Gå til innhold

Intel Core™ i7 Quad/hexa Tråden -> Les Første Post!


Nizzen

Anbefalte innlegg

Hvordan døde egentlig dette P6T kortet ditt Oldman?

PC'n frøys på 3 iterasjon i LinX, ikke blåskjerm, bare frys. Etter det har det nektet å boote. Viftene går 1 sek, og ett lys på hk blinker kjapt før det skrur seg av igjen. Minner meg om død bios, da det ikke er tegn til vanlig aktivitet i tilkoblet utstyr. Ingen synlige skadede komponenter ut ifra det jeg kan se.

 

Har DS3P enda ja. Kanskje det kommer en Q9650 eller noe annet morsomt inn i det den dagen noe sånt kan kjøpes billig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg kjører alltid mine tiltenkte 24/7 maskiner på testbenken en god stund først. Da primer jeg, kjører LinX osv, og genrelt finner grensene for hva hk, cpu og ram klarer. Når jeg så er fornøyd putter jeg det inn i kassen og bruker det som en vanlig pese, med en passe klokk.

 

I løpet av mine mange år med denne typen testing har 2 hk, røket/feilet pga testing på benken, det første ett Asus P5K Pro demo kort fra ps, det døde ikke, men slet veldig med boot i flere timer etter primekjøreing, og nå ett Asus PT6 Dlx, som døde helt.

 

Jeg regner med at begge kortene hadde en eller annen svakhet, som jeg er glad jeg fant på testbenken før jeg hadde brukt mange timer på å installere og ordne alt slik jeg gjør med 24/7 pesen.

 

Har egentlig ikke sansen for Asus lenger, og skulle ønske jeg hadde kjøpt ett GB kort nå også. DS3P kortet kjørte jeg så hardt med Q6600 at det hylte som en stukket gris, uten att det tok skade av det.

Dette høres veldig fornuftig og bra ut. Burn-in pleier å avdekke/avsløre svake komponenter og det lønner seg å få den ut fortest mulig (gjerne innenfor 14 dager). Jeg har aldri drept HK, eller ødelagt noen annet under burn-in perioden, men har alltid gjort mitt beste.

Lenke til kommentar

Hva en ingeniør svarer på spørsmål om "burn in":

 

We have seen this many times, the easiest explanation is electromigration, which I can see becomes more important with smaller process geometries. If you look at the traces and buses under the electron microscope, they are no longer "smooth" but look in some cases almost like they were growing some fungus (even though this is probably a bit exaggerated). These surface impurities naturally reflect some changes in conductance / resistance and, more importantly, also changes in insulation from neighbouring buses. Granted that there is some randomness of how traces will even out over time, in general, they will become smoother, meaning that the upper and lower corners of conductance / leakage will go away and blend into more of an average. This type of burn-in is actually pretty well documented and since the worst case extremes are what defines performance, it is pretty save to assume that statistically performance will increase over time, especially if you do some "aftermarket" burn-in by increasing the voltage above the nominal level.

 

Needless to say that there will be some casualties but those should be the exception rather than the norm.

 

Asus er for øvrig "store Satan" i hovedkortbransjen synes jeg. Har du kunnskap nok til å sende en e-post til support avdelingen innehaver du mest sannsynelig mer teknisk forståelse enn den som svarer deg. Mye rusk, dårlige BIOSer, dårlig support, selv om også de glimter til med et bra hovedkort en sjelden gang i blant.

Lenke til kommentar
Hva en ingeniør svarer på spørsmål om "burn in":

 

We have seen this many times, the easiest explanation is electromigration, which I can see becomes more important with smaller process geometries. If you look at the traces and buses under the electron microscope, they are no longer "smooth" but look in some cases almost like they were growing some fungus (even though this is probably a bit exaggerated). These surface impurities naturally reflect some changes in conductance / resistance and, more importantly, also changes in insulation from neighbouring buses. Granted that there is some randomness of how traces will even out over time, in general, they will become smoother, meaning that the upper and lower corners of conductance / leakage will go away and blend into more of an average. This type of burn-in is actually pretty well documented and since the worst case extremes are what defines performance, it is pretty save to assume that statistically performance will increase over time, especially if you do some "aftermarket" burn-in by increasing the voltage above the nominal level.

 

Needless to say that there will be some casualties but those should be the exception rather than the norm.

 

Asus er for øvrig "store Satan" i hovedkortbransjen synes jeg. Har du kunnskap nok til å sende en e-post til support avdelingen innehaver du mest sannsynelig mer teknisk forståelse enn den som svarer deg. Mye rusk, dårlige BIOSer, dårlig support, selv om også de glimter til med et bra hovedkort en sjelden gang i blant.

 

Så å banke til med spenning er det som funker best? Virker sånn utifra det jeg ser her :p

Lenke til kommentar
Hva en ingeniør svarer på spørsmål om "burn in":

 

We have seen this many times, the easiest explanation is electromigration, which I can see becomes more important with smaller process geometries. If you look at the traces and buses under the electron microscope, they are no longer "smooth" but look in some cases almost like they were growing some fungus (even though this is probably a bit exaggerated). These surface impurities naturally reflect some changes in conductance / resistance and, more importantly, also changes in insulation from neighbouring buses. Granted that there is some randomness of how traces will even out over time, in general, they will become smoother, meaning that the upper and lower corners of conductance / leakage will go away and blend into more of an average. This type of burn-in is actually pretty well documented and since the worst case extremes are what defines performance, it is pretty save to assume that statistically performance will increase over time, especially if you do some "aftermarket" burn-in by increasing the voltage above the nominal level.

 

Needless to say that there will be some casualties but those should be the exception rather than the norm.

 

Asus er for øvrig "store Satan" i hovedkortbransjen synes jeg. Har du kunnskap nok til å sende en e-post til support avdelingen innehaver du mest sannsynelig mer teknisk forståelse enn den som svarer deg. Mye rusk, dårlige BIOSer, dårlig support, selv om også de glimter til med et bra hovedkort en sjelden gang i blant.

 

Hvilket hovedkortmerke sverger du til da?

Lenke til kommentar

Jeg gikk mer over til Gigabyte og Intel HK. Men har også sansen for DFI og Foxconn. EVGA har vel også i noe grad skilt seg ut. Men jeg gir Asus en sjangs med Asus Revo og ser hva erfaringen blir. Jeg kommer til å kjøre det hardt med tester for å evt. avsløre mulighet for produksjonsfeil og annet rusk. Betaler man 3500,- for et HK i denne kategorien skal alt være tipp, topp shape.

 

Er det noen som vet om det finnes testprogrammer som kan settes til å kjøre med jevne mellomrom innenfor visse klokkeslett mens man er bortreist, og som starter opp om maskinen rebooter(blåskjerm) og logger hva som skjer? Det vil være folk i huset så ingen "brannfare" og derfor også "visse tidsrom", men perioden jeg er bort er ypperlig til å kjøre lange harde tester med jevne mellomrom. Før jeg reiser bort vil jeg bruke tiden til å finne en god klokk på en høy vcore uten å dra den for langt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Fikk montert hk/vannblokk ikveld, men rakk ikke så mye. (Ut med Abit ix38 Quad GT fra Cosmos S kabiss).

Installerte XP på 166x20(21) og konstanterte at Auto på Vcore ble noe høye 1.34.

Satt ned til 1.25(bios)=1.22(CPU-Z/windows).

Kjørt igjennom WPrime 32M på ca. 7.5sek og CineBench2003 ga ca. 2300 (multi-reender) dvs. ca. 200 over tidligere bestenotering med [email protected].

Skjønner godt at mange her er imponert over ytelsen i multitasking. Jeg ble det ihvertfall. :)

Hadde HWMonitor kjørende under testing og den viste at Coretemps aldri gikk over 50grader.

Akkurat nå legger jeg inn SP3, så får vi se hva morgendagen bringer.

HD3870x2 skal få litt mer for fra CPU tenker jeg.. :D

Lenke til kommentar
Fikk montert hk/vannblokk ikveld, men rakk ikke så mye. (Ut med Abit ix38 Quad GT fra Cosmos S kabiss).

Installerte XP på 166x20(21) og konstanterte at Auto på Vcore ble noe høye 1.34.

Satt ned til 1.25(bios)=1.22(CPU-Z/windows).

Kjørt igjennom WPrime 32M på ca. 7.5sek og CineBench2003 ga ca. 2300 (multi-reender) dvs. ca. 200 over tidligere bestenotering med [email protected].

Skjønner godt at mange her er imponert over ytelsen i multitasking. Jeg ble det ihvertfall. :)

Hadde HWMonitor kjørende under testing og den viste at Coretemps aldri gikk over 50grader.

Akkurat nå legger jeg inn SP3, så får vi se hva morgendagen bringer.

HD3870x2 skal få litt mer for fra CPU tenker jeg.. :D

 

Post litt resultater her da, så man kan sammenligne litt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...