Gå til innhold

Intel Core™ i7 Quad/hexa Tråden -> Les Første Post!

Nizzen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil en Core i7 930 bli flaskehals i et 3way gtx480 sli system? 930 til 980x er det ytelseshoppet verd pengene?

Er langt fra en ekspert, men vil tro at det er et bra stort ytelseshopp fra 930 til 980x. Den har bådde høyere frekvens og flere kjerner for opearsjoner som støtter det. Så vil tro at hvis det du holder på med på pcen støtter flere kjerner så go for it.

Lenke til kommentar

Trenger ikke og være utdannet for og få råd til noe slikt, alt går på prioritering og sparing;)

Tro meg, jeg vet hva jeg prater om...og de som kjenner meg vet at jeg ikke har super-inntekt akkuratt.

Må si meg enig her. Det er selvsagt ikke lett dersom man aldri har noen penger til overs, men de fleste har litt til overs og dersom man kan slutte å kjøpe småplukk som man ikke trenger og ikke svir av store summer på uteliv hver eneste helg så er det ikke noe problem å matrealisere en slik prosessor. 100 kr her, 200 kr der, og 300 kr der borte blir raskt 50 000 i løpet av et år. De pengene kan brukes mer fornuftig enn på kortvarige gleder.

Kutt ut unødvendige og fordyrende ledd i hverdagen, tilbered din egen mat, ikke drikk på bar men bland din egen drink på vorspiel/hjemme, ikke kjøp tull du ikke har glede av over lenger tid. Hvis du ikke trenger det på sikt så ikke kjøp det samme hvor fristende det er der og da. Mange franciser er etablert for å ha 4-10 ganger fortjenester på enke varer du kan ordne selv. Ikke legg igjen penger på slike steder og hvis du faktisk gjør det så bør det være unntaket og ikke regelen. Det er idioti å betale 40 kr for noe som er verd 4. "Jeg greier ikke skjenke brus i eget glass, derfor betaler jeg noen 36 kr for å gjøre det."

"Jeg vil stå 20 minutter i kø på hamburgerboden isteden for å lage min egen burger på 10 minutter." Det tar litt til å handle og vaske opp, men det kan organiseres og effektiviseres. Tenk hvor nedverdigende det er å stå i kø eller vente på en tjeneste.

Kjøp gjerne det du vil ha, men til lavest mulig pris. Hvis du kan betale 10k isteden for 40k for likt resultat eller vare så har du 30k å bruke på noe du ønsker deg.

Vil en Core i7 930 bli flaskehals i et 3way gtx480 sli system? 930 til 980x er det ytelseshoppet verd pengene?

980x drar fint 3x GTX 480, men den greier ikke fult ut å dra fire kort. Det er verd pengene dersom du har de i hånden og siden det er lagt en del penger i grafikkort. Et godt alternativ kan være i7-960 derson du får den ned mot 4000,- 960 har nokså høy multiplikator og kan lett klokkes >= 4GHz. Det er ikke noe galt i mainstreammodellen 930, men den har lavere multiplikator og det er dårlig balansert med grafikkort til 15k og prosessor til 2k.

Hvis du ikke spiller spill som utnytter 6 kjerner har du nok mest igjen for å finne en butikk som selger i7-960 til en fornuftig pris.

NetOnNet pleide å ha 960 til rett over 4k, men nå koster det 4690,- :thumbdown:

Etter hva jeg kan se har vært en 15% prisøkning på PC-utstyr i vår/sommer.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Vel.. Forskjellen mellom 930 og 960 er vel multiplikator og frekvens. Da er vel ikke en Core i7 930 på 4GHz+ noe dårligere enn en Core i7 960 på 4GHz+

Såfremt man klarer å klokke begge to over 4GHz selvfølgelig. Min W3540 på 4GHz+ er jo ikke noe dårligere den heller, enn noen av disse andre her. 980X blir selvfølgelig unntaket, siden den har 6 kjerner istedenfor 4.

Hvor langt klarer du å klokke din Core i7 930?

Lenke til kommentar

PC med høy multiplikator vil som regel kjøre mer stabilt enn ved pumping av baseclock.

Det er ikke alle hovedkort eller minnesett som liker >= 200 BCLK like godt. Da sitter man der og stanger hodet i veggen fordi man ville spare 2k på prosessoren. Er det virkelig verd å spare 2k hvis systemet koster 30-40k som i dette tilfellet er realistisk siden grafikkortene koster 15k. I verste fall så taper man tid og penger på at man må selge 930 eller hovedkort med tap for så å bytte det med en annen modell slik at man kan oppnå ønsket resultat.

Det går fint å putte en 930 inn i et enkelt oppsett på begrenset budsjett der man ser seg fornøyd med hva man får av resultat nesten uansett, men det er ikke like greit å putte en 930 inn i en high end rigg med dyre komponenter. Roter man bort en del timer på tweaking, ergrelser og komponentbytte så er det raskt titusener av kroner tapt tid. Det er betydelig mer enn man sparer på å velge en 2000 kr rimeligere prosessor.

Jeg tror rett og slett ikke at noen blir fornøyd med en prosessor som yter så som så i et oppsett til >= 30k. Da kunne man liksågodt gått for et oppsett til 10-15k. "Nå har jeg lagt 30 lapper i riggen så nå skal jeg trekke lodd om jeg er heldig og får en prosessor som matcher resten av oppsettet."

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Det du sier stemmer jo forsåvidt, men bare om man ikke klarer å klokke denne 930 til f.eks. 4GHz+. Noe jeg vil tro at de fleste klarer, ganske enkelt også. Videre så sier du at man fort taper titusener av kroner i tapt tid.. Om jeg bruker noen timer på tweaking på fritiden min så koster vel ikke det akkurat flere titusener.

Videre så er jeg uenig i at en Core i7 930 yter "så som så". På original frekvens mot en 980X på original frekvens, ja forsåvidt, men begge disse kan jo overklokkes. Jeg tror ikke nødvendigvis at det er mye enklere å få en 980X på høyere frekvens enn en 930. Så denne tweakingen må man mest sannsynlig gjøre uansett.

Vi har heller ikke tatt med i beregningen bruksområde her. Vedkommende som stilte spørsmålet har ikke meg bekjent sagt et ord om hva denne maskinen skal brukes til. Eller hvordan dette skal kjøles. Er det snakk om benchmarking med full vannkjøling så ja, for all del, gå for 980X. Men er det gaming med originale frekvenser og luftkjøling så ser jeg virkelig ikke behovet for noe kraftigere enn 930. Men da igjen ser jeg heller ikke behovet for trippel SLi med 480 GTX kort.

Lenke til kommentar

Det jeg mener er:

1x GTX 480/5870 og vanlig bruk => 930

3x GTX 480 og moderat encoding/ arbeidstasjonsopphaver => 960

3x GTX 480 og tung encoding/ arbeidstasjonsoppgaver => 980x

Jeg synes det er forskjell på å tweake i fritiden fordi man har lyst og å tweake i tid man egentlig skulle ha brukt på noe annet fordi man er misfornøyd og forbannet. Folk er ulike men jeg var iallefall misfornøyd hver dag med W3520 og brukte mye tid på tweaking. Til slutt orket jeg ikke mer og byttet til 980x. Siden da har jeg vært helt fornøyd og brukt tid på å nyte PCen isteden for å være misfornøyd.

Ikke noe galt med W3540en din hvis den virker slik at du er fornøyd. Tenkte mer i den retning at det blir gambling med 930 hvis man faktisk har 3x GTX 480.

Har bare 1x halvbra skjermkort, men kjører tunge oppgaver og jeg skal mest sannsylig kjøpe flerkortoppsett av neste generasjon ATI. Synes det er for nært neste generasjon til å kjøpe 2x5870 slik jeg egentlig hadde tenkt.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Vel.. Forskjellen mellom 930 og 960 er vel multiplikator og frekvens. Da er vel ikke en Core i7 930 på 4GHz+ noe dårligere enn en Core i7 960 på 4GHz+

Såfremt man klarer å klokke begge to over 4GHz selvfølgelig. Min W3540 på 4GHz+ er jo ikke noe dårligere den heller, enn noen av disse andre her. 980X blir selvfølgelig unntaket, siden den har 6 kjerner istedenfor 4.

Hvor langt klarer du å klokke din Core i7 930?

Jeg tror jeg har vært ganske heldig med oppsettet mitt fordi det er ekstremt stabilt på høye klokk hastigheter. Kjører for øyeblikket prosessoren slik:

post-62564-1280504654,4595_thumb.jpg

Men grunnet litt for høye temperaturer pleier jeg å ha den på 4ghz (her på 4,3 blir prosessoren opp mot 78-79 grader i prime)

Jeg liker å drive med benchmarking og spilling i 3D, faktisk oppleves det som litt laggy om jeg kjører f.eks Metro 2033 eller Crysis Warhead i 3D med all grafikk på max, så lurte på om jeg skulle kjøpe et ekstra gtx480 i riggen min, men da kom spørsmålet om 930 ville bli litt lite pga alle tester jeg ser med 3/4 way sli av gtx480 er med krafigere prosessor.

Jeg får et hopp i ytelse om jeg kjører 3 kort da i datamaskinen min på 4+ ghz med 930?

Lenke til kommentar

Trenger ikke og være utdannet for og få råd til noe slikt, alt går på prioritering og sparing;)

Tro meg, jeg vet hva jeg prater om...og de som kjenner meg vet at jeg ikke har super-inntekt akkuratt.

Må si meg enig her. Det er selvsagt ikke lett dersom man aldri har noen penger til overs, men de fleste har litt til overs og dersom man kan slutte å kjøpe småplukk som man ikke trenger og ikke svir av store summer på uteliv hver eneste helg så er det ikke noe problem å matrealisere en slik prosessor. 100 kr her, 200 kr der, og 300 kr der borte blir raskt 50 000 i løpet av et år. De pengene kan brukes mer fornuftig enn på kortvarige gleder.

Kutt ut unødvendige og fordyrende ledd i hverdagen, tilbered din egen mat, ikke drikk på bar men bland din egen drink på vorspiel/hjemme, ikke kjøp tull du ikke har glede av over lenger tid. Hvis du ikke trenger det på sikt så ikke kjøp det samme hvor fristende det er der og da. Mange franciser er etablert for å ha 4-10 ganger fortjenester på enke varer du kan ordne selv. Ikke legg igjen penger på slike steder og hvis du faktisk gjør det så bør det være unntaket og ikke regelen. Det er idioti å betale 40 kr for noe som er verd 4. "Jeg greier ikke skjenke brus i eget glass, derfor betaler jeg noen 36 kr for å gjøre det."

"Jeg vil stå 20 minutter i kø på hamburgerboden isteden for å lage min egen burger på 10 minutter." Det tar litt til å handle og vaske opp, men det kan organiseres og effektiviseres. Tenk hvor nedverdigende det er å stå i kø eller vente på en tjeneste.

Kjøp gjerne det du vil ha, men til lavest mulig pris. Hvis du kan betale 10k isteden for 40k for likt resultat eller vare så har du 30k å bruke på noe du ønsker deg.

Er vel egentlig derfor jeg ikke har hatt så altfor mye penger å bruke på pc, pga prioritering og i tillegg dårlig planlegging av pc kjøp. Har gått greit mye penger til øl, burger klokka tre om natta og pirattaxi etc. i sommer. Blir vel ikke noe bedre når jeg bli 18 om en uke :whistle:

Skulle også ønske jeg hadde starta en tråd her før jeg kjøpte pcn min, og ikke når det ble noe feil med den. Har Allerede bytta hovedkort og cpu-kjøler og nå skal jeg kjøpe nytt kabinett og skjermkort. Og pcn bygde jeg i desember. Så det må ta noe av skylda det også.

Det jeg egentlig mente med å glede meg til jeg var ferdig utdanna var vel egentlig det at jeg tjener nok til å ikke måtte velge mellom å bruke penger på pc eller om jeg skal bruke penger på andre ting :)

Nå ble det veldig off-topic her, men nå er det ihvertfall litt liv i tråden igjen :new_woot:

Endret av henrikw92
Lenke til kommentar

Mulig du har sagt dette tidligere Ekinorak, men hvilken kjøling bruker du? Vann eller en luftkjøler?

Dette er nettopp litt av poenget mitt mot Badcat her tidligere. Hvis du faktisk klarer å nærme deg 4.5GHz med din "dårlige" 930, hvorfor i alle dager skal du bruke masse penger på en 980X hvis du ikke trenger de to ekstra kjernene. Du har allerede en 930 som du klarer å klokke høyt (alt er relativt folkens), men en 980X på samme frekvens vil nok ikke yte så mye bedre i de fleste tilfeller. Jeg tror ikke du vil holde igjen 3 480 GTX noe mer med en 930 på 4.4 - 4.5 enn du ville gjort med en 980X på rundt samme frekvens. Unntaket er applikasjoner som faktisk klarer å benytte seg av alle kjernene. Dessuten, du har allerede en 930 som har kostet deg rundt 2000,- så om du nå bruker enda 8000,- på en 980X for å få i praksis lik ytelse.. Det ser jeg rett og slett ikke behovet for.

Jeg vil ikke si at en 930 yter så som så. Jeg vil påstå at en 930 yter ganske fantastisk. Spesielt når man begynner å komme godt over 4GHz, slik som du gjør her. Jeg mener heller ikke at en kraftig overklokket 930 er noe dårlig prosessor å ha sammen med 3 stk 480 GTX. Det er ikke noe ubalanse i det oppsettet i mitt hode. Hvis du skal benchmarke med maskinen din (prøve å nå rekorder i diverse) så bør du selvfølgelig gå for 980X, men da igjen, for å komme noen vei i hele tatt må du ha minst 3 stk 480 GTX, helst 4 stk, og noe form for eksotisk ekstremkjøling. Hvis ikke kan du bare glemme rekorder. Derfor går jeg ut fra at du skal spille på maskinen din. Da har du ikke bruk for 980X (men selvfølgelig, om du ønsker en 980X, for all del, kjøp den. Det er en utrolig prosessor). Jeg vil delvis påstå at 3 stk 480 GTX er litt overkill for gaming. Ett blir fort for lite, men 2 bør faktisk holde i de aller fleste tilfeller. Men for å komme med gode råd her må jeg vite mer nøyaktig hva du spiller, og hva som er viktig for deg. I tillegg selvfølgelig hvilken skjerm og oppløsning du bruker.

Ble mye tekst her nå men.. Bottom line (min mening, ingenting annet) behold din 930 og spar pengene til noe annet, istedenfor å bruke 8000,- ekstra på en 980X uten at du får noe særlig igjen for det. Hvis du etter en stund faktisk blir begrenset av prosessoren, oppgrader da. Ikke nå. Merk, dette er basert på at du allerede har en 930 fra før. Hadde det vært spørsmål om å kjøpe inn prosessor til et nytt bygg, så ville jeg gitt 980X litt mer tyngde i vurderingen, men ikke til deg som allerede har en 930 som fungerer godt.

Lenke til kommentar

Mulig du har sagt dette tidligere Ekinorak, men hvilken kjøling bruker du? Vann eller en luftkjøler?

Dette er nettopp litt av poenget mitt mot Badcat her tidligere. Hvis du faktisk klarer å nærme deg 4.5GHz med din "dårlige" 930, hvorfor i alle dager skal du bruke masse penger på en 980X hvis du ikke trenger de to ekstra kjernene. Du har allerede en 930 som du klarer å klokke høyt (alt er relativt folkens), men en 980X på samme frekvens vil nok ikke yte så mye bedre i de fleste tilfeller. Jeg tror ikke du vil holde igjen 3 480 GTX noe mer med en 930 på 4.4 - 4.5 enn du ville gjort med en 980X på rundt samme frekvens. Unntaket er applikasjoner som faktisk klarer å benytte seg av alle kjernene. Dessuten, du har allerede en 930 som har kostet deg rundt 2000,- så om du nå bruker enda 8000,- på en 980X for å få i praksis lik ytelse.. Det ser jeg rett og slett ikke behovet for.

Jeg vil ikke si at en 930 yter så som så. Jeg vil påstå at en 930 yter ganske fantastisk. Spesielt når man begynner å komme godt over 4GHz, slik som du gjør her. Jeg mener heller ikke at en kraftig overklokket 930 er noe dårlig prosessor å ha sammen med 3 stk 480 GTX. Det er ikke noe ubalanse i det oppsettet i mitt hode. Hvis du skal benchmarke med maskinen din (prøve å nå rekorder i diverse) så bør du selvfølgelig gå for 980X, men da igjen, for å komme noen vei i hele tatt må du ha minst 3 stk 480 GTX, helst 4 stk, og noe form for eksotisk ekstremkjøling. Hvis ikke kan du bare glemme rekorder. Derfor går jeg ut fra at du skal spille på maskinen din. Da har du ikke bruk for 980X (men selvfølgelig, om du ønsker en 980X, for all del, kjøp den. Det er en utrolig prosessor). Jeg vil delvis påstå at 3 stk 480 GTX er litt overkill for gaming. Ett blir fort for lite, men 2 bør faktisk holde i de aller fleste tilfeller. Men for å komme med gode råd her må jeg vite mer nøyaktig hva du spiller, og hva som er viktig for deg. I tillegg selvfølgelig hvilken skjerm og oppløsning du bruker.

Ble mye tekst her nå men.. Bottom line (min mening, ingenting annet) behold din 930 og spar pengene til noe annet, istedenfor å bruke 8000,- ekstra på en 980X uten at du får noe særlig igjen for det. Hvis du etter en stund faktisk blir begrenset av prosessoren, oppgrader da. Ikke nå. Merk, dette er basert på at du allerede har en 930 fra før. Hadde det vært spørsmål om å kjøpe inn prosessor til et nytt bygg, så ville jeg gitt 980X litt mer tyngde i vurderingen, men ikke til deg som allerede har en 930 som fungerer godt.

Takk for bra svar, kjøleren min er ikke noe spesielt bra, bruker en Coolit Eco, er vann ja men radiatoren er jo relativt liten. Bruker push pull. Slik jeg ser det er hovedkortet og prosessoren min fantastisk å klokke med og det blir stabilt høyt oppe men jeg vil ikke kjøre prosessoren så varm, derfor liker jeg å ha den på 4ghz(21x191) på 1,265 volt, der er den kjølig :p

Jeg bruker den stort sett til spilling så får ikke bruk for 6 kjerner i så mange spill. Jeg liker å benchmarke, men det er liksom i forhold til venner ,og ikke hele verdens geeks.

Tror du det er mulig det kommer noen billigere prosessorer til sokkelen som yter bedre før neste generasjon blir sluppet?

Lenke til kommentar

De 8000,- som en 980X koster vil da faktisk kunne være nok til å bygge et helt fantastisk custom vannkjølingssetup for både hovedkort, prosessor og skjermkort. Du vil da få ned temperaturene dine og få bort en del støy. Samtidig som du vil kunne klokke opp dit du er nå (uten for høye temperaturer) og kanskje enda lengre. Men nok om det, I'm beating a dead horse at the moment.

Det er vel prosessorer tilgjengelig som er octacore(Core i7 970), men de(n) som er tilgjengelig nå koster mer eller mindre like mye som 980X, altså fortsatt ikke verdt det.

Lenke til kommentar

Da har jeg misforstått.

Jeg visste ikke at han allerede hadde 930. Trodde det stod mellom å kjøpe 980x eller 930 sammen med 3x GTX 480. Det er selvsagt ikke nødvendig å bytte dersom man er fornøyd med hva man har.

Jeg var ikke fornøyd med hva jeg hadde, derfor byttet jeg til 980x.

Sant nok at man kan bygge vannkjøling for pengene, men hva om man ønsker 6 kjerner. 980x er jo 50% raskere enn en 4-kjerne når man bruker 6 kjerner.

henrikw92:

Samme hvor mye penger du har, ønsker du ikke å sløse én eneste krone på å betale mer enn du trenger. Du ødelegger maksimalpotensialet for hva du kan få til i løpet av livet.

Lenke til kommentar

BadCat og dere andre med 980x. Hva slags volt kjører dere på 4ghz eller 4,2 ghz? 

Tester en ny Retail 980x nå og kjører nå med 1.240v på 4ghz. Holder på å teste, så vet ikkje om det blir sluttresultatet på 4ghz. Skal ha den på 4.2ghz med så lav vcore som mulig. På den ES cpuen jeg hadde måtte jeg på ca 1.32v for 4.2ghz

Lenke til kommentar

BadCat og dere andre med 980x. Hva slags volt kjører dere på 4ghz eller 4,2 ghz?

Tester en ny Retail 980x nå og kjører nå med 1.240v på 4ghz. Holder på å teste, så vet ikkje om det blir sluttresultatet på 4ghz. Skal ha den på 4.2ghz med så lav vcore som mulig. På den ES cpuen jeg hadde måtte jeg på ca 1.32v for 4.2ghz

Skal du fortsatt kjøre den på luft Nizzen?

Retailen min trenger noe mer vcore enn ES gjorde men kjører nå 4,3 GHz på 1,3 vcore og 4,5 på 1,34 med LLC så jeg får 1,33 vcore i CPU-z på 4,3 og 1,369 vcore på 4,5 full load. Kjører fortsatt med vannkjøling på den da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...