Gå til innhold

Intel Core™ i7 Quad/hexa Tråden -> Les Første Post!


Nizzen

Anbefalte innlegg

Jim:

Jeg vet om flere som må opp i 1.40vcore for å få det stabilt over 3.8GHz. Jeg regner med at det ikke er altfor uvanlig på flesteparten med unntak av noen Batches på revisjoner under D0.

 

For meg ble det faktisk mer stabilt med 21x191 og jeg kunne ha lavere vcore enn ved 20x201.

 

Er ikke volt som stopper folk nei, er tempraturen. Har testet en drøss i7'er å alle vil ha forskjellige volter. De fleste gir vidt forskjellige tempraturer med samme volt også sånn sett. 940'en gir jeg vel faktisk over 1.35v for å få stabil ved 3.6GHz, men har alikevel max load temp rundt 75 grader. Gir jeg 950'en over 1.35v derimot kommer 100 grader krabbende rimelig fort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
940'en gir jeg vel faktisk over 1.35v for å få stabil ved 3.6GHz, men har alikevel max load temp rundt 75 grader.

Er ikke det ganske dårlig egentlig? Den er vel ikke god for 4 Ghz regner jeg med.

 

Nope. Meste jeg klarte å presse den stabilt var 3.8GHz, men ble da varmere enn jeg ønsket til 24/7 bruk.

Lenke til kommentar
Jim:

Jeg vet om flere som må opp i 1.40vcore for å få det stabilt over 3.8GHz. Jeg regner med at det ikke er altfor uvanlig på flesteparten med unntak av noen Batches på revisjoner under D0.

 

For meg ble det faktisk mer stabilt med 21x191 og jeg kunne ha lavere vcore enn ved 20x201.

 

Er ikke volt som stopper folk nei, er tempraturen. Har testet en drøss i7'er å alle vil ha forskjellige volter. De fleste gir vidt forskjellige tempraturer med samme volt også sånn sett. 940'en gir jeg vel faktisk over 1.35v for å få stabil ved 3.6GHz, men har alikevel max load temp rundt 75 grader. Gir jeg 950'en over 1.35v derimot kommer 100 grader krabbende rimelig fort.

 

Min 920 gir seg på 3700Mhz (1.36v), selv om temperaturen bare er 72c med prime load. 3800 går ikke selv med 1.44v til tross for at den aldri rekker å komme over 72-72c. Etter et min kneler windows og maskinen restarter.

 

Den skal få lov til å kjøre 3600Mhz 1.35v med HT frem til jeg kjøper en ny. Må bare finne en som duger først. Venter på D0 eller om jeg får tak i en som er testet på forhånd.

Lenke til kommentar
Uten å lese igjennom hele tråden, hva får dere 920 til og kjøre stabilt på uten å høyne vcore?

 

Min orker ikke mer en 3.5Ghz på standard spenning, men det kan se ut som om den er litt under snittet.

 

Den er kanskje litt under snittet ja, men skal jeg være helt ærlig så er tett på 900MHz OC uten å røre volten rimelig bra sånn sett. Problemet er at det er mange som forventer seg 4GHz på luft, å de er det nok ett stykke mellom hver av. Når D0'ene kommer for fullt så blir det nok flere som klarer 4GHz på luft :)

Lenke til kommentar

rundt 35% clock vil ikke jeg si att er dårlig. Særlig da ikke om din yter litt under snittet. Sitter å lurer litt på om jeg skal ta steget opp til 940 eller holde meg til 920. Har ikke bestilt enda, men det vil nok kjøres på p6t deluxe v2/rampage II. Med ocz 1600 mhz 7-7-7-24 1.65V ram. Klokking er jo fantastisk gøy, så steget opp fra Pentium 4 og am2 socket skal bli artig!

Lenke til kommentar
De fleste i920-batchene vil klare @3.8GHZ på luft 24/7, og hvis du er heldig, en bra batch kan klare @4GHZ også.

 

Synes den var noe optimistisk. De fleste vil kanskje klare 3.8GHz med VELDIG BRA luftkjøling. Tror heller man bør sette seg som mål 3.6GHz og ta alt over dette som en bonus. 4GHz stabilt er det ikke mange som klarer. Hvor mange her inne f.eks klarer 4GHz Prime95 stabilt med luft? 3 - 4 stk eller noe?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Skal vi se:

 

Jim som i kraft av sin arbeidsplass/sin jobb burde være den eneste her som har noe praktisk grunnlag til å si hvordan gitt CPU-modeller klokker.

Og:

Som jeg har postet her og på xs.

Du ser vel ikke noen poster fra Jim om de 33 andre(Jim skrev "drøss" andre) ci7'ene han har testet som klokket r**a?

Nei. Han poster her når han ønsker å dele ett godt resultat.

Samme på xs.

 

Det er derfor litt uheldig at mange her (inkludert Formann) lar seg forlede til å tro at "alle" f.eks. 920'er "lett" klarer 3.8 på "stock".. og "lett" klarer 4.0 "på luft".

Det er ikke tilfellet.

Jeg mener bestemt at jeg har hatt flaks med både min 920 og den Q9650 jeg kjøpte før helgen.

 

Og takk for det.. (litt hell skal man ha i en ellers grå hverdag). :)

 

PS/Edit:

Dersom det er "klokken" (mest mulig) som er målet, anbefaler jeg heller at man kjøper de rimeligste Intel CPU'ene (Celeron 1200/1400, E5200..etc).

Her kan man (stort sett) pårenge 50% OC uten større innsats. Og ikke sjeldent 100% OC med litt mer innsats (kjøling/"volting").

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Det er ikke "lett". Man må vite hva man driver med, og "slite" litt for finne de riktige komponentene(HK, RAM, kjøling, osv.), og da klarer de fleste 920 @3.8GHZ på luft, mener jeg.

 

EDIT:

Jeg synes det er litt farlig å fokusere for mye på CU-btach(selv om dette har en del å si), men det er masse annet i bilde også. Det finnes også folk som mangler nok kunnskaper for valg av riktige komponenter og justering/samspill av disse, og da er det veldig enkelt å legge skylda på CPU.

 

Jeg personlig holdt på å gi opp @4GHZ, fordi den ville ikke prime i hele tatt. Etter en god del tull/justeringer på RAM og VVT, klarte jeg å få den til å prime @4GHZ. Nå sliter jeg med å finne en bedre kjøling enn luft for 4.2GHZ, men det har vært mislykket forsøk så langt.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

@TL1000S: Enig at man bør vektlegge den som har testet flest. Men hør også på alle de andre som har noe å bidra med, trekk fra litt da de fleste som poster har vært heldige, og dann deg en formening.

 

Som alltid er den beste garantien for å få en god cpu å prøve flest mulig, eller ha flaks.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
@TL1000S: Enig at man bør vektlegge den som har testet flest. Men hør også på alle de andre som har noe å bidra med, trekk fra litt da de fleste som poster har vært heldige, og dann deg en formening.

 

Som alltid er den beste garantien for å få en god cpu å prøve flest mulig, eller ha flaks.

 

Jeg ble kanskje misforstått her..

Det er ikke bare Jim som bidrar/"kan" noe.

Langt derifra.

Poenget mitt er at det er ett flertall som naturlig nok ikke har mulighet til å *kjøpe* x antall ci7 CPU'er og føre statistikk.

Og statstikker på f.eks. xs.org ("bathc-tråder") blir naturlig nok så feil de kan bli.

Det er entusiaster som poster her.. som tråler eBay og andre kanaler etter gode chips.. og poster resultater.

Ikke "vanlige" folk som har fått "gråsteiner"..

 

@Sam:

Du har nå vært heldig med to CPU'er.

Svjv utifra postene/profilen din har du nå sittet på *en* rigg som er oppdatert *en* gang.

Det er strengt tatt ikke mye grunnlag å slå i bordet med når det gjelder å si hvordan hverken E8400 eller ci7 920 klokker.

Uansett om du utvilsomt veit hva du driver med. :D

 

@Oldman:

Hvor mange Q6600 hadde du "på benken"?

4?

Det var ihvertfall ett rimelig bra snitt på "klokken" på de G0'ene du hadde.

Jeg har/hadde bare 3, hvorav 2 G0.. og en Q6700.

Kun en av disse klokket veldig bra.

 

PS/Edit:

Er igang med en ny ci7-rigg, men vil vente litt før jeg kjøper en CPU til (det andre har jeg... kasse...hk... Ram...etc).. :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

@TL1000S

LOL, det krever litt mer enn flaks for å få bra CPU, ihvertfall 2 på rad. Ja, jeg fikk bra CPU, men jeg kjøpte begge disse CPUene den første dagen de kom på lager i Norge. Flere mente at det var litt dumt å sitte med CPU på bordet, men jeg kan forsikre deg at det var ikke bare flaks som førte meg til min B-batch-babe.

 

Jeg slår ikke på bordet basert på mine egne erfaringer (selv om disse er overbevisende), men flere andre som har tenkt gjennom/planla sine oppgraderinger (HK, RAM, osv. også), kan vise til bra overklokk.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
@TL1000S

LOL, det krever litt mer enn flaks for å få bra CPU, ihvertfall 2 på rad. Ja, jeg fikk bra CPU, men jeg kjøpte begge disse CPUene den første dagen de kom på lager i Norge. Flere mente at det var litt dumt å sitte med CPU på bordet, men jeg kan forsikre deg at det var ikke bare flaks som førte meg til min B-batch-babe.

 

Jeg slår ikke på bordet basert på mine egne erfaringer (selv om disse er overbevisende), men flere andre som har tenkt gjennom/planla sine oppgraderinger, kan vise til bra overklokk.

 

hehe...

Akkurat her var du smart Sam.

Utifra erfaring (som Oldman viser til bl.a) så er det ofte lurt å være tidlig ute med å kjøpe nye CPU-modeller (innen en gitt "revisjon").

De klokker ofte mye bedre enn de som kommer inne på lagrene seinere/slutten i produksjonen.

Mener å ha sett klare tendenser når det f.eks. gjelder Q6600 - G0.

 

PS/Edit:

Og man må jo *kunne* klokke/tweake for å finne max, slik bl.a Sam har dokumentert veldig bra i tråden.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

@smy

Ja, det er sant, men det er kjent at Intel sliper ut bedre CPU i begynnelsen. Dette er litt mer enn flaks, det er litt kunnskap/planlegging i dette også.

 

Akkurat nå gjelder det å finne de første D0. Hvis du har litt flaks da vil det være bedre enn dagnes 920, men hvem vet kanskje det blir verre, litt uflaks? LOL. Uansett det krever litt mer enn flaks for å vite det på tide.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...