Gå til innhold

Intel Core™ i7 Quad/hexa Tråden -> Les Første Post!


Nizzen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

LinX fungerer nok dårlig som stabilitetstest på Ci7. Det samme gjelder memtest. Det er kommet mange rapporter om at Linx/linpack kjører fint i timesvis selv om prime og OCCT feiler relativt raskt.

Jeg testet forsåvidt dette selv, og jeg fikk BSOD etter 1-2min med prime, mens LinX gikk i nesten 10min før den bare stoppet, uten BSOD.

 

Når det gjelder temp står jeg på mitt. Temp spiller ingen rolle så lenge maskinen er stabil og man er under 100c.

Normalt sett har jeg ligget godt over hva produsenten mener er safe, og det har fungert bra. Hvorfor skulle jeg da endre mening når jeg er innenfor produsentens anbefalinger? ;)

 

Med full last ligger jeg på 90c nå siden jeg har skrudd på HT og satt ned hastigheten på CPU-vifte. Jeg orker ikke bråk, da får dritten heller smelte (måtte det skje fort). Man har da garanti, og hvem vet, kanskje får man en knallgod overklokker tilbake :cool:

Lenke til kommentar

personlig bruker jeg bare everest sin stabilitetstest når jeg prøver og finne en klokk som er 24/7 stabil, ikke like stressende for cpu, og gir heller ikke like høye temps regner jeg med, som andre stresstester, men nå har jeg brukt dataen lenge og latt den stå på 24/7 og jeg har kunnet spilt og gjort alle de oppgavene jeg vanligvis bruker dataen til uten og merke et fnugg av ustabilitet, og denne klokken var ikk OCCT stabil feks. brukte bare everest sin

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Med full last ligger jeg på 90c nå siden jeg har skrudd på HT og satt ned hastigheten på CPU-vifte. Jeg orker ikke bråk, da får dritten heller smelte (måtte det skje fort). Man har da garanti, og hvem vet, kanskje får man en knallgod overklokker tilbake :cool:

 

hehe... kommentar som passer til nicket.. :D

Lenke til kommentar

Hver CPU klokker lineært til et nivå, og utover det må man fore med masse volt for å gå videre. Man må bare kjøre på til denne grensen, og hvis temp blir for høyt da bør man enten leve med høy temp eller skaffe seg bedre kjøling, men uansett der er bare dumt å stoppe før den grensen.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Hvorfor skulle jeg da endre mening når jeg er innenfor produsentens anbefalinger? ;)

Hvor har du lest at holder man seg under 100C er Intels anbefaling? 100C er smertegrensen for hva CPU'n fysisk tåler før den blir ødelagt. Derfor innførte Intel throttle for at det ikke skal skje. Intel sin anbefalte TcaseMax for Core i7 er 67.5 grader. Dette er CPU temp og ikke core temp som vist med CoreTemp og Real Temp programmene. Så hvis du skal følge Intel sine anbefalinger som du så fint sier, så bør du holder CPU temp på under 67.5 grader da. ;)

 

LinX er basert på Intel sin egen Linpack, som faktisk stresser CPU enda mer enn Prime95. Selv om vi aldri opplever en så stressende situasjon som LinX skaper, så betyr det ikke at vi ikke bør bruke den. Jeg personlig mener LinX representerer worse case for vår CPU, og derfor bruker jeg det. Men jeg har aldri sagt at jeg kun bruker LinX... :roll:

 

PS : Nyeste versonen av LinX skal funke bedre med Core i7.

 

Jeg synes vi burde klare å skille mellom benchmark stabil og 24/7 stabil. Vi her på forumet har kanskje subjektive meninger om dette, men jeg tror ikke Intel har det. Vært interessant å spurt en fra Intel fra dem sier om dette!

Lenke til kommentar
Hvorfor skulle jeg da endre mening når jeg er innenfor produsentens anbefalinger? ;)

Hvor har du lest at holder man seg under 100C er Intels anbefaling? 100C er smertegrensen for hva CPU'n fysisk tåler før den blir ødelagt. Derfor innførte Intel throttle for at det ikke skal skje. Intel sin anbefalte TcaseMax for Core i7 er 67.5 grader. Dette er CPU temp og ikke core temp som vist med CoreTemp og Real Temp programmene. Så hvis du skal følge Intel sine anbefalinger som du så fint sier, så bør du holder CPU temp på under 67.5 grader da. ;)

 

LinX er basert på Intel sin egen Linpack, som faktisk stresser CPU enda mer enn Prime95. Selv om vi aldri opplever en så stressende situasjon som LinX skaper, så betyr det ikke at vi ikke bør bruke den. Jeg personlig mener LinX representerer worse case for vår CPU, og derfor bruker jeg det. Men jeg har aldri sagt at jeg kun bruker LinX... :roll:

 

PS : Nyeste versonen av LinX skal funke bedre med Core i7.

 

Jeg synes vi burde klare å skille mellom benchmark stabil og 24/7 stabil. Vi her på forumet har kanskje subjektive meninger om dette, men jeg tror ikke Intel har det. Vært interessant å spurt en fra Intel fra dem sier om dette!

 

Intel's specs for i7, ser slikt ut:

 

CPU Type: i7

Socket: 1366 (B)

CPU Model: 920

Core Name: Nehelem

Core Size: 45 nm

Quad Core:

Clock Speed: 2.66 GHz

FSB/HT Speed:

L1 Cache (Total):

L2 Cache (Total): 1MB

L3 Cache (Total): 8MB

Voltage: 1.5 (V)

Wattage: 130W

Max. Temperature: 100 °C

EM64T:

Hyperthreading:

Heatsink: Active (With Heat Sink Fan)

Package Type: Retail

Lenke til kommentar
Hvorfor skulle jeg da endre mening når jeg er innenfor produsentens anbefalinger? ;)

Hvor har du lest at holder man seg under 100C er Intels anbefaling? 100C er smertegrensen for hva CPU'n fysisk tåler før den blir ødelagt. Derfor innførte Intel throttle for at det ikke skal skje. Intel sin anbefalte TcaseMax for Core i7 er 67.5 grader. Dette er CPU temp og ikke core temp som vist med CoreTemp og Real Temp programmene. Så hvis du skal følge Intel sine anbefalinger som du så fint sier, så bør du holder CPU temp på under 67.5 grader da. ;)

 

LinX er basert på Intel sin egen Linpack, som faktisk stresser CPU enda mer enn Prime95. Selv om vi aldri opplever en så stressende situasjon som LinX skaper, så betyr det ikke at vi ikke bør bruke den. Jeg personlig mener LinX representerer worse case for vår CPU, og derfor bruker jeg det. Men jeg har aldri sagt at jeg kun bruker LinX... :roll:

 

PS : Nyeste versonen av LinX skal funke bedre med Core i7.

 

Jeg synes vi burde klare å skille mellom benchmark stabil og 24/7 stabil. Vi her på forumet har kanskje subjektive meninger om dette, men jeg tror ikke Intel har det. Vært interessant å spurt en fra Intel fra dem sier om dette!

 

67.5c eller under er temperaturområdet der Intel garanterer stabilitet. Det er en viss forskjell på garantert stabilitet og skade på prosessor.

 

Dessuten er det forskjell på CPU temp (67.5) og temperaturen som CoreTemp/RealTemp måler. Noen kaller denne for T JunctionMax, og den blir vistnok målt i de varmeste områdene i hver enkelt kjerne.

 

At prosessoren er stabil sørger jeg for å sjekke selv, og da gjentstår det bare temperaturen der man risikerer at prosessoren skades, denne er 100c.

 

Med EasyTune kan man lese av TcaseMax, og denne ligger godt under "TJmax" eller CPU temp.

 

Det hadde vært interessant å sett hva en fra Intel som forsyner gutta på XS sier om dette :)

 

Send en PM til Charles/Fugger på XS, han svarer deg sikkert så lenge han kan... NDA søkks :)

Lenke til kommentar

Sier Core Damage ifra sånn som LinX hvis den får feil resultat eller er det bare et program som moser på uansett slik at kræsj blir eneste måten å vite om maskinen er ustabil eller ikke?

 

Dårlig med dokumentasjon, ass.

Endret av Bludd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...