Gå til innhold

Intel Core™ i7 Quad/hexa Tråden -> Les Første Post!


Nizzen

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner at "vann-temp" er din store hobby og styrke, og du klarte å sette opp en flott lopp som holder CPU-temp på samme nivå som rom-temp. :thumbup: Men en CPU tåler litt mer enn rom-temp, og da blir det ikke så enkelt som du sier, LOL.

 

Jeg er mer på jakt etter "akseptable" temp og effektbruk for 24/7, og mener at effektbruk hopper ikke på uakseptable nivå fra 1.25v til 1.35v, og max-temp under 85'C(prime-temp) er akseptabelt også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Da har jeg testet litt til.

 

Og har lagt inn to profiler i bios (P6T SE).

 

Profile1: 200x19 - 1.26V - Maxload temp - 63 (Prime)

Profile2: 210x19 - 1.36V - Maxload temp - 74 (---"---)

 

Som Sam/linker viser til er det uvesentlige temperatur-forskjell ved idle.

 

Brukte CoreTemp's logg-funksjon for å få en fin oversikt over temperaturer under Prime.

Små forskjeller kjernene imellom, en kjerne er noen grader lavere.

 

Kan tydelig høre på PSU, en Tagan "Pimprock" 650w, at det er betraktelig mer belastning ved 1.36V - 4Ghz.

Dette er en demovare med "skrikende" spoler, visstnok et vanlig problem for visse Tagan-modeller. :(

BLir å bytte ut denne og kun ha den i reserve for testing/benching (støyen er *grusom*, høres fint flere rom unna der PC'en står).

Skal se om jeg kan få "logget" strømforbruk nå (Claes-måler).

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Det hadde vært veldig fint om du kunne måle strømforbruket på disse profilene.

 

Jeg har lagret nesten samme profilene, 3.8GHZ HT:on 1.23v og 4.01GHZ HT:on 1.34v. Jeg får høyere temperatur, men de er fortsatt innenfor "safe 24/7" og jeg kan leve med det. Det hadde vært fint å få litt oversikt over forskjellen på strømforbruket på Claes-måleren.

 

Jeg har også en profil på 4.2GHZ HT:off 1.37v, men denne bruker turbo og jeg har ikke klarte å finne noe antydning på strømforbruket på dette noe sted ennå. Jeg har en 1000-watters PSU og den er dønn stille uansett, og jeg kan ikke måle effekten med lyden :).

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Da har jeg testa.

Og det er *store* forskjeller.

(Edit: Vel, det er iht grafen/link Sam dokumenterer over her).

 

Oppsett:

Asus P6T SE

ci7 920

3x1GB OCZ "Intel Edition" DDR3-1600

Asus HD3850x2 @ 750 / 1850

1x500GB WD SATA

1xDVD Brenner

3x120mm + 1x92mm vifter

Swiftech MCP655 pumpe

 

200x19 - 1.26V - Idle: 190watt - Load: 325watt - 3DM06(GT3)=370watt

210x19 - 1.36V - Idle: 200watt - Load: 380watt

 

Edit:

Dette er da load (max observert) under Prime95 - HT ON - 8 threads

(La til watt for 3DM06, profil 1)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

@TL1000S

Fint at du kunne måle det :)

10 til 55 watt ekstra er veldig bra for 200MHZ (x8 = "vannvittige" 1600MHZ?), synes jeg. Ytelse forskjellen fra 3.8 til 4GHZ er så pass mye at det skulle bare mangle. Dette er ikke mer enn 0.5% til 0.14% ekstra på total systemforbruk, jo.

 

Man kjører ikke med 100% CPU-load hele tiden og gjennomsnitt forskjellen er så pass lite (ca. 1% ekstra på total forbruk) at det er absolutt forsvarlig å kose seg med rå ytelse av @4GHZ for 24/7, mener jeg.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Ytelse forskjellen fra 3.8 til 4GHZ er så pass mye at det skulle bare mangle.

Du merker ikke forskjell i bruk fra 3.8 til 4.0 Ghz. I benchmarks er det selvfølgelig forskjell. Men det er liksom noe psykisk ved det tallet, 4.0 Ghz :p

Det spørs hva du driver med. Hvis du skal bare surfe, da vil du ikke merke noe særlig forskjell iforhold til Intel Atom heller.

 

i7 @3.8GHZ Ht:on har formidabel ytelse, men hvis de bruker CPU-intensive applikasjoner (3D-render, video encoding/decoding, osv.) da vil du sikkert merke en god del forskjell iforhold til @4GHZ. Man må ofte øke BCLK for 4GHZ, og da vil RAM, L1,L2,L3-cashe yte en god del bedre også.

 

Nå vet vi at effektbruk er grei og akseptabelt, og hvis man kan holde temperaturen under styring, da er det ingen grunn (hverken psykisk eller fysisk :p) for å nøye seg med @3.8GHZ.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Som Betroz ganske riktig påpeker, det er forsvinnende lite å merke av ytelse"tap/gevinst" fra 3.8<->4.0Ghz.

Ikke stort å se i bench'er heller (f.eks. Wprime, Cinebench2003).

Det er derimot ca.10 grader (vann).. tipper 15-20 grader (luft) og ca. 50-60w forskjell når man må opp 0.01V for å "klare" stabilt 4.0Ghz kontra 3.8Ghz.

Så jo, det er helt riktig mest en psykologisk faktor og ikke rasjonelle fakta som ligger bak det å "bare må ha det... 4.0Ghz"... :D

Lenke til kommentar

Cinibench rendring(x CPU) score er beste måten for å måle CPU-muskler og disse tallene sier noe helt annet.

 

@4GHZ (219x19) HT:0n, 23265

cinebench4ghzhtxq4.th.jpg

 

@3.8GHZ (200x19) HT:on, 21937

cinebench38ghzhtpy6.th.jpg

 

Det er ingen tvil at denne forskjellen vil påvirke alle CPU-intensive applikasjoner. Flere av mine applikasjoner viser dette helt klar og tidelig.

 

Cinibench er anerkjent og respektert av hele industrien, og man kan ikke få bedre "rasjonelle fakta". Den "psykologiske faktoren" gjelder heller for de som ikke kan få det stabilt på 4GHZ og prøver å trøste seg med "irrasjonell psykologi" ;) LOL.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Kan vi slutte å få bilder i imageshack? Jeg synes den tjenesten er helt forferdelig, treg og mye tull for å se bildet skikkelig.

 

hehe.. har du sett hvor lett det er å overtale ett esel til noe det ikke vil?

Vel.. jeg ser klare symptomer på det her, ikke minst i å bruke en reender-bench som "bevis" på at 5-6% økning av CPU/System-frekvenser gir..ja.. ikke overraskende samme "vanvittige" forbedring.. i "benchen".

Dersom man ikke gjør annet enn å reendre bilder/redigere&konvertere videoer så vil man klart vurdere å spare 5-6% tid. 3minutter pr.time kan være "mission critical" for noen utålmodige sjeler.

Sam:

I ditt tilfelle er det en psykologisk faktor som styrer at du vil ha 4.0Ghz som "24/7-setting".

Ikke gjør flere forsøk på å overbevise oss andre om det, det er nok nå.

:p

Dog, du har rett i at det kan være noen som vil rasjonalisere bort at 4.0Ghz ikke er "mulig", men jeg ser ikke noen her i tråden i øyeblikket.

Disse "kandidatene" du evt sikter til gir gjerne 1.5V eller selger "dårlige" CPU'er på bruktmarkedet.

 

PS.

Jeg kan ihvertfall rapportere at en Phenom X4 [email protected] + HD3850x2 og en ci7 [email protected] + HD3850x2 (begge med 240mm "radiatorer") fint gjør ett uoppvarmet 5kvm "kontor" til ett ulevelig sted.(ca. 400w idle) :D

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

@Theo343

Beklager for imageshack, bildene lå der fra før. Jeg bruker ikke den på nye bilder lenger.

 

@TL1000S

Jeg begriper ikke hvorfor du har så mye imot @4GHZ. har du problemer med å få den til å bli stabilt eller? LOL.

 

Først argumenterte du for effektbruk, og dine egne målinger viser 1% totaløkning. Nå klager du på varmen i et lite rom. Du må ha litt mer rasjonelle argumenter for å overbevise hardbarka overklokkere.

 

EDIT:

Kom gjerne med par rasjonelle argumenter, hvorfor skal man stoppe ved @3.8GHZ når både maks-temp og effektbruk er godt innenfor akseptable grenser for @4GHZ 24/7?

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
@TL1000S

Jeg begriper ikke hvorfor du har så mye imot @4GHZ. har du problemer med å få den til å bli stabilt eller? LOL.

Og jeg begriper ikke hvordan du kan klare å misforstå så mye hele tiden!

(Mulig du rett og slett liker å "krangle", eller totalt mangler evnen til å oppfatte nyanser) :)

Jeg vil gjerne ha mest mulig "herz" jeg, og det er det jeg bruker (for mye) tid på som hobby.

Bygge, klokke, teste.... finne max for bench/CPU-Z/subjektivt "safe" settings..etc..etc..

For alle system jeg "tukler med" (og det er en del).

 

Først argumenterte du for effektbruk, og dine egne målinger viser 1% totaløkning. Nå klager du på varmen i et lite rom. Du må ha litt mer rasjonelle argumenter for å overbevise hardbarka overklokkere.

Hardbarka klokkere bruker både loddebolt og noe mer avansert kjøling enn luft/vann.. eks. ferdige kit fra NorthQ.

Så det var noe malplassert argumentasjon.

:D

Og så må du forhåpentligivs kode bedre enn du regner.

Hvor mye prosent er 55 av 325? (du henviser jo til hvor "viktig" det er å ha full ytelse når man reendrer bilder hele dagen). :p

Jeg prøver ikke å overbevise noen, deler noen tanker rundt klokking av ci7, volt/temperaturer og mine helt subjektive meninger om dette.

Jeg kan ikke se at jeg "klagde", men delte en erfaring med to stk klokkede/voltede Quad-rigger på et bitte-bitte lite rom.

Dette er kjekt om vinteren som varmeovn, ikke fullt så kjekt nå når det begynner å bli varmere/solvarme på ett rom med utsikt mot vest. :)

Bare "pervo'er" som sitter naken foran PC'en Sam, men hver sin lyst. :D

EDIT:

Kom gjerne med par rasjonelle argumenter, hvorfor skal man stoppe ved @3.8GHZ når både maks-temp og effektbruk er godt innenfor akseptable grenser for @4GHZ 24/7?

Rasjonelle argumenter og rasjonelle argumenter..

Du har for lenge siden bevist at dette er noe som er bortkastet energi på deg.

Jeg har delt mine erfaringer, argumentert med hva jeg synes er subjektivt greit mtp spenninger/temperatuer.

For "daglig bruk".

Du kan ta rennefart og d***e i det for min skyld.

:D

@Oldman:

Det var vel ikke snakk om hva som er lett/vrient her?

Å oppnå høyest mulig klokk er jo hele vitsen liksom?

Ihverfall når jeg bygger/klokker/tester.

 

PS/Edit:

Det er/var ingen større utfordring å "klare" 4Ghz for stabil setting med mine to 920'er.

At jeg trolig velger å la de kjøre på 3.8 med "stock" VCore som "server" inntil jeg kvitter meg med riggene er mitt personlige valg.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...