Gå til innhold

Intel Core™ i7 Quad/hexa Tråden -> Les Første Post!


Nizzen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Har akkurat fått lagt inn XP SP2 (Overklokket selvsagt, 166x20(3.33)).

Ble litt sinket av ett dysfunksjonelt SATA Optisk drev (Sony DVD brenner). :mad:

Har gjennomført en kjapp Prime for å teste stabilitet ved 180x20(3.6).

Nå er det litt testing på 190x20(3.8).

VCOre har vært satt til 1.25 i bios fra start (Asus P6T SE.. det billigste hk'et jeg fant i prisguiden forrige uke). :D

 

post-40756-1238706703_thumb.jpg

 

Så får vi se om hk/CPU klokker like bra som den riggen jeg allerede har testet ferdig.

Ser lovende ut foreløpig.

(CPU ble kjøpt til 2190 fra it24.no.. dette er da OEM uten kjøler.. som passer meg best).

 

Edit/PS:

Er stabil på 190x20 også ser det ut til...

Da tar jeg en pause og legger inn oppdateringer før jeg "bencher" videre.. :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Har akkurat fått lagt inn XP SP2 (Overklokket selvsagt, 166x20(3.33)).

Ble litt sinket av ett dysfunksjonelt SATA Optisk drev (Sony DVD brenner). :mad:

Har gjennomført en kjapp Prime for å teste stabilitet ved 180x20(3.6).

Nå er det litt testing på 190x20(3.8).

VCOre har vært satt til 1.25 i bios fra start (Asus P6T SE.. det billigste hk'et jeg fant i prisguiden forrige uke). :D

 

post-40756-1238706703_thumb.jpg

 

Så får vi se om hk/CPU klokker like bra som den riggen jeg allerede har testet ferdig.

Ser lovende ut foreløpig.

(CPU ble kjøpt til 2190 fra it24.no.. dette er da OEM uten kjøler.. som passer meg best).

 

Edit/PS:

Er stabil på 190x20 også ser det ut til...

Da tar jeg en pause og legger inn oppdateringer før jeg "bencher" videre.. :)

 

Åssen kjøler er det som brukes her?

 

Vann? Fantastiske temperaturer:)

 

Jeg har en 920 som jeg kjører stock med en

Noctuna

 

Da ligger min idle temp på 37 grader og full load på 56 grader.

Er dette masse?

Endret av snakzz
Lenke til kommentar

Sam:

Intel anbefaler å kjøre med vdroop, asså loadline calibration avslått? Det var nytt for meg om de anbefaler det under klokking :) Men skjønner jo at det er for å senke temperaturen men vil da bli ustabilt ved klokking.

 

Ellers stiller jeg meg bak dere andre her. CPU-Z viser nå meget korrekt vcore og ofte er verdien du sette i Bios HELT missvisende da kortet også ofte underklokker en del. Å sette samme verdi Bios på 2 forskjellige biosversjoner eller HK modeller kan gi totalt forskjellig reell spenning.

 

Flotte resultater på deg Jim og helt rått å se deg holde på TL1000S hehe, selger du disse riggene?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Siden den er så kjølig å fin her måtte jeg jo se om den ville funke hvis jeg slo av viften på Zalman CNPS-9900 også. Her er hvordan det så ut etter ca 10 minutter.

 

Ble litt for varmt gitt. Den ene kjernen har begynt å bremse seg ned og også en tråd har feilet i Prime95.

post-6770-1238749144_thumb.jpg

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar

Intel anbefaler å kjøre med vdroop (loadline calibration avslått) fordi det forhindrer/demper volt spikes i skifte mellom idle/load load/idle.

For 24/7 pleier jeg kjøre med vdroop, ikke stor forskjell hverken i temps eller max oc.

 

Fint test Jim, viser hvor bra strøm og temp styring i7 har innebygd.

Endret av OldMan
Lenke til kommentar
Intel anbefaler å kjøre med vdroop (loadline calibration avslått) fordi det forhindrer/demper volt spikes i skifte mellom idle/load load/idle.

For 24/7 pleier jeg kjøre med vdroop, ikke stor forskjell hverken i temps eller max oc.

 

Fint test Jim, viser hvor bra strøm og temp styring i7 har innebygd.

 

De høres jo fornuftig ut... men man må jo spørre seg hvorfor Intel ikke heller satt "idlespenningen" litt lavere så man slapp denne &¤#%%&%" vdroop-driten.

Lenke til kommentar

Aner ikke hvorfor jeg heller, de har jo lavere spenninger tilgjengelig via bios styring osv. Kanskje det blir for tregt i reaksjonshastighet i forhold til vdroop designet.

 

Ellers er vdroop stort sett ett problem for de som klokker ekstremt, for 24/7 oc har den lite å si.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Det hadde vært flott om du kunne gitt tilbakemelding om hvilken revisjon du får fra Komplett, ja! :)

Apropos D0 stepping;

Ved bestilling av HK og 920 nå risiskerer folk å få HK med "gammel" BIOS (uten D0 støtte) samt en 920 med D0 stepping.

 

Vil hovedkort kunne gjenkjenne D0 CPU'ene såpass ut av esken at en kan flashe inn ny BIOS med D0 support eller må man flashe med en C0 før D0 kan benyttes ?

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Har akkurat fått lagt inn XP SP2 (Overklokket selvsagt, 166x20(3.33)).

Ble litt sinket av ett dysfunksjonelt SATA Optisk drev (Sony DVD brenner). :mad:

Har gjennomført en kjapp Prime for å teste stabilitet ved 180x20(3.6).

Nå er det litt testing på 190x20(3.8).

VCOre har vært satt til 1.25 i bios fra start (Asus P6T SE.. det billigste hk'et jeg fant i prisguiden forrige uke). :D

 

post-40756-1238706703_thumb.jpg

 

Så får vi se om hk/CPU klokker like bra som den riggen jeg allerede har testet ferdig.

Ser lovende ut foreløpig.

(CPU ble kjøpt til 2190 fra it24.no.. dette er da OEM uten kjøler.. som passer meg best).

 

Edit/PS:

Er stabil på 190x20 også ser det ut til...

Da tar jeg en pause og legger inn oppdateringer før jeg "bencher" videre.. :)

 

Åssen kjøler er det som brukes her?

 

Vann? Fantastiske temperaturer:)

 

Jeg har en 920 som jeg kjører stock med en

Noctuna

 

Da ligger min idle temp på 37 grader og full load på 56 grader.

Er dette masse?

Bildet viser at temperaturene er målt med realtemp 2.7, realtemp 2.7 viser ca 5c for lite for ci7 prosessorer, ihvertfall etter min erfaring. Fortsatt veldig bra temperaturer :) Jeg har en Noctua kjøler som deg, og jeg for omtrent akkurat de samme temperaturene som deg, ~36 idle, ~58 prime95 load

Endret av wim
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Bildet viser at temperaturene er målt med realtemp 2.7, realtemp 2.7 viser ca 5c for lite for ci7 prosessorer, ihvertfall etter min erfaring. Fortsatt veldig bra temperaturer :) Jeg har en Noctua kjøler som deg, og jeg for omtrent akkurat de samme temperaturene som deg, ~36 idle, ~58 prime95 load

 

Stemmer.

Var litt kjapp der. :)

I skrivende ser det ut til at jeg vil legge 24/7 på 205x19=3.9 @ 1.28(load).

Systemet klarer 210x19=4.0 men må da ha 1.36(load).

Så CPU/hk er noe "dårligere" enn den første (i Gigabyte X58-UD3R).

Men ikke mye (og denne "riggen" ble billigere).

 

Test på 4Ghz - 1.36V

 

post-40756-1238785743_thumb.jpg

 

Test på 3.8(201x19 isf 190x20) - 1.26V

 

post-40756-1238785937_thumb.jpg

 

PS.

Bruker HD3850x2 i dette systemet, og ved 4.0Ghz (210x19) får faktisk ci7 litt dårligere score i 3Dmark06 enn Core 2 Quad - Q9650 med samme skjermkort.

Klart bedre CPU-score, men GPU-score (gametester) scorer noe dårliger.

Om dette er hk/chipset eller CPU blir bare antagelser. Og det er jo "kun" en bench

Uansett litt interessant synes jeg.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Fine overkokk med bra temp :thumbup:

 

Du har fortsatt veldig fine temp på 1.36v, så hvorfor nøye seg med 3.8GHZ da?

 

3Dmark06 har alltid vært på bærtur, og nå er den totalt utdatert og uinteressant. Du bør ikke legge så mye vekt på hverken CPU eller GPU score. Prøv 3Dmark Ventage og resultatet vil bli mer nøyaktig og mer i favør for i7, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Fine overkokk med bra temp :thumbup:

 

Du har fortsatt veldig fine temp på 1.36v, så hvorfor nøye seg med 3.8GHZ da?

 

3Dmark06 har alltid vært på bærtur, og nå er den totalt utdatert og uinteressant. Du bør ikke legge så mye vekt på hverken CPU eller GPU score. Prøv 3Dmark Ventage og resultatet vil bli mer nøyaktig og mer i favør for i7, tenker jeg.

 

Takk sjef!. :)

 

Nå er det 1.26 på 3.8 da.

Og jeg vil vurdere å la systemet kjøre på 4.0.

Det som jeg ikke "liker" er at strømforbruk/varme øker kraftig når man "volter" ett stykke opp på 1.3-tallet.

"Loop'en" med 1x240mm Cooltek radiator blir da rimelig "lookwarm" i forhold til når jeg holder VCore under 1.3.

Da klarer de biosregulerte Zalman-viftene å holde vanntemp konstant på romtemp.

 

Vantage er vel mer en test av GPU. Skalerer forsåvidt med CPU, men ikke slik som f.eks. 3DM01/06.

I tilleg må man jo ha ett bra Nvidia skjermkort for å få noe score som er verdt å benche for. :)

 

Edit.

Bilde av riggen (Zalman GS1000 "moddet ghetto style")

"Watercooling desgined by TL1000S"

 

post-40756-1238790026_thumb.jpg

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Vel det er ikke bare Core i7 som har en salgs 'smertegrense' når man går over 1.3V. Min Q9650 også utvikler en del varme når man passerer 1.30V +. Kanskje det er noe 45nm har til felles? Etter det jeg har sett, så hjelper ikke Ci7 D0 steppinga så mye her. Kanskje trenger vi 32nm før vi kan gå videre.

Lenke til kommentar
Fine overkokk med bra temp :thumbup:

 

Du har fortsatt veldig fine temp på 1.36v, så hvorfor nøye seg med 3.8GHZ da?

 

3Dmark06 har alltid vært på bærtur, og nå er den totalt utdatert og uinteressant. Du bør ikke legge så mye vekt på hverken CPU eller GPU score. Prøv 3Dmark Ventage og resultatet vil bli mer nøyaktig og mer i favør for i7, tenker jeg.

 

Takk sjef!. :)

 

Nå er det 1.26 på 3.8 da.

Og jeg vil vurdere å la systemet kjøre på 4.0.

Det som jeg ikke "liker" er at strømforbruk/varme øker kraftig når man "volter" ett stykke opp på 1.3-tallet.

"Loop'en" med 1x240mm Cooltek radiator blir da rimelig "lookwarm" i forhold til når jeg holder VCore under 1.3.

Da klarer de biosregulerte Zalman-viftene å holde vanntemp konstant på romtemp.

 

Vantage er vel mer en test av GPU. Skalerer forsåvidt med CPU, men ikke slik som f.eks. 3DM01/06.

I tilleg må man jo ha ett bra Nvidia skjermkort for å få noe score som er verdt å benche for. :)

 

Edit.

Bilde av riggen (Zalman GS1000 "moddet ghetto style")

"Watercooling desgined by TL1000S"

 

Jeg har ikke målt strømforbruket, og vet ikke hvor "sweet spot" er, men har ett inntrykk at den øker betraktelig ved 1.4v. Har du målt forskjellen mellom 1.25v og 1.36v?

 

Du har rett angående Nvidia og 3Dmark Ventage, og dette blir bare verre for hver dag, LOL. Nettopp fik installert GeForce 185.65 og gjett hva, min 3Dmark score gikk opp med 400 :)

 

Ny Score på 24/7 oppsett ble P22867 comepare if you dare link

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Hva har skjedd multipler på ci7 920 min har bgeynt å hoppe mellom 20 og 12 etter formatering :S

 

Har ikke tukla i BIOSEN.

 

Den står på Auto i BIOEN og har på turbo mode.

Strømstyring, når CPUen er idle klokker den ned. Du får full fart når du belaster CPUen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...