Gå til innhold

Intel Core™ i7 Quad/hexa Tråden -> Les Første Post!


Nizzen

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Se det ja.

Formann har ikke glemt gamle kunster.

Dette ser jo bra ut.

Er også like forbauset som deg mtp temperaturer.

Har du fått tak i en "rar" chip?

Omtrent som den Q6700 jeg plukket fra Dell'n min (XPS430).

Den er ca. 20 grader lavere i load temp enn min "gull-G0" Q6600 på 0.02 mer VCore. (samme kjøling.. samme klokk.. men altså 1.3 vs. 1.5 Vcore)

Sykt..

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg syntes også min Core i7 920 er "unaturlig" "kald".

Selv når jeg kjører Prime95 test med 4.2GHz @ 1.48V så ser ikke ting ut til å bli "farlig varmt"?

 

Varmt blir det, men ikke på langt nær så ille som jeg hadde forventet. Med 3.8GHz og 1.30V så passerer jeg ikke 70grader, selv ved full load?

Lenke til kommentar
Se det ja.

Formann har ikke glemt gamle kunster.

Dette ser jo bra ut.

Er også like forbauset som deg mtp temperaturer.

Har du fått tak i en "rar" chip?

Omtrent som den Q6700 jeg plukket fra Dell'n min (XPS430).

Den er ca. 20 grader lavere i load temp enn min "gull-G0" Q6600 på 0.02 mer VCore. (samme kjøling.. samme klokk.. men altså 1.3 vs. 1.5 Vcore)

Sykt..

 

 

Gamle kunster er i dette tilfellet noe så enkelt som litt tålmodighet og viljen til å prøve det meste. Jeg kjører på til det tar fyr, enkelt og greit.

No guts, no glory ;)

 

Det kan fort se ut som jeg har fått en noe snodig brikke ja. Har for å teste kjørt litt superpi og sandra+everest, og jeg må si at tallene jeg får virker veldig realistiske for 3.9 med litt fart på RAM. Latency er ganske pen med over 1600Mhz og 7-7-7-19 :D

 

Tror jaggu jeg skal prøve på litt 4.2+ stunt bench med vindu oppe og 10c i rommet. Hadde vært kult å fått til noe sånt med den orginale kjøleren, hehe.

 

For å komme noe lenger stabilt nå, så tror jeg at det må en vifte til, for PWM og "NB" begynner å bli forbanna varme.

I morgen blir jeg nødt til å se hva brikka er god for ved å mate 1.45+ og håpe på det beste. Blir det for varmt så regner jeg med at hovedkortet tar affære og kutter strømmen.

 

Time will show :)

Lenke til kommentar

Jeg må innrømme at når jeg hadde klokket inn og testet 211x20 så ble jeg lysten på mer... og jeg skal si det gikk unna lol...

 

Jeg måtte gi meg når maskinen pep og blinket i post med "CPU over-voltage warning, press F1" og hele compen frøs mens jeg rota litt for lenge i bios før jeg lasta inn en "safe" profile haha. Men jeg hadde jo vcore "kun" på 1.625v og CPUen var ikke varmere enn 47C på idle *flire*. Makan.. snakk om å gi seg tidlig når jeg var såpass godt i farta til 4.3+GHz.

 

Det var da jeg roet ned og fant meg en fin 201x20 24/7 setting. Men det var før jeg fant 0407 biosen som tillater meg å sette 21MP på alle fire kjerner manuelt.. *titte bekymret på sin Ci7 920*.

Samt ikke minst at når jeg rota meg opp i 1.625v så hadde jeg jo helt glemt clock skew og amplitude, skrudde jeg på dem så var plutselig riggen veldig villig igjen og dro langt ned på vcore på 201x20. Så tja... siste ordet er ikke sagt ennå kanskje.

 

Forøvrig skal jo kortet mitt klare over 1.7vcore før jeg må flytte på en jumper så den gir meg helt opp i 2.1vcore... men da bør jeg nok tenke litt annen kjøling. Men rart at den jamret seg i post på 1.625vcore når tempen var fin asså heh.

 

Litt mer erfaring på alle Nehalem spaker så skal vi se :p

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Når jeg går dit igjen skal jeg ta noen bilder heh. Jeg følte ikke for å bli der så veldig mye lengre enn å rekke å laste inn en oc profile.

 

EDIT:

En ting som gjorde meg VELDIG skeptisk til NorthQ 3950 er plastikkfesteklips mot LGA775 og 1336 sokkelen! Etter min mening har det ikke NOE å gjøre på en vannkjølingsløsning hvor man har slanger festet mot kjøleren osv. Skuffende...

 

nq3580_04_640.jpg

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Når jeg går dit igjen skal jeg ta noen bilder heh. Jeg følte ikke for å bli der så veldig mye lengre enn å rekke å laste inn en oc profile.

 

EDIT:

En ting som gjorde meg VELDIG skeptisk til NorthQ 3950 er plastikkfesteklips mot LGA775 og 1336 sokkelen! Etter min mening har det ikke NOE å gjøre på en vannkjølingsløsning hvor man har slanger festet mot kjøleren osv. Skuffende...

 

nq3580_04_640.jpg

 

S for skrot. VIlle ikke hatt det der på en AMD-rig, heller. Ikke med mine egne deler, hvertfall.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
S for skrot. VIlle ikke hatt det der på en AMD-rig, heller. Ikke med mine egne deler, hvertfall.

 

Såvidt meg bekjent brukes det ikke klips på AMD sokler.. så din bekymring er ubegrunnet.

Plastklipsa holder fint gitt at man kan montere de, de ikke er brukt for mange ganger.. og klips(kjøler) "matcher" hull i hk'et perfekt (noe det ikke alltid gjør).

 

Nå vil jo envher "vann-entusiast" som har slike betenkeligheter ha *masse* deler (skruer/fjører..plastshims..etc) til overs.

Så det er 0 - null - problem å "Modde" festene for LGA775.

Det er uansett feil fokus/problemstilling da dise kits *IKKE* er for de som kritiserer dem her.

Regner meg som "vannkjølings-entusiast" men det går an å ha litt gangsyn her.

Northq kitsa er nok minst likeverdige med high-end luftkjølere (120mm kitet er billiger også).

Og de er lette å montere, og argumenter/frykt for vannsøl er ikke-tema.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
S for skrot. VIlle ikke hatt det der på en AMD-rig, heller. Ikke med mine egne deler, hvertfall.

 

Såvidt meg bekjent brukes det ikke klips på AMD sokler.. så din bekymring er ubegrunnet.

Plastklipsa holder fint gitt at man kan montere de, de ikke er brukt for mange ganger.. og klips(kjøler) "matcher" hull i hk'et perfekt (noe det ikke alltid gjør).

 

Nå vil jo envher "vann-entusiast" som har slike betenkeligheter ha *masse* deler (skruer/fjører..plastshims..etc) til overs.

Så det er 0 - null - problem å "Modde" festene for LGA775.

Det er uansett feil fokus/problemstilling da dise kits *IKKE* er for de som kritiserer dem her.

Regner meg som "vannkjølings-entusiast" men det går an å ha litt gangsyn her.

Northq kitsa er nok minst likeverdige med high-end luftkjølere (120mm kitet er billiger også).

Og de er lette å montere, og argumenter/frykt for vannsøl er ikke-tema.

 

Vel, personlig likte jeg ikke den ringen. Tynn plast er ikke noe særlig å feste med om du skrur skikkelig til.

Lenke til kommentar
En ting som gjorde meg VELDIG skeptisk til NorthQ 3950 er plastikkfesteklips mot LGA775 og 1336 sokkelen! Etter min mening har det ikke NOE å gjøre på en vannkjølingsløsning hvor man har slanger festet mot kjøleren osv. Skuffende...

 

Der er ikke plastikk festeklips på 1336 sokkelen. Den bruker bak plate med skruer. Jeg vet ikke hva slags materiale dette er, mener du at dette kan bare tøye seg?

 

Nå har jeg bestilt NorthQ 3950, og det vil trolige komme på tirsdag. Hva slags fiks/triks bør man bruke for unngå problemer med "plastikk" festningen mener dere?

Lenke til kommentar

Noen som har peil på om D0 er i salg noen plass?

 

Holdt på å bestille en ny 920 i sta, men lot vær siden jeg vil sikre meg en D0.

 

 

BTW: Noen som har testet CM Hyper 212 på i7?

 

Jeg har en 212 liggende, men jeg må kjøpe s1366 bracket for å kunne bruke den. Det gidder jeg ikke om den ikke er noe tess.

Lenke til kommentar

Kritikken min mot plastklipsfester på dette er at det ikke er like nøyaktig og solid som festemekanisme. Jeg har det på en Scythe Ninja kjøler og jeg synes det er noe skit selv om man faktisk kan å montere det. Det er også meget sårbart for slitasje som fører til større slark og unøyaktighet i fastlåst posisjon, om man må remontere noen ganger. Man kan også få små luftrom av det man kaller "hengende kjøler".

 

Er også enig i Knopfler ang. plastringen. Det er ikke bekymringer for søl jeg tenker på men at monteringen ikke blir så god og nøyaktig som den bør være med forholdsvis myk plastikk i pinneklipsene som skal holde alt på plass i hullene. Samt muligens sprø hard plastikk i ringen Knopfler nevner.

 

Men som sagt, denne løsningen duger nok helt fint, jeg uttrykker kun hva jeg mener de kunne gjort bedre uten at det hadde vært særlig fordyrende om man tar orginalprisen i betraktning. Det vil fungere helt fint så ingen grunn til bekymring Sam.

 

Det som blir ekstra viktig her da er å sørge for at slangene påfører minst mulig stress på sokkelen. Dvs. unngå spennstress.

 

EDIT:

Etter min mening er disse plastklipsene kun egnet for orginalkjølerne til Intel og evt. lignende 3.part kjølere.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Kritikken min mot plastklipsfester på dette er at det ikke er like nøyaktig og solid som festemekanisme. Jeg har det på en Scythe Ninja kjøler og jeg synes det er noe skit selv om man faktisk kan å montere det. Det er også meget sårbart for slitasje som fører til større unøyaktighet i fastlåst posisjon, om man må remontere noen ganger.

 

Er også enig i knopler ang. plastringen. Det er ikke bekymringer for søl jeg tenker på men at monteringen ikke blir så god og nøyaktig som den bør være med forholdsvis myk plastikk i pinneklipsene som skal holde alt på plass i hullene. Samt muligens sprø hard plastikk i ringen knopler nevner.

 

Men som sagt, denne løsningen duger nok helt fint, jeg uttrykker kun hva jeg mener de kunne gjort bedre uten at det hadde vært særlig fordyrende om man tar orginalprisen i betraktning. Det vil fungere helt fint så ingen grunn til bekymring Sam.

Jeg personlig likker ikke de plastikk-lippene på Tunge luft-kjølere, men kan være grei for lette Vannblokk? NorthQ 3950's 1336 festning bruker skruer med backplater, og dette bør ikke være noe problem uansett.

 

Hva slags materiale og hvor slitesterkt de er kan variere litt også, og man kan ikke si at det vil slites uten å ha prøvd dem. Dette har grip rundt hele og virker til å være godt plantete, men jeg skal prøve å være forsiktig med den. Skal være forsiktig for å ikke lage hull inni i CPU-socket, heller, LOL. :p

Lenke til kommentar

Har du bilde av den festemekanismen Sam? Mulig jeg da anntok feil fra bildet at vi ser festeklips for 775 og 1336 selv om det står i produktteksten at 1366 festet er "optional".

 

En CPU vannblokk er ikke spesielt tung Sam, selv om den ofte er tyngre enn de fleste tror(har hatt noen i ren kobber), men du har flere komponenter i den klumpen der, det jeg dog tenker på er stresset slanger påfører sokkelen. Legg merke til hvor stive slangene er når de er kalde og varme.

 

Men som sagt, er det ikke plastklips for 1366 sokkelen så er det positivt, selv om bildet anntydet så.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Komplett.no har dette bilde for NorthQ Bracket for Socket 1366. Den bruker skruer og backplate.

 

435469.jpg

 

Og det har jeg.. selv om jeg neppe kommer til å bruke det. :)

 

Og theo... det finnes faktisk myke slanger..

Har i lang tid brukt Zalman slanger (silikon), og de gir absolutt 0 - null - spenn i f.eks. blokk.

Men som sagt ett par ganger før:

Dette kit'et er ikke for de som stiller litt harde krav til sitt vannkjølings-oppsett. :)

 

Litt mer Off-topic:

 

For de som er interessert kan det se ut som det er en bra batch av Q9650 der ute.

Den jeg kjøpte på fredag - Netshop (Hentebua).. klarer 4Ghz på 1.26VCore.. ref. en top-three på hwbot for HD3850x2 (3DM06).

post-40756-1237763119_thumb.jpg

 

Edit:

Måtte opp på 1.30 (load) for at det ble Prime/OCCT-stabilt..

Nice!

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...