Gå til innhold

Intel Core™ i7 Quad/hexa Tråden -> Les Første Post!


Nizzen

Anbefalte innlegg

En liten forbedring. Er ikke mye igjen å hente nå. 4.7GHz går kanksje på en god dag, but that's about it. Som dere ser begynner volten å bli skummelt høy icon_twisted.gif

 

Uansett her er specs:

 

Asus P6T Deluxe

Core i7 950ES @ 204x23 = 4.688GHz Cooled by Zalman CNPS9900

3 x 1GB OCZ 1333MHz RAM @ 1630MHz CL.8 -8 -8 -24 1T

2 x 36GB 10000RPM SAS in RAID 0

Windows 7

post-6770-1237903919_thumb.jpg

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Dette klokker veldig bra. MP 23x vil eliminere BCLK begrensningene på de HK som ikke klarer gå høyt også.

 

Jeg fikk installert NorthQ 3590 , og denne dritten bråker en del (særlig pumpen). Den klarer ikke å holde samme temp som min gode og gamle Noctua NH-U12P heller, er par grader varmerer å Idle. Kommer til å teste litt mer på Load-temp når kjølepasta har jobbet seg gjennom, men første innrykket er veldig skuffende.

 

 

hehe... jeg lukter feil/skjevmontering lang vei.. :)

 

Men du har jo en av de beste heatpipe'ene så du kan ikke forvente all verden.

Å "teste" idle har heller *ingenting* for seg.

Sammenlign full load og med vifter på fullt før du kaster kit'et..

 

Her er ett knippe tester som klart motsier din empiri. :)

 

Hardware.no

JonnyGuru

DriverHeaven

 

@Jim:

Meget bra resultat.

Frister det ikke litt med en 3D-bench eller tre?

Med litt "råere" kjøling?

Det kan jo se ut som du har en "chip" med WR-potensiale.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
@Jim:

Meget bra resultat.

Frister det ikke litt med en 3D-bench eller tre?

Med litt "råere" kjøling?

Det kan jo se ut som du har en "chip" med WR-potensiale.

 

Har dårlig med tid for tiden. Noe annen kjøling enn luft er det også endel år siden jeg holdt på med. Eneste jeg kunne gjort var å skrive ut ett skjermkort eller 2 av det litt heftige slaget å testet litt 3D benching. Får se hva jeg får tid til.

Lenke til kommentar
Dette klokker veldig bra. MP 23x vil eliminere BCLK begrensningene på de HK som ikke klarer gå høyt også.

 

Jeg fikk installert NorthQ 3590 , og denne dritten bråker en del (særlig pumpen). Den klarer ikke å holde samme temp som min gode og gamle Noctua NH-U12P heller, er par grader varmerer å Idle. Kommer til å teste litt mer på Load-temp når kjølepasta har jobbet seg gjennom, men første innrykket er veldig skuffende.

 

Eww bråk, det er helt uakseptablet på vannkjøling er en viss grunn folk bruk det :realmad: Takker for at du sa i fra.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Eww bråk, det er helt uakseptablet på vannkjøling er en viss grunn folk bruk det :realmad: Takker for at du sa i fra.

 

Ser du (med flere) er litt ute av "sirkulasjon" når det gjelder vannkjøling.

Totalt lydløse vannkjølingskit finnes ikke. Pumper lager lyd/vibrasjon. I større eller mindre grad.

Kun pumper nedsenket i vann (tank/pumpe) er tilnærmet lydløse (eller Laing/Eheim styrt via firm/software på lave turtall).

Og de "kits"/system som er noenlunde lydløse (les passive) kjøler elendig ift "monster" heatpipe (med relativt lydløse 120/140mm vifter). Funker mer som en erstatning til oljefyr i kalde rom. :)

Kan se ut som noen tror vannkjøling som i "gamle dager" til "30w" single core CPU som da konkurrerte med "utrangerte" kobberklomper har noesomhelst med vannkjøling for "performance"/overklokkede Quadcores.

Vannet må kjøles ned!!

Kan ikke luske rundt passivt inne/ute i kabinettet.

Da er heatpipe's å foretrekke.

 

Konklusjon:

High-end heatpipes med relativt stillegående vifter er "state-of-the-art" for de som vil ha god kjøling parret med minst mulig bråk.

De av oss som vil hente noen grader til/litt mer "headrom" for litt mer "volting" bygger litt mer "heftig" vannkjøling.

Med alt annet enn lydløse vifter til radiatorene.

Alt over dette ("xtreme benching/OC") betyr fasekjøler, dice.. LN2.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Ingen vannkjøling på meg då, er tilnermet igen ting å hent med mer bråk. Takk for oppklaring, sist gang jeg kjørte det var på en Celeron 433 @ 650MHz mmmmmmm

 

...ikke med det kit'et der, nei. Men om du kliner til og kjøper f.eks. en Iwaki-pumpe og en saftig trippelradiator + blokk av tilsvarende kvalitet vil du merke forskjell. Dyrt, javel, men stor gjenbruksverdi siden du ikke trenger bytte noe når du skal oppgradere, i verste fall kjøpe en plate til 100 kroner for å ha på CPU-blokka. Og 3 vifter på 5 eller 7 volt kan ikke kalles støyende. Å støyisolere pumper er heller ikke umulig, men det er jo litt arbeid med det selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Vannkjøling er bra, men denne dingsen er ikke akkurat "ekte". Jeg tester fremdeles, men det virker at i7 + HT blir for mye for den. Den klarer seg mye bedre på lavere Vcore og HT:off, men klarer ikke å ta unna høy effekt.

 

GPU-temp falt ett par grader på Idle, men ellers er det samme temp på andre komponenter. Jeg hadde håpet at kassen ville bli kjøligere, men det er ikke tilfellet. Det kan være feil montering også, og jeg skal teste mer og se nærmere på den, men på første inntrykk, den yter dårligere enn luft/Noctua.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

@Sam:

Det er regulerbare vifter (PCI-slot) til det NortQ kit'et.

Kjører du på laveste, mid, høyeste hastighet under stresstesting?

Og:

Du får heller høyere temps, særlig på hk'et (NB/mosfets) med vannkjøling.

Bare tilfeldigheter som tilsier endring av idle temps (= uinteressant) for GPU.

Kjøling av hk er mandatory ved vannkjøling. (Min mening)

Lenke til kommentar

Ja, jeg har aktivkjøling over NB, og den er koblet til andr komponenter med en bra heatpipe som kjøler hele HK.

 

Jeg bruker 2 ganske kraftige/effektive vifter på denne dingsen, men den klarer ikke seg så bra på høy Vcore + HT.

 

Den gir par grader bedre CPU-temp på @4GHZ HT:off 1.24v, men klarer ikke seg så bra på @4GHZ HT:on 1.32v, da blir den par grader varmerere enn luft. Det virker at enten pumpen eller raditoren er for svak for å kunne ta unna høy effekt, men jeg kommer til å eksperimentere litt mer med vifter/montering osv. før jeg konkludererer. Forløpkg virker den til å være ubrukelig på høy Vcore + HT.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Noen her som husker hvor mye lenger de kom etter at de måtte øke vcore?

 

 

3600Mhz går ikke på standard spenning (1.28) og jeg måtte opp på 1.31

 

Er det noen som har hentet noe særlig med høyere spenning? Da mener jeg stabilt, og ikke til benching.

Det virker ikke som om den vil være med på noe høyere hastighet 100% stabilt. Selv ikke med 1.36-1.38v

 

1.31v for 3.6Ghz virker veldig svakt, så jeg vurderer å kvitte meg med den.

Lenke til kommentar

Med 950ES så må jeg øke MYE på volten fra 4.2GHZ (1.2875v) til 4.3GHz (1.35v). Prøver jeg høyere enn dette så blir det rett å slett for varmt på luftkjøling. Kjører 4.2GHz til vanlig på den. Har da Prime95 temp på snaue 80 grader. Ved 4.3GHz var to av kjernene oppe å snuste på 98 grader. Blir litt for mye kan man si :)

 

For benching stabilitet derimot så hjelper det å booste volten. Har kjørt tett på 1.6v gjennom 950ES'en for Super PI 1M benching, men tør ikke gi den så mye på harde benchmarks. Da må det nok annen kjøling til :)

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg måtte ikke røre spenning før jeg kom over 3.8.

Og det var (som vanlig) lite/ingenting å hente over 3.95-4.0 (stabilt).

4.0 måtte jeg øke BCLK og senke MP for å få det stabilt (i likhet med andre her).

 

@Jim:

SuperPi er en "ikke-bench" når du har quad/"octo" core.

Jeg regner ikke bench for anent en bencher som bruker alle kjerner (ila benchen).

Wprime, Cinebench.. 3DM06/Vantage..etc..

Og det er også ett bra stykke over stabil klokk.. ja.. :)

Så har vi også CPU-Z screenies da, med kun 1 core enabled...

Det "kjempes" i mange obskure "bencher" for "the top spot".

SuperPI mener jeg (nå) er helt uniteressant i disse dager.

Tok en stund før jeg ble "enig" med Simen her.. (jeg "rakker" dog ikke ned på de som fortsatt jager tiendeler her). :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Ja, jeg har aktivkjøling over NB, og den er koblet til andr komponenter med en bra heatpipe som kjøler hele HK.

 

Jeg bruker 2 ganske kraftige/effektive vifter på denne dingsen, men den klarer ikke seg så bra på høy Vcore + HT.

 

Den gir par grader bedre CPU-temp på @4GHZ HT:off 1.24v, men klarer ikke seg så bra på @4GHZ HT:on 1.32v, da blir den par grader varmerere enn luft. Det virker at enten pumpen eller raditoren er for svak for å kunne ta unna høy effekt, men jeg kommer til å eksperimentere litt mer med vifter/montering osv. før jeg konkludererer. Forløpkg virker den til å være ubrukelig på høy Vcore + HT.

 

Hvilket merke vifte bruker du? Dette har ganske mye å si, spesiellt på radiatorer med mye motrykk. Pumpen kan du kjøre på viftestyring, og man kan ofte skru pumpen veldig lavt/stille uten nevneverdig høyere temp, viftestyring på pumpe/blokk i ett annser jeg som et must, da vibrasjoner forplanter seg ekstremt lett.

 

Fikk testet Thermalrights nye vifter på min trippelrad, og de skuffet ikke... De er stort sett en rebadging av S-Flex, men synes å ha gått igjennom bedre kvalitetskontroll, siden ingen av mine 3 vifter lager den minste vibrasjon eller gnagelyd, noe jeg ikke kan si om S-Flex på samme rpm.

Hele 5-7C bedre enn Papst på lave turtall er de også på denne radiatoren, så viftene og deres egenskaper er viktig...

Lenke til kommentar

Jim:

Jeg vet om flere som må opp i 1.40vcore for å få det stabilt over 3.8GHz. Jeg regner med at det ikke er altfor uvanlig på flesteparten med unntak av noen Batches på revisjoner under D0.

 

For meg ble det faktisk mer stabilt med 21x191 og jeg kunne ha lavere vcore enn ved 20x201.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...