Gå til innhold

Intel Core™ i7 Quad/hexa Tråden -> Les Første Post!


Nizzen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sam:

Problemet er at pasta ikke retter opp skjevheter eller større ujevnheter, slik som jeg har på min X3220 og da må plansliping til. Kjøleren vet jeg er god for den har kjørt en E8400@4GHz med meget lave temps. Jeg bruker stort sett AS5.

 

Man kan lett tjene 6-10C på loadtemp med plansliping av en ellers god CPU.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
jeg har aldri planslipt CPU eller kjøler og vet ikke hvor mye den hjelper, men hvis man bruker bra goop (og bra påført også), da vil den eliminere ujevnheter/luftbobler som kan føre til høyre temp, tenker jeg.

Denne diskusjonen kan du ta med din kjære venn Ourasi (:p ), hvis du har sett TRUE så ser du at det er "store" ujevnheter ute å går, du kan tjene temmelig mye ved planslipe den. ;)

 

TRUE er på sitt tykkeste helt innerst på overflaten av CPU'n.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Fjerning av IHS eller plansliping har lite for seg. Mener jeg.

Dersom en "produksjonsfeil"/slurv med gitte "batcher" har medført at det er dårlig kontakt mellom cores/IHS er det *kun* fjerning av IHS som hjelper (gitt at det er mulig).

Det brukes en form for "pasta"(metall/lim) som skal lage en fast forbindelse mellom cores og IHS. Er dette ikke helt perfekt vil jo en/alle cores få høy temp.

Er IHS konkav vil noen prøve plansliping, men her kan man likegodt sende CPU i retur.. som feilvare. :)

 

PS.

Min 920 kjøpte jeg som OEM (uten vifte) fra it24.no.

(Jeg skulle jo uansett ikke bruke stock kjøler).

Den var ihvertfall ikke "skjev" (konkav).. heller konveks("kul" på midten)=god kontakt med kjerne når man "drar til" skruene på vannblokka (egen bakplate i stål følger med EK-blokka).

 

Edit:

"Skjeve" IHS'er/Plansliping har vi diskutert før.

Jeg påstår fremdeles at to monteringer av kjøler kan gi større variasjon.

Særlig med kjølere som bruker plastklips.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
jeg har aldri planslipt CPU eller kjøler og vet ikke hvor mye den hjelper, men hvis man bruker bra goop (og bra påført også), da vil den eliminere ujevnheter/luftbobler som kan føre til høyre temp, tenker jeg.

Denne diskusjonen kan du ta med din kjære venn Ourasi (:p ), hvis du har sett TRUE så ser du at det er "store" ujevnheter ute å går, du kan tjene temmelig mye ved planslipe den. ;)

 

TRUE er på sitt tykkeste helt innerst på overflaten av CPU'n.

Jeg trudde at TRUE var en av de beste luft-kjølere der ute (uten planslipping).

 

Hvis det er produksjonsfeil på CPU HIS eller TRUE's underlag, da er saken noe helt annet, men i utgangspunktet bør begge være grei nok uten plaslipping, tenker jeg.

Lenke til kommentar

Det er sjelden man treffer på en riktig dårlig IHS som gjør plansliping til noe nødvendig for en klokker. Noen gjør det kun for å bedre tempsen littegrann på allerede greie produkter og noen sverger til å alltid gjøre det. Derfor er dette første gang jeg skal planslipe, siden jeg nå fikk en kranglete IHS.

 

TL1000S:

Jeg tror ikke det er så lett å få en webmerc, eller nettbutikk med eget sentralt lager for den saks skyld, til å akseptere at IHSen har tildels usynlige skjevheter som gjør at man får 10-15C høyere loadtemps under klokking :).

 

Jeg skulle ønske det var slik at man fikk den servicen, men jeg tviler på det. Så lapping har absolutt noe for seg når man får litt dårlige IHSer.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Jeg trudde at TRUE var en av de beste luft-kjølere der ute (uten planslipping).

 

Hvis det er produksjonsfeil på CPU HIS eller TRUE's underlag, da er saken noe helt annet, men i utgangspunktet bør begge være grei nok uten plaslipping, tenker jeg.

Stemmer det at True er den beste kjøleren, men at den er perfekt er dessverre feil. Jeg kan også nevne at med en 12 cm vifte på kjøleren (TRUE) så slipper den ut relativt mye luft på toppen av kjøleren.

Lenke til kommentar
Jeg trudde at TRUE var en av de beste luft-kjølere der ute (uten planslipping).

 

Hvis det er produksjonsfeil på CPU HIS eller TRUE's underlag, da er saken noe helt annet, men i utgangspunktet bør begge være grei nok uten plaslipping, tenker jeg.

Stemmer det at True er den beste kjøleren, men at den er perfekt er dessverre feil. Jeg kan også nevne at med en 12 cm vifte på kjøleren (TRUE) så slipper den ut relativt mye luft på toppen av kjøleren.

 

 

 

Hæ?

Mener du over kjøleren eller høy oppe på kjøleren?

Lenke til kommentar
giallorossi, sølvtape stopper lekkasjer der man ikke ønsker den. Jeg tapet min gamle Scythe fullstending på topp og sidene og tjente 5 grader på det.

Hehe, jeg hadde dette tidligere, men selv en svart teipbit ble for stygt etter mitt syn :p

 

Tho, 5 Grader, trodde aldri det hadde så mye å si.

 

Rudde: På toppen av CPU-kjøleren (TRUE) så sleppes det ut relativt mye luft, som ikke går igjennom kjølefinnene til CPU-kjøleren.

Endret av Giallorossi
Lenke til kommentar

Giallo:

Scythen er dog verdensmester i luftlekkasjer alle veier, så taping ga et utslag på 3-5C på min E8400 den gang. Noe jeg var fornøyd med. Den hadde dog størst lekasje på sidene (den er kvadratisk) og lite luft gikk gjennom hele kjøleren. Jeg tapet den igjen på sidene, med forsegling mot pushviften og en liten bit på toppen i hullet som var der.

 

Designen på Scythen var nok ment slik så den skal fungere godt uten vifter også og at luften da skal stige og lekke alle veier.

 

EDIT:

Forøvrig "så perfekte" er også gode kjølere.

http://www.youtube.com/watch?v=fZX7pY8Q9ro...feature=related

Så man bør lappe begge deler om man først gjør det.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Vis oss noen bilder før og etter War, gjerne med et barberblad før du sliper. Et godt resultat på både CPU og kjøler gjør at du får et totalt vakum når du legger kjøleren oppå CPUen. Hvis CPU følger med kjøleren opp et lite stykke når du løfter den, har du en god lapping av begge produkter.

 

Jeg må først få kjøpt meg sandpapir i gritstørrelse 600-2000 for CPU og 200-2000 for kjøleren. Hvor er det enklest å få tak i? Samt skaffe en glassplate(flatt underlag) å tape sandpapiret til hmm.

 

Spørs om jeg ikke er fristet til å lappe 920en og dens kjøler også når jeg først er i gang, men tempbanditten X3220 får være første forsøkskanin.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Kjølepasta som eks. AS5 fjerner mikroskopiske ujevnheter. Men laget skal være jevnt og helt gjennomsiktig tynt. Mange tar på altfor mye pasta. Jo flatere overflatene er jo mindre kjølepasta og mer optimalt blir det. Deretter trenger pasten å kjøre seg inn over en ukes tid eller minst 2-3 dager (varierer etter type pasta).

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Der er litt å hente på å planslipe CPU og Heatsink. Problemet med å planslipe CPU er jo at garantien forsvinner. i7 965'en min er dypest på midten. Kjører jeg for lite pasta på den å monterer kjøleren å strammer til, for så å ta den av igjen ser jeg at kjøleren ikke har fått kontakt i det hele tatt på midten. Jeg er derfor nødt til å ha på litt mer kjølepasta enn jeg hadde ønsket for å få full kontakt over hele CPU'en..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...