Gå til innhold

Intel Core™ i7 Quad/hexa Tråden -> Les Første Post!


Nizzen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vil nå helst ha så mye strømstyring som jeg kan få. Og som TL1000S sa er det virkelig kjedelig at strømforbruket øker drastisk over 1.3vcore. Jeg måtte et godt stykke over for å få 4GHz primestabilt.

 

Hvor mange watt trekker CPUen på rundt 4GHz+ og godt over 1.3vcore? Jeg mener å huske noen helt ville tall.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
1. Aner ikke hvordan jeg sjekker det.

2. Jeg kjører på 191x21 1.49v

3. Ligger på ca 80-90C i prime

 

 

Der var du igjen ja!

"Gutten" som "bare må" kjøre 4.0Ghz.

:)

Tom's testet tre ferdig bygg hvor det "råeste" - Cyberpower Xtreme med [email protected] + HD4770x2 dro 540w ved spilltest.

VCore var her ikke oppgitt, men jeg vil tippe at "Rudde's" system med den "vannvittige" VCore'en nok nærmer seg 1000watterns "komfortgrense".

Clas har enkle strømmålere til ca kr.200 (mener jeg å huske) som man kan sette i kontakten og så lese av forbruket (watt).

Det mange glemmer er å slå av C1E i bios - ikke bare SPeedstep.

Og ja, i Vista/V7 er strømsparing/"hibernate" default (ikke i XP).

Det burde virkeilig ikke være nødvendig å skrive om på forumet, at dette er ett "problem".

Problemet er mer "4Ghz mani" og manglende kunnskap om sin bios. :D

 

@Betroz:

1.49VCore er direkte usmart ja, men "må man så må man"..elns.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Holder meg under 100C da x]

 

Eller var det noe annet du tenkte på?

1.49V er vel ikke noe problem så lenge vi snakker om benchmarking, men det er ikke smart å gi en 45nm CPU så mye vcore til 24/7 bruk. Du bør holde deg under 1.36V, som er vel max Intel anbefaler.

 

PS : Prøv å se hvor bra den klokker med 'bare' 1.36V.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Holder meg under 100C da x]

 

Eller var det noe annet du tenkte på?

 

 

Høy VCore og andre voltsettings som påvirker CPU (via memorykontroller) er en reell risk for skade på CPU (="død").

På ett bra hk med gode kretser for strømstyring (unngå "spikes" ved idle/load "transition") minsker risken.

Men alle strømkretser som utsettes for høy belastning (varme) vil naturlig nok "slites" hardere enn de som "koser" seg på liten(stock) belastning.

 

Forøvrig angående ci7 klokking, fra Anand:

 

Bottom line here is that the integrated memory controller in the i7 Core processors is highly variable. We’ve seen results much better than ours in some instances, and we've also heard of users finding it hard to get processors to post much beyond 3.6GHz. Based on our research to date, lot codes 3835, 3836, and 3841have the best opportunity of receiving a processor that will overclock well while offering both excellent VCore and VTT voltage rates. It is still luck of the draw for the most part, but chances are these lot codes will offer improved clocking rates at lower voltages.

 

Begge mine er fra 3841-batch (ikke så rart da begge er OEM kjøpt inn fra it24.no).

Lenke til kommentar
Jeg bruker ikke PC'en 24/7 det vel mest film og gaming PC

 

eller den kommer til å stå på i 100 timer på TG

 

Den vil takle det?

Derfor man tester stabiliteten med Prime95, LinX ol. over tid for å finne slikt ut ;)

 

Hvis din CPU trenger 1.49V for å være stabil ved 4 Ghz, så ville jeg heller siktet etter 3.6 Ghz var jeg deg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Mer info om strømforbruk.

Toms har en tid satt opp "custom high-end builds" til prisgrense $2500.

Her er siste chart mtp "global warming":

 

Power consumption

 

Så da ser vi jo at Greenpeace bør ta en tur hjem til Rudde og iverksette strakstiltak.

:D

 

PS/Edit:

Min ene rigg (som jeg sitter ved nå) med [email protected]+HD3850 bruker ca. 75w idle.. og ca. 190w full load (3DM06/Prime95).

Med 3850x2 var det 110w - 260w.

Sånn til info.

Dette er da målt av egen strømmåler i PSU (Yesico)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

GPU har mest å si, men i7 er ganske strømgjerrig i forhold til sin ytelse, særlig under ett viss nivå/Vcore, og da kan kan det til og med være mer effektiv enn CD2. RAM-Ocing(Vdimm) og QPI/VVT-volt har en del å si også, men i7 kan være mer effektiv enn CD2(ytelse tatt i betraktning).

 

Her er det en av de første testene, strømforbruk for total system med en low-end GPU(NVIDIA 6200).

 

12266049272g5uyINVPY_1_1.gif

 

Denne grafen hopper litt, men det virker at 1.25v til 1.375v krever ca. 5 til 50(Idle-Load) Watt mer. Er dette veldig mye i forhold til ekstra ytelsen (fra 3.5GHZ til 3.8GHZ)? Spørsmålet er, hvor er "sweet spot" for Vcore?

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Denne grafen hopper litt, men det virker at 1.25v til 1.375v krever ca. 5 til 50(Idle-Load) Watt mer. Er dette veldig mye i forhold til ekstra ytelsen (fra 3.5GHZ til 3.8GHZ)? Spørsmålet er, hvor er "sweet spot" for Vcore?

 

Dette er vel nokså subjektiv.

Etter mitt syn er "sweet spot" der du må endre VCore uforholdsmessig mye for å øke klokk.

Eks:

1.25VCore er nok inntil 3.8Ghz.

For å "klare" 4.0Ghz må 1.35VCore til.

Da er 3.8Ghz "sweet spot".

Hadde det vært "nok" med 1.30 for å klare f.eks. 3.95 hadde det vært "Sweet spot".

osv...

Lenke til kommentar

Jeg er enige, og har sagt det før også at det er "dumt" å stoppe OCing før man kommer til ett "spenning hopp".

 

Dette kan vaiere litt av CPU-batch på i7, og man bør finne "sweet spot" for sin CPU, men poenget er at 1.35v krever ikke så voldsomt mye mer Watt iforhold til 1.25v.

 

Min CPU klarer seg fint med 1,34v på 4.01GHZ, og din virker til å klare seg med ca. samme volt også, mener du at vi må stoppe på 3.8GHZ for å sparte 5-50 (idle/oad)?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Min CPU klarer seg fint med 1,34v på 4.01GHZ, og din virker til å klare seg med ca. samme volt også, mener du at vi må stoppe på 3.8GHZ for å sparte 5-50 (idle/oad)?

Neida.. bare se på Jim f.eks.. "No guts, no glory!".. her gis det både 1.45 og 1.5++ for å poste CPU-Z/SuperPi screenies osv. :)

Dette er subjektivt, og i mitt tilfelle gir jeg *ikke* +0.01 for "skarve" 200mhz når jeg observerer at f.eks. +50w load er det som gjør at radiator+2x120mm vifter (1800rpm) ikke holder vanntemp stabilt(ift idle).

Så enkelt er det. :)

 

Edit:

Jeg er mer enn "klar for" høy VCore for "benching", men jeg snakker her om 24/7-setting.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...