. 3 års levetid på produktet, men 5 år, da dette er reklamasjonstiden (slik jeg forsto det).

Reklamasjonfrist ≠ levetid ≠ brukstid. :)

 

Det er normal brukstid for gjenstanden som er det relevante når det gjelder vederlagsberegningen i et hevingsoppgjør. Brukstiden kan ikke automatisk settes lik den tekniske levetiden eller den absolutte reklamasjonsfristen - en bil kan f.eks. ha en absolutt reklamasjonsfrist på 5 år, en normal brukstid på 11 år og en teknisk levetid på 20 år.

 

Skjønner hva du mener, men Netshop kan i alle fall ikke komme med 3 år eller noe sånt. :)

Lenke til kommentar

Litt skremmende at en så stor aktør som NetShop avviser alle reklamasjonssaker som er utenfor garantitiden. Videre referer de til mobildommen som ikke har noen relevans til denne saken. Begynner å bli en del tråder her inne på forumet om NetShops håndtering av reklamasjonssaker.

Lenke til kommentar

Oppdatering:

Jeg leverte altså skjermen i Oslo i går...

I dag blir jeg ringt opp fra Sandefjord og de lurer på om jeg ikke kan finne en skjerm jeg kan tenke meg. Altså vil de gi meg en tilsvarende vare.

 

Jeg kunne egentlig tenke meg en Apple Cinema HD 23", men spesifikasjonene på denne er jo noe høyere.

Den er widescreen og har 1920x1200 oppløsning. Utover det er skjemene nokså like.

 

Jeg snakket med en tekniker og han var ikke sikker på hva de la til grunn for den nye skjermen.

 

Er det slik at de regner ut verdien på skjermen min etter alt bruk etc. og deretter legger denne summen til grunn for ny skjerm eller kan jeg forvente at jeg kan kjøpe en Apple Cinema HD 23" og betale mellomlegget?

 

LaCie skjermen kostet 6750, Apple skjermen koster 7500. Kan jeg forvente å legge en tusing imellom her og få den skjermen eller m åjeg finne en annen med nøyaktig samme specs?

 

Får uansett høre fra dem i morgen og kan diskutere litt med dem da.

 

Jeg er positivt overrasket. Det tok nøyaktig EN dag å gå klarhet i denne saken og de vil gi meg en tilsvarende vare da den har gått ut av sortimentet.

Lenke til kommentar

Nettopp.

Men da blir det eventuelt slik da:

 

LaCie photon20visionII (pris: 6750,-):

- 20.1"

- 1600x1200@ 75Hz

- Contrast: 350:1

- Luminance: 200cd/m2

- 3 USB (1 upstream, 2 downstream)

- Pivot rotate capable.

- Respons: 25ms

 

Det som tilsvarer denne sånn ca. er da:

NEC 20,1" LCD MultiSync(pris: 7395,-)

- 1600x1200@ 60Hz

- Contrast 700:1

- Luminance: 250cd/m2

- IKKE USB Hub

- IKKE Pivot rotate

- Respons: 16ms

 

Noe som blir dyrere for Netshop. Det er den eneste 20.1" skjermen de har inne. Specs er ikke helt like. Noen mangler, noen forbedringer.

Eventuelt kan jeg kjøpe en Apple Cinema HD skjerm av dem og vi legger originalprisen til grunn:

 

Apple Cinema HD 23" (Pris: 7495,-)

- 1920x1200

- Contrast: 700:1

- Luminance: 400cd/m2

- 2 USB 2 Firewire

- IKKE Pivot rotate capable.

- Respons: 14ms

 

Jeg er villig til å betale mellomlegget på 750,- for Apple skjermen da jeg er mer interessert i denne...

Lenke til kommentar

Om netshop ikke klarer å omlevere til tilsvarende pris - "det er en så stor hindring at selger ikke klarer å overvinne den uten urimelige kostnader" så kan de tilby deg heving.

 

Da skal det trekkes fra bruksfradag for hvert år du har hatt den vs total levetid, og det skal beregnes renter etter www.forsinkelsesrente.no sin kalkulator fra kjøpsdato.

 

I dette tilfellet tenker jeg netshop heller ønsker å heve, da de vil komme bedre ut av det slik.

 

Men, om de har sagt du kan forsøke å finne deg en skjerm, så foreslå at du kan betale mellomlegg mot appleskjermen, se hva de mener.

Lenke til kommentar

Kan 650 kroner regnes som en så stor hindring at selger ikke kan overvinne den uten urimelige kostnader? Jeg skal ikke gjøre meg vanskelig. Jeg er interessert i å høre hva de har å si på forslaget mitt og møte dem på halvveien dersom det blir problemer av det. Så får vi løst saken begge parter. Jeg synes nå at jeg betaler dem litt penger for den skjermen er bedre enn heving jeg da for da får de jo et direkte tap uansett. Det vil jo aldri være gunstig for en bedrift å heve kjøpet.

Endret av Martin A
Lenke til kommentar

Da har vi blitt enige om en løysing.

De fant en HP skjerm de ville tilby meg. Den billigste 20" deres, men det skjønner jeg og spesifikasjonene er jo bedre enn LaCie sine. Et par mangler er det jo, men man må se på situasjonen. Det endte med at jeg heller betaler et mellomlegg og kjøper Apple Cinema HD 20". Den skulle være her iløpet av tre, fire dager. Jeg er egentlig relativt fornøyd med hvordan Netshop har håndtert saken etter at skjermen ble levert inn til reklamasjon. Jeg er ikke fornøyd med å ha blitt "forsøkt lurt" til å kjøpe ett nytt produkt til innkjøp og litt skuffet over henvisningen til mobildommen og at de i utgangspunktet ikke var så interessert i å ta inn varen til Reklamasjon.

Lenke til kommentar
Bare synd at du først må krangle deg til noe som i utgangspunktet er din rett. Ikke særlig komplekse saker å sette seg inn i heller. De tenker nok kortsiktig fortjeneste, og regner med at de fleste ikke tar saken videre.

 

Ja. Jeg er skuffet over at de først forsøkte å lure meg til å kjøpe en ny skjerm.

Dette fungerer sikkert på 80% av kundemassen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...