Gå til innhold

Intel Core™ i7 Quad/hexa Tråden -> Les Første Post!


Nizzen

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

@Formann:

Tror "alle" som har gått til anskaffelse av ci7 har "investert" i hk som ligger i minst 1 prisklasse over UD3R.

Nå er jo hk'et i skrivende stund alt annet billig (var nede i 1600) mtp at det er nokså "ribbet" (kun 2xPCI-Ex16.. "kun" XFire..etc).

Har ikke fått med meg at det er flere enn meg selv (i tillegg til deg Formann) som har skrevet noe om hk'et/klokke-erfaring.

CLR CMOS har jeg ikke hatt bruk for på en stund, og ihvertfall ikke på dette hk'et.

(Desuten kan det da ikke være uoverkommelig å "treffe" to pinner med en skrutrekker, men ja.. det "suger" vel litt at det ikke er en lett tilgjengelig "knapp"/bryter på hk'et).

 

Du har vel angrefrist?

 

Litt upraktisk å kjøpe inn 2 sett hk/CPU..dvs. totalt ca. 10k bare for å avdekke om det er CPU ellr HK som er "problemet".

:)

Det kan virke som om det både er CPU og hk som er vriene her..

SKal ikke være nødvendig å cleare cmos på hk av nyere dato..

De "reset'er" seg sjøl etter x antall mislykkede boot-forsøk.. Så også dette hk'et (*min* erfaring dog).

1.34Vcore og under 70 grader full load (Prime) med stock kjøler er mildt sagt lave temps ja..

Det er det jeg har med "high-end" vannkjøling det..

 

PS/Edit:

Før hk'et går over kneet..:

Jeg forutsetter at du har kjørt med RAM på x6? Ikke noe høyere?

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
@Formann:

Tror "alle" som har gått til anskaffelse av ci7 har "investert" i hk som ligger i minst 1 prisklasse over UD3R.

Nå er jo hk'et i skrivende stund alt annet billig (var nede i 1600) mtp at det er nokså "ribbet" (kun 2xPCI-Ex16.. "kun" XFire..etc).

Har ikke fått med meg at det er flere enn meg selv (i tillegg til deg Formann) som har skrevet noe om hk'et/klokke-erfaring.

CLR CMOS har jeg ikke hatt bruk for på en stund, og ihvertfall ikke på dette hk'et.

(Desuten kan det da ikke være uoverkommelig å "treffe" to pinner med en skrutrekker, men ja.. det "suger" vel litt at det ikke er en lett tilgjengelig "knapp"/bryter på hk'et).

 

Du har vel angrefrist?

 

Litt upraktisk å kjøpe inn 2 sett hk/CPU..dvs. totalt ca. 10k bare for å avdekke om det er CPU ellr HK som er "problemet".

:)

Det kan virke som om det både er CPU og hk som er vriene her..

SKal ikke være nødvendig å cleare cmos på hk av nyere dato..

De "reset'er" seg sjøl etter x antall mislykkede boot-forsøk.. Så også dette hk'et (*min* erfaring dog).

1.34Vcore og under 70 grader full load (Prime) med stock kjøler er mildt sagt lave temps ja..

Det er det jeg har med "high-end" vannkjøling det..

 

PS/Edit:

Før hk'et går over kneet..:

Jeg forutsetter at du har kjørt med RAM på x6? Ikke noe høyere?

 

 

Kan se ut som jeg blir nødt til å få meg et annet hovedkort, eller prosessor... gud vet hva som er det største problemet.

 

CLR_CMOS fikk jeg behov for når jeg prøvde meg på 200 BCLK, for da gikk viftene i kun 3-4sekunder før den rebootet. Jeg har nok truffet et punkt i boot sequence som ligger midt imellom, slik at den ikke resetter seg selv. Når jeg prøver ~190 og 210+ fungerer det greit, slik at jeg fortsatt kommer inn i BIOS.

 

Å kortslutte to pinner med skrujern, et kronestykke eller hva det nå måtte være er ikke noe problem. Problemet er at pinnene befinner seg rett under GTX-kortet som dekker svært godt.

Det måtte ut før jeg kom til. Nå har jeg satt på en plugg med ledningene hengende ut, så neste gang blir det ikke like mye knot. Men gud bedre hvor forbanna jeg blei når jeg hadde slitt i et par timer for å få 200+ BCLK til å fungere, og fant ut at jeg måtte ut med kortet for noe så enkelt som en BIOS reset.

 

Jeg har holdt meg til 6x på RAM, men også noen forsøk på auto.

 

I skrivende stund kjører jeg 180x20 med HT og Turbo enable. For å gjøre det enda litt mer snodig kjører jeg QPI på 44x og RAM på 8x. Prøver jeg QPI på 38x så henger den under lastingen av Windows.

 

Kanskje er det håp, men det kan se som om det er et svært så eksentrisk hovedkort, der instillingene det krever er alt annet en logiske.

 

Kanskje må prøve 200x20, 44x QPI, uncore 20x og RAM 10x ... bare for å tyne alt maksimalt. Slik det virker nå hadde det ikke overasket meg om det hadde fungert knall :roll:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Bra svar Formann. :)

Glemte helt plasseringa..av CLR CMOS. Idiotisk sted ja..

:hmm:

Du har Nvidia skjermkort... jeg har kun brukt 3 ulike ATI (HD) skjermkort.

Skal ikke se bort ifra at det også har noe med saken å gjøre.

Men det ser unektelig ut som RMA-kandidat det hk'et (angrefrist?)

 

Edit:

Mitt "pensjonerte" GA-965P-DS4 (Ubuntu server) hadde akkurat samme issues som ditt UD3R.

"Alle" tester skrøt av det..etc.., men jeg hadde FSB-hull.. og "looping-boot" issues (= CLR CMOS for å komme seg ut av det).

Ingen gode minner fra det hk'et nei...

"Life is a lottery"..elns...

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Kjør med uncore mp = 2 x ram mp + 1. 6x på ram = 13 uncore, 8x ram = 17 uncore osv.

 

Har ikke du lagt deg ennå? :)

 

Jeg har passet på å kjøre 2x +1. De sies også at QPI bør være minimum 2x av Uncore.

 

Hadde dette vært alt som behøvdes burde jeg klart 200 BCLK med 38x QPI, 14x Uncore og 6x RAM.

 

Nå har jeg i det minste fått RAM opp på 1440Mhz 7-7-7-19, men det hjelper lite uten de siste 3-400Mhz på CPU.

Endret av formann
Lenke til kommentar

Hvorfor 38xQPI og 18xUncore?

 

Jeg kjører 36xQPI(får ikke lavere) og 16xUncore(default på 920 vel). Jeg kjørte også ennå lavere Uncore på den høyeste klokken, ned til dobbelt av RAM. Hvorvidt det hadde noe rell effekt på klokkevilligheten vet jeg ikke.

 

Som du sier skal Uncore være minst dobbelt av RAM.

Videre virker det som 920 har et "FSB Hull" på Ci7 mellom 166 og 175.

 

Second, the multipliers are very important for a successful overclock. QPI link,Uncore and Memory all work within a ratio of their clocks. Out of the ratio will not be stable. QPI link 36X,Uncore 16X , mem 8X is what needed for a 4ghz OC. I was very common Im not sure currently. If you have loadline, enable it.
multiplier rule is following: (quote from member at XS)

DRAM speed must be in a 1:2 ratio or less to Uncore speed which in turn must be in 1:1 or less ratio to QPI link speed (8:9 Uncore to QPI or lower is preferred as the more you approach 1:1 the more unstable the system becomes).

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
(...) Skal jeg bestille denne eller satse på "ekte" vann?

Kjøp deg et separert Vannkjølings oppsett. Først og fremst fordi det er mye større muligheter for å oppgradere, har du først kjøpt det oppsettet du har linket til og skal oppgradere, er det likeså greit å bytte ut hele shitten, da verken CPU-blokken, Radiatoren eller Pumpen holder skikkelig klasse.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Den vil nok ikke kjøle stort bedre enn luftkjølingen du bruker nei sam_oslo, men til det sinnsyke tilbudet der er den nesten verdt og prøve, men jeg advarer deg. mange datadeler har gått tapt grunnet vannkjøling ;D

 

Dersom du virkelig har sjekket det ut så er det kanskje rett.

Men:

Det er radiator og vifter som er viktig med vannkjøling.

Blokk/pumpe er nokså uvesentlig i forhold.

Det blir i tilfelle raskere/tregere sirkulering av stadig varmere vann uten tilgang på kjølig luft.

Det er tross alt transport av varme som skal til (for kjøling).

Vann er klart bedre enn luft i så måte, også "high-end" heatpipe, såfremt man har stor nok (dual/trippel) radiator med god "lufting" (gjerne tempregulerte 120mm *kvalitets*vifter via bios).

Har testet dettte en god del, og en klokket/voltet quad genererer såpass mye varme (65nm og ci7) at noe annet enn vann er for meg utenkelig.

Gitt at de medfølgende 120mm viftene til NorthQ-"kitet" kan blåse bra fra seg vil dette kit'et fint slå en Noctua (eller annen "high-end" heatpipe).

Nå kjører jeg bare "custom" oppsett, men jeg ser at en "extreme" 120mm raddis parret med en kraftig (nok) vifte fint banker enhver heatpipe (45nm quad).

På 65nm Quad og ci7 må 2x120mm (240mm) dual raddis til.

Men for å gjenta:

Det er luftgjennomstrømming gjennom radiator (kald frisk luft) som er "cluet" uansett vannkjøling.

(Ser bort fra 500mmx500mm "passiv" radiator ute "i fonna" + iwaka til å klare å pumpe vannet gjennom). :D

 

PS.

Jeg har kjøpt det "enkle" kit'et(3580), kommer trolig til å kjøpe dette "dual" kitet (3590), da det er greie kit dersom man ikke har veldig lyst til å "leke" med vannkjøling (les:søle/modde/prøve/feile) eller ikke har planer om å oppgradere seinere. (Som Giallorossi påpeker).

Men:

Det med "klasse" er i en viss grad overvurdert mtp pumpe/blokk.

Det er radiatoren som har hovedjobben i en loop.

Selvsagt er det en fordel å ha sterk (nok) pumpe som faktisk klarer å sirkulere vannet og som ikke har det med å stoppe/feile. :)

Lenke til kommentar

Og for å få frisk luft luft gjennom en radiator må man enten ha radiatoren på utsiden av kabinettet, eller få radiatorluften inn i kabinettet, som bidrar til økt varme i kabinettet siden luften som går igjennom radiatoren jo blir oppvarmet.

 

Jeg har sett mange som bruker kabinettluften til å avkjøle radiatoren, som jo også er helt feil. Ergo er det en del kompromisser også med vannkjøling som ikke går helt opp.

 

Et annet "morsomt" problem med vannkjøling er at man ofte ikke har gjenger på begge siden av radiatoren for montering mot chassi og vifter. Dermed ender man opp med å ikke få push eller pull slik det hensiktsmessig er best. Nå er det ikke noe i veien med å bruke vifter mellom chassi og radiator, men ønsker man at viftene skal suge den kalde luften utenfra gjennom radiatoren så får man ofte problemer med gjenger.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Temperatur på kjøleluft er veldig viktig, både på heeatpipe og vann-kjøling.

 

i7 er mye varmere, og selv med bra luftsirkulasjon i kassen, vil det varme opp hele kassen. Største fordelen med NorthQ 3590 ol. (ifrhold til luft) vil være at varmen blåses rett ut av kassen, og da vil kjøleluft være mye kaldere.

 

NorthQ 3590 har ganske svak pumpe (iforhold til "ekte" vannkjøling) 75l/h?, men etter det TL1000S beskriver, det skal ikke ha mye å si. Man kan alltid montere bedre vifter, og kanskje 4 stk. med push/pull også.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Når man baserer seg på å bruke kabinettluften som kjøleluft, blir det aldri kald luft man bruker. Da får man vesentlig varmere luft enn romtemperatur som skal "kjøle" radiatoren.

 

Dette er forsåvidt korrekt, men dette gjelder da i langt større grad for "luftkjøling" aka heatpipe-kjøler i den samme "hermetisk" lukkede kassa.

Siden jeg tross alt har dette som hobby (mekke vannkjøling) kan jeg berolige med at dersom man har et noenlunde vettug kabinett (best case er f.eks. Bzerk Mesh eller tilsvarend aka "helsetrøyekabinett") og faktisk har *planlagt* montering av vifter/luftflyt, ja.. da er det *uvesentlige* forskjeller i favør av å ha radiator "ute".

Ja.. jeg har testet dette.. mye..

Og jeg har heller ikke hatt ett kabiss hvor "innetemp" (inntak til vifter) er over 30 grader.

Men det er nå mine oppsett/rigger da.. :)

 

PS/Edit:

Mtp klokking/lavest mulig temps.. så installerer man ikke vannkjøling for mindre støy.

Vifter lager lyd..vifter må til for å kjøle komponenter... etc..etc..

Vannkjøling uten vifter "slår" likevel en helt passiv heatpipe, dog ikke så mye at man bør installere det. Prisen er jo ganske mye høyere (De som skal ha "lydløse" HTPC-maskiner).

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

De 2-3 årene jeg holdt på forholdsvis intensivt med vannkjøling testet jeg det vesentlig mye og jeg endte opp med å ikke bruke kabinettluften til å kjøle radiatoren (jeg kjøpte ikke ferdigkit men la ut rundt 3000,- for et ordentlig sett). Jeg monterte radiatoren i bunn av kassa og viftene oppå som sugde kald luft fra gulvet og inn i kabinettet(med noen cm klaring mot underlag under PC og opp fra gulvet). Det ga klart best resultat.

 

Den "perfekte" radiatormonteringen ser man klart tegnene til på dyre kabinetter som er spesialtilpasset vannkjøling. Der har man slangehull på baksiden for å montere radiatoren på utsiden av kabinettet (dog må man ikke da montere den i veien for exhaustluft). Dette vil gi ytterligere bedre kjøling. Det er ikke verre enn å ha en tempsensor der hvor luften går inn i radiatoren så ser man raskt hvilken luft som gir deg kjøligst radiator :).

 

EDIT:

Jeg ville aldri brukt penger på vannkjøling uten å ha vifter til å sørge for tilstrekkelig membrankjøling i radiatoren. Selv 120mm vifter på 7v(nesten umulig å høre med gode vifter) gir vesentlig god membrankjøling.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
..

Jeg monterte radiatoren i bunn av kassa og viftene oppå som sugde kald luft fra gulvet og inn i kabinettet(med noen cm klaring mot underlag under PC og opp fra gulvet). Det ga klart best resultat.

..

 

Dette kan gi noen grader bedre på CPU, men vil varme opp alt annet, tenker jeg. Det kan være grei på 2 core, men på 4 core og særlig i7 (som er like het som juling) vil jeg gjerne får varmen rett ut. Det er nettopp derfor jeg tenker på NorthQ 3590.

Lenke til kommentar

Jeg vurderer vannkjøling selv, så dette er mye interessant lesning.

Har da et Lian Li PC-P80 som er lagt opp for vannkjøling utenfor kabinettet, samtidig som det er plenti med plass invendig også?

 

Tenkte om jeg først skal gå for vannkjøling så vil jeg investere i vannkjøling til både CPU + Skjermkort? Ser at dere sier radiator er det viktigste? Er det en fordel med flere radiatorer? Kanskje en stor med 3x 120mm / 4x 92mm vifter utenfor kabinettet og en litt mindre med 3x 92mm / 2x 120mm inne i kabinettet? Eller er dette bare tullete?

 

Er disse viftene noe tess på radiatoren? Eller mener dere at det blir for "passivt" og at mer aggressive vifter nærmest er et must? Ønsker god kjøling, men samtidig ønsker jeg ikke at maskinen skal høres ut som et kraftverk heller..

 

Hvor mye er det å hente på et godt vannkjøling system kontra Thermalright "TRUE" Ultra-120 med 2x av de Noctua viftene jeg nevnte i push-pull kombo?

Lenke til kommentar

Sam:

Nå kjølte jeg 4 komponenter i kassa med min vannkjøling(CPU, GPU, NB + HDD).

Kun CPU vannkjøling ble for meg ble litt "Mikke Mus". Derimot i dag kan det ha mer for seg med vannkjøling kun på CPU.

 

NorthQ settene virker slik sett gode til dette.

 

 

EDIT:

0407 biosen fra Asus til P6T6 WS Revo kortet gir mulighet for å sette MP manuelt til 21 på alle kjerner. Hmm ser ut som det blir mer klokking i helgen ja heh.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Jeg vurderer vannkjøling selv, så dette er mye interessant lesning.

Har da et Lian Li PC-P80 som er lagt opp for vannkjøling utenfor kabinettet, samtidig som det er plenti med plass invendig også?

 

Tenkte om jeg først skal gå for vannkjøling så vil jeg investere i vannkjøling til både CPU + Skjermkort? Ser at dere sier radiator er det viktigste? Er det en fordel med flere radiatorer? Kanskje en stor med 3x 120mm / 4x 92mm vifter utenfor kabinettet og en litt mindre med 3x 92mm / 2x 120mm inne i kabinettet? Eller er dette bare tullete?

 

Er disse viftene noe tess på radiatoren? Eller mener dere at det blir for "passivt" og at mer aggressive vifter nærmest er et must? Ønsker god kjøling, men samtidig ønsker jeg ikke at maskinen skal høres ut som et kraftverk heller..

 

Hvor mye er det å hente på et godt vannkjøling system kontra Thermalright "TRUE" Ultra-120 med 2x av de Noctua viftene jeg nevnte i push-pull kombo?

er mye å hente med vann ihvertfall merket jeg det mest under load.. lagde meg et high end kit for 1,5år siden med thermochill pa120.2 og dtek fuzion v1 først senere v2 og skjermkort og hk.. har nå kun cpu og nb på rampage e kortet for tiden.. med gtx280n min på vann kunne jeg ha klokket den som bare f.. skal lage meg ett nytt prosjekt til sommeren med en tfc 320 og 240 seriekoblet som skal kjøle en i7 og gtx285 i sli(mest sannsynlig)men er litt usikker om seriekobling av radiatorene er bedre eller om jeg skal ha dobbelloop

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...