Gå til innhold

Intel Core™ i7 Quad/hexa Tråden -> Les Første Post!


Nizzen

Anbefalte innlegg

Asus har det siste året skuffet meg noe voldsomt, de som var mitt soleklare valg før i tiden har nå tapt seg noe ufattelig mye. Mellom DFI LanParty nForce2 og nForce4 perioden har det gått nesten kun i Asus hos meg da de har stort sett vært de mest stabile og pålitelige kortene med tanke på stabilitet og BIOS.

 

Dette har jo snudd fullstendig om, det virker som Asus har tatt seg vann over hode, nå lanserer de hundre og førte forskjellige utgaver av kort med samme brikkesett og det tar dem våtter og år før BIOS blir skikkelig!

 

Opplevde dette med mitt nForce680i kort, også mitt P5Q-Deluxe kort og nå senest Rampage II Extreme, og det virker som Theo343 sliter voldsomt med sitt P6T6 Revolution, noe som dessverre ikke overrasker meg når vi ser hvor få BIOS oppdateringer det har vært til dette hovedkortet, ASUS trenger for minst et par måneder for å få ting på plass, trist men sant!

 

For ikke å nevne at de legger ut så mange ymse BIOS versjoner på nettsiden sin, v1104 til mitt Rampage II Extreme fikk hele maskinen min til å gå i stå hvor jeg endte opp med å miste over 500GB data fordi RAID array måtte bli satt opp på nytt! :thumbdown:

 

 

Nå er det nesten ingen produsenter lengre som har feilfrie BIOS fra dag 1, men hadde forventet at ting skulle ha blitt ganske så bra på over 1mnd, men den gang ei! Har ikke noe bedre erfaring med Gigabyte og tidlige BIOS versjoner heller, så dette er ikke noe utelukkende ASUS sliter med, men det er enormt skuffende at selskapet som etter min mening var best på dette området for noen år tilbake skal ha kunne sunket så dypt!

 

 

Hører at du Sam_Oslo var fornøyd med stock BIOSen på ditt DFI LanParty UT X58 kort, du skal være glad for at du ikke benytter 6x minnebrikker eller 2x GTX280, solgte nemlig dette til en kunde på jobben som kom fly forbanna tilbake dagen etterpå fordi maskinen hans ikke ville starte opp, det viste seg at det måtte en BIOS oppdatering til for at DFI LanParty UT X58 kortet skulle boote med 6x minnebrikker og 2x skjermkort.

 

Dette topper dog ikke Rampage II Extreme, hvor BIOSen jeg startet med av en eller annen sinnssvak grunn ikke støttet USB-tastatur?! Maskinen ville altså ikke boote opp eller bruke USB-tastatur av alle ting?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
EDIT:

Ditt problem er at du har kjøpt dyreste HK + billigste RAM, og det er ikke mange som finner på det. Derfor har ASUS har ikke klart å summe seg for støtte for disse brikkene ennå, tror jeg.

 

Med minne kontrolleren integrert i prosessor, og et "workstation" rated hovedkort som koster mer enn alle andre X58 hovedkort burde overhode ikke ha minnekompatibilitet problemer til å starte med?

 

 

Når det gjelder Foxconn BloodRage er jeg sjeleglad for at jeg ikke ventet på det fra Netshop, siden (hold dere fast) desember så har Netshop sin ubekreftede dato bare blitt utsatt og utsatt, og til tross for at kortet selges rundt om kring internasjonalt så ser ikke Netshop ut til å være noe nærmere å få det inn? Det er ikke annet enn skuffende, dog er Foxconn BloodRage med sin digital-PWM et veldig interessant kort! Men etter alt trøbblet med BIOS og Foxconn sitt siste Quantum-Force hovedkort så hadde jeg nok avventet et par oppdateringer på den fronten før jeg går til innkjøp.

 

Kommer forøvrig en ny BloodRage GTI utgave nå, høres råere ut men forskjellen er rett og slett at de går fra digital-PWM over til hybrid-PWM for å spare litt på produksjonskostnaden, så dårligere PWM men råere navn.

Lenke til kommentar

Hehe :p

Generelt syntes jeg det ser ut til å være noe trøbbel med alle X58 hovedkortene, men slik er det nå engang med teknologi og da spesielt ny teknologi, husker jo blant annet hvor mye bedre det ble med P45 / X48 kontra P35 / X38 akkurat som de hadde lært av sine tidligere feil og fikk "take two" feilfri ganske så fort, så forhåpentligvis får vi samme effekt med X68 når det måtte komme!

 

Frem til da så er vell det generelle inntrykket jeg har samlet meg opp dette:

 

Beste rene OC kortet: DFI LanParty UT X58 og Foxconn BloodRage

Mest stabile kort: DFI LanParty UT X58, Gigabyte X58 og MSI Eclipse

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

:hmm:

Lukter jeg nForce/INtel (Nvidia skjermkort) problemer her?

 

Jaja.. for tiden går det *kun* i ATI(AMD)-skjermkort for min del, og det er fælt å lese om Theo som sliter så mye med ett hk som koster over det dobbelt av mitt.

 

Mitt hk - GA-EX58-UD3R - er ett av de enkleste/beste hk jeg har hatt gleden av å klokke i det siste.

Tror det kan gå "i historien" som like mye "value for money" som GA-P35-DS3P.

 

Imorgen/helgen skal Win7 Beta på plass og så skal jeg se hvordan TriFire fungere (HD3870x2 + HD3870).

Tipper det blir noen "perser" til.

Og at det blir en kort stund Phenom-riggen min troner på toppen i 3DM06 og Vantage.. :)

Lenke til kommentar
Mitt råd er å vrake ASUS og hoppe på DFI-vogna. De virker jo svært solide, og minne er vel noe de kan rimelig greit. :p

..'N I've Done That :)

 

 

Tho, P45 :p

 

 

Lukter på et DFI P45 selv, bare for å ha det. Gøy å ha litt forskjellig.

 

Fluesopp tester forresten e3120'en min. Jeg gjorde tidenes verste lappejobb, skulle visst få en ørefik slik jeg hadde misbrukt den syns jeg ha sa på tlf før i dag :p Men den var grei før, og nå er det 40 grader lavere temps. Lovte han 4.7 24/7-stabilt mint på vann, får se om det holder. Lurer på hvordan det står seg mot en i7 920 på 4.2, HT off i enkelttrådsapplikasjoner :hmm:

Lenke til kommentar
EDIT:

Ditt problem er at du har kjøpt dyreste HK + billigste RAM, og det er ikke mange som finner på det. Derfor har ASUS har ikke klart å summe seg for støtte for disse brikkene ennå, tror jeg.

Vel som jeg sa så rapporterer folk i Asus forumet og bla. i reviews på newegg problemer med mye dyrere Mushkin brukker bla. Jeg tror nok problemet er Asus bios.

 

Men den uforklarlige biten er at systemet aldri klarer å varmboote(man må kaldboote), reset funker ikke og den henger alltid 10-15min når man går inn i bios.

 

Ellers er det også ulogisk at man kun kan ha 2 Trichannel moduler på kortet. I følge dokumentasjonen skulle disse da kjørt i dualchannel modus. Artig.

 

EDIT:

Sitter forøvrig og venter på biosen igjen for å gjøre en liten endring. Følgende må da til:

 

- velg restart fra W7

- maskinen går ned til sort skjerm og henger

- Slå av strømmen ved å holde strømknappen inne i 8 sekunder.

- Slå på maskinen igjen

- Trykk Del for å komme inn i bios

- Vent 15min til henget i bios gir seg

- Gjør den ene lille endringen i bios og velg "save, exit"

- maskinen henger igjen på reboot

- Hold strømknappen inne i 8 sekunder igjen, slå av

- Slå på maskinen igjen

- Logg på windows 7.

 

Klart man betaler litt ekstra for kvalitet? :)

 

EDIT2:

Forøvrig det første W7 skjermbildet. Skal kjøre litt bench bare for morroskyld, men det er ingen klokk ennå og akkurat nå er speedstep osv påslått. Jeg fikk installert de fleste Asus ting ved å mikke litt selv, men det er en del "device unkown" ennå.

post-38451-1235698602_thumb.jpg

Forøvrig artig at CoreTemp ser min 920 som en (ES).

 

EDIT3:

Virker forøvrig som om min 920 klokker ræva. Har den på 190x20 og er nå på 1.3750 cpu voltage. Jeg har alt annet på auto med unntak av minnet som er klokket ned til DDR3-1143. Har slått av alt av intel funksjoner og dill med unntak av loadline calibration.

 

Men den klarer ikke boote til Win7 ennå, bare slår seg av 3 sekunder etter W7 splashscreen dukker opp. Det er ikke noe annet som er nødvendig å stille her? Artig dette når det tar 20min for hver minste justering hehe.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Har nå prøvd meg frem med ca alle kombinasjoner av bclk/multi og spenninger og nå har jeg endelig klart 19x200 3,8 HT:On Dram:1608 stabilt med min Batch:3838A68 med 1,328 vcore under 100% belastning.

QPI/DRAM på 1,35000 for og klare uncore på 3400. Mulig denne kan senkes et hakk eller to men har mine tvil.

 

Ser det er mange som klager på 3838A batch men etter litt slit klokker min greit 4ghz bør være mulig med HT på men blir såppas varme med Noctua kjøleren at jeg vill ikke kjøre på noe høyere vcore. Noe merkelig er det at den plutselig klarer bclk på 200 da jeg ikke kom over 175 stabilt med samme settings for 2 dager siden og nå fungerer det flott.

338281.jpeg

Formann hvis jeg husker deg rett fra overklokking.no blir du vell og dra fram r507a uansett :p Må si det frister og rote litt i boden her selv og kikke hva jeg har av pumper og radiatore liggende core i7 hyler jo etter bedre kjøling.

Hmm jeg har også denne batchen. Forsøke mange av settingene du nevner her, men det hjalp ikke. Skal forsøke 20*175 bare for å se om jeg har det samme der. (fungerte ikke så godt).

 

 

EDIT:

Etter å ha funnet en feil med IDE vs ACHI som skapte trøbbel for meg fikk jeg litt mer orden på kortet, men alikevel for tungvindt å klokke ennå pga. heng og styr i bios.

 

Men fikk nå kjørt en 3dmark06 på forholdsvis lav klokk.

http://service.futuremark.com/home.action;...F5ED9FF6DA5B48A (feil i link, 20272 var res)

Slik sett har jeg mye å gå på resultatsmessig bare jeg får orden på dette HKet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Nei, å kjøre LinX og Prime95 i ørten timer gjorde meg rimelig lei. På tide å heller se hva vi kan tyne ut av faenskapet :)

 

Først en Super PI 1M ( Dette er absolutt max jeg klarer med denne CPU'en på luftkjøling. Ett hakk høyere i BCLK fører til umiddelbar BSOD. Ved disse hastighetene så er høy BCLK fryktlig vanskelig å få til, ihvertfall på denne CPU'en.

post-6770-1235743640_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Hva skjedde med 4.2GHZ for 24/7 da?

 

4.2GHz til 24/7 går ikke på denne kjøleren. Setter jeg i TRUE'en min så er det nok innenfor rekkevidde.

 

Hos meg også går det veldig greit opp til BCLK 213, med både 19 og 21 multi, men utover det krever en god del tweak for å få den til å bli stabilt.

 

Jeg har kjørt tett opp mot 220BCLK med lavere MP men. Problemet mitt er at desto høyere hastighet jeg kjører CPU'en på, jo vanskeligere blir det å få kontroll på BCLK'en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...