Gå til innhold

Intel Core™ i7 Quad/hexa Tråden -> Les Første Post!


Nizzen

Anbefalte innlegg

Det er riktig, GPU har alt å si om spilleytelse, og CPU har "nesten" ingenting å si. Men CPU er veldig viktig for spilleopplevelse (spillelogikk, AI, tildels PhysX, osv .. ) behandles av CPU.
Korrekt, og en kjent sak som egentlig går helt utenfor det du nevnte. Om det er så heavy at det trenger mer enn 4 kjerner eller har behov for HT er dog en annen sak.
En av grunnene til irriterende tilbakestående og dumme AI, i flere av dagens spill, er dårlig utnyttelse av CPU (dårlig CPU-muskler). CPU kan ikke forbedre spilleytelse ( det er GPU's oppgave), men dagens kraftige CPU kan sette i gang en prosess som etterhvert vil forbedre spilleopplevelsen, mener jeg.
Jeg har alltid trodd at dårlig AI var pga. dårlig programmering, jeg tror vel ikke CPU kraften har vært den begrensende faktoren. Slik sett har det ikke vært noen unnskyldning for å programmere bedre AI de siste 5 år?

 

Men det som er greia er vel at du savner bedre utnyttelse av CPU til oppgaver i spill, hvor den kan gjøre nytte for seg. Det betyr bare at spillutviklere/programmerere fokuserer mer på grafikk og fysikk enn resten av spillopplevelsen. Om folk hadde stilt høyere krav til andre elementer i spillet ville man nok sett bedre utnyttelse av CPU.

 

EDIT:

Et eksempel på AI der CPU kan være begrensende eller forsinkende er vel kanskje store tunge og turbasert strategispill hvor enorme forflyttninger og betingelser skal beregnes av CPU. Du kan jo teste disse? Kjør noen runder CivIV el?

 

AI er ikke begrenset av kraft generelt nei, det jeg har studert av AI koding var IKKE maskinkraft begrenset men heller løsningsbegrenset.

Problemet med å få til skikkelig AI ligger i det binære systemet som brukes og all kodingen som må til som tar veldig lang tid.

Det som bruker CPU i AI koding er navigasjonen stort sett og hvordan du i ett FPS spill kan få en AI figur til å "se" omerådet den skal bevege seg på.

Noen gode eksempler har det vært forsøkt med men Count Floyd i sin tid beskrev problemet ganske bra, bare synd jeg ikke finner igjen dokumentet hans med dette (Var på Nuclearbox.com som nå er død og begravet for en del år siden) og han beskrev de 3 beste systemene man kunne bruke.

 

Du hadde da muligheter til å ha AI'n lese og tolke kartet og finne navigasjonsmetoder.

Tidligere tester av dette gikk heller dårlig, ofte gikk AI'n rett i en vegg eller navigerte feil.

I senere tid har Wayzones som en slags Waypoint sone blitt implentert for å assistere navigasjonen, denne er enkel å bygge støtte for men har oftest en god del svakheter.

 

Det andre systemet bestod av å bruke Waypoints for å vise AI'n hvor den skulle gå.

Enkelt å implentere men krever mye jobb i opplegging og testing og dette er den mest populære å bruke også, og den som hittil har vist best resultat.

 

Tredje metoden er vell mer hva pioneren Pierre Marie har gjort med RACC.

Her har jeg funnet litt tekniske forklaringer og sett over koden han har brukt.

Jeg er ingen C++ ekspert men dette systemet ser ut til å funke relativt bra, men er ett rent helvete å implentere skikkelig.

http://racc.bots-united.com/english/technical.html

 

EDIT: Det eneste plassen jeg har sett Ai være en begrensende faktor er i Open Transport Tycoon, hele programmet kjører der singletrådet og problemene begynner om du bruker den nye algoritmen på skip og fly delen (Kan velge 3-4 Ai algoritmer for de forskjellige transport mulighetene) og her får du problemer med rett og slett at det blir for mye data å regne på med den mest avanserte algoritmen.

De ekstra kalkuleringene er også overflødige og sløsing med CPU ressurser siden det er unødvendig å kalkulere en spesifik rute i 8 rettninger per rute på skjermen når du har ingen hindre som må navigeres forbi.

Endret av 007CD
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dere snakker så avansert om i7 og dens egenskaper på innstillinger, at jeg nesten ikke kan holde følge i diskusjonen.

 

F.ex, jeg kunne gjerne tenkt meg og vite hvor langt jeg kan klokke min i7 920 på stock vifta bare for og prøve. (P6T Deluxe, GTX295, OCZ 1600mhz 7-7-7-24 1.64v)

 

Det er hardt og ikke forstå BCLK når man har sett det i bios før :(

Lenke til kommentar
...

Vi har vel en stund nå hatt det slik at spillutviklere har skilt på AI, lyd og annet CPU messig og latt OSet lastbalansere dette selv? Men å knekke opp AIen i seg selv i flere tråder/prosesser vil vel også kunne skje. Dvs. at de kategoriserer forskjellig type AI

....

Flere og flere spill har støtte for flere kjerner. Ta f.eks. Armed Assault, spillet fungerer meget dårlig på en enkeltkjerne, ettersom spillets AI kjøres i en separat tråd.

Lenke til kommentar

FarCry2 støtter bedre quad core enn Crysis. Dette har vist seg i tester rundt om på nettet. Crysis er GPU begrenset så det holder, selv med 2 stk. GTX 295 kort.

 

Sorry for being Mr Negative, men 4.2 Ghz imponerer ikke meg når det er bare snakk om 1 time Prime95. For meg er det benchmark stabilt :tease:

 

Hadde heller kjørt 3.8 Ghz til daglig heller da Sam_Oslo.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar
Alle temperaturene mine viser at Core#1 er mage grader varmere enn Core#4. På Primeload (både 4GHZ, 4.2GHZ) der er ca. 8'C forskjell, og på Idle er ca. 6'C.

 

Kan dette antyde ujevn kontakt mellom CPU og kjøler?

 

Er nok mer sannsynlig at det er variasjon i sensorene, kanskje litt slurv/feil under montering av IHS på fab, eller at en kjerne er litt varmere/forbruker litt mer enn de andre. Små variasjoner i kjernene på en quad må man nesten forvente, og dette kan selvfølgelig forsterkes ved klokking.. Hadde selv en Q6600 for en stund siden med 8-9C høyere temp på 2 av kjernene, og dette var umulig å bli kvitt, uansett kjøler, vann eller luft.

 

Det skal være en solid og veldig lokal bunkel der denne kjernen er i bunnen på kjøleren for at den skal være synderen, for det måtte det ha vært med så stor forskjell som 8C. Dette er ikke uvanlig at folk opplever med Intel Quads, selv med den dyreste kjølingen og de flateste bunnene og perfekt montering, vertikalt eller horisontalt. Det er også viktig å legge merke til at Prime95 ofte forsterker dette, kanskje ved å belaste denne kjernen mer. Selv har jeg også høyere temp på en kjerne i Prime95, mens på LinX er alle like varme..

 

En kjekk måte å finne ut om kjøleren "henger" litt pga. vekten, er å legge hele maskinen ned på gulvet vannrett, og kjøre en test i linx/prime...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Ja, det var bra forslag, jeg skal kjøre litt prime mens den ligger.

 

 

@Betroz

Vet du hva? Min babe @4.2GHZ spiser Q9650 for lunch :ohmy: , så jeg skjønner dine tvil godt. Jeg er like spendt selv for å se hvordan dette vil oppføre seg under daglig bruk, men den har vært stabilt fint uten noe tull så langt.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Sorry for being Mr Negative, men 4.2 Ghz imponerer ikke meg når det er bare snakk om 1 time Prime95. For meg er det benchmark stabilt :tease:

 

Hadde heller kjørt 3.8 Ghz til daglig heller da Sam_Oslo.

 

Nå var sikkert ikke poenget å imponere deg heller da Betroz. Hvis han kan kjøre 4.2GHz 1 time med Prime 95, og også kan kjøre alt han vil av programmer og spill uten problemer kan du da forklare meg poenget med å kjøre 3.8GHz? Er da grunnen liksom at han "kanskje" ikke kan kjøre Prime95 stabilt slik i 12 timer?

 

Hvis du da sier at du kan kjøre din CPU (hva enn det måtte være) stabilt i 24 timer og jeg sier, nei det er ikke nok. Må stå å gå i en uke hvis ikke må du klokke ned. Betyr det at din PC heller ikke er 24/7 stabil?

 

Jeg vil tørre å påstå at i sikkert tett på 90% av tilfellene så vil en PC være stabil i 12 timer hvis den er stabil i 1 time. Har man derimot problemer med andre ting selv om man har PC stabil i 1 time med Prime95, så kan man heller øke tiden da. Er faen ikke alle som gidder å sette av halve dagene for å teste hver eneste innstilling de prøver.

 

Eksempelvis hadde min PC (Core i7) på jobb stått å kjørt Prime95 på 4GHz med 1.2785v fra jeg reiste på fredag til jeg kom på mandag. Dette blir endel timer, men jeg hadde rett å slett ikke tid til å ta noe screenshot og poste her. Når jeg kom på jobb idag derimot, så hadde den restartet av en eller annen grunn. Vil du si at den heller ikke er stabil da eller?

 

Dette å kjøre Prime95 i døgnevis for å bevise at noe er stabilt har blitt mani spør du meg. Er min PC stabil nok til å kjøre Prime95 en time, pluss jeg kan gjøre alt jeg kan finne på med den uten at den kuker, så vil JEG si den er stabil selv om du er uenig.

Lenke til kommentar
Eksempelvis hadde min PC (Core i7) på jobb stått å kjørt Prime95 på 4GHz med 1.2785v fra jeg reiste på fredag til jeg kom på mandag. Dette blir endel timer, men jeg hadde rett å slett ikke tid til å ta noe screenshot og poste her. Når jeg kom på jobb idag derimot, så hadde den restartet av en eller annen grunn. Vil du si at den heller ikke er stabil da eller?

 

Dette å kjøre Prime95 i døgnevis for å bevise at noe er stabilt har blitt mani spør du meg. Er min PC stabil nok til å kjøre Prime95 en time, pluss jeg kan gjøre alt jeg kan finne på med den uten at den kuker, så vil JEG si den er stabil selv om du er uenig.

 

For ca. 1 år siden, satte jeg igang en nedlasting av en veldig viktig jobb, på flere GB, og våknet til rebootet PC med tilhørende BSOD i Event Viewer, og gikk glipp av den jobben :cry: (Hadde 1/3 av nedlastings hastigheten jeg har idag). Dette på en 24 timer Prime95 stabil PC...... Dette er en av grunnene til at jeg ikke lenger bruker Prime95 for å finne 24/7 klokk, den kan gi slike utslag som dette av og til, noe jeg personlig mener skjer litt for ofte. Jeg tar heller 30 tester (3-4 timer) med LinX på max ledig ram (7200mb).. Den har til nå, vært 100% for 24/7 testing. Bare så synd at man må ha så mye ram og 64bit OS for å kunne dra max utbytte av LinX....

 

Men, er forsåvidt enig i at at du ikke behøver å kjøre masse stresstesting dersom PC'en funker strøkent på klokken du har satt, spesiellt dersom den ikke står å gjør mange viktige oppgaver uten tillsyn.... Men, det er ikke nok for alle.... :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg la ned min babe på gulvet og kjørte (prime95 også), men hun var like elendig på gulvet som på bordet, og fremdeles viser 8 grader forskjell mellom core #1 og #4. Hun lå så klar på gulvet at jeg kunne ikke motsto, og tok av kjøleren og snudde den (nå blåser den mot taket hvor jeg har 2 eksos vifter), og fremdeles viser samme forskjellen. Kjølepasta var jevn og fint fordelt, og jeg tror ikke at dette kommer av ujevn kontakt. kan være sensorer, eller det er bare slikt med flere core.

 

Stabilitetdiskusjonen er interessant, men man må bare prøve sitt beste for å sikre seg et stabilt system, ikke for forumet, men for sin egen del. Min babe har ikke hatt en eneste BSOD eller tull under mine tunge daglige applikasjoner.

Lenke til kommentar

Jeg pleier å finne minste Vcore for prime stabilitet, og kjøre en god del RAM-tester for å sikre RAM stabiltet også. Da bruker jeg samme oppsettet i flere dager, med mine tunge applikasjoner/spill. Etter en liten stund setter jeg Vcore "ett hakk" opp og kjører den 24/7. Men jeg har ikke skrudd opp Vcore ennå og kjører med samme som jeg har primet med for 1 time. Den har oppført seg pent og stabil (på både 4GHZ Ht:on og 4.2GHZ Ht:off) inntil nå.

 

Den type BSOD som dere beskriver (etter stabile prime/Linx), kommer ofte av RAM-problemer.

Lenke til kommentar
Hva er Cpu og minne multi på?

Og hva er uncore og cpu volt på?

stable: 170x20 (turbo on) @ 1.27v (har ikke giddet å sjekke hvor langt jeg kan gå ned) uncore på på auto.

180x20 (turbo off) @ 1.35v uncore og cpu, er dette feil?

 

har prøvd med f.eks 1.45v, fortsatt ustabilt.

 

Din Vcore bør holde for de mest krevende CPU, og feilen må være noe annet sted, men du må fortelle litt mer først.

 

Du bør enten skrive ditt system i din signatur, eller opplyse alle komponentene. Etter det bør du oppgi alle innstillingene som du har forandret (i forhold til originalen), og da blir det mye letere å finne årsaken.

Lenke til kommentar
Hva er Cpu og minne multi på?

Og hva er uncore og cpu volt på?

stable: 170x20 (turbo on) @ 1.27v (har ikke giddet å sjekke hvor langt jeg kan gå ned) uncore på på auto.

180x20 (turbo off) @ 1.35v uncore og cpu, er dette feil?

 

har prøvd med f.eks 1.45v, fortsatt ustabilt.

 

Din Vcore bør holde for de mest krevende CPU, og feilen må være noe annet sted, men du må fortelle litt mer først.

 

Du bør enten skrive ditt system i din signatur, eller opplyse alle komponentene. Etter det bør du oppgi alle innstillingene som du har forandret (i forhold til originalen), og da blir det mye letere å finne årsaken.

o Asus P6t Deluxe

o Corsair TWIN3X 1600MHz DDR3, 6GB

o Core i7 920

o Corsair tx750W

 

Har igrunn det meste på auto. Har forsøkt å replikere hva andre har gjort, dette ligner på problemet mitt, har prøvd det de sier, men til ingen nytte, har prøvd cpu/pll på 1.96, qpi/dram på 1.35 og opp, cpu differential amp. på 800 etc, prøvd det meste føler jeg. Han revieweren på Hardforum sa at man bare trengte å jekke opp blck og cpu/ram voltage omtrent, det funker iallefall dårlig :)

Lenke til kommentar

Skjønner det at folk har forskjellige krav til stabilitet. Noen må kjøre Prime95 i dagesvis, mens andre bare en time. Min erfaring med Prime95 er at klarer man over 16 timer, så klarer den enda mer. Jeg har ikke fått error etter det, og jeg hadde en gang 32 timer før jeg ikke gadd lenger (var med min gamle E6600 CPU). Det er lett å få error etter 2-3 timer hvis CPU ikke har nok volt! Nevner Prime95 fordi det er mest kjent. Jeg bruker da andre programmer også.

 

Intel 64Bit Linpack baserte LinX er jo et program som stresser CPU enda mer enn Prime95 igjen. Men her snakker man worse case scenario. Ingen spill eller 3D program som stresser CPU så mye. Prime95 small FFTs er da mer realistisk til hva man kan oppleve med de programmene man bruker.

 

Poenget med å kjøre Prime95 og LinX er ikke bare å finne ut om prosessoren er stabil, men å finne ut max load temp. Det er da smart vil jeg påstå! Men klart, max load temp finner man jo ut i løpet av 1 time.

 

Det er da andre faktorer som spiller inn på om maskina er stabil eller ikke! Har man for dårlig luftsirklasjon i kabinettet, så kan komponenter på hovedkortet bli for varme, og man får BSOD. Kanskje ikke strømforsyninga klarer timesvis med max load fordi den har for svake kondensatorer. Har man ikke testet RAM brikkene skikkelig så kan de skape BSOD. Operativsystemet og drivere kan fucke opp.

 

Jeg bruker da Prime95, LinX og andre slike programmer for å luke bort så mange årsaker til en ustabil maskin som jeg kan. Min erfaring, og rådet fra folk som kan dette enda bedre enn meg, er at 1 time Prime95 er rett og slett ikke nok. Så får dere godta det eller ikke. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...