Martin A Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 Hei. Jeg har kikket litt rundt på forumet her og slik jeg har skjønt det er det 5 års reklamasjon på PC skjerm. Jeg postet problemet i en annen tråd her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...0#entry12166540 Uansett. Jeg snakket med Netshop i dag og henviste til reklamasjonsretten da han sa de ikke kunne reparere en skjerm der garantien hadde gått ut. For å komme med litt fakta her: Dato kjøp: 25.05.05 (alder 3år 4mnd) Feilens art: ca. 300- 400 pxl område vertikalt blir hvitt etter en liten periode med forstyrrelser i bildet. Forstyrrelsen oppstår etter rundt 40 minutters bruk. Bevis på at det er skjermen og ikke maskinen, skjermkort eller kabler: Jeg har testet skjermen opp mot en annen port på skjermkortet og byttet kabler. Jeg har testet både VGA og DVI på to forskjellige maskiner. Skjermen har stått på i 4900 timer ca og jeg mener da dette er for liten tid med tanke på at det er en proff skjerm. Uansett er det et stykke unna 5 år. Det som forundrer meg er at jeg fikk et tilbud om å kjøpe en skjerm av Netshop til innkjøpspris ettersom de ikke synes de skulle tjene penger på at skjermen min hadde gått ut på garantien. Er dette et veldig pent forsøk på å få saken ut av verden fra deres side der de slipper å gi meg noe tilbake. At jeg faktisk kjøper en ny skjerm? De sier de ikke synes de skal tjene noe på at min garanti er gått ut, men er det egentlig bare et forsøk på å slippe unna slitet det er å få ting gjort på reklamasjon? Skjermen er forøvrig ikke lenger i produksjon og den kostet 7000,- Kan jeg forvente å få en skjerm i samme prisklasse i dag da de sansynligvis ikke kan tilby en lik skjerm eller må man regne ny pris ut fra skjermens alder? som da sikkert blir 2000 eller noe skvip. Jeg er egentlig interessert i å ha samme skjermen såklart ettersom jeg er meget fornøyd med den, men frykter jeg må ta til takke med en mainstream crappy skjerm istedet... Tilbake til hovedspørsmålet? Skal jeg sende denne inn til Netshop med henvisning til Reklamasjon? Martin Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 Tilbake til hovedspørsmålet? Skal jeg sende denne inn til Netshop med henvisning til Reklamasjon? Kort sagt: Jepp. Netshop synes jeg bare virker mer og mer kranglete, dessverre. Ved forbrukerkjøp så skal alle varer som har en forventet levetid på betydelig lenger enn 2 år, ha 5 års reklamasjon. Og ja, du skal ha tilsvarende vare. Lenke til kommentar
Martin A Skrevet 13. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2008 (endret) Wow, her får man svar kl. 01.00 om natta. Glimrende. Takk for det. Hva tror du om tilbudet deres ang. innkjøpspris? En gimmik for å få meg til å betale meg selv ut av hele greia så de slipper å krangle med LaCie? Endret 13. oktober 2008 av Martin A Lenke til kommentar
BennyXNO Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Spørsmålet er jo om det er privat kjøp eller ikke. Tilbudet du fikk om en billigere kjøp av ny skjerm fikk jeg også for 2 år siden. Det verste var jo at skjermen min fortsatt var under garanti så alt ordnet seg for min del uten hjelp av Netshop. Til Netshop's forsvar skal det sies at de ikke anså min skjerm til å ha vært et forbrukerkjøp. Jeg tror det tilbudet de gir der er bare et forsøk på å komme seg unna forpliktelser de muligens måtte ha ved slike saker. De håper kanskje at forbrukeren ikke kjenner til rettighetene sine. Dårlig kundeservice i mine øyne og grunnen til at jeg aldri anbefaler Netshop som første alternativ når noen spør meg om råd om nettbutikker som man skal handle fra. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Det er godt mulig eg har fått med meg feil, men er det ikke slik at også bruken av varen bestemmer om det er bedriftskjøp eller ikke? Altså, eg kan jo kjøpe en skjerm på Elkjøp privat, skrive utlegg og så bruke skjermen på jobb. I så tilfelle vil jo det svare seg for mange bedrifter da forbrukerkjøpsloven ofte gir flere fordeler/rettigheter en hva bedriftens avtale med utstyrsleverandør. Lenke til kommentar
JFM Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Jeg synes du bør få en nye skjerm eller pengene tilbake. Du har reklamasjonsretten. Men jeg tror ikke du kan kreve pengene tilbake. De kan med andre ord reparere skjermen om de ønsker det. Dersom de ikke reparerer den tror jeg du kan kreve pengene tilbake. Jeg synes det blir for dumt om du må kjøpe en ny skjerm nå. Siden du har en Skjerm til 7000kr som "bare" er tre år gammel Lenke til kommentar
nomore Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Jeg synes du bør få en nye skjerm eller pengene tilbake. Du har reklamasjonsretten. Men jeg tror ikke du kan kreve pengene tilbake. De kan med andre ord reparere skjermen om de ønsker det. Dersom de ikke reparerer den tror jeg du kan kreve pengene tilbake. Butikken har rett til å forsøke å reparere varen. Dersom dette ikke gjøres innen rimelig tid eller uten unødvendige ulemper for kunden så kan man kreve heving av kjøp. Lenke til kommentar
Martin A Skrevet 14. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2008 Benny: Det er et privat kjøp ja. Først synes jeg tilbudet deres hørtes bra ut og jeg nevnte faktisk 5 års reklamasjon. Da henviste han til rettsaken ang. levetiden til mobiler og sa et eller annet babbel om 3 år osv. Jeg begynte å tenke litt på det etter at jeg hadde snakket med ham og tenkte at dette må da være et forsøk på å vri seg unna ved at jeg kjøper ny skjerm istedet for at de fikser det. Bare sagt på en veldig pen måte. nomore: Det er en privat skjerm brukt helt vanlig så jeg skulle hvertfall ha det covered. Lenke til kommentar
JFM Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Jeg synes du bør få en nye skjerm eller pengene tilbake. Du har reklamasjonsretten. Men jeg tror ikke du kan kreve pengene tilbake. De kan med andre ord reparere skjermen om de ønsker det. Dersom de ikke reparerer den tror jeg du kan kreve pengene tilbake. Butikken har rett til å forsøke å reparere varen. Dersom dette ikke gjøres innen rimelig tid eller uten unødvendige ulemper for kunden så kan man kreve heving av kjøp. Var det jeg mente. Formulerte meg bare litt dårlig Lenke til kommentar
Martin A Skrevet 14. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2008 Jeg synes det blir for dumt om du må kjøpe en ny skjerm nå. Siden du har en Skjerm til 7000kr som "bare" er tre år gammel Det synes jeg og. Den har kjørt under 5000 timer og... Synes det er tidlig å kollapse så fort. Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 (endret) Eh. Mobilsaken tapte jo mobilprodusentene da. Ja, den skal vare ca 3 år, men vi har ikke 3 års reklamasjonsrett i Norge. Vi har 2 og 5 år. Og siden 3 år er betydelig lenger enn 2 år, så har du 5 års reklamasjonsrett. Du skal enten ha tilsvarende skjerm, eller pengene tilbake. Enkelt og greit. Dette med at de vil "gi deg" muligheten til å kjøpe til innkjøpspris er for å prøve å slippe unna. Ikke gi deg! *sukk* Er like før jeg går ut med en generell anbefaling om å ikke handle fra Netshop pga dette tullet dems med reklamasjonsretten. Edit 2: Sørg for å få inn opplevelsen din med Netshop i webshopguiden. Jo fler som ser at det er problemer med dem, jo bedre. Kanskje de skjerper seg til slutt. Endret 14. oktober 2008 av Ratleto Lenke til kommentar
Martin A Skrevet 14. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2008 Snakket med forbrukerrådet nå også for å få bekreftet 5 års og hun sa skjemen kommer inn under pc som er ment å vare vesentlig lenger enn 2 or og jeg har da 5 års reklamasjonsrett. Litt synd dette med Netshop egentlig. Jeg har kun hatt gode erfaringer med dem tidligere. En annen ting jeg lurer på er jo om jeg kommer til å slite med at de ikke finner feilen. Den oppstår som sagt etter rundt 40 minutter og tekniker må derfor vente på feilen. De fleste skrur den vel bare på, ser at den fungerer og setter "ingen feil funnet" på skjermen... Stoler liksom ikke på det. Skulle helst stukket innom og sett på at de fant feilen før jeg dro derfra igjen, men det er vel ikke akkurat vanlig prosedye Lenke til kommentar
nomore Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Så lenge du opplyser om at feilen først dukker opp etter 40 minutt bør det ikke være noe problem. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Dessuten så kan du gjøre opptak av skjermen fra du skrur den på til feilen kommer fram. Lenke til kommentar
Martin A Skrevet 14. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2008 Dessuten så kan du gjøre opptak av skjermen fra du skrur den på til feilen kommer fram. Det er bare det at jeg ikke har et kamera tilgjengelig da... Eller, jeg kan kanskje låne et. Jeg må nok, men caps lock, skrive at det tar 40 minutter før feilen dukker opp. Slike situasjoner er kjipe ettersom feilen ikke oppstår med en gang... Lenke til kommentar
Martin A Skrevet 15. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2008 Dersom Netshop forsøker å sende meg direkte til verkstedet LaCie bruker, burde jeg takke nei til det og kun forholde meg til butikk, ikke sant? Det er jo de som eventuelt må ordne med oppgjøret uansett. Jeg har ikke lyst til å hoppe frem og tilbake med verksted. Jeg forholder meg vel bare til utsalgssted? Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Dersom Netshop forsøker å sende meg direkte til verkstedet LaCie bruker, burde jeg takke nei til det og kun forholde meg til butikk, ikke sant? Det er jo de som eventuelt må ordne med oppgjøret uansett. Jeg har ikke lyst til å hoppe frem og tilbake med verksted. Jeg forholder meg vel bare til utsalgssted? Hvis du vil, kan du det ja. Men det kan ta ekstra tid, siden skjermen skal innom Netshop før verkstedet. Er du heldig, KAN det være enklere å forhold seg til verkstedet enn Netshop. Selv har jeg veldig god erfaring med Anovo som fiksa en NEC-skjerm for meg. Aner ikke om de har avtale med Lacie. Lenke til kommentar
Martin A Skrevet 15. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2008 Hvis du vil, kan du det ja. Men det kan ta ekstra tid, siden skjermen skal innom Netshop før verkstedet. Er du heldig, KAN det være enklere å forhold seg til verkstedet enn Netshop. Selv har jeg veldig god erfaring med Anovo som fiksa en NEC-skjerm for meg. Aner ikke om de har avtale med Lacie. Jeg tenker mest på at garantien på skjermen har gått ut og verkstedet derfor kan nekte å reparere den. Det var det de fortalte meg da jeg snakket med dem på telefon. At LaCie tidligere ikke har tatt imot reparasjoner etter at garantien er gått ut. Derfor blir det jo opp til Netshop hva de vil gjøre med det. Tenkte jeg skulle spare meg for å bli sendt frem og tilbake mellom verksted og butikk dersom det viser seg at den ikke vil bli reparert. Da kommer vi jo inn i en helt annen mølle som kalles "oppgjør" og da er det kun Netshop jeg skal forholde meg til. Jeg tenkte derfor at det er bra å bare gjøre det fra start Martin Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Med den oppsummeringen du skriver her, så er jeg enig med deg. Ta alt via Netshop. Lenke til kommentar
Martin A Skrevet 15. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2008 Da er saken registrert og jeg kommer til å sende den inn. Jeg må si skjema jeg skal skrive under på er skrevet på en slik måte at det kan oppfattes som skremmende for en vanlig forbruker som ikke vet hva han/hun har krav på. EVENTUELLE KOSTNADER VED REKLAMASJON: Vi er pliktige til å opplyse om at følgende kostnader vil bli fakturert deg dersom ditt produkt ikke har en produksjonsfeil som gir deg rett på reklamasjon: Følgende vil da bli fakturert: * Registrering og behandling av reklamasjonen hos oss. * Pakking av vare og utsending til leverandør/serviceverksted som skal undersøke produktet. * Oppfølging mm. fra leverandør/serviceverksted. * Mottak og behandling av returen når denne kommer tilbake til oss. * Viderefakturering av kostnader vi får fra leverandør/serviceverksted. * Utsending og pakking av varen tilbake til deg. For det overstående vil du fakturert for kr 600,- per arbeidstime hos oss. (Vi anslår arbeidskostnadene våre til 600,- for en rask/enkel sak, og 1200,- for en større sak. Men kan i visse tilfeller også være høyere enn dette.) * Selve fakturaen for undersøkelsen fra leverandør/serviceverksted vil også bli lagt til på din regning. (Prisen her avhenger av serviceverkstedets timepriser) * I tillegg til dette vil du bli fakturert for alle direkte fraktkostnader vi har hatt i forbindelse med din retur. VIKTIG! Fakturaen vil bli inndrevet uansett om du ønsker produktet tilbake eller ikke! Vi gjør også oppmerksom på at en reklamasjon fort utgjør vesentlige kostnader dersom reklamasjonen ikke blir tatt til følge. Ofte mer enn det produktet er verdt. HVORDAN LEVERER JEG VAREN? Betingelser for innlevering av varen: •Produktet må være komplett (kabler, drivere, lader, strømadapter etc.) og pakket forsvarlig pakket ved ankomst vår returavdeling. Antistatisk pose må brukes ved retur av elektroniske komponenter. (minne, skjermkort, hovedkort og lignende) •Vi tar ikke ansvar for data som ligger på produktene, ta derfor sikkerhetskopiering av dine data om mulig. Trenger du at vi tar sikkerhetskopiering av dine data vil vi ta ordinær timepris på dette. Opplys om dette i feilbeskrivelsen. Du kan levere produktet inn til oss i Sandefjord eller Oslo. Alternativt sender du produktet med billigste fraktmåte med sporing (som oftest Smartpost-pakke) til: Netshop ASA Søndre Kullerød 6 3241 Sandefjord ”Reklamasjon” NB! Vi har ikke mulighet til å ta i mot oppkravspakker. HVA SKJER DERSOM REKLAMASJONEN BLIR TATT TIL FØLGE: (Vi forsøker å rette reklamasjonen din i følgende rekkefølge.) 1)Produktet vil bli forsøkt reparert dersom det er mulig og er rimeligere enn å levere ny vare. Dersom ikke mulig/lønner seg: 2)Prisavslag dersom det ikke er en vesenlig feil som gjør varen ubrukelig. (Må avtales) Dersom dette ikke er aktuelt må vi: 3)Omlevering til annet tilsvarende/likeverdig produkt. Dersom det ikke finnes tilsvarende varer i dag til anslått gjenstått bruksverdi på produktet er siste mulighet: 4)Kreditering/Utbetaling av kjøpsbeløp. Du får utbetalt kjøpsbeløp minus bruksfradrag på produktet i den tid du hadde nytte av produktet. (Vanligvis 20% per år) I tillegg får du forsinkelsesrenter (ca 10% per år) fra den dag vi mottok oppgjør. Hva med punkt 3 under "HVA SKJER DERSOM REKLAMASJONEN BLIR TATT TIL FØLGE:" Skal jeg forvente å få en ny skjerm som koster 40% av min originale kjøpssum? Dette gjør jo at det nesten ikke vil lønne seg å kjempe for skjermen i det hele tatt... Jeg regner ikke med at de klarer å skaffe en ny Photon20VisionII ettersom denne ikke produseres lenger. Skal jeg da forvente å få en crappy acer skjerm til 2600,-? Dette er jo absurd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå