Gå til innhold

Intel Core™ i7 Quad/hexa Tråden -> Les Første Post!


Nizzen

Anbefalte innlegg

Husker ikke hvor mange Q66 det ble til slutt, men var ihvertfall en 5-6 stykker.

 

Jeg har holdt på siden Celeron 366 dagene, og har vel hatt flest av Barton 2500+, 10-20 stk og en drøss 1700+.

 

I alle disse årene har det vært jakting på rett stepping, uke og produksjonssted. Noen ganger har det lønt seg å kjøpe tidlige batcher (ofte Intel), andre ganger lønner det seg å vente litt (Amd). Men svært få ganger kan man entydig si ut ifra stepping/uke osv hvordan en gitt cpu vil klokke, det variere. Kjøpte en gang 3 cpu'er sammen som alle hadde like numre etc, og de klokket ganske forskjellig.

 

Intel er dessuten mye mer utspekulert når det gjelder hva de slipper på markedet. Q66 G0 var vel ett svar på Phenom, og helt tydelig produsert på en helt annen (og trolig dyrer) prosess enn hva B3 ene var laget med. Men så fort de hadde noe annet bedre selv osv, falt G0 også i oc kvalitet, trolig for å spare produskjonskostnader.

 

Med i7 syntes jeg det har vært vanskeligere enn noen gang å finne ett system i batcher og oc resultater, skulle ikke forundre meg om Intel har en liten produksjonslinje som lager gullchipper som de lar dryppe litt rundt i de forskjellige ukene.

 

Nei, får vel legge bort folie hatten og satse på det eneste jeg vet hjelper, kjøpe inn litt flere til jeg finner den som er god nok :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Ja, vi er helt på linje her Oldman.

Dog:

Jeg har alltid "satset" på flaksen, har hverken tid/tålmodighet, eller ønsker å bruke penger på å lete etter akkurat "den" chip'en.

Det jeg siktet til over her, er at en kar som Jim (eller en del på xs.org... med "kinesiske" navn :) ) har ett klart fortrinn i forhold til de (deg) som må *kjøpe* en CPU (og selge de som er "dårlige").

Naturlig nok.

Det skal da være noen fordeler å jobbe på en fabrikk, en grossist.. etc...etc..

Du vil til tross for din grundighet aldri ha mulighet til å få teste/prøvd ut like mange CPU'er som f.eks. Jim.

Likevel kan man jo danne seg ett inntrykk utifra ulike "klokkefora",

Din analyse av ci7 mtp "batcher" gir meg ennå større grunn til å være "happy" med at jeg hadde flaks med min 920.

I tillegg var jeg skeptisk i utgangspunktet, da jeg mente jeg var for seint ute med (første) innkjøp, og at jeg kjøpte en OEM fra it24.no.

Sjøl har jeg vel hatt mest av de rimeligste modellene av både Intel/AMD, og det er sjeldent jeg har blitt skuffet av rimelige Intel CPU'er (fra og med S775). Når det gjelder klokkbarhet.

De dyre har stort sett vært helt ordinære.

Jeg er derfor meget positivt overrasket over at en 920 "spec'et" til 2.8Ghz relativt uproblematisk klokker til 4.0.. med HT:ON.

På den annen side er den jo en "billigmodell" så det stemmer jo. :)

Lenke til kommentar
Jeg har alltid "satset" på flaksen, har hverken tid/tålmodighet, eller ønsker å bruke penger på å lete etter akkurat "den" chip'en.

Det jeg siktet til over her, er at en kar som Jim (eller en del på xs.org... med "kinesiske" navn :) ) har ett klart fortrinn i forhold til de (deg) som må *kjøpe* en CPU (og selge de som er "dårlige").

Naturlig nok.

Det skal da være noen fordeler å jobbe på en fabrikk, en grossist.. etc...etc..

Du vil til tross for din grundighet aldri ha mulighet til å få teste/prøvd ut like mange CPU'er som f.eks. Jim.

 

Må vi ikke overdrive å sammenligne meg med mange av de på XS. Jeg har langt fra noen uendelig rekke av CPU'er å ta av. Ser flere på XS får hele brett med CPU'er, både av Intel og AMD. Så heldig er ikke jeg.

 

Over til de CPU'ene jeg har testet. Jeg har bare vært borte i 4 stk i7'er som jeg har testet og overklokke på.

 

1 x 940ES (en veldig tidlig utgave, den dårligste klokkeren av alle jeg har testet. Forøvrig denne som brukes i 24/7 riggen min)

 

1 x 965ES (også en tidlig utgave. Klokket helt greit, men ikke noe å hoppe i taket over)

 

1 x 920 (her tok jeg bare en tilfeldig fra lageret. Denne var kanskje litt bedre enn gjennomsnittet for den er faktisk Prime95 stabil på 4GHz med fine volts og tempraturer)

 

1 x 950ES ( helt klart den beste til nå. 4.2GHz er stabilt på Zalman kjøleren, å 4.3GHz er jeg 99% sikker på hadde vært stabilt hvis jeg hadde montert TRUE'en min på den. Holder forøvrig fremdeles på å testet denne)

Lenke til kommentar
1 x 950ES ( helt klart den beste til nå. 4.2GHz er stabilt på Zalman kjøleren, å 4.3GHz er jeg 99% sikker på hadde vært stabilt hvis jeg hadde montert TRUE'en min på den. Holder forøvrig fremdeles på å testet denne)

Stabil, men med ganske høye temps regner jeg med? Du har vel ikke kjørt en lengre LinX test?

Lenke til kommentar
1 x 950ES ( helt klart den beste til nå. 4.2GHz er stabilt på Zalman kjøleren, å 4.3GHz er jeg 99% sikker på hadde vært stabilt hvis jeg hadde montert TRUE'en min på den. Holder forøvrig fremdeles på å testet denne)

Stabil, men med ganske høye temps regner jeg med? Du har vel ikke kjørt en lengre LinX test?

 

Stabil med temps rundt 80 grader ja, mao like tempraturer som andre har på sine OC'er her inne. Skal si du er opphengt i tempraturene mine :D ALLE i7'er blir varme når man overklokker de hardt. Deal with it. ;)

 

Bare for å tilfredstille ditt enorme behov for lave tempraturer har jeg nå startet en liten test. Resultater kommer om en liten time ;)

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar

@TL1000S: Du er smartere enn meg, jeg gir meg ikke før jeg har en som er veldig god.

Er klar over at jeg kunne spart veldig mange kr på å kjøre den har nå på 3.8-9, kanskje jeg kunne tynt den til 4 med vann. Men cpu er er vanligvis det eneste jeg sløser med penger på (kjører med 3870, gammel psu, demo hk osv), også er det morsomste jeg vet å letet etter maks oc på en ny cpu :D

Lenke til kommentar

@Betroz

 

Du må ikke ta utgangspunktet i CD2-temp, i7 tåler mye mer juling. Disse vil klare seg helt fint for 24/7 opp til 85'C load/prime95-temp. Flere mener at 90'C er grei også. Intel mener(offisielt) at disse tåler 100'C uten å ta noe skade, jo.

 

Jeg fikk fart i NorthQ 3590 med ny kjølepasta og 2 nye vifter(4 vifter push/pull), og nå klarer den seg mye bedre. Det virker at de kan bli mer klokking her etterhvert, LOL.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Se der ja JimRamse! :yes:

Personlig ville jeg ikke kjørt den høyere til 24/7 bruk, men regner med at du sikter etter mer...

 

Personlig ser jeg ikke poenget i å kjøre CPU 30 grader lavere enn Intel sier de tåler. Da klokker jeg heller litt lengre å får den ekstra ytelsen. Om i7'en er Prime95 stabil på 4GHz @ 70 grader eller 4.3GHz @ 90 grader betyr liksom ikke så mye. Begge deler er innenfor specs. Men for all del. Hver sin smak

Lenke til kommentar

Dere som er så ivrige etter å få en bra chip bør jo lete etter rett produksjonsuker på ebay f.eks. istedet for å gamble på å handle fra en random nettbutikk uten å ha informasjon som tilsier at det er bra batcher akkurat på det lageret. Jeg plukker chips fra ebay selv, og det har jo gått sånn tålelig bra, selv om det hender jeg bommer der også. Skjønt, suksessraten er langt bedre enn det du ville fått om du handlet fra komplett f.eks. Det med at å få tak i gode chips omhandler mye flaks (som enkelte har hevdet) er igrunn ganske overdrevet. De som vet hva de skal se etter finner godsakene.

 

Kan hende noen nettbutikker kan sjekke batcher, forresten. Tror Netshop gjør det om de har tid/gidder, mens Norek-gjengen ikke har mulighet til det pga lagersystemet.

Lenke til kommentar

TjMax er jo 100 grader på de, og CPU begynner ikke å bremse seg selv ned før man når den tempraturen. Ville vært rart at 67grader var maks de anbefalte, men CPU ikke bremset seg ned før 33 grader høyere...?

 

Kjører du Prime95 på en 920 med stock kjøler i ett vanlig kabinett er jeg ganske sikker på at temp vil overstige de 67 gradene du nevner.

 

Uansett, skal ikke si noe sikkert før jeg finner noe å bakke det opp med :)

Lenke til kommentar

@ Jim : Jeg skrev det litt feil kanskje.

TcaseMax er CPU temp og ikke Core Temp. Tjunction er 100 grader, og da skal CPU throttle eller så skal maskina slå seg av.

 

Når man kjører Prime95 så kan man bruke Everest til å måle temps. Der kan man både sjekke CPU temp og core temps. CPU temp der skal helst ikke stige over 67.5 grader på Core i7 under lengre tids load.

 

Edit: CPU skal vel throttle 10 grader før den når Tjunction mener jeg å huske. Altså ved 90 grader for min Q9650. For Core i7 så tror jeg det er 5 eller 10 grader mer.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar
@ Jim : Jeg skrev det litt feil kanskje.

TcaseMax er CPU temp og ikke Core Temp. Tjunction er 100 grader, og da skal CPU throttle eller så skal maskina slå seg av.

 

Når man kjører Prime95 så kan man bruke Everest til å måle temps. Der kan man både sjekke CPU temp og core temps. CPU temp der skal helst ikke stige over 67.5 grader på Core i7 under lengre tids load.

 

Okay

 

Jeg følger bare temps med CoreTemp, og der er Tj.Max 100 grader på denne CPU'en. Har sånn sett voldtatt alle Core i7 CPU'ene jeg har testet (alle har vært innom 100 grader og begynt å bremse seg selv ned) og alle lever i beste velgående enda. Men som jeg sa tidligere. Noen av oss er kanskje villige til å leve med høyere temps enn andre. Det som er så greit. Jeg tvinger ingen til å kjøre sine CPU'er like hardt som jeg kjører mine ;)

 

 

Edit: CPU skal vel throttle 10 grader før den når Tjunction mener jeg å huske. Altså ved 90 grader for min Q9650. For Core i7 så tror jeg det er 5 eller 10 grader mer.

 

Tror de begynte å throttle rundt 97 - 98 grader hvis jeg ikke husker helt feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...