Gå til innhold

Intel Core™ i7 Quad/hexa Tråden -> Les Første Post!

Nizzen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Haha en liten glipp i den ja, 1.19850. Det høyeste jeg har presset en Ci7 var 1.6250 i forsøkt på å nå 4.3 med en C0 og da klaget hovedkortet sin nød og nektet plent å høre på meg før jeg tok til sans og samling igjen. Men jeg synes det var høyt nok til å få litt "this is bad" shivers :D

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Haha en liten glipp i den ja, 1.19850. Det høyeste jeg har presset en Ci7 var 1.6250 i forsøkt på å nå 4.3 ...

1.19850 duh... Jeg skjønner jeg er amatør siden jeg normalt forholder meg til usle 2 desimaler mht til vcore...

Lenke til kommentar

Nei nå må vi ikke plage Theo mer. Blir plaget samme hva du skriver nå, la oss bare enes om at han brukte litt over en volt... :p

(1,625 var forresten ganske dristig det også da...)

Men et til til deg Oldman;

Du nevnte på forrige side at du fikk/får lirket W3520 opp i 4,75Ghz med HT avskrudd.

1. Husker du sånn cirka hvor høy V-core som måtte til?

2. Kan vi kalle det "vanlig" å klare 225 BCLK med UD5, eller er Extreme markant bedre på det området? (jeg formoder at du hadde 226x21 og at dette var med sistnevnte HK)

Lenke til kommentar

4746.jpg

Det er stund siden jeg kjørte denne, så jeg er rimlig sikker på at jeg kan klare det samme med mindre vcore i dag, kanskje 1.408 eller 1.428v cpuz.

De lærde strides enda om det er cpu eller hk som bestemmer maks bclk. Jeg tror det hovedsakelig er cpu som bestemmer. Men du kan ha en god cpu som blir begrenset av hk, noen hk vil ikke over en hviss bclk.

For å klokke bclk over 222 må man på alle X58 hk sette opp pci hastigheten. På GB kort er dessverre denne begrenset til ca 103 med mindre man gjør en liten voltmodd på hk, stock nekter den å boote med mer enn 103.

Med pci på 103 klarer mine cpu'er ca 225-228 på alle 3 GB kort jeg har prøvd (2xUD5+extreme).

Det finnes endel kort som klarer å kjøre med ganske høy pci buss, Classified, DFI, MSI X58M osv, samt endel kort som klarer det delvis (mister innebygd nettverkskort etc), Asus Gene og trolig Deluxe etc.

De fleste kort sliter også med å boote over 222, det har jeg ingen problemer med på GB. Classified skal ha fikset det i siste bios, men ikke fulgt med hvor vellykket det var.

I tillegg til pci, må man på de aller fleste hk justere ioh volts (pluss kanskje ett par andre) for å nå maks bclk.

Det er på vei endel nye X58 hovedkort nå, GB UD7 og ny Asus Rampage. Jeg håper disse inneholder flere nyheter enn kun USB3 og Sata 6GB.

Lenke til kommentar
4746.jpg

Det er stund siden jeg kjørte denne, så jeg er rimlig sikker på at jeg kan klare det samme med mindre vcore i dag, kanskje 1.408 eller 1.428v cpuz.

De lærde strides enda om det er cpu eller hk som bestemmer maks bclk. Jeg tror det hovedsakelig er cpu som bestemmer. Men du kan ha en god cpu som blir begrenset av hk, noen hk vil ikke over en hviss bclk.

For å klokke bclk over 222 må man på alle X58 hk sette opp pci hastigheten. På GB kort er dessverre denne begrenset til ca 103 med mindre man gjør en liten voltmodd på hk, stock nekter den å boote med mer enn 103.

Med pci på 103 klarer mine cpu'er ca 225-228 på alle 3 GB kort jeg har prøvd (2xUD5+extreme).

Det finnes endel kort som klarer å kjøre med ganske høy pci buss, Classified, DFI, MSI X58M osv, samt endel kort som klarer det delvis (mister innebygd nettverkskort etc), Asus Gene og trolig Deluxe etc.

De fleste kort sliter også med å boote over 222, det har jeg ingen problemer med på GB. Classified skal ha fikset det i siste bios, men ikke fulgt med hvor vellykket det var.

I tillegg til pci, må man på de aller fleste hk justere ioh volts (pluss kanskje ett par andre) for å nå maks bclk.

Det er på vei endel nye X58 hovedkort nå, GB UD7 og ny Asus Rampage. Jeg håper disse inneholder flere nyheter enn kun USB3 og Sata 6GB.

Hefig stabil klokke på vann Oldman. :thumbup:

Lenke til kommentar

Det der er helt rått Oldman!

Dette at de lærde strides om hva som stopper hva er jeg kjent med, og man har jo heller aldri noe garanti for noe som helst når det gjelder resultater. Men jeg vet jeg har en chip som er god, og muligheten for enda høyere frekvens med HT av hadde kledd meg godt, så fristelsene blir ikke akkurat mindre av å høre på deg...

PCI-e er forøvrig en ting jeg ikke har noe problemer med på P6T v1, jeg glemte at jeg hadde rotet med den, og kjørte 110Mhz i lang tid. Har så langt likevel ikke klart å komme i Windows på noe over 218. Men selv om jeg har prøvd det meste av instillinger, så er det jo nesten uendelig med kombinasjonsmuligheter da så.... I tillegg er det flere valg jeg ikke har kunnskap nok til å kunne foreta intelligente målrettede justeringer på, så da blir det snarere "litt mer av ditt, litt mindre av datt", på lykke og fromme på en del av valgene... :roll:

Er det noen bestemte forholds-tall som er mer egnet enn andre for PCI-e, eller er det bare om å gjøre å gjøre forskjellen mindre, så jo høyere, jo bedre?

Takk igjen for atter et bra svar forresten.

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Trikset med pci-e er å klokke det når man er i windows. Dette går iallefall med e-leet programmet til evga kort.

intigrerte nettverkskort har en tendens til å slutte å fungere ved ca 110 mhz pci-e. JEg har benchet med 125mhz uten at det har vært noe problem selv for Areca raidkontrolleren engang. Testet 130mhz, men da frøs pc'en seg. Hardcore overklokkere er oppe i nærmere 140 mhz med heftig kjøling og voltmods.

Lenke til kommentar

Jeg syns huske du snakket om noe ganske høye PCI-e hastigheter for en stund siden ja Nizzen. Jeg har ikke prøvd over 110, men det har ikke gitt noen problemer jeg har merket.

Men er det mange av disse hardcore-typene som har tatt livet av dingser i PCI-sporene, som skjermkort, eller er det mer en myte enn et problem at eksterne enheter får permanente skader?

Lenke til kommentar

Takker, Jim og pcp160.

Brukte som sagt litt mye vcore på den kjøringen, tipper dette holder nå:

post-35359-1257810217_thumb.png

Edit: Samme vcore og HT på (Har vist litt å gå på enda :))

4641%20linx%20run%20small.png

Hvor mye pci du trenger er jeg ikke sikker på, på DFI kom jeg over 230 med rundt 107-8 hvis jeg ikke husker feil.

Tipper cpu'n din er god for mye mer enn 215 bclk, men er aldri noen garanti.

Anbefaler jeg GB UD5/Extreme ? til de aller fleste, ja - til deg er jeg ikke sikker. Er veldig usikker på hva jeg skal gjøre selv. Drømmer om ett kort som greier 230 lett for 24/7 oc, men foreløpig tror jeg ikke det finnes.

Endret av OldMan
Lenke til kommentar

klarte 235 på classified'n med 103 el 105mhz pci.. skulle ønske jeg hadde penger nok til w3520 når de kom :roll:

Tror bclk er mer hk enn cpu ettersom min cpu klokker elendig(d0), men booter 222bclk.. har ikke testet siste bios ennå dog men noen har visstnok bootet 230bclk..

Lenke til kommentar
Du kan klokke høyere med HT av.

Hvis du f.eks kjører 4GHz-HT on på 1.200, kan du kjøre 4GHz-HT off på lavere volt..

Dette gjelder ikkje i den grad for d0 som c0. De flesdte som klokker med d0 vil merke at prosessoren klokker like bra med ht on som av. MEd c0, så fikk man plutselig opp til 200mhz høyere klokk med HT:off

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kanskje litt dumt spørsmål, men lurer på om det i er vits i å legge til 500,- fra en Intel i5 til en i7 860 prosessor. Skal oppgradere fra en ubrukelig Amd 3800+ så spranget blir enormt uansett. Ønsker å ha muligheten for å spille ny spill på høyeste grafikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...