Gå til innhold

Intel Core™ i7 Quad/hexa Tråden -> Les Første Post!


Nizzen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sam:

Godt :) Det var ikke selve GPUen som røk i mitt tilfelle, men det at den var så varm skapte problemer for komponenter som satt rett rundt sokkelen på skjermkortet. Det kan vel også skje i HK sammenheng som har ganske så mye følsomt rett rundt sokkelen.

 

Jim:

haha, vel du er bare helt rå :)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Fikk BSOD etter ca 3.5 timer med LinX! Stod at DXGKRNL.SYS var årsaken.

Jeg bruker da 182.06 driverene, så burde ikke være problem der.

Mistenker at jeg må øke NB volten ett hakk mer. CPU hadde konka ut lenge før hvis vcore var ett problem. Må være hovedkortet da, eller skjermkort driveren. :hmm:

Lenke til kommentar

Hvis en applikasjonen klarer ikke å utnytte flere Core, da vil andre core klokke seg ned(eller til og med skru seg selv halt av) for å gi mer juice til den aktive Core. Dette er en helt en ny måte å styre hvordan en (aller alle) Core skrues av og på . Alt skjer på en mer reaktivt og styrt måte måte enn før, og jeg tror at denne nye innebygget logikken kan hjelpe CPU til skrue seg av før den tar skade av varmen.

 

Fikk BSOD etter ca 3.5 timer med LinX! Stod at DXGKRNL.SYS var årsaken.

Jeg bruker da 182.06 driverene, så burde ikke være problem der.

Mistenker at jeg må øke NB volten ett hakk mer. CPU hadde konka ut lenge før hvis vcore var ett problem. Må være hovedkortet da, eller skjermkort driveren. :hmm:

Kanskje du må nøye deg med 3.8GHZ da, men se hva du kan få til, jeg skal som sagt matche det du klarer å dokumentere.

Lenke til kommentar
Er det slik at Nehalem også kan skru av kjerner helt når de ikke trengs? Mener å ha hørt dette før lansering men er usikker.

Jeg skrev disse basert på samme som jeg har hørt lenge siden. Regner med at funksjonene er der fremdels, men uansett hva årsaken er, i7 tåler mye mer varme, og det må mye til før noen klarer å drepe den (iforhold til enn CD2).

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Jeg har hørt om denne fusjonen før lanseringen, og har ikke hørt noe siden, hverken for eller imot, men regner med at den er der fremdels.

 

Men en ting vet jeg, på DFI BIOS har jeg 2 valg. jeg kan enten velge Vcore=1.25v, eller sette Vcore på AUTO og "Vcore spesiel add"=0.0575% (eller noen annet % etter hva jeg trenger på load vcore), og på denne innstillingen hvis jeg setter "windows power option" på "Balanced" vil min CPU bruke bare 29w ! for idle/surfing @4.GHZ HT:on! Den setter vcore=1.16v på idle/surfing, og øker den under load.

 

Dette er noe å gruble på.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Hva er Cpu og minne multi på?

Og hva er uncore og cpu volt på?

stable: 170x20 (turbo on) @ 1.27v (har ikke giddet å sjekke hvor langt jeg kan gå ned) uncore på på auto.

180x20 (turbo off) @ 1.35v uncore og cpu, er dette feil?

 

har prøvd med f.eks 1.45v, fortsatt ustabilt.

 

Din Vcore bør holde for de mest krevende CPU, og feilen må være noe annet sted, men du må fortelle litt mer først.

 

Du bør enten skrive ditt system i din signatur, eller opplyse alle komponentene. Etter det bør du oppgi alle innstillingene som du har forandret (i forhold til originalen), og da blir det mye letere å finne årsaken.

o Asus P6t Deluxe

o Corsair TWIN3X 1600MHz DDR3, 6GB

o Core i7 920

o Corsair tx750W

 

Har igrunn det meste på auto. Har forsøkt å replikere hva andre har gjort, dette ligner på problemet mitt, har prøvd det de sier, men til ingen nytte, har prøvd cpu/pll på 1.96, qpi/dram på 1.35 og opp, cpu differential amp. på 800 etc, prøvd det meste føler jeg. Han revieweren på Hardforum sa at man bare trengte å jekke opp blck og cpu/ram voltage omtrent, det funker iallefall dårlig :)

*snip*

Tusen takk, skal prøve det nå.

Lenke til kommentar
Jeg har hørt om denne fusjonen før lanseringen, og har ikke hørt noe siden, hverken for eller imot, men regner med at den er der fremdels.

 

Men en ting vet jeg, på DFI BIOS har jeg 2 valg. jeg kan enten velge Vcore=1.25v, eller sette Vcore på AUTO og "Vcore spesiel add"=0.0575% (eller noen annet %) og på denne innstillingen, hvis jeg setter "windows power option" på "Balanced" vil min CPU bruke bare 29w ! for idle/surfing @4.GHZ HT:on!

 

Dette er noe å gruble på.

Meget spennende, må prøves :). Nei jeg har heller ikke hørt om det i etterkant, men det ble lagt stor vekt på i forkant, derfor stusser jeg litt.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Ellers greit å vite at Cosmos S kabinettet er tildels ubrukelig med annet enn standard kjølere. Viften i sidedøren bulket selvf. i thermalright kjøleren selv om CPU sokkelen sitter forholdsvis høyt på hovedkortet(nesten helt oppe ved tverrstaget i Cosmos S). Jeg har måttet ta mange kompromisser(forsøke å ikke spamme alle her) med dette kabinettet som man ikke skal behøve for 2000,-.

 

Skal man ha et Coolermaster Cosmos kabinett er Cosmos 1000 billigere og bedre enn Cosmos S.

 

 

Ser slik ut ja.

Ikke noen slike problemer med mitt Cosmos (1000) kabinett.

Husker jeg vurderte Cosmos S fordi det var nyere og så noe "finere" ut, men valgte det billigste (da jeg kjøpte var Cosmos 1000 på tilbud til rett over 1000-lappen).

 

Ellers har jeg nå tatt meg tid til å teste BClk for deg/dere.

Så dere vet hva UD3R er god for.

Når det er sagt skjønner jeg ikke helt at 200+ (f.eks. 211) er noe å "skryte av".

Ser også at noen er litt "historieløse".

"Base" BCLK er altså 133 for ci7/X58.

Dette burde da klinge en bjelle for de litt mer erfarne her?

P4/S478 anyone? (2.gen med FSB=133).

Den gang var det "fett" med hk som klarte FSB=200+,.. etterhvert ble 250+ mer normen for "bra" klokkekort.

At Intel velger å kalle FSB for BCLK er sikkert fint for noen, men jeg ser ingen grunn til å ikke "henge hale på grisen".

Det er vel ikke noen tvil om at høyest mulig FSB(BCLK) f.eks. 400+ er det som vil gi mest ytelse.

Dette er jo C2D/S775 "omatt" vil jeg tro.

Vi ser vel hvordan dette utvikler seg ila året/neste år (nye chipset/evt nye sokler).

 

Joda.

Det hjalp å sette ned MP til 19 og sett opp BCLK (210) for å få stabilt system ved 4Ghz (3.99).

Her er en run med OCCT 3.0 og en med Prime95.

 

post-40756-1235579739_thumb.jpg

post-40756-1235579750_thumb.jpg

 

Ellers har jeg testet HT On/off, og i mitt system (med HD3870x2) ga HT On klart best resultat i 3DMark06 (fra 20.200 til 20.700.. sånn ca.).

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Ellers greit å vite at Cosmos S kabinettet er tildels ubrukelig med annet enn standard kjølere. Viften i sidedøren bulket selvf. i thermalright kjøleren selv om CPU sokkelen sitter forholdsvis høyt på hovedkortet(nesten helt oppe ved tverrstaget i Cosmos S). Jeg har måttet ta mange kompromisser(forsøke å ikke spamme alle her) med dette kabinettet som man ikke skal behøve for 2000,-.

 

Skal man ha et Coolermaster Cosmos kabinett er Cosmos 1000 billigere og bedre enn Cosmos S.

 

 

Ser slik ut ja.

Ikke noen slike problemer med mitt Cosmos (1000) kabinett.

Husker jeg vurderte Cosmos S fordi det var nyere og så noe "finere" ut, men valgte det billigste (da jeg kjøpte var Cosmos 1000 på tilbud til rett over 1000-lappen).

 

Ellers har jeg nå tatt meg tid til å teste BClk for deg/dere.

Så dere vet hva UDR3 er god for.

Når det er sagt skjønner jeg ikke helt at 200+ (f.eks. 211) er noe å "skryte av".

Ser også at noen er litt "historieløse".

"Base" BCLK er altså 133 for ci7/X58.

Dette burde da klinge en bjelle for de litt mer erfarne her?

P4/S478 anyone? (2.gen med FSB=133).

Den gang var det "fett" med hk som klarte FSB=200+,.. etterhvert ble 250+ mer normen for "bra" klokkekort.

At Intel velger å kalle FSB for BCLK er sikkert fint for noen, men jeg ser ingen grunn til å ikke "henge hale på grisen".

Det er vel ikke noen tvil om at høyest mulig FSB(BCLK) f.eks. 400+ er det som vil gi mest ytelse.

Dette er jo C2D/S775 "omatt" vil jeg tro.

Vi ser vel hvordan dette utvikler seg ila året/neste år (nye chipset/evt nye sokler).

 

Joda.

Det hjalp å sette ned MP til 19 og sett opp BCLK (210) for å få stabilt system ved 4Ghz (3.99).

Her er en run med OCCT 3.0 og en med Prime95.

 

post-40756-1235579739_thumb.jpg

post-40756-1235579750_thumb.jpg

 

Ellers har jeg testet HT On/off, og i mitt system (med HD3870x2) ga HT On klart best resultat i 3DMark06 (fra 20.200 til 20.700.. sånn ca.).

Dette er slett ikke dårlig på billig HK + billig RAM (+ billig kasse ;)). Men primestabilt BCLK 210 på høye frekvenser (ca. 4GHz HT:on), er noe man kan skryte av. Det vil kreve både bra CPU-badch, bra HK, og en erfaren overklokker. Det er mange som sliter med å få sin CPU/HK-kombinasjon til å bli primestabilt @4GHZ med BCLK over 200 og HT:on .

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Dette er slett ikke dårlig på billig HK + billig RAM (+ billig kasse ;)). Men primestabilt BCLK 210 på høye frekvenser (ca. 4GHz HT:on), er noe man kan skryte av. Det vil kreve både bra CPU-badch, bra HK, og en erfaren overklokker. Det er mange som sliter med å få sin CPU/HK-kombinasjon til å bli primestabilt @4GHZ med BCLK over 200 og HT:on .

 

HT:on er en liten "bøyg" ja. :)

Det er ganske stor forskjell både i max temps og hvor høyt man kommer med HT:on.

Jeg ser at Cinebench2003 (32-bits) så godt som ikke "krediterer" HT.

Wprime derimot, gir en pen boost (fra ca. 8.5 6til 6.5sek på 32M).

Som to eksempler.

Hvorvidt man har stor "nytte" av HT:on i det daglige er vel kanskje litt mer tvilsomt.

Dersom man er veldig "hissig" på å få en "max stabil" klokk på 4Ghz er det enklest å sette HT:off.

Jeg må helt opp på 1.4(1.36) bios(load) for å få det stabilt.

Og det synes jeg er mye, i forhold til å kjøre på [email protected](1.24).

Men det er jo "kjekt" å ha ett 4Ghz system kjørende stabilt da. :)

Lenke til kommentar

Jeg synes også at man bør sikre seg et stabilt oppsett med HT:off, (som blir på høyre frekvenser og lavere temp), og det er alltid kjekt å ha for de fleste spill og en del ander applikasjoner.

 

Men ytelsen på Core i7 øker formidabel med HT:on. Der man virkelig trenger CPU-muskler (3d-render, video encoding/decoding ol.) vil 3.8GHZ HT:on slå 4.2GHZ HT:off, viser de testene jeg har gjort.

 

i7 @4GHZ HT:on blir et monster som feier av veien selv de mest CPU-sultne applikasjoner, men 3.8GHZ HT:on er ett flott opsett også. Jeg mener at man bør sikre seg et stabilt oppsett med HT:on også, og veksle mellom diss 2 etter behov. Jeg har gjort det slikt, ihvertfall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...