Po[wP]ow Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 (endret) Hei Jeg bare lurer på hvordan man bruker sesjonsvariabler i Visual C# Express Edition, som tittelen beskriver. eks. if (Session["variabel"]!= null) { variabel = (int)Session["variabel"]; } Når man lager det i et program som exefil, skal det vel ikke lagres som sesjon, skal det? Hva bruker man da i Visual C# Express? Endret 13. oktober 2008 av Po[wP]ow Lenke til kommentar
HDSoftware Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Hei Jeg bare lurer på hvordan man bruker sesjonsvariabler i Visual C# Express Edition, som tittelen beskriver. eks. if (Session["variabel"]!= null) { variabel = (int)Session["variabel"]; } Når man lager det i et program som exefil, skal det vel ikke lagres som sesjon, skal det? Hva bruker man da i Visual C# Express? Så vidt jeg vet så har session variabler kunn med web å gjøre så jeg ser ikke helt hvorfor du vil bruke session variabler i det hele tatt. Men jeg kan jko gjette meg til at jeg og du sitter på hver vår ende av banen, der du altid har programert WEB og jeg alltid har programert Win32. Svaret på ditt spørsmål er derfor (tror jeg da): Du bruker variabler. En Session variabel er vel så og si det samme som en global variabel. Jeg vet ikek hvor mye du kjenner til OOP, men det virker nesten som om du har behov for å lære deg litt om klasser, metoder og egenskaper for å komme videre. Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Enkelt og greit, som Ole sier: Sesjonsvariabler er for web! Lenke til kommentar
Po[wP]ow Skrevet 14. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2008 Hei Jeg bare lurer på hvordan man bruker sesjonsvariabler i Visual C# Express Edition, som tittelen beskriver. eks. if (Session["variabel"]!= null) { variabel = (int)Session["variabel"]; } Når man lager det i et program som exefil, skal det vel ikke lagres som sesjon, skal det? Hva bruker man da i Visual C# Express? Så vidt jeg vet så har session variabler kunn med web å gjøre så jeg ser ikke helt hvorfor du vil bruke session variabler i det hele tatt. Men jeg kan jko gjette meg til at jeg og du sitter på hver vår ende av banen, der du altid har programert WEB og jeg alltid har programert Win32. Svaret på ditt spørsmål er derfor (tror jeg da): Du bruker variabler. En Session variabel er vel så og si det samme som en global variabel. Jeg vet ikek hvor mye du kjenner til OOP, men det virker nesten som om du har behov for å lære deg litt om klasser, metoder og egenskaper for å komme videre. Du har rett i at jeg har bare jobbet med web. Men det er akkurat derfor jeg spør om hvordan man gjør noe liknende i Express Edition. En funksjon som har samme virkning som jeg leter etter, slik at programmet lagrer verdier i variabler. Om det såklart finnes da. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Hvis du er ute etter nogenlunde samme funksjonen, kan du bruke Dictionary<> For eksempel for en dictionary med udefinerte datatyper bruker du Dictionary<string, object> for en dictionary med strings bruker du Dictionary<string, string> Hvis du vil lagre verdien verdien til neste gang programmet starter, bruker du Properties. Nå har ikke jeg tilgang på Visual Studio, og jeg husker ikke helt sånn på stående fot hvordan en gjør det, men ihvertfall så finnes det en klasse som heter Properties, Configuration eller noe lignende. Dobbeltklikk på den, og du får opp et vindu med en DataGrid i Her kan du lage nye egenskaper som skal lagres i konfigurasjonsfila. Det er veldig enkelt å få den til å huske verdiene i kontroller, velg PropertyBindings (eller noe) i egenskapene til kontrollen, så kan du enkelt sette det opp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå