Gå til innhold

Intel Core™ i7 Quad/hexa Tråden -> Les Første Post!


Nizzen

Anbefalte innlegg

War:

Takk for tilbakemeldingen, jeg skal sjekke litt på mandag men jeg bygger maksinen ferdig i morgen uansett for å se initiell ytelse og temp på 920en(ble bremset litt i dag ift. noen overraskelser ang. kabinettet jeg har kjøpt). Ellers skal 1200 også være mer enn godt nok vil jeg tro, ser mange har holdt seg til det.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
SiegHallo, du kjøper da en ny batch ingen av oss har testet enda.

Kjøp en annen kjøler en stock og du kan sansynligvis treffe rundt 4.

 

Theo, jeg sjekket sandpapir på obs bygg, maxbo, jernia, chlasolson, jernia igjen, nilson trelast, byggern, byggmaker, 6 forskjellige malerbutikker/farvahandlere.

 

Ser at alle har en serie 600-1200 , alle har det samme uansett hvor.

 

Selv tenkte jeg på hobbybutikker men den var ikke åpen, vet bare om en.

Imorgen er det søndag zzz.

 

http://www.coolerkit.dk/lapping_kit___fina...e24927cb411c03d

http://www.coolerkit.dk/lapping_kit___prem...e24927cb411c03d

 

Disse to får man tollfritt fra Coolerkit.dk og kan annbefales på det sterkeste. Suplimerer man med Byggmakkers 240-400grit helark for grovjobben, så får man et meget godt resultat. Erfaring viser at om man tar 99.9% av nedslipingsjobben på 240grit og 0.01% på 400, så sparer man seg selv for mye tid og stygge gloser. Når basen er flat og ferdig nedslipt, kan man bare fokusere på overflaten og man kan da bruke de finere papirene flere ganger. Gel 10k grit gir en høyst unødvendig speilblank overflate, men flott blir det da og man slipper luggingen og ripingen på ekstremt fint papir og man slipper vann :thumbup:

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Selv kjører jeg ci7 920 på 4 GHz på luft.

Så sant du ikke har 3000 rpm, 120mm vifte på kjøleren din, så vil jeg anta den blir veldig varm ved load. Tviler på den er Intel Linpack stabil ;)

Men klart Prime95 small FFTs holder jo...hvis man kjører det i 12 timer eller mer.

 

Så lenge den er diskusjon.no stabil så er det jo greitt :w00t:

 

Hvem bruker vel datamaskinen til noe annet enn forum :p

Lenke til kommentar

Min B-batch-babe har oppført seg stabilt og pent på @4GHZ(19x211) HT:on over en uke nå, og det var på tide å prøve neste steg. DFI's nye BIOS tillater å ha x21 multi hele tiden, så jeg måtte prøve det og havnet på @4.2GHZ :p Stoppet prime95 etter 1 time for å spare min babe for stress i høye hastigheter.

 

Det er mye kjøligere uten HT, og 1.37v virker til å være overkommelig for 24/7 bruk, men jeg skal prøve dette og se hvordan det vil oppføre seg under daglig bruk.

 

@4.2GHZ(200x21) HT:off, 1.37v 1 time primestabilt

4ghz4.th.jpg

Lenke til kommentar
Min B-batch-babe har oppført seg stabilt og pent på @4GHZ(19x211) HT:on over en uke nå, og det var på tide å prøve neste steg. DFI's nye BIOS tillater å ha x21 multi hele tiden, så jeg måtte prøve det og havnet på @4.2GHZ :p Stoppet prime95 etter 1 time for å spare min babe for stress i høye hastigheter.

 

Det er mye kjøligere uten HT, og 1.37v virker til å være overkommelig for 24/7 bruk, men jeg skal prøve dette og se hvordan det vil oppføre seg under daglig bruk.

 

@4.2GHZ(200x21) HT:off, 1.37v 1 time primestabilt

4ghz4.th.jpg

 

Nice ^^

 

Men HT gir deg mye ekstra ytelse da :/

 

BTW hvor skaffer jeg meg dette LANParty programmet?

 

Ser det overalt!!

Lenke til kommentar

Ht gir ikkje så mye mere ytelse. Kun mere ytelse i de applikasjoner som støtter flere tråder.

 

Men Sam_Oslo:

 

Kjøpte ikkje du i7 for å bruke den til videoredigering og slike tunge oppgaver? Du kan jo ikkje ha brukt den til det formålet enda, da du bare primer hele dagene. Hvis du ikkje primer, så skriver du her på forumet. :ph34r:

 

Så konklusjonen er at du hadde klart deg fint med en langt mindre skyts enn dette :p

 

(Selv om overklokking er gøy)

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

@Rudde93

@4.2GHZ HT:off kan være en grei løsning for de applikasjonene som ikke støtter multicore eller HT, men jeg skal se om jeg kan få samme hastighet med HT:on, etterhvert.

 

Min B-batch-babe plier å kunne prime med Ht:on med bare "par hakk"-ekstra Vcore. Jeg regner med at den vil klare å prime @4.2GHZ HT:on på ca. 1.39v(har ikke prøvd ennå). HT vil involvere 4 nye Core med medfølende varme (ca. 10 grader mer), og det kan bli for mye for min nåværende luft kjøling. Det blir neste steget og jeg får se om jeg kan senke Vcore-behovet eller forbedre kjølingen, etterhvert.

 

Landparty programmet kommer med HK, og den er fin. Den har er en god viftestyring med manuell og automatisk styring som jeg liker godt. Jeg tror ikke det vil funke på andre HK enn DFI.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Ht gir ikkje så mye mere ytelse. Kun mere ytelse i de applikasjoner som støtter flere tråder.

 

Men Sam_Oslo:

 

Kjøpte ikkje du i7 for å bruke den til videoredigering og slike tunge oppgaver? Du kan jo ikkje ha brukt den til det formålet enda, da du bare primer hele dagene. Hvis du ikkje primer, så skriver du her på forumet. :ph34r:

 

Så konklusjonen er at du hadde klart deg fint med en langt mindre skyts enn dette :p

 

(Selv om overklokking er gøy)

 

Sist jeg primet, var over en uker siden, jo

Jeg kjører en god del 3D-render (i backgrund mens jeg skryter på forumet :p )

 

Bruker en god del andre tunge applikasjoner også. Nylig har fått et program (Visual3D.Net), C# programmering og visualisering av spill og 3D-simulering, som bruker veldig mye CPU og GPU, men den støtter ikke HT.

Lenke til kommentar
Så lenge den er diskusjon.no stabil så er det jo greitt :w00t:

 

Hvem bruker vel datamaskinen til noe annet enn forum :p

Haha, det er en god norm, og jeg får det diskusjons-stabilt opp mot 4,1Ghz.

(I alle fall så lenge jeg ikke skriver for lange innlegg... :ph34r: )

 

Vedrørende sliping Theo, så har jeg for egen del stoppet på 1200. Hadde gjennom jobb tilgang på finere, men jeg tror rett og slett ikke det har noe nevneverdig positivt for seg. Nå var det jo høye kanter jeg ville til livs, og ikke egentlig forbedring av struktur. Dette med strukturen er jo et tema de lærde strides noe om, så det kommer vel noe an på hvilke teorier du velger å tro på.

 

Min teori er at hvis du har en speilblank overflate helt uten riller på begge annleggsflater så vil pasta som AS ligge som en (isolerende) hinne i mellom mer eller mindre uansett hvor hardt man presser. Har man derimot noe struktur på den ene flaten vil man få kobber til kobber kontakt på alle rilletopper, og overflødig AS kan skvises ut i rillene. Så etter min teori holder det fint med 1200 papir, og siste slip i retning på tvers av AS stripen.

 

Jeg tror forskjellene er helt marginale i praksis samme hva man tror på, og den potensielt store gevinsten får man jo gjennom å bli kvitt kantene og god kontakt i kjerneområdet, i mye større grad enn struktur-arbeid.

Men det er bare min mening, lykke til. ;)

Lenke til kommentar
Min teori er at hvis du har en speilblank overflate helt uten riller på begge annleggsflater så vil pasta som AS ligge som en (isolerende) hinne

Hvis de er så blanke så trenger man ikke pasta da stykkene vil oppføre seg som ett legeme.

Evt ha på og skrape av så mye man klarer så det bare vil være litt innimellom atomene.

 

Da sliper jeg til 1200, bedre med flat og ru VS 45grader skjev med 1mm pasta på 50% av arealet.

Endret av War
Lenke til kommentar
Jeg har nettopp oppdaget at jeg har fått SuperPi under 10 sec. på det nye 24/7 oppsettet mitt. Hadde alltid ønsket det, men klarte ikke å få den på 2 core CD2, men nå har jeg fått den på 4 Core :dribble: , slett ikke dårlig, og personlig rekord for 24/7.

 

@4.2GHZ, SuperPi 1M: 09.870

superpio.th.jpg

 

 

Kjør wprime og se hva slags tall du får der! Tror du kommer til å få flotte tall :D

Lenke til kommentar
Min teori er at hvis du har en speilblank overflate helt uten riller på begge annleggsflater så vil pasta som AS ligge som en (isolerende) hinne i mellom mer eller mindre uansett hvor hardt man presser. Har man derimot noe struktur på den ene flaten vil man få kobber til kobber kontakt på alle rilletopper, og overflødig AS kan skvises ut i rillene. Så etter min teori holder det fint med 1200 papir, og siste slip i retning på tvers av AS stripen.

 

Jeg tror forskjellene er helt marginale i praksis samme hva man tror på, og den potensielt store gevinsten får man jo gjennom å bli kvitt kantene og god kontakt i kjerneområdet, i mye større grad enn struktur-arbeid.

Men det er bare min mening, lykke til. ;)

Er enig i det ang. pasta om man oppnår vakum, det gir nok best resultat uten i det tilfellet.

Har man større skjevheter i IHS og slik så tror jeg man fint kan tjene opptil 10-15C loadtemp, noe jeg skal få bevist på min X3220 til uken, vil konsentrere meg om i7 920 riggen min i dag ( etter litt tanker om jeg skal beholde kabinettet mitt eller ikke, det er ellers strålende ), uten plansliping i første omgang for å se initielle resultater.

Men X3220 og kjøler skal planslipes til uken siden dette helst skal klokkels mot 3,5 og stå 24/7 i en server. Fant også ut at Thermalright Ultra Extreme 120 er høy nok til å få klaring over de superteite HK kjølerne på P35-DS4, så jeg kjøper en til (dog non-black) for X3220en i serveren(med push-pull) og blir kvitt den unødvendig digre Scythen.

 

Jeg er glad jeg d... i hvor mange kjølere jeg har kjøpt til 500,- hehe.

Akkurat nå sitter jeg med altfor mange BOXed til LGA775 og LGA1366, samt minst to 3.part 500,- til LGA775 jeg ikke bruker. Synd jeg aldri har fått brukt Noctuaen.

 

 

Sam:

Det blir nok en god løsning for deg siden du kjører noen heavy applikasjoner innimellom.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Jeg har aldri brukt den før, men lastet ned wprime 2.0 og fikk "unexpected error" ved oppstart, og samme error med 1.55 også. Enten mitt system mangler noe eller denne dingsen er ikke helt tilpasset til X58 ennå. Dette er på Vista 64bit SP2 beta.

Prøv høyreklikk run as admin, det må jeg gjøre for å unngå denne meldingen med Vista-64 SP1.

 

PS vedrørende HT, jeg har det som tidligere nevnt for det meste avskrudd, da jeg mener det passer best for min bruk.

Men husker ikke om jeg har nevnt det (eller spurt om det før) men hos meg, med 920@3,8-4,0 og GTX285 så får jeg også noen hundre poeng høyere score i 3DMark 06 med HT avskrudd. CPU delen får dårligere score, men siden flere av grafikktestene gir bedre FPS, blir totalen også best uten HT.

 

Er dette i tråd med hva dere andre opplever?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...