Gå til innhold

Intel Core™ i7 Quad/hexa Tråden -> Les Første Post!

Nizzen

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Det med ferdige hull i kabinettet (kabinett "klargjort" for vannkjøling) er mer for de som ønsker ett "lydløs" eksternt kit.. f.eks Zalman Reserator. Som i alle tester viser heller mediokert resutlat mtp kjøling.

Er altså ikke fordi man tjener 5 grader loadtemp ved å ha ett megastygt opplegg med raddis montert *utenpå* kabinettet.

"Oppskriften" til Theo er grei nok den, og dersom han har testet/dokumentert hvor mye han "tapte" (i loadtemp) på ha 2x120 i bunnen, kontra i toppen.. med gode løsninger for luftflyt (utenfra). Da "gir jeg meg". :)

Det er vel ikke snakk om at man resirkulerer 50 graders luft gjennom radiator, kontra 25 grader (romtemp vs. "varmeovn" i kabinettet)

Jeg regner med at "gutten" (Theo) faktisk har testet/kjent hvor fort radiator/vann varmes opp av en CPU/GPU som "avgir" f.eks. 300w. Uavehengig av "kald" luft blåst med 2500rpm gjennom finnene.

Lufttemp i rommet, i kassa... ute er ikke kritisk suksessfaktor her..

Det er avkjøling (luft-vann) via radiator som er kjøleeffekten.

Og det er selvsagt en fordel at luften som passerer har en viss hastighet samt at den er vesentlig kjøligere enn vannet.

Mine tester viser at det er mest viktig at man har gode nok (total flateinnhold) radiatorer.

Dvs. Q6600 @ 1.55VCore @ 4.0Ghz = 75grader med en 120mm (god raddis).. kontra 60grader med 2 x 120mm.

Sam har også ett viktig poeng..

Man må planlegge/montere vifter slik at varm luft (fra komponenter) kommer seg *ut*.. og "kald" luft utenfra inn.

Det er det som teller uansett vann eller luftkjøling.

Edit:

Jeg har pt 6 "custom" vannkjølte rigger med Quads.. og har testet dette mye.. Og "i nyere tid".

Ett godt kabinett/god luftflyt(mao. "lydløst" er ikke tema).. gode/store radiatorer avgjør resultatet. Ikke at du har plassert radiatorene utenfor kabinettet(men det gir lavest load temps.. ja).

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg anntar det som en selvfølge at man skjønner at man ellers må planlegge ventilering og luftflyt i kassa og tok derfor ikke det med i diskusjonen.

Hvorvidt en 240mm radiator avkjøles med 20-23C luft eller 37-45C luft vil jeg tro har betydning og ja jeg så en klar senkning i temperatur på min vannrigg når jeg brukte luft utenfra vs. innenfra. Kabinettet var ikke stort, et lite midikabinett(stort spenn i kategorien), men jeg modifiserte det med ekstra 120mm hull for å ha god ventilasjon.

Når det gjelder kun CPU vannkjøling i et kabinett som Coolermaster Cosmos 1000 vil jeg tro at det å bruke kabinettluften er mer enn bra nok og blir som Sam sier, man fjerner en varmekilde fra kabinettet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Med så mange fine teorier,jeg blir bare nødt til å teste NorthQ 3590 nå.

Har tenkt å installere den på toppen av Cosmos 1000, hvor jeg har 2 vifteplasser som passer perfekt. Jeg har bra luftsirkulasjon og kan teste med den luft som har sirkulert i kassen først, og om nødvendig kan lage en luft-kanal med friskt luft fra fronten også.

Jeg har tenkt å bruke en Synth S-flex (49 CFM) som er veldig stille og kan gå på fullt (1200RPM) + en Zalman ZM-F3 (76 CFM) som jeg kan koble til automatisk viftestyring (slikt at den kan gå fra 900RPM til 1800RPM etter behov).

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Jeg må bare si at jeg er skeptisk til vannkjøling. Det er mest fordi jeg ikke har noen erfaring med det og er ikke villig til å bruke mine egne penger for å få erfaring med det. Hvis noen hadde latt meg bygge et system med vannkjøling for dem ville jeg sagt ja med en gang.

... Men med mine egne penger? Neitakk, da må det bli mye billigere, både datautstyr generelt og vannkjølingsgreier spesielt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Takker for oppklaring Theo.. :thumbup:

Et relativt sett mindre kabinett stiller selvsagt mye større krav til "loop'en", særlig når mer enn "bare" CPU skal kjøles med vann.

Jeg har jo samme kabinettet som Sam til ci7-riggen, og har satt en 2x120mm i toppen (der det er beregnet for radiator).

Bruker en veldig enkel vann/tank combo (innkjøpt fra Coolerkit Denmark) og den EK Acetal blokka jeg har nevnt før.

Det holder for CPU (men radiator/vann blir varmt nok ved stresstesting). :)

Blir spennende å høre hva Sam synes om NorthQ kit'et.

@Bludd:

Mtp hva mange av oss "svir av" på CPU, hk og GPU er vannkjølings-deler "peanøtter". :D

Men man må nok være interessert i selve monteringen for å syne at det er "noen vits".

De beste heatpipe-kjølerne er veldig gode nå.

Lenke til kommentar
@Bludd:

Mtp hva mange av oss "svir av" på CPU, hk og GPU er vannkjølings-deler "peanøtter". :D

Men man må nok være interessert i selve monteringen for å syne at det er "noen vits".

De beste heatpipe-kjølerne er veldig gode nå.

Jeg vil ikke risikere å ødelegge dyrt datautstyr med lekkasjer fra vannkjølingen. Derfor jeg prater om pris generelt på datautstyr.

Lenke til kommentar

Litt sent svar på den lille diskusjonen, men TL1000S;

Jeg har lest endel tester rundt omkring og det vannkjølings settet er virkelig ikke hva man kan kalle "high end", og luftkjøling blir bedre og bedre for hvert år som går, selvsagt kan man gjøre det bedre siden man da kan montere radiator på utsiden av kabinettet, mens luftkjølere må dra nytte av den allerede litt oppvarmede kabinettluften.

personlig foretrekker jeg luftkjøling nå for tiden grunnet det har kommet meget gode kjølere; det er ikke like mye søl, kluss og "daddel" som det kan være med vannkjøling.

og selvsagt, nybegynnere på vannkjøling som meg selv hadde sikkert endt opp med og ta livet av litt hardware med førstegangs vannkjølings montering, har lest litt rundt og er desverre endel som har klart den bragden også.

for og konkludere litt;

vannkjøling og luftkjøling bruker jo i bunn og grunn samme kilde for og kjøle. Begge deler drar nytte av luften som kabinettet eller omgivelsene tillater, vannkjøling kan dra fordel av at man kan montere radiatoren utenfor kabinettet så den ikke trenger og bruke en luftkilde som allerede har blitt litt oppvarmet av diverse hardware.

derimot, en luftkjøler trenger en god luftflyt i hele kabinettet for at man skal kunne dra like god nytte av den som med vannkjøling.

oi.. ble litt revet med på kveldstider, får håpe det står noe vettugt der og ikke bare møl: D

Lenke til kommentar

Det store spørsmålet jeg stiller meg når det kommer til vannkjøling er ikke kluddet med å satt det opp osv..

Men hvorvidt det er verdt pengene? Et komplett og godt vannkjølingsystem koster fort endel penger og er det verdt såpass mye mer sammenlignet med luft?

Det bråker jo ikke så mye mindre heller, fordi du er avhengig av gode kjøling på radiator, samtidig som det fremdeles må være god luftgjennomstrømning i kabinettet og da blir det fort endel vifter som vil lage litt støy, klart du slipper de støyende skjermkort viftene osv, men bråke vil det nok fremdeles?

En fordel jeg ser, hvert fall for min del, jeg som har et dedikert Intel Pro/1000 PT NIC, snart et Adaptec RAID SAS kontroller, dedikert lydkort (som da attpåtil har et add-on kort som tar opp plass) osv.. har ikke muligheten for SLi når skjermkortet tar opp to plasser, om jeg vannkjøler la oss si et GTX285 så kan jeg jo faktisk få til en SLi løsning uten at det tar opp for mye plass!

Lenke til kommentar
Det store spørsmålet jeg stiller meg når det kommer til vannkjøling er ikke kluddet med å satt det opp osv..

Men hvorvidt det er verdt pengene? Et komplett og godt vannkjølingsystem koster fort endel penger og er det verdt såpass mye mer sammenlignet med luft?

Det bråker jo ikke så mye mindre heller, fordi du er avhengig av gode kjøling på radiator, samtidig som det fremdeles må være god luftgjennomstrømning i kabinettet og da blir det fort endel vifter som vil lage litt støy, klart du slipper de støyende skjermkort viftene osv, men bråke vil det nok fremdeles?

En fordel jeg ser, hvert fall for min del, jeg som har et dedikert Intel Pro/1000 PT NIC, snart et Adaptec RAID SAS kontroller, dedikert lydkort (som da attpåtil har et add-on kort som tar opp plass) osv.. har ikke muligheten for SLi når skjermkortet tar opp to plasser, om jeg vannkjøler la oss si et GTX285 så kan jeg jo faktisk få til en SLi løsning uten at det tar opp for mye plass!

Mye av kostnadene er jo engangsutgifter (pumpe, radiator, CPU-blokk), så det koster ikke all verden å oppgradere. Må vel kan GPU og NB-blokker, så det blir ikke SÅ dyrt (selv om heldekkende gpublokekr ikek akkurat er rimelige...)

Lenke til kommentar

Hvis jeg kjører @3.8GHZ 1.24v da vil min GTX 295 ligge på 57'C Idle, men den går opp til 60'C Idle ved @4.01GHZ 1.32v.

Min GTX 295 er på bunnen av kassen(langt unna CPU), men i7 slipper så pass mye varme i kassen at GPU-temp stiger med 2-3'C. Alt dette er på Idle (desktop bruk) og bra luftsirkulasjon i kassen, og det blir mye verre på Load. Jeg mener at det er viktig å få CPU-varmen rett ut av kassen, og da noe ala NorthQ 3590 kan være en billig, enkelt og grei løsning, tenker jeg.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Off-topic:

Klarte ikke motstå fristelsen etter nedsatt pris på Q9650.

Hentet en på Netshop Oslo idag.

Tok ut Q9450'en (i GA-P35-DS3P).. satte inn denne..

Rørte ikke FSB (425) og det boot'et rett opp.

Satte MP=9 (var 8).. = 3.83.. "tut-og-kjør" (1.25VCore).

Morro! :D

Sitter å bencher/stresstester nå.. tror(håper) denne greier 4Ghz på relativt lav VCore.. vi får se.

Lenke til kommentar

Jeg har fått litt mer fart på ting nå, og jobber i skrivende stund med å få 204x19 stabilt:

3876Mhz:

204x19

36x QPI

18x Uncore

8x RAM (1632Mhz 7-7-7-19)

1.35 vcore

1.66 vDimm

0.8 Vdimm Term

1.40 vQpi

1.9v CPU PLL

1.24c QPI VLL

1.9v ICH

1.6v ICH I/O

Nå kjører jeg prime, og selv med 1.35 vCore når jeg ikke mer en 72c load. Det er noe skikkelig sprøtt på gang her, for jeg målte temp med en UEI DT200 for å være sikker på temperaturer. Alt tyder på temp rapportert av RealTemp stemmer.

Kjøleribben er bare godt lunken, og hovedkortet er knapt nok varmt.

Nærmere 3.9Ghz og 1630Mhz 7-7-7-19 med orginalkjøler begynner å bli litt snodig. Med kun 72c under load har jeg fortsatt en del å gå på, så jeg ser ikke bort ifra at 4Ghz går med orginalkjøleren.

Jeg er fristet til å tro at det er en feil en plass. 1.35-1.36v og 3.9Ghz burde ha smeltet kjøleren min.

Det eneste jeg har igjen å sjekke, er å måle vcore med MM. Men først må jeg finne rette punktet.

Endret av formann
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...