Gå til innhold

Intel Core™ i7 Quad/hexa Tråden -> Les Første Post!


Nizzen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja Bimmerfan, FSX var mitt hoved-alibi for å kjøpe Ci7... Men det "fine" med FSX er jo at det gir alibi for å bytte ut Ci7 så fort det kommer noe nytt og bedre neste gang også... :p

 

Når det gjelder rå prosessorkraft blir FSX aldri mett, og selv om det jo utnytter alle kjernene, er FPS først og fremst begrenset av ytelsen på kjerne nr 1. Så det yter noe bedre enn C2D quad på lik frekvens, men ikke mye. HT har ingenting for seg i FS, snarere tvert i mot føler jeg. (Så jeg har det avskrudd) Jeg har kjørt dette med Ci7 på 4Ghz, 6GB DDR3-1600 og GTX285, og med et originalfly er man veldig nære å kunne kjøre alt på fullt, men flyr man i 3D modus med tunge airlinere som PMDG 747-400 eller PMDG MD-11, og London VFR scenery, så er det tilbake med justering av slidere, om man ikke skal få "slide-show" og FPS under 10 i perioder...

 

Så med overklokkingspotensialet man har med Ci7 er vel dette etter mitt syn det beste du kan ha for FSX pr i dag, men det er fortsatt noen år til FSX med noen addons ikke klarer å knele vår hardware. En blodklokket E8600 vil forresten neppe gjøre det mye dårligere i rene FPS, men totalopplevelsen blir noe bedre med quadcore når man får opp farten på dem. Flere kjerner gir skarpere teksturer raskere, mindre lagg, litt raskere load og generelt etter mitt syn en følelse av bedre "flyt", siden deler av terrengets teksturlasting går over kjerne 2,3, og 4. :)

Lenke til kommentar

Siden vi har alle klokkeguruene her, hva slags taktikk vil dere anbefale for å forsøke å få mest ut av sin i7-920?

 

Jeg vet at godeste Sam_oslo sverger til å først sulte CPUen ned på så lav volt som mulig på standard hastighet og kjøre en del benching og slikt en ukes tid på dette før man begynner selve klokkingen. Dette er en interessant strategi og er det hva du vil anbefale Sam? Andre tips?

 

Jeg har skal hente de manglende komponentene i dag og forhåpentligvis får jeg begynt å skru i kveld :) Det skal bli kos å se på det suverene kabinettet som også Sam_oslo gjorde meg oppmerksom på.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Siden vi har alle klokkeguruene her, hva slags taktikk vil dere anbefale for å forsøke å få mest ut av sin i7-920?

 

Jeg vet at godeste Sam_oslo sverger til å først sulte CPUen ned på så lav volt som mulig på standard hastighet og kjøre en del benching og slikt en ukes tid på dette før man begynner selve klokkingen. Dette er en interessant strategi og er det hva du vil anbefale Sam? Andre tips?

 

Jeg har skal hente de manglende komponentene i dag og forhåpentligvis får jeg begynt å skru i kveld :) Det skal bli kos å se på det suverene kabinettet som også Sam_oslo gjorde meg oppmerksom på.

 

I mine øyne så er alle disse "taktikkene" bare myter. Har enda til gode å se noen som har kommet lengre med overklokken sin fordi de gjorde ditt eller datt i begynnelsen. Jeg har alltid vært rett på sak. Oppsettet jeg kjører nå har aldri vært under 3.8GHz. Det var der jeg kjørte første windows innstallen. Andre Windows innstallen jeg kjørte 3 - 4 dager senere grunnet litt for overmodig klokking av RAM'en ble gjort på 4.2GHz. Bare å gnu på fra dag en spør du meg.....

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Siden vi har alle klokkeguruene her, hva slags taktikk vil dere anbefale for å forsøke å få mest ut av sin i7-920?

 

Jeg vet at godeste Sam_oslo sverger til å først sulte CPUen ned på så lav volt som mulig på standard hastighet og kjøre en del benching og slikt en ukes tid på dette før man begynner selve klokkingen. Dette er en interessant strategi og er det hva du vil anbefale Sam? Andre tips?

 

Jeg har skal hente de manglende komponentene i dag og forhåpentligvis får jeg begynt å skru i kveld :) Det skal bli kos å se på det suverene kabinettet som også Sam_oslo gjorde meg oppmerksom på.

 

I mine øyne så er alle disse "taktikkene" bare myter. Har enda til gode å se noen som har kommet lengre med overklokken sin fordi de gjorde ditt eller datt i begynnelsen. Jeg har alltid vært rett på sak. Oppsettet jeg kjører nå har aldri vært under 3.8GHz. Det var der jeg kjørte første windows innstallen. Andre Windows innstallen jeg kjørte 3 - 4 dager senere grunnet litt for overmodig klokking av RAM'en ble gjort på 4.2GHz. Bare å gnu på fra dag en spør du meg.....

 

Tror dette er vanlig blant en del av oss ja.

Har forstått av Oldman også gjør som meg(og sikkert flere)...rakt opp på en gitt klokk ("minimum" på default) for å se om chip har potensiale.

Klarer den seg ikke da gjennom en "install" eller 1st runde benchin kan man "sulte" den... prime/"burne" den i årevis suksessivt.

Den vil uansett forbli en "gråstein" og ikke klokke bedre.

 

Grunnen til at slike "myter" oppstår er at noen kan ha "gulllhår i r**a" og ved mer enn en anledning få en bra chip hvor de utfører besvergelsene sine og da tror at dette har en sammenheng.

 

:)

Lenke til kommentar
Jeg har selv alltid kjørt rett på sak, men alltid lurt på om jeg kunne gjort noe mer for å "preppe" CPUen til en bedre temp i fremtiden eks. Før utførte man ofte en "burn-in".

 

 

Jeg pleide å kjøre burn-in, men på en litt annen måte.

Siden goopen jeg brukte var så tyktflytende startet jeg maskinen uten å koble til viften på CPU-kjøler. Da ble det riktig så varmt, og goopen satt seg godt. COP er kjekt :)

 

PS: Det betyr ulykke å starte en CPU uklokket første gangen.

Lenke til kommentar
I mine øyne så er alle disse "taktikkene" bare myter. Har enda til gode å se noen som har kommet lengre med overklokken sin fordi de gjorde ditt eller datt i begynnelsen. Jeg har alltid vært rett på sak. Oppsettet jeg kjører nå har aldri vært under 3.8GHz. Det var der jeg kjørte første windows innstallen. Andre Windows innstallen jeg kjørte 3 - 4 dager senere grunnet litt for overmodig klokking av RAM'en ble gjort på 4.2GHz. Bare å gnu på fra dag en spør du meg.....

Det var da enda godt å høre, for jeg har prøvd å forstå de tekniske teoriene bak disse "mytene" og må bare si at jeg enda ikke har kommet over noe overbevisende, eller noe jeg virkelig tror på. Altså dette er jo ikke en motor der man har friksjon og deler som bør tilpasses hverandre, og ikke heller tror jeg prosessoren vil "sote ned" hvis du ikke klokker den hardt nok (selv om de mest hardbarkede her sikkert føler det :D ).

Jeg har rett og slett ikke sett noen troverdige resultatet der det utvilsomt er noen slags prosedyre som har ført til resultatene, og ei heller hørt noen forklaring som skulle tyde på at det er slik. Inntil jeg ser dette syns jeg det blir vanskelig å tro dette er annet enn myter. Burn-in for bedre overføring av varme er jo noe annet, det kan enkelt forklares.

 

Men det jeg har opplevd er jo at jeg under det jeg oppfatter som like forhold plutselig har klart litt mer, eller litt mindre, uten at jeg har noen god teknisk forklaring på hvorfor. Så hvis man da er tilhenger av en eller annen slik teori, blir det vel en knagg å henge uforklarlige tilfeldigheter på kanskje..?

 

Theo343, jeg anbefaler derfor at du tar den med til Snåsa-mannen, gi den nøyaktig 1,19V og avinstaller Windows på akkurat 50 grader. Da vil du oppleve helt fantastiske ting.

Lenke til kommentar
PS: Det betyr ulykke å starte en CPU uklokket første gangen.

 

Jepp, inn i bios og full guffe i første boot :D

 

Jeg tror ikke på noen burn-in effekt eller noe annet.

 

PS. Systemet mitt blir sendt inn til rma i dag, hk døde helt etter litt testing med 12Gb ram.

Håper det er hk og ikke ram som har tatt kvelden, ikke lett å teste når jeg ikke har mer ram.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvor mye "burn inn" påvirker på CPU, men noen mener at det kan senke Vcore-behovet i høyre frekvenser. Jeg valgte å gå gjennom denne prosessen for å være på den sikre siden:

 

Starte med under-volt @3.35GHZ (160x 21) HT:on, 1.1v/1.07(BIOS/Load) og kjøre 12 timer prime95. Jeg beholdte den noen dager og kjørte nesten konstant prime og OCCT.

 

3.8GHZ (19x200) HT:off (1.21v Load), og 12 timer prime + en god del CPU-stress i flere dager. Da gikk opp til 3.8GHZ (19x200) HT:on (1.23v load) og samme prosess.

 

4GHZ (211x19) HT:off (1.26v Load) kjørte jeg også 8 timer prime95 og flere andre i flere dager. 4GHZ (211x19) Ht:on (1.34-1.32v load) har jeg kjørt bare 1 time prime95, og dette kommer trolig til å bli det beste jeg kan få til på luft, og jeg har ikke pushet dette i hele tatt, bare 1 time prime for å se om den oppfører seg. Jeg kjører 24/7 på denne stillingen nå og jobber videre ...

 

Jeg vet ikke hvor mye dette har påvirket på CPU(kanskje ingenting og kanskje en del), men jeg har hatt masse moro i denne prosessen ihvertfall og håper og tror at har påvirket på Vcrore-behovet litt.

Lenke til kommentar
Starte med under-volt @3.35GHZ (160x 21) HT:on, 1.1v/1.07(BIOS/Load) og kjøre 12 timer prime95. Jeg beholdte den noen dager og kjørte nesten konstant prime og OCCT.

 

Er også mange som sier å kjøre Prime i døgnevis er den perfekt oppskrift for å ta knekken på hovedkort ;)

 

Nei, er det ett par time Prime stabilt, så er det mer enn nok stabilt for meg ihvertfall. Sånn har jeg alltid gjort det, å har aldri vært plaget av blåskjermer eller at PC låser seg når jeg gjør andre ting.

Lenke til kommentar
Starte med under-volt @3.35GHZ (160x 21) HT:on, 1.1v/1.07(BIOS/Load) og kjøre 12 timer prime95. Jeg beholdte den noen dager og kjørte nesten konstant prime og OCCT.

 

Er også mange som sier å kjøre Prime i døgnevis er den perfekt oppskrift for å ta knekken på hovedkort ;)

 

Nei, er det ett par time Prime stabilt, så er det mer enn nok stabilt for meg ihvertfall. Sånn har jeg alltid gjort det, å har aldri vært plaget av blåskjermer eller at PC låser seg når jeg gjør andre ting.

Jeg personlig har veldig store reservasjoner for å kjøre lange prime95 når systemet nærmer seg sine grenser for 24/7. Derfor valgte å kjøre bare 1 time prime @4GHZ HT:on(her er trolig den høyeste jeg kan ha for 24/7). Men har ingen problemer å stresse systemer når den har en del å gå på (på lave spenninger/frekvenser). Mitt HK har overlevd veldig mange prime95 på lavere nivå, jo.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Starte med under-volt @3.35GHZ (160x 21) HT:on, 1.1v/1.07(BIOS/Load) og kjøre 12 timer prime95. Jeg beholdte den noen dager og kjørte nesten konstant prime og OCCT.

 

Er også mange som sier å kjøre Prime i døgnevis er den perfekt oppskrift for å ta knekken på hovedkort ;)

 

Nei, er det ett par time Prime stabilt, så er det mer enn nok stabilt for meg ihvertfall. Sånn har jeg alltid gjort det, å har aldri vært plaget av blåskjermer eller at PC låser seg når jeg gjør andre ting.

Jeg personlig har veldig store reservasjoner for å kjøre lange prime95 når systemet nærmer seg sine grenser for 24/7. Derfor valgte å kjøre bare 1 time prime @4GHZ HT:on(her er trolig den høyeste jeg kan ha for 24/7). Men har ingen problemer å stresse systemer når den har en del å gå på (på lave spenninger/frekvenser). Mitt HK har overlevd veldig mange prime95 på lavere nivå, jo.

 

Veldig fornuftig begge to. :)

 

I min "ungdom" (eehh.. "klokke-ungdom") myrdet jeg ett par hk i vanvare.

Prime (timesvis) - S478 - Prescott (første utgaver).

"poff".. sniffe-sniffe... RMA.

:)

 

Nå som jeg vil ha høyest mulig score i en gitt benchmark, gis det max guffe for å komme igjennom (innen rimelighetens grenser når det gjelder VCore).

For stabilt 24/7-bruk finner man den klokken/Volts som er på den sikre siden mtp temperatur (det er sommer innimellom) og "vanlig" bruk.

Det er ofte ett bra stykke under "benche-klokken".

Lenke til kommentar

Aporopå død og fordervelse TL1000, myrdet ikke du også noen prosessorer i mer voksen alder da, noe Pentium-D eller noe sånt, og uten at det var ekstreme spenninger osv inne i bildet?

Eller har jeg drømt? :innocent:

 

Her er det forøvrig også full fart med en gang, men jeg har også visse motforestillinger mot å kjøre Prime, eller Linpack og denslags veldig mange timer, og spesielt hvis det er litt varmt og/eller spenninger er litt over komfortgrensen. På den annen side, hvis et relativt nytt HK dør etter 3 timer Prime, og vi ikke snakker ekstreme innstillinger eller veldig dårlig luftsirkulasjon så vil jeg faktisk tro at det kortet ville hatt en kortere enn forventet levetid uansett. Altså jeg tenker på at elektronikk jo blir slitt, men det er jo først ved høy varme eller store strømmer/høy spenning at levetidskurven endres dramatisk hvis delene er i orden i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Aporopå død og fordervelse TL1000, myrdet ikke du også noen prosessorer i mer voksen alder da, noe Pentium-D eller noe sånt, og uten at det var ekstreme spenninger osv inne i bildet?

Eller har jeg drømt? :innocent:

 

Du har ikke drømt, husken er god. :)

 

Det var to stk Preslers, en 925 og en 930 som plustelig "døde" på litt over default VCore.

Riktignok overklokket til 4Ghz.

 

Og det var ikke under stresstesting engang.

De bare døde, idle, i to systemer som bare stod på (på "lab'en"). :)

Lenke til kommentar

Jeg kjører alltid mine tiltenkte 24/7 maskiner på testbenken en god stund først. Da primer jeg, kjører LinX osv, og genrelt finner grensene for hva hk, cpu og ram klarer. Når jeg så er fornøyd putter jeg det inn i kassen og bruker det som en vanlig pese, med en passe klokk.

 

I løpet av mine mange år med denne typen testing har 2 hk, røket/feilet pga testing på benken, det første ett Asus P5K Pro demo kort fra ps, det døde ikke, men slet veldig med boot i flere timer etter primekjøreing, og nå ett Asus PT6 Dlx, som døde helt.

 

Jeg regner med at begge kortene hadde en eller annen svakhet, som jeg er glad jeg fant på testbenken før jeg hadde brukt mange timer på å installere og ordne alt slik jeg gjør med 24/7 pesen.

 

Har egentlig ikke sansen for Asus lenger, og skulle ønske jeg hadde kjøpt ett GB kort nå også. DS3P kortet kjørte jeg så hardt med Q6600 at det hylte som en stukket gris, uten att det tok skade av det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
<snip>

 

Har egentlig ikke sansen for Asus lenger, og skulle ønske jeg hadde kjøpt ett GB kort nå også. DS3P kortet kjørte jeg så hardt med Q6600 at det hylte som en stukket gris, uten att det tok skade av det.

 

DS3P ja.:love:

Du har vel ikke solgt det? :)

 

Har mitt ennå, kommer ikke til å selge det.. heller ikke "gull-G0'en" min (som jeg enda ikke har maksa).

 

I skrivende stund har jeg nettopp "slaktet" Dell'n (XPS430 - "jobb-PC") og "ommøblert" litt.

Q9450'en sitter nå i DS3P som lekende lett klokker denne like langt (og mer stabilt) enn Abit iX38 Quad GT'n den satt i før.

Sistnevnte fikk Q6700'en som satt i Dell'en (d**t-chip) og HD3870x2'en.. for noen runder 3DM. :D

 

Den stakkars Dell'en får nøye seg med en E8400 (den beste jeg fremdeles har) + ett MSI 9600GT.

Synd VID er så lav som 1.225 på E8400'en. Da er det "stopp" (stabilt) allerede ved 3.3Ghz (via SetFSB).

Greit nok.

 

On-topic:

 

post-40756-1234900477_thumb.jpg

post-40756-1234900487_thumb.jpg

 

Venter på kjøler på vei i posten fra Danmark.

Så skal det testes.

Lenke til kommentar
Du har ikke drømt, husken er god. :)

Haha, ja det er rart med det, og det er nok mange ting her i livet jeg heller burde husket enn det...

Men det er et ganske godt bilde på at det ikke er noen "rettferdighet" i hvem som får skader, og at det er vanskelig (umulig) å forutsi med noe nevneverdig grad av sikkerhet hva som går bra. Dette gjelder jo forsåvidt både temperaturer, spenninger, og overklokking. Personlig føler jeg jo at det til tider er et overdrevet fokus på, og nærmest hysteri rundt temperaturer. Men det er bare meg... :p

 

OldMan Lagt til I dag, 20:29

Har egentlig ikke sansen for Asus lenger, og skulle ønske jeg hadde kjøpt ett GB kort nå også. DS3P kortet kjørte jeg så hardt med Q6600 at det hylte som en stukket gris, uten att det tok skade av det.

Nei, det er vel en litt "farlig vei" å begynne på her kanskje, men jeg har en viss forståelse for synet. Jeg startet P5K tråden i HK delen av dette forumet, og det ble jo etterhvert et meget populært kort og aktiv tråd. Jeg rakk akkurat å montere alt (P5K Deluxe), med tilpasset vannkjøl og det hele, før det måtte RMA, men etter det har jeg for egen del vært kjempefornøyd. (forsåvidt også med et P5K-VM jeg også har) Men jeg må likevel si at jeg sitter igjen med en viss skepsis, og syns feilraten virket urovekkende høy på hele den serien, og spesielt da Premium og en masse SATA-kopatibilitetsproblemer. Min tendens de siste årene har likevel vært at jeg kjøper Asus til eget bruk, men har for det meste brukt Gigabyte når jeg skal bygge for andre, og har fått mer og mer sansen for det som alternativ.

 

Så defor er jeg også veldig spent på TL1000s dom med Gigabyte X58, for det er nok kanskje det mest realistiske å bruke om jeg skulle bygget for andre, og hvis de vil ha Ci7 i dag. :)

 

Hvordan døde egentlig dette P6T kortet ditt Oldman?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...