Gå til innhold

Intel Core™ i7 Quad/hexa Tråden -> Les Første Post!


Nizzen

Anbefalte innlegg

Noen som har noen greie retningslinjer for å klokke en i7 920 (2,67) ?

Og hva trenger dere av info for å hjelpe meg?

 

Vi trenger at du leser i tråden å ser hva som har blitt gjort av andre og også hva som har blitt anbefalt av oss før så vi slipper å gjennta oss selv for ørtende gang ;)

 

ok, jeg spurte siden det er 100 sider på denne topicen, men tror jeg bare dropper det siden jeg vil veldig gjerne beholde garantien min xD

 

Er ikke for å være vanskelig her, men vil man klokke så synes jeg man skal få lov å jobbe litt for det istedet for at vi som har satt oss inn i det skal gjenta oss selv om å om igjen. Er masse bra guider i denne tråden, så det er bare å lese og klokke i vei. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Noen som har noen greie retningslinjer for å klokke en i7 920 (2,67) ?

Og hva trenger dere av info for å hjelpe meg?

 

Vi trenger at du leser i tråden å ser hva som har blitt gjort av andre og også hva som har blitt anbefalt av oss før så vi slipper å gjennta oss selv for ørtende gang ;)

 

ok, jeg spurte siden det er 100 sider på denne topicen, men tror jeg bare dropper det siden jeg vil veldig gjerne beholde garantien min xD

 

Garanti?

Dersom du i det hele tatt relaterer garanti til klokking, eller i det helt tatt tenker på dette, har du ingenting å gjøre i Bios. For å klokke. :)

Som Jim prøver å fortelle så lærer du klart mest av å finne ut av ting sjøl.

Dette er dog ikke rocket science. Selv om en deltaker her prøver å få det til å høres som en stor bragd å klokke.. f.eks. til 211x19. Det er det slett ikke. Rein flaks med CPU-"loddet".

I praksis trenger du kun stille på BCLK ("FSB") og sette RAM/QPI til laveste speed (x36) (som en start). Og gjerne VCore til en fast verdi, f.eks. 1.25/1.30 (avhengig om hk'et drooper).

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Noen som har noen greie retningslinjer for å klokke en i7 920 (2,67) ?

Og hva trenger dere av info for å hjelpe meg?

 

Vi trenger at du leser i tråden å ser hva som har blitt gjort av andre og også hva som har blitt anbefalt av oss før så vi slipper å gjennta oss selv for ørtende gang ;)

 

ok, jeg spurte siden det er 100 sider på denne topicen, men tror jeg bare dropper det siden jeg vil veldig gjerne beholde garantien min xD

 

Garanti?

Dersom du i det hele tatt relaterer garanti til klokking, eller i det helt tatt tenker på dette, har du ingenting å gjøre i Bios. For å klokke. :)

Som Jim prøver å fortelle så lærer du klart mest av å finne ut av ting sjøl.

Dette er dog ikke rocket science. Selv om en deltaker her prøver å få det til å høres som en stor bragd å klokke.. f.eks. til 211x19. Det er det slett ikke. Rein flaks med CPU-"loddet".

I praksis trenger du kun stille på BCLK ("FSB") og sette RAM/QPI til laveste speed (x36) (som en start). Og gjerne VCore til en fast verdi, f.eks. 1.25/1.30 (avhengig om hk'et drooper).

Jeg hører at noen har fått behov for å svartmale andres resultater )igjen). Det krever riktig valg/jakt av CPU-batch, valg av riktig HK og RAM, oh ikke minst kunnskap/erfaringer for å kunne finne og tilpasse disse for å klare 211x19 stabilt på 24/7. Du har hatt flaks med din CPU, ikke vri deg unna med uflaks. La oss se om du kan få den stabilt på BCLK 211. klarerer du ikke? og er det derfor en OC-dinosaur som deg velger å vektlegge på flaks?

 

Endelig du måtte innrømme også at 1.34v for @4ghz gir bra effekt/ytelse-forhold, det er bra start for deg.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Det krever riktig valg/jakt av CPU-batch, valg av riktig HK og RAM, oh ikke minst kunnskap7erfaringer for å kunne justere disse for å klare 211x19 på 24/7. Du har hatt flaks med din CPU, men la oss se om du kan få dit system stabilt på BCLK 211.

 

Det som kreves for å klare 4GHz stabilt er flaks mer enn noe annet. 920'en jeg testet tok det meg kanskje en halvtime å få stabil @ 4GHz. Følte meg ikke så veldig flink for å få det til akkurat. Det som krever skills er ikke å nå en hvis hastighet, men å klare å få lik hardware lengre enn andre. At du får din CPU stabil ved 4GHz mens andre kanskje ikke klarer mer enn 3.8GHz trenger ikke bety noe mer ennat du var heldigere med CPU'en din enn de var med sin.

 

Sånn sett virker det som flere faktisk klarer 4GHz stabilt @ 19x211 enn som klarer det med 20x200, ihvertfall etter det jeg har lest på XS. Det som stopper de fleste i å nå 4GHz er rett å slett tempraturen. Dette ser heldigvis ut til å bli bedre med den nye revisjonen som nå er på vei inn.

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar

takk for hjelpen!

Hvis jeg skal klokke så gjør jeg det med min kamerat som har lignende system som meg, i7 yter veldig bra til mitt bruk, er i grunn glad at dere ikke gir bort svaret, er sikkert halve morroa å finne det ut selv.

 

jeg var iallefall imponert av de asus folka på TG, de brukte flytende nitrogen og greier, tenker meg nok det ikke er vanlig for folk på denne tråden? :D

Lenke til kommentar
Jeg utelukker ikke viktigheten av en bra CPU-batch, den har en god del å si. Men Oh ja, du har adgang til mange CPU, og du kan velge og vrake hva du vil. Ikke kom med flaks-unnskyldningen at du er den siste som kan gjemme deg bak den.

 

Det er tegn på svakhet av en utgått dinosaur å bagatellisere andres gode resulter.

Må si argumentene dine begynner å gå ut på dato.

Jim mente ikke konkurransene imellom CPU'ene dere har testet (Hvorav du har en beder 24/7 klokk om jeg husker riktig), men heller at resultatet ditt er godt men ikke noe "Wohohoho!"-resultat.

 

Med en gang noe jekker deg ned litt, legger du deg selv i en form for forsvars-mekanisme og våser ut mot alt og alle om at de ikke har dønn likt resultat som deg.

Uten å være frekk, så virker det som du argumenterer på en Fjortiz-måte. Ta det inn til deg, tross alt så kritiserer omtrent enhver forumbruker deg i diverse diskusjoner.

 

 

Som sagt, dette er ikke frekt ment, og jeg kan vel påberope meg å si at jeg har vært en av de mest positive til Sammy som forumbruker :)

 

Lenke til kommentar

Jeg har en kjenning i England, og jeg må si jeg vurderer å få ham til å sende meg en D0 fra Scan. Fra hva jeg har lest til nå, ser det ut til at det vil ta tid før disse når "vanlig" retail her i landet, spesielt mpt. at Norek/Komplett akkurat fikk inn et stort parti 920 som var C0. Vil kanskje koste noen lapper ekstra, men jeg slipper et eventuelt tollgebyr og MVA.

Endret av Pennywise
Lenke til kommentar
Jeg har en kjenning i England, og jeg må si jeg vurderer å få ham til å sende meg en D0 fra Scan. Fra hva jeg har lest til nå, ser det ut til at det vil ta tid før disse når "vanlig" retail her i landet, spesielt mpt. at Norek/Komplett akkurat fikk inn et stort parti 920 som var C0. Vil kanskje koste noen lapper ekstra, men jeg slipper et eventuelt tollgebyr og MVA.

Tar du med et par ekstra ?

Lenke til kommentar
Noen som har noen greie retningslinjer for å klokke en i7 920 (2,67) ?

Og hva trenger dere av info for å hjelpe meg?

 

Vi trenger at du leser i tråden å ser hva som har blitt gjort av andre og også hva som har blitt anbefalt av oss før så vi slipper å gjennta oss selv for ørtende gang ;)

 

ok, jeg spurte siden det er 100 sider på denne topicen, men tror jeg bare dropper det siden jeg vil veldig gjerne beholde garantien min xD

 

Garanti?

Dersom du i det hele tatt relaterer garanti til klokking, eller i det helt tatt tenker på dette, har du ingenting å gjøre i Bios. For å klokke. :)

Som Jim prøver å fortelle så lærer du klart mest av å finne ut av ting sjøl.

Dette er dog ikke rocket science. Selv om en deltaker her prøver å få det til å høres som en stor bragd å klokke.. f.eks. til 211x19. Det er det slett ikke. Rein flaks med CPU-"loddet".

I praksis trenger du kun stille på BCLK ("FSB") og sette RAM/QPI til laveste speed (x36) (som en start). Og gjerne VCore til en fast verdi, f.eks. 1.25/1.30 (avhengig om hk'et drooper).

Jeg hører at noen har fått behov for å svartmale andres resultater )igjen). Det krever riktig valg/jakt av CPU-batch, valg av riktig HK og RAM, oh ikke minst kunnskap/erfaringer for å kunne finne og tilpasse disse for å klare 211x19 stabilt på 24/7. Du har hatt flaks med din CPU, ikke vri deg unna med uflaks. La oss se om du kan få den stabilt på BCLK 211. klarerer du ikke? og er det derfor en OC-dinosaur som deg velger å vektlegge på flaks?

 

Endelig du måtte innrømme også at 1.34v for @4ghz gir bra effekt/ytelse-forhold, det er bra start for deg.

 

Handlet du din chip på en webshop? Isåfall er det "luck of the draw" hverken mer eller mindre. Hvis du derimot vet mer eller mindre nøyaktig hvilken batch (ukenummer bør du minst være klar over), og kan konkludere utifra det hva den omtrentlig bør greie å klokke til, så er det kald beregning og pluss i boka. Verre er det ikke. Nå har jeg glemt hvordan du skaffet din CPU, så det får du minne oss på om den batch/luck-diskusjonen fortsetter.

 

Liker ikke helt den flaks/uflaks-tankegangen som har blitt nevnt, det eneste som kreves for å få en god chip er kunnskap om hva som er bra og dårlig av batcher, og tålmodighet og guts nok til å kjøpe dem der de finnes (og kanskje garantien er ikke-eksisterende).

Lenke til kommentar

Jeg bestilte min CPU på den første dagen i7 ble listet i Norge, og satt med den på bordet for flere uker, fordi jeg viste noe som du ikke viste. Jeg viste at de første Intel-CPU pleier være bedre, og at i7 var overlegen, noe som du fortsatt nekter (pga. manglende kunnskap). Det er ikke flaks, om det ikke kan kalles kunnskap, kan være en bra "hunch" som krever sitt av erfaring/kunnskap .

 

"Pennywise" har jaktet på DO i flere uker i Norge, og nå jakter han på det i England. Han kommer antagelig(mest sannsynlig) til å få veldig bra OC på den, og det er ikke flaks, han vet noe som du ikke vet.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Jeg bestilte min CPU på den første dagen i7 ble listet i Norge, og satt med den på bordet for flere uker, fordi jeg viste noe som du ikke viste. Jeg viste at i7 var overlegen, noe som du fortsatt nekter (pga. manglende kunnskap). Det er ikke flaks, om det ikke kan kalles kunnskap, kan være en bra "hunch" som krever sitt av erfaring/kunnskap .

 

"Pennywise" har jaktet på DO i flere uker nå, og han kommer antagelig for å få veldig bra OC på den. Det er ikke flaks, han vet noe som du ikke vet.

 

Vel, belær oss hvor du fikk vite at den batchen du fikk i posten var så suveren, istedet for å påpeke manglende kunnskap. Høres ikke ut som du visste stort selv om gode batcher enn meg da du handlet din og like gjerne kunne landet opp med en "dud" som en ganske god en.

 

Det jeg kaller "hunch" kommer fra erfaringer/research ift andre gode chiper med enkelte likheter. F.eks. rappet jeg WR på 3800+ Venice med en ukjent stepping, fordi jeg så at endel data på den (de viktige delene) var likt med en annen WR-chip jeg fikk tak i en gang - en av tre singlecore-Opterons som har sneket seg over 4GHz (denne er #2 av de). Det du kaller det samme er ren magefølelse, som du like gjerne kan ha fått ved å ha spist loff og bønner til frokost enn å ha en rasjonell grunn til å forvente en go'chip.

 

Overlegenhetsdiskusjonen bør være lagt død en gang for alle. Du mener det, jeg mener det IKKE. EOD. Den blir vi ALDRI enige om.

Lenke til kommentar

Det er ryddet i noen innlegg som fokuserte mer på sak enn person. Tråden er stor, så noe er sikkert oversett, det er også mulig at ting som har blitt slettet ikke burde det. Jeg oppfordrer isåfall til å rapportere eller sende PM, PM gjelder også for andre realsjoner på modering. Jeg håper folk kan forsøke å holde en finere tone, husk det er bedre å ikke si noe om man ikke føler man får noe ut av en diskusjon.

 

AtW

Lenke til kommentar
Vel, belær oss hvor du fikk vite at den batchen du fikk i posten var så suveren, istedet for å påpeke manglende kunnskap.

La meg belære deg, du vet ikke at de første Intel CPU-bachene pleier å klokke bedre. Du mangler denne kunnskapen, men nå har du forhåpentligvis lært noe nyttig.

 

Det er det mest arrogante jeg har lest på lenge.

 

Hvis de første klokker så mye bedre, hvorfor klokket min 920 som var en mye nyere utgave enn "baben" din bedre?? At de nyete batchene klokker best stemmer ikke i det hele tatt med mine erfaringer ihvertfall. De siste Northwood / Prescott og også Core2Duo jeg har kjøpt meg har klokket bedre enn sine brødre som ble kjøpt tidlig. Kan du forklare meg det? At man nå ser Super PI 1M run's på over 6.6GHz med E8600'er mens ingen kom over 6GHz engang i begynnelsen? Dette strider jo imot alt du sier.

Lenke til kommentar
Vel, belær oss hvor du fikk vite at den batchen du fikk i posten var så suveren, istedet for å påpeke manglende kunnskap.

La meg belære deg, du vet ikke at de første Intel CPU-bachene pleier å klokke bedre. Du mangler denne kunnskapen, men nå har du forhåpentligvis lært noe nyttig.

 

Det er det mest arrogante jeg har lest på lenge.

 

Hvis de første klokker så mye bedre, hvorfor klokket min 920 som var en mye nyere utgave enn "baben" din bedre?? At de nyete batchene klokker best stemmer ikke i det hele tatt med mine erfaringer ihvertfall. De siste Northwood / Prescott og også Core2Duo jeg har kjøpt meg har klokket bedre enn sine brødre som ble kjøpt tidlig. Kan du forklare meg det? At man nå ser Super PI 1M run's på over 6.6GHz med E8600'er mens ingen kom over 6GHz engang i begynnelsen? Dette strider jo imot alt du sier.

Han ba om belæring, men nok om det.

Det er alltid litt variasjoner på CPU-batch avhengig av produksjoneuke/batch, men som hovedregel Intel plier å slippe ut bedre batch i begynnelsen. dette er i samsvar med mine egne erfaringer på flere Intel CPU også. Man kan få bra batch senere også, men da må man ha både kunnskaper on bra batch og kontakter i butikker/miljøer eller "lager" for å kunne få dem. Mener du noe annet?

Lenke til kommentar
Det er alltid litt variasjoner på CPU-batch avhengig av produksjoneuke/batch, men som hovedregel Intel plier å slippe ut bedre batch i begynnelsen. dette er i samsvar med mine egne erfaringer på flere Intel CPU også. Man kan få bra batch senere også, men da må man ha både kunnskaper on bra batch og kontakter i butikker/miljøer eller "lager" for å kunne få dem. Mener du noe annet?

 

Ja.

 

At de tidligste utgavene kan være fine av å til er greit nok, men min erfaring er at desto lengre tid det har gått siden en CPU har blitt lansert, jo bedre blir CPU'ene.

 

En E8500 som ble kjøpt første uken de ble lansert, vil som regel klokke dårligere enn en som kommer fra siste batch nå. Men nok om det. Du får ha din mening, så beholder jeg min.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
For å ta opp batch-diskusjonen med en annen vinkling: vet noen hvilke nettbutikker som har mulighet til/gidder å sjekke hvilke chiper de har inne?

 

Knut/Knopler:

Ikke glem at du er noe "inhabil", på en postiv måte selvsagt. :)

Det er ikke nødvendigvis slik at den kunnskapen/teften du har opparbeidet rundt korrelasjon mellom batch/"gullchip"-K8 er overførbar til f.eks ci7.

 

Tror ikke minst Oldman med flere har andre erfaringer med ulike Intel modeller.

 

Det er ikke flaks/uflaks når du finner en knall-chip, men for alle oss andre som kjøper "retail" fra webshops er det like mye kunnskap som å spille Vikinglotto som teller mtp tittel som "Forumets KongeKlokker".

Flaks..flaks.. flaks.. og ikke noe annet.

:)

 

Min erfaring er at man har størst sjanse til å bli fornøyd med *klokkbarheten* med en råbillig "low-end" CPU, gjerne fra Intel.

Og at de dyreste modellene er å foretrekke dersom f.eks. 4Ghz++ (Core 2 Quad/ ci7) er viktig.

 

Personlig vil jeg bli postivt overrasket dersom D0 "garantert" klokker mye lengre enn C0.

Hvorfor i all verden skulle Intel produsere en CPU til rett over 2k som klokker like bra som en til 10k?

Det er jo rett og slett dårlig butikk. :)

På den annen side er hovedaktørene i denne tråden (og likesinnede) neppe noen KSF for Intel.

 

xs.org er veldig irrelevant som "mal" på klokkbarheten for ulike CPU-modeller har jeg etterhvert erfart.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...