Mydog Skrevet 21. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 21. januar 2010 (endret) Har siste bios 0504, vet det finnes en beta versjon 0507 men vet ikke om den er bedre. Leste på XS at det var flere som hadde det samme problemet med P6T7. Testet den nå og multi detter rett ned til 20 under load Load Idle Endret 21. januar 2010 av minhund Lenke til kommentar
OldMan Skrevet 22. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 22. januar 2010 (endret) PCIE Freq 100CPU VTT(QPI/DRAM) 1,4000 Dram Volt 1,64 Dram freq 1763 UCLK freq Auto QPI Link Auto CPU PLL 1,8(laveste) EDIT! Kjører Prime nå med bclk på 216 og vcore på 1,49 og multi hopper mellom 20 og 21, load temp 66 grader. Hvis du trenger mer bclk må du etterhvert øke pcie freq. Prøv fra 105-115, gir faktisk litt ytelse på gfx også. Alle Asus kort throtler cpu'n når du klokker vha turbo, det er en bevist feature og etter Intel's spec. EVGA og Gigabyte derimot har skrudd throtling helt av. Asus har laget noen få spesialbioser som fikser throtling for noen av sine hovedkort og distribuert dem på xs, men vet ikke hva som finnes for ditt hk. Throtling av turbo mp tror jeg er bestemt av ett signal som cpu sender ut når strømforbruket i cpu'n passerer en eller annen grense. EVGA og Gigabyte ignorerer dette signalet helt, Asus, MSI og flere andre svarere med å skru av turbo. Etter en stund med turbo av sier cpu'n kanskje fra at nå er den klar for litt turbo igjen, og sånn går det opp og ned - ikke bra for ytelsen. Endret 22. januar 2010 av OldMan Lenke til kommentar
Nitrius Skrevet 22. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 22. januar 2010 (endret) Finnes det noe program som kan sjekke nåværende klokk på CPU i realtime? Vet du kan se det i coretemp, cpu-z, realtemp, everest osv... men greia er at de viser litt forskjellig her. Coretemp hopper febrilsk mellom 2.2GHz og 4GHz, realtemp er litt over alt, 2,2GHz, 2,6GHz, 3,GHz, 4GHz, everest virker ganske stabil, cpu-z viser 4GHz hele tiden. Dette er idle, i load så ligger alle på 4GHz som de skal gjøre (i7 920 min er klokka til 4GHz, dog bruker speedstep og C1E). Lurer bare på hvilken jeg skal stole på. Endret 22. januar 2010 av Nitrius Lenke til kommentar
OldMan Skrevet 22. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 22. januar 2010 Turbotool og realtemp er trolig de beste, begge finner du på xs. Lenke til kommentar
Nitrius Skrevet 22. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 22. januar 2010 (endret) Speedstep og C1E er slått på, og jeg vet at det er meninga at de skal spare strøm, så de nedklokker div. ting, styrer fælt med cpu multipliern f.eks. Så det jeg da forventer er at når maskina ikke brukes, idle, så skal multipliern falle til 12, dog når maskina brukes, load, så skal den poppe opp til 21, noe den gjør. Det jeg syns er merkelig er at i idle, så står ikke multipliern stabilt på 12, men den hopper litt rundt, mellom 12-15 som regel, etter det jeg har sett. Er dette normalt? Brukte i7 Turbo Tool og RealTemp, ifølge i7 Turbo Tool så sier den at "Average C0 State=" er lik 1% ca. dette er når jeg bare lar maskina være i fred og følger med på verktøyet. Edit: Ser ut som det ble "fiksa" ved å ordne litt på power options i windows 7, satt ned "minimum processor state" til 50%. Nå hopper den ikke rundt mere værtfall, selv om det er en liten variasjon fra 12.000 til 12.003 iblant. Endret 22. januar 2010 av Nitrius Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 22. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 22. januar 2010 i7 eier, bare synd min stopper på 3.95 GHz... på 1.375 volt med D0 stepping :'( men helt greit klokk for meg... Alt av strømsparing av. huff huff. og så klart HT av... kaldere og bedere ytelse i spill:) multitasking går rimelig bra uten HT uansett:p Ikkje sikkert det er cpu'en som stopper deg på 4ghz, men kunnskapen om overklokking. Jeg sier det ikkje for å være slem, men test litt mere du Første post i denne trpden kan kanskje hjelpe litt på vei. Vtt er liksom nøkkelen ofte lol, jo det er CPU som stopper meg. Og ja, jeg vet 1.375 er høy volt for D0 stepping. Lenke til kommentar
Mydog Skrevet 22. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 22. januar 2010 PCIE Freq 100CPU VTT(QPI/DRAM) 1,4000 Dram Volt 1,64 Dram freq 1763 UCLK freq Auto QPI Link Auto CPU PLL 1,8(laveste) EDIT! Kjører Prime nå med bclk på 216 og vcore på 1,49 og multi hopper mellom 20 og 21, load temp 66 grader. Hvis du trenger mer bclk må du etterhvert øke pcie freq. Prøv fra 105-115, gir faktisk litt ytelse på gfx også. Alle Asus kort throtler cpu'n når du klokker vha turbo, det er en bevist feature og etter Intel's spec. EVGA og Gigabyte derimot har skrudd throtling helt av. Asus har laget noen få spesialbioser som fikser throtling for noen av sine hovedkort og distribuert dem på xs, men vet ikke hva som finnes for ditt hk. Throtling av turbo mp tror jeg er bestemt av ett signal som cpu sender ut når strømforbruket i cpu'n passerer en eller annen grense. EVGA og Gigabyte ignorerer dette signalet helt, Asus, MSI og flere andre svarere med å skru av turbo. Etter en stund med turbo av sier cpu'n kanskje fra at nå er den klar for litt turbo igjen, og sånn går det opp og ned - ikke bra for ytelsen. Takk for den gode forklaringen OldMan, jeg klarer 225 BCLK med pcie freq. på 104 og tror jeg kan klare 230 med litt høyere freq. Dette betyr at maks klokk på mitt HK med W3520 er 4,6 med 20 multin skal jeg høyere enn det så må jeg enten bytte HK eller CPU. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 22. januar 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 22. januar 2010 Det er kommet en beta biosfiks som fikser MP problemet med supercomputer. Kan være at det er i 0507. Her er iallefall en biosfix som skal fikse det. http://www.xtremesystems.org/forums/showpo...p;postcount=286 Lenke til kommentar
TMWH Skrevet 22. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 22. januar 2010 i7 eier, bare synd min stopper på 3.95 GHz... på 1.375 volt med D0 stepping :'( men helt greit klokk for meg... Alt av strømsparing av. huff huff. og så klart HT av... kaldere og bedere ytelse i spill:) multitasking går rimelig bra uten HT uansett:p Ikkje sikkert det er cpu'en som stopper deg på 4ghz, men kunnskapen om overklokking. Jeg sier det ikkje for å være slem, men test litt mere du Første post i denne trpden kan kanskje hjelpe litt på vei. Vtt er liksom nøkkelen ofte lol, jo det er CPU som stopper meg. Og ja, jeg vet 1.375 er høy volt for D0 stepping. Hvordan kan du være så sikker på det? Tror du at folk som klokker 5.5GHz bare stille vcore og bclk opp eller? Det er MYE annet du må stille på og fin tune for å få den MHz du er ute etter. Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 22. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 22. januar 2010 1. Nei det tror jeg ikke, har heller aldri aldri sagt det. 2. Jeg vet det fordi jeg kan overklokking, derimot virker det ut som du ikke kan så veldig mye om prosessorer. Lenke til kommentar
Nitrius Skrevet 22. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 22. januar 2010 Dere som har i7 920 og overklokka den. Hva slags multiplier bruker dere? Og har det noe å si? om en bruker 19, 20, 21 eller auto? 21 er jo Turbo mode vet jeg(?), grunnen til at jeg lurer er fordi ikke alle program oppfatter at jeg kjører 4GHz, tror det har noe med turbo mode å gjøre, eller 21 cpu multipliern. Ta 3DMark f.eks, den rapporterer bare at jeg kjører på 3.8GHz, siden den tror jeg bruker 20 som multiplier, men cpu-z, everest f.eks viser at jeg bruker 21 som multiplier. Har det noe med at 3DMark er utdatert? Eller er det noe annet rart her? Lenke til kommentar
007CD Skrevet 22. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 22. januar 2010 Nå mr Kakeshoma nå skal du trå VELDIG forsiktig her angående TMWH... Det er like før du nå tråkker på 5-6 antipersonell miner og setter av 5-6 claymorer i din rettning når du sier noe slikt. Nå har det seg slik at med X58 plattformen er det en masse faktorer som spiller inn på hvor mye du får klokke. Det å bare dundre opp Vcore funker bare til ett visst punkt, du har tydeligvis forsøkt å blåse forbi det punktet etter hva jeg ser så langt. Skal du nå noe lengere så må du fikle med de andre spenningene, og hvor mye kan INGEN gi deg ett fasitsvar på, for dette varierer fra CPU til CPU og HK til HK, selv om de er av IDENTISK modell. Lenke til kommentar
Mydog Skrevet 22. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 22. januar 2010 Dere som har i7 920 og overklokka den. Hva slags multiplier bruker dere? Og har det noe å si? om en bruker 19, 20, 21 eller auto? 21 er jo Turbo mode vet jeg(?), grunnen til at jeg lurer er fordi ikke alle program oppfatter at jeg kjører 4GHz, tror det har noe med turbo mode å gjøre, eller 21 cpu multipliern. Ta 3DMark f.eks, den rapporterer bare at jeg kjører på 3.8GHz, siden den tror jeg bruker 20 som multiplier, men cpu-z, everest f.eks viser at jeg bruker 21 som multiplier. Har det noe med at 3DMark er utdatert? Eller er det noe annet rart her? Tror det har med at 3DMark leser at du har en 920 og de har jo max-multi på 20 som standard så ganger den bare det opp mot BCLK, den leser ikke av CPU hastighet. Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 22. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 22. januar 2010 Nå mr Kakeshoma nå skal du trå VELDIG forsiktig her angående TMWH...Det er like før du nå tråkker på 5-6 antipersonell miner og setter av 5-6 claymorer i din rettning når du sier noe slikt. Nå har det seg slik at med X58 plattformen er det en masse faktorer som spiller inn på hvor mye du får klokke. Det å bare dundre opp Vcore funker bare til ett visst punkt, du har tydeligvis forsøkt å blåse forbi det punktet etter hva jeg ser så langt. Skal du nå noe lengere så må du fikle med de andre spenningene, og hvor mye kan INGEN gi deg ett fasitsvar på, for dette varierer fra CPU til CPU og HK til HK, selv om de er av IDENTISK modell. Det vet jeg også gitt. Lenke til kommentar
MiKA7 Skrevet 22. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 22. januar 2010 Nå mr Kakeshoma nå skal du trå VELDIG forsiktig her angående TMWH...Det er like før du nå tråkker på 5-6 antipersonell miner og setter av 5-6 claymorer i din rettning når du sier noe slikt. Nå har det seg slik at med X58 plattformen er det en masse faktorer som spiller inn på hvor mye du får klokke. Det å bare dundre opp Vcore funker bare til ett visst punkt, du har tydeligvis forsøkt å blåse forbi det punktet etter hva jeg ser så langt. Skal du nå noe lengere så må du fikle med de andre spenningene, og hvor mye kan INGEN gi deg ett fasitsvar på, for dette varierer fra CPU til CPU og HK til HK, selv om de er av IDENTISK modell. Det vet jeg også gitt. stilt inn noe på qpi volt og vtt?? mest sannsynligvis der det ligger noe.. men 3.95ghz på 1.375 på en d0 uten ht betyr at min allikevel ikke er den mest crappy 920 d0 som noengang er lagd Lenke til kommentar
Nitrius Skrevet 22. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 22. januar 2010 Dere som har i7 920 og overklokka den. Hva slags multiplier bruker dere? Og har det noe å si? om en bruker 19, 20, 21 eller auto? 21 er jo Turbo mode vet jeg(?), grunnen til at jeg lurer er fordi ikke alle program oppfatter at jeg kjører 4GHz, tror det har noe med turbo mode å gjøre, eller 21 cpu multipliern. Ta 3DMark f.eks, den rapporterer bare at jeg kjører på 3.8GHz, siden den tror jeg bruker 20 som multiplier, men cpu-z, everest f.eks viser at jeg bruker 21 som multiplier. Har det noe med at 3DMark er utdatert? Eller er det noe annet rart her? Tror det har med at 3DMark leser at du har en 920 og de har jo max-multi på 20 som standard så ganger den bare det opp mot BCLK, den leser ikke av CPU hastighet. Ja, det er jo forsåvidt greit, men hva er egentlig "anbefalt"? For øyeblikket kjører jeg 191(bclk)x21(multiplier), men kunne 201x20 vært bedre? Så slipper man jo å bruke turbo funksjonen? Om det har noe å si såklart... Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 22. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 22. januar 2010 Nå mr Kakeshoma nå skal du trå VELDIG forsiktig her angående TMWH...Det er like før du nå tråkker på 5-6 antipersonell miner og setter av 5-6 claymorer i din rettning når du sier noe slikt. Nå har det seg slik at med X58 plattformen er det en masse faktorer som spiller inn på hvor mye du får klokke. Det å bare dundre opp Vcore funker bare til ett visst punkt, du har tydeligvis forsøkt å blåse forbi det punktet etter hva jeg ser så langt. Skal du nå noe lengere så må du fikle med de andre spenningene, og hvor mye kan INGEN gi deg ett fasitsvar på, for dette varierer fra CPU til CPU og HK til HK, selv om de er av IDENTISK modell. Det vet jeg også gitt. Ikke kom hit å spør om hjelp for så å være frekk, hadde det vært opp til meg så hadde du vært kasta ut herfra. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 22. januar 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 22. januar 2010 1. Nei det tror jeg ikke, har heller aldri aldri sagt det.2. Jeg vet det fordi jeg kan overklokking, derimot virker det ut som du ikke kan så veldig mye om prosessorer. Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 22. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 22. januar 2010 For og si det slik, tviler sterkt på at den stopper på 3,9. Hvor mange hk har du testet Kakeshoma? En liten ting til, TMWH er en jeg prater MYE med og han kan det han prater om. Som de fleste her inne som har drevet på en stund. Lenke til kommentar
wim Skrevet 22. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 22. januar 2010 ....Ja, det er jo forsåvidt greit, men hva er egentlig "anbefalt"? For øyeblikket kjører jeg 191(bclk)x21(multiplier), men kunne 201x20 vært bedre? Så slipper man jo å bruke turbo funksjonen? Om det har noe å si såklart... Det finnes ikkeno fasit svar, bare prøv deg fram med de forskjellige multiplierne. Det er mange som har hatt bedre suksess med lavere multiplier og høyere bclk i forhold til høy multi, lavere bclk, særlig med de gamle c0 chipsa. Personlig bruker jeg 19x multi på min c0, den liker rett og slett 19 mye bedre enn 20 og 21. Lavere volts og lavere temps. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå