Gå til innhold

Intel Core™ i7 Quad/hexa Tråden -> Les Første Post!


Nizzen

Anbefalte innlegg

BSOD og reeboot har jeg hatt i bøtte og spann, men har ikke havnet i korrupt Windows ennå. Men jeg har ikke prøved over @4GHZ heller. Får du ikke starte Windows i hele tatt? eller starter med mangel?

 

Kom helt inn i Windows igjen etterpå, men gikk umiddelbart i BSOD uansett hvilken hastighet jeg valgte. Regner med det var ett eller annet som ble korrupt, for som jeg nevnte så gikk en reinstall uten problemer. For høy klokking har jeg aldri fått problemer av (utenom restarter å BSOD) men når jeg begynner å plage minnet skjer det av å til merkelige ting :)

 

 

Hehe.. not guts no glory.

 

Jepp. Ram-feil gir slike "irriterende setbacks" i jakten på "konge-klokken". :D

 

Hehehe, ja jeg tror deg, no guts no glory.

 

Jeg har ikke prøvd over 4GHZ (ennå), fordi jeg prøver å få en "burn inn effekt" på CPU. Jeg startet med en undervolt 3.3GHZ, og gikk opp til 3.8GHZ og videre til 4GHZ for nå, og har hatt masse moro i hver steg av denne prosessen. Men du kan vedde at jeg vil prøve meg på "glory" så sant dette lar seg å pushe for "safe" 24/7 bruk.

 

Det er masse nytt å sette seg inn, så jeg prøver å gå sakte og sikkert mot "glory" (uten for mye guts :p ).

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Forøvrig minner jeg om at Conroe klokekt langt høyere prosentvis enn i7. Tenk hvor frustrerende det må være for de som holder på med Nehalem.

 

I snitt så stemmer nok det ja. Men man må nesten sammenligne Quad Cores med Quad Cores, og ikke Dual Cores. Føler ikke akkurat at S775 Quad'ene klokker lengre enn det S1366 Quad'ene gjør, og på toppen får vi HyperThreading på kjøpet.

 

Å klare 4.2GHz stabilt på 4 Cores med HT enablet med en CPU som stock går på 2.66GHz vil jeg si er rimelig imponerende. Men selvsagt, det er nok langt mellom hver av i7 920'ene som vil like langt som den jeg har fått fingrene på her.

Lenke til kommentar
Forøvrig minner jeg om at Conroe klokekt langt høyere prosentvis enn i7. Tenk hvor frustrerende det må være for de som holder på med Nehalem.

 

I snitt så stemmer nok det ja. Men man må nesten sammenligne Quad Cores med Quad Cores, og ikke Dual Cores. Føler ikke akkurat at S775 Quad'ene klokker lengre enn det S1366 Quad'ene gjør, og på toppen får vi HyperThreading på kjøpet.

 

Å klare 4.2GHz stabilt på 4 Cores med HT enablet med en CPU som stock går på 2.66GHz vil jeg si er rimelig imponerende. Men selvsagt, det er nok langt mellom hver av i7 920'ene som vil like langt som den jeg har fått fingrene på her.

 

Ikkeno å si på at det er en solid overklokk. Bare mener at antall prosent overklokk ikke er avgjørende for hva som er "frustrerende" og hva som ikke er det, slik det ble argumentert for her.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Ikkeno å si på at det er en solid overklokk. Bare mener at antall prosent overklokk ikke er avgjørende for hva som er "frustrerende" og hva som ikke er det, slik det ble argumentert for her.

 

Personlig har jeg ikke lett med lys og lykte etter x antall obskure modeller av K8, P4/Celeron/CeleronD, Pentium D..etc..etc. Dermed blir man "farget" av de heldige/uheldige erfaringene man får med de "chips" man har fått tak i (fra "vanlige" kanaler..dvs. kjøpt i butikk/nettbutikk).

 

Utifra "pretester" på bl.a. xs.org "forventet" jeg 4Ghz på min første X4 920.

Den var/er ikke i nærheten.. ikke engang stabil ved 3.6Ghz på volts til vanlig bruk.

940'en jeg kjøpte rett etterpå noe bedre, men ikke i prosent.

 

Når *jeg* er vant til å klokke billige Celeron D, "Celeron" (Core2 - 4n00), "Pentium" (Core2 - E2nn0), rimeligste Core2-modller (E4n00) fra minimum 33% til 100% (den beste), blir man noe "blasert".

 

Når det er sagt er det ingen tvil om at 45nm Phenom (X4 og X3) er en stor forbedring og etterhvert rimelige "klokkeobjekter" som man kan bli fornøyd med. Uten å være en notorisk fanboi.

Heller ikke at det kom svært dårlige eksemplarer av Q6600 (G0) som knapt klarte 3.3Ghz (stabilt). YMMW.

 

Kan ikke helt se hvorfor du skal føle behov for å "forsvare" AMD i denne tråden.

Utifra ett innlegg hvor jeg ga uttrykk for at jeg "kastet bort" både penger og tid på to (for meg) noe skuffende PHII-prosessorer. Det er/var min erfaring og ingen facit.

Kan forøvrig godt hende at den i920 jeg i nær fremtid skal anskaffe/klokke skuffer også.

Det gjenstår å se. :)

 

Edit:

Ett stk i7 920 bestilt. Klarer ikke vente. :blush:

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Forøvrig minner jeg om at Conroe klokekt langt høyere prosentvis enn i7. Tenk hvor frustrerende det må være for de som holder på med Nehalem.

 

I snitt så stemmer nok det ja. Men man må nesten sammenligne Quad Cores med Quad Cores, og ikke Dual Cores. Føler ikke akkurat at S775 Quad'ene klokker lengre enn det S1366 Quad'ene gjør, og på toppen får vi HyperThreading på kjøpet.

 

Å klare 4.2GHz stabilt på 4 Cores med HT enablet med en CPU som stock går på 2.66GHz vil jeg si er rimelig imponerende. Men selvsagt, det er nok langt mellom hver av i7 920'ene som vil like langt som den jeg har fått fingrene på her.

Ja det er vel sikker mange måter å sammenlikne, men når jeg ser på hva jeg får til med min 920 med standard boxed kjøler, i forhold til tilsvarende oppsett med første generasjon B3 Q6600, så må jeg si Ci7 imponerer meg stort.

 

Men det ser ut til å være et fint eksemplar du har fått deg der Jim. :thumbup:

Jeg kjører jo 3,8Ghz nå, men benyttet en av de kalde dagene her til å "kunstig" kjøle ned boxed-kjøleren i håp om å få en pekepinn på hva jeg kan forvente når jeg får satt inn vannblokken, og jeg tror i hverfall ikke at jeg vil kunne klare noe over ca 4,1Ghz stabilt. Vi får se og jeg er fornøyd med alt fra 4.0, og det går nå også med ullsokker på, så er rimelig sikker på at det skal gå greit på vann.

 

PS @TL1000, hva for et hovedkort er vi på denne gangen? :)

 

(edit: rettet E6600 til Q6600)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
PS @TL1000, hva for et hovedkort er vi på denne gangen? :)

 

(edit: rettet E6600 til Q6600)

 

Det billigste.. :)

 

Gigabyte GA-EX58-UD3R - "kun" 2xPCIx16 "kun" XFire.

Forhåpentligvis er det ikke hk som stopper klokkeforsøkene. :)

 

@Knopfler/Knut:

Jeg hadde sikkert altfor store forventninger til PHII.

Litt "teit" mtp så lenge jeg har klokket/tweaket å anta/forvente 4Ghz.

Sitter nå og tester en Q6700 "nappet" fra en Dell XPS 430.

Den "butter" ved ca. 3.5Ghz, og må ha mye ekstra VCore fra 3.1 og oppover.

Elendig i forhold til den Q6600 jeg neppe noengang kommer til å kvitte meg med.

 

En annen ting:

PHII scorer klart bedre enn Kentsfield i WPrime.

Og Kentsfield tilsvarende bedre i Cinebench (2003).

(Samme klokk)

Litt pussig det der. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Flame on!

 

*Flame bait*

 

---

 

 

Mr TL1000: Hvorfor kjøpe CPU nå? Kommer ikke både Intel og AMD med nye revisjoner om bare få uker?

 

Formann er formann! Ikke diss Formann!!:)

 

<snap-whirr>

Klarer ikke å sitte på forumet å poste "når kommer AM3 hk?". ... "når kommer X4 945?"... "når kommer D0-stepping av i920?"...

Må klokke.. må klokke.. nytt ... hele tiden...<hnnnggg>... og da må man jo kjøpe det som er å få tak i .. nå!"

</end-hook&sinker>

 

:)

 

Tror det er noen her som ikke har fått med seg en liten disputt jeg er medskyldig i. I en annen tråd.

Forøvrig må jeg skuffet konstantere at enkelte nok er mest opptatt av å "diskutere" ting som kommer enn å poste/diskutere klokke-resultater.

Men det er sikkert jeg som har litt feil fokus.

:D

Lenke til kommentar
Editert nå, så ingen i "Intel-leieren" blåser et blodkar.

 

Tåler ikke folk det synes jeg de bør oppsøke psykolog :)

 

Synes Phenom II yter bra jeg. Det som er litt kjedelig er at man ikke kommer så langt på luftkjøling eller vann. Når man tipper ned på minus siden av gradestokken derimot, så begynner det å skje spennende ting :)

 

Stjeler ett lite bilde fra XS sin side. Her er det Macci, Sampsa og SF3D som leker seg litt, å hastighetene de opererer på er jo helt syke :D

post-6770-1234725357_thumb.jpg

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar
@Knopfler/Knut:

Jeg hadde sikkert altfor store forventninger til PHII.

Litt "teit" mtp så lenge jeg har klokket/tweaket å anta/forvente 4Ghz.

Sitter nå og tester en Q6700 "nappet" fra en Dell XPS 430.

Den "butter" ved ca. 3.5Ghz, og må ha mye ekstra VCore fra 3.1 og oppover.

Elendig i forhold til den Q6600 jeg neppe noengang kommer til å kvitte meg med.

 

En annen ting:

PHII scorer klart bedre enn Kentsfield i WPrime.

Og Kentsfield tilsvarende bedre i Cinebench (2003).

(Samme klokk)

Litt pussig det der. :)

 

Utifra det lille jeg har sett er Cinebench en tanke Intel-"biased". Utifra dine observasjoner kan det virke som det er en viss hold i akkurat det.

 

Hvis du kjøper random chip fra Komplett kan du sitte med skjegget i postkassa, du vet ALDRI hva du får. Skal du ha en bra chip lønner det seg å vente litt til folk får postet endel scores med ulike steppings, så du har litt info om hva du bør se etter.

Lenke til kommentar
formann, ikke synk ned på sam_oslos nivå.

jeg syns sam_oslo er flink jeg. Han skriver bare så mye fordi han er tydeligvis meget interessert for faget ;)

 

Nå blir det mye diskusjon rundt person, men jeg mener at sam_oslo ikke er reflektert. Han tar heller ikke til seg kritikk og biter hodet av folk som prøver å diskutere med han. Hold deg på hans gode side og alt er bra, men alt av kritikk blir møtt med innbitt motstand uansett hvor legitim den er, konstruktiv eller ikke. Av den grunn har jeg han på ignore.

Lenke til kommentar
Core i7 950 and 975 to replace 940 and 965

 

Q2 launch, higher OC potential

 

According to sources in the Taiwan motherboard industry, Intel plans to update its Core i7 processor lineup next quarter with two new models, the Core i7 950 and Core i7 Extreme 975. These models will essentially replace the Core i7 940 and Core i7 Extreme 965 at higher clock speeds, a new stepping revision, and the same respective price points.

Du kødder?

Da faller min i7 920 rett i vasken når det gjelder pris eller?

Hehe, Plizket, jeg føler meg som psykologen din. Jeg forsøkte å redde deg fra nervøst sammenbrudd da du hørte at det hadde kommet en Asus P6T V2, men nå er du visst i gang igjen ser jeg... :D

Pust med magen, og forsøk å venne deg til tanken på at de som handler et halvt år senere enn deg VIL få mer for pengene, sånn er det bare med hardware. Og spesielt da hvis man hiver seg ut i noe som er nytt og uforholdsmessig dyrt (som P6T/DDR3/X58 før jul, og tildels fortsatt)

 

Trøsten får være at din maskin blir ikke noe dårligere av at andre får det samme, eller 10% mer for en hyggeligere pris, og du har hatt utmerket ytelse mens "venterne" har sittet med det gamle. Men hvis du hadde tenkt å ha maskinen i en to års tid, og så selge den uten nevneverdig tap, har du nok gjort en dårlig "investering" og i feil bransje. Nytt og fancy datautstyr er som grønnsaker, lev med det og nyt det du har. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...