Gå til innhold

Intel Core™ i7 Quad/hexa Tråden -> Les Første Post!


Nizzen

Anbefalte innlegg

Uansett, jeg kjører CPU'ene slik jeg føler er forsvarlig. Hvis det irriterer folk at jeg legger ut høye overklokker som er stabile, dog med høye tempraturer så kan jeg godt slutte. Bare legge ut overklokkinger med temps opp til 67 grader, eller kutte å legge ut noe i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror de begynte å throttle rundt 97 - 98 grader hvis jeg ikke husker helt feil.

Mulig det stemmer ja. Derfor bør du holde deg under 95 grader når du kjører LinX, og max 85 ved Prime95.

 

Hvorfor det?

 

CPU blir aldri så varm som i LinX med noe annet. Sånn sett får jeg aldri min CPU så varm som den blir med Prime95 heller til vanlig, men bruker det som en pekepinne hvor jeg skal legge meg for at den ikke skal gå for varm til vanlig bruk.

Lenke til kommentar
Råd kan man enten lytte til eller forkaste. Hva du gjør er jo opp til deg. Jeg bare diskuterer... ;)

 

La oss gjøre dette veldig enkelt...

 

Hvor mange prosessorer har tatt kvelden pga temperatur? Hvor mange har dere hørt om?

 

Jeg har sikkert hatt over 100 forskjellige prosessorer de siste 7-8 årene, og gjett om de har fått gjennomgå med både høy vCore og temperaturer. Jeg har ikke klart å drepe en ennå.

 

Jeg tok livet av en A64 3200+, men det var når skrujernet glapp og jeg dro av en ledning til vmod som la seg mellom vsense og jord, noe som resulterer i at spenningsregulatoren mater på med 3-4v om ikke mer.

Lenke til kommentar
Hvor mange prosessorer har tatt kvelden pga temperatur? Hvor mange har dere hørt om?

 

Av mine CPU'er, tipper rundt om 50 - 60 stk opp igjennom årene så har jeg faktisk enda til gode å ta livet av en selv om jeg har plaget de for alt de er gode for.

 

Jeg tok livet av en A64 3200+, men det var når skrujernet glapp og jeg dro av en ledning til vmod som la seg mellom vsense og jord, noe som resulterer i at spenningsregulatoren mater på med 3-4v om ikke mer.

 

Var det blitt litt for sent på kvelden, og du hadde fått i deg en dram eller fem for mye? :D

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar
Hvor mange prosessorer har tatt kvelden pga temperatur? Hvor mange har dere hørt om?

 

Av mine CPU'er, tipper rundt om 50 - 60 stk opp igjennom årene så har jeg faktisk enda til gode å ta livet av en selv om jeg har plaget de for alt de er gode for.

 

Jeg tok livet av en A64 3200+, men det var når skrujernet glapp og jeg dro av en ledning til vmod som la seg mellom vsense og jord, noe som resulterer i at spenningsregulatoren mater på med 3-4v om ikke mer.

 

Var det blitt litt for sent på kvelden, og du hadde fått i deg en dram eller fem for mye? :D

 

Har jo testet en del CPUer selv, og har vel drept en 90nm Venice pga spenning. Den likte ikke 1,93v på +10 grader... Tror jeg drepte en 3000+ Venice med vilje under fjorårets TG også, var vel oppi 2v som måtte til. Det er vel de eneste dødsfallene som er relatert direkte til spenning som jeg kommer på. Så ja, det skal litt til å drepe en CPU faktisk. Så støtter meg litt på "hardcore-gjengen" her som også mener dette med dødsfare er en SMULE overdrevet.

Lenke til kommentar
Var det blitt litt for sent på kvelden, og du hadde fått i deg en dram eller fem for mye? :D

 

Tja.. si det :p

 

Jeg tror faktisk det var tidlig på kvelden, og jeg holdt på med å knekke 30k i 3dmark01.

Det som skjedde var at jeg hadde valgt en litt teit plassering på potmeteret, og når jeg skulle justere glapp jeg med trekkeren siden jeg hadde øynene på skjermen og ikke på justeringsskruen.

Maks uflaks var det at skrujernet dro med seg ledningen som gikk til vreg. Enda mer uflaks gjorde at loddingen som så strøken ut løsnet veldig lett.

 

Sånn går det når man skal fikle med skrujern mens maskinen går. Menmen... jeg måtte følge med på spenningen i BIOS når jeg justerte.

 

Etter dette så lodder jeg alltid ledninger til avlesingspuntkene og hiver dem i en sukkerbit som jeg kan stikke pinnene til multimeter i.

Lenke til kommentar
Har jo testet en del CPUer selv, og har vel drept en 90nm Venice pga spenning. Den likte ikke 1,93v på +10 grader... Tror jeg drepte en 3000+ Venice med vilje under fjorårets TG også, var vel oppi 2v som måtte til. Det er vel de eneste dødsfallene som er relatert direkte til spenning som jeg kommer på. Så ja, det skal litt til å drepe en CPU faktisk. Så støtter meg litt på "hardcore-gjengen" her som også mener dette med dødsfare er en SMULE overdrevet.

 

Joda, men da snakker vi om å drepe den med for mye volt, ikke p.g.a at den ble for varm ;) Men skjønner hva du mener. Skal MYE volt også til for å drepe de. Jeg kjørte jo tett på 1.6v gjennom i7 950ES'en med luftkjøling for å klare Super PI 1M på 4.7GHz. No Guts, No Glory :D

Lenke til kommentar

Jeg nevnte vel heller aldri noe om å ta liv av CPU heller. Man ønsker jo iallefall at CPU er stabil, og at den aldri må throttle. For når CPU throttler så mister man litt ytelse. And we don't want that. Men er CPU stabil og den ikke throttler, så er vel det samma om load temp er 70 eller 90 grader ja.

Lenke til kommentar
Man ønsker jo iallefall at CPU er stabil, og at den aldri må throttle. For når CPU throttler så mister man litt ytelse. And we don't want that. Men er CPU stabil og den ikke throttler, så er vel det samma om load temp er 70 eller 90 grader ja.

 

Da er vi enige alikevel da. :) Eneste minuset med at CPU blir så varm er jo at den varmer opp hele kabinettet som igjen kan føre til ustabilitet andre steder.

Lenke til kommentar
Eneste minuset med at CPU blir så varm er jo at den varmer opp hele kabinettet som igjen kan føre til ustabilitet andre steder.

Nettopp dette var problemet hos meg, CPU er stabilt selv på høye temp, men den varmer opp alt annet under load. Derfor gikk jeg for en enkel og rimelig NorthQ 3590 Water Cooling Kit, bare for å få CPU-varmen rett ut av kassen.

 

Jeg jobber fremdels med å få denne dingsen til å funke optimalt (både støy og kjøling), og det gjenstår å se hvor mange grader jeg kan hente på CPU, men den har allerede ført til en god del bedre temp på min GPU :sleep:.

Lenke til kommentar

Jim:

Jeg kjørte 1.6250vcore gjennom min 920 for å klare 4.3GHz, den var ikke varmere enn 47-49C i bios hardware monitor etter F10 ( og noen timer klokking da ), men maskinen skrek "CPU over-voltage warning, press F1" så jeg fikk ikke lov å leke meg der... dårlig gjort.. kortet klarer jo helt opptil 2.1vcore med litt jumpersettinger hehe.

 

Dog anbefaler jeg ikke noen å leke særlig over 1.50vcore på luft.

 

Mitt inntrykk er at 920ene sliter mest med BCLK. De virker å ha et problemområde fra 160-175 samt at noen sliter over 190 og noen sliter over 200. Så er det unntak på dette igjen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Jim:

Jeg kjørte 1.6250vcore gjennom min 920 for å klare 4.3GHz, den var ikke varmere enn 47-49C i bios hardware monitor etter F10 ( og noen timer klokking da ), men maskinen skrek "CPU over-voltage warning, press F1" så jeg fikk ikke lov å leke meg der... dårlig gjort.. kortet klarer jo helt opptil 2.1vcore med litt jumpersettinger hehe.

 

Fikk vel rundt 60 grader i bios når jeg hadde 1.6v og 4.7GHz. Får også advarsel om at volt er for høyt, trykk F1. Men da bare trykker jeg på F1 så booter den videre inn i Windows.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg observerver at Betroz er "noe" opptatt av en bestemt test - LinX - som mal for både stabilitet og temps.

Vel, jeg tror jeg skal kunne lage ett prog som sørger for enda høyere temps en LinX, men hvor relevant det er, er en annen sak.

Det vi diskuterer er tildels veldig subjektivt, og jeg er likevel mer på linje med Betroz med hva jeg anser som "forsvarlig" klokk relatert til temp under last.

Men jeg vil ikke være med på at det er en "O Hellige Bench" som er malen på hva stabilt er.

Dette er noe man i tilfelle blir enig om dersom man vil lage en OC-database for Quad.. ci7..etc (som Sablabra i sin tid tok initiativ til).

Jeg vil ihvertfall ikke ha over 70 grader load uansett CPU (core) i Prime/OCCT (som også er urealistisk "bruk") for der jeg setter 24/7 klokken. Dvs. jeg er "uenig" med dere "hardcore guys" her.

For benching og slikt er det mer som Jim sier "No guts, no glory"... :D

 

PS.

Hva er så spesielt med ci7 ift f.eks. Core2 Duo/Quad som tilsier at 80-90 grader core er "helt greit"?

Fordi det er det som må til med "fislekjøling" og "jeg-må-klare-4Ghz-ellers-er-jeg-mislykket"?

:p

Lenke til kommentar

Det som er "stabilt" for meg er at alle oppgaver jeg driver med kan kjøre 24/7. Som f@h SMP klient, nymoderne spill mm. Det kan dog bety at Prime95 custom torture gir BSOD av en eller annen årsak annen enn temp etter ~3 timer. Jeg aksepterer temps på opptil 80C worstcase enviroment.

 

Min Ci7 havner sjelden rundt 70C selv på 24/7 f@h SMP last slik den er nå på 4GHz. Min X3220 er det noe galt med kjølemessig som gjør at den havner oppi 81C på samme oppgave, så den skal få en bedre luftkjøler straks og muligens planslipes.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Fordi det er det som må til med "fislekjøling" og "jeg-må-klare-4Ghz-ellers-er-jeg-mislykket"?

:p

 

Gjelder ihvertfall ikke meg. Min 940ES tusler å går på 3.6GHz i 24/7 maskinen min.

 

Det som er "stabilt" for meg er at alle oppgaver jeg driver med kan kjøre 24/7.

 

Samme for meg. Men pleier å kjøre igjennom memtest86, og også en time eller to med Prime95 for å være sikker. Klarer den dette vil aldri jeg oppleve problemer med den, det er ihverfall min erfaring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...