Gå til innhold

Intel Core™ i7 Quad/hexa Tråden -> Les Første Post!


Nizzen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg synes det ekstremt hvor lite spenning denne chippen trenger. Selv på 3.5Ghz klarer jeg å dra den helt ned til 1.1873v i bios som viser 1.176v real(kortet undervolter litt).

post-38451-1235832407_thumb.png

 

Tror du har vært lit heldig med CPU'en din jeg må bruke MYE mer..

 

3,5 GHz; 1.21v (LinX stabel)

Endret av Rudde93
Lenke til kommentar

Sam:

Jeg har også opplevd i tidligere klokke"karriere" at 3dmark plutselig yter dårligere på høyere klokk. Konklusjoner den gang fra flere parter var at man klokker CPUen for høyt og at den begynner å yte dårligere.

 

Siden jeg nå vet minimum volt på 175x20 skal jeg forsøke meg på 190x20 og se hva jeg får til der. Kanskje har det en betydning at jeg bare bruker 2 vs 3 minnebrikker, spenningsmessig?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Ja, det kan være sant når systemet nærmer seg sine grenser, men min babe er langt ifra sine grenser, og jeg tror at høy BCLK bidrar til høy ytelse, eller kanskje 21x er synderen, må teste litt mer for å finne årsaken.

 

Jeg synes det ekstremt hvor lite spenning denne chippen trenger. Selv på 3.5Ghz klarer jeg å dra den helt ned til 1.1873v i bios som viser 1.176v real(kortet undervolter litt).

post-38451-1235832407_thumb.png

 

Det lover bra at den klarer seg på lave spenninger, men min B-batch-babe primet 12 timer på lavere.

 

@3.3GHZ 1.1v/1.07v(BIOS/Load) 12 timer primestabilt:

3300mghztm2.th.jpg

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Meget bra Sam! Jeg har dog ikke testet på lavere enn 3.5GHz ennå, men skal se om jeg får tid til det senere :). Jeg skal også teste litt mer Prime når jeg er ferdig med selve klokkingen og bruker 3dm06 forløpig kun for en rask sjekk selv om det ikke er optimalt. Så blir det nok finjustering med Prime tenker jeg.

Lenke til kommentar

Ja, 3DMark er grei for GPU-testing, og når det kommer til CPU-saker, stoler jeg ikke på den heller. Men forskjellen var så pass stor at bør granskes litt næremere.

 

EDIT:

Når jeg ser nærmere på dette, det er ikke bar CPU, GPU-score har forandret seg en del også.

 

4.20GHZ (200x21) HT:off, GPU-score: 21517

4.01GHZ (211x19) HT:off, GPU-score: 21561

4.01GHZ (211x19) HT:on, GPU-score: 21673

 

Disse er tatt med akkurat samme GPU-frekvenser!

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
3D Mark er et program du generelt aldri kan stole på, det er nå min erfaring med det programmet hvert fall :p

Helt enig, 3dmark er ett særdeles dårlig program å bruke til benchmarking. Det gir jo ekstrapoeng etter hvilke funksjoner ett system har, selvom ytelsen ikke er bedre.

....

Ja, 3DMark er grei for GPU-testing, og når det kommer til CPU-saker, stoler jeg ikke på den heller.

....

Nah, ville ikke kalle det helt greit til gpu testing. Bruk heller ett par spill. Det vil gi deg mye mer realistiske tall når det kommer til ytelse og overklokking

Endret av wim
Lenke til kommentar

Ingen bench-program er perfekt og kan gi nøyaktige tall for real-life applikasjoner/spill. Det er ikke meningen heller, benching gir en del grunnlag som ingen enkelt spill kan gi, og man kan bruke det til å kartlegge eventuelle flaskehalser og mer generelt forbedringer på flere sider av systemet.

 

3DMark Vantage er en anerkjent og godt respektert program for GPU-testing.

Lenke til kommentar
Ja, 3DMark er grei for GPU-testing, og når det kommer til CPU-saker, stoler jeg ikke på den heller. Men forskjellen var så pass stor at bør granskes litt næremere.

 

EDIT:

Når jeg ser nærmere på dette, det er ikke bar CPU, GPU-score har forandret seg en del også.

 

4.20GHZ (200x21) HT:off, GPU-score: 21517

4.01GHZ (211x19) HT:off, GPU-score: 21561

4.01GHZ (211x19) HT:on, GPU-score: 21673

 

Disse er tatt med akkurat samme GPU-frekvenser!

 

Hva skjer om du kjører samme testen med 06?

 

Der fikk jeg mye høyrer GPU score med HT av.

Lenke til kommentar

3DMark generelt duger ikke til stort annet enn å sjekke om GPU-overclock er noenlunde stabilt.

Har jo i en årrekke nå sett at 3DMark score sjeldent går hånd-i-hånd med hva som faktisk er reelt for ytelse i spill, og CPU score med 3DMark kan en jo bare ignorere da de hopper opp og ned som et uvær.

 

Men en morsom og grei GPU test er det jo, men resultatene tar jeg alltid med en klype salt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...