Gå til innhold

Intel Core™ i7 Quad/hexa Tråden -> Les Første Post!

Nizzen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nja, vil jo helst ikke skryte L O G I M A N, men jeg er i hvertfall like god, kanskje til og med litt bedre på det inni boksen, enn hun i videoen...

Men den er ubetalelig bra da; "En hendel"= Jæ*la datanerd-språk! :!:

Alt som ikke er i Maybelin sin ordliste er et j*** data/nerdespråk :)

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar

Det er lett å imponere med en sånn cpu som jeg har :)

Kjører til daglig 4515 med en maks temp på ca 70-75 i linx, litt avhengig av lufttemp etc.

Dette er med Heatkiller 3.0 cpu blokk, Laing DDC pumpe, PA120.3 rad med shroud og 3 stk Yate Loon vifter på ca 1400 rpm (maks) + TFC Xchanger 360 rad med 3 stk Ac Airstream 1200 rpm (maks) vifter.

Hovedkortet jeg bruker er ett GB X58 Extreme kjøpt på komplett demo for 1500 :)

Ellers er det endel ting man kan gjøre for å kjøre cpu på lavest mulig vcore stabilt. Bruk 6 på mem mp, kompenser vcore med litt høyere vtt, bruk partalls mp på uncore osv. Bruker også cpu clock skew, kun 1.4v på cpu pll og endel andre "triks".

Lavere temp på cpu gir lavere vcore krav for stabilitet, ihvertfall innenfor ett intervall ett stykke under maks cpu klokk.

Lenke til kommentar

Takk for det Oldman.

Jeg kjører også 4,51Ghz, og har tilsynelatende prøvd mye av de samme tingene. Men har høyere V-core og høyere temperatur både som følge av spenningen, og formodentlig en god del dårligere kvalitet på utstyret. Og siden det er grensen for mitt hovedkort synes jeg det har vært litt vanskelig å si med noe sikkerhet "hva som er hva" når det begynner å snuble i det frekvensområdet. Jeg har først og fremst prøvd å finne måter å kommer over 215 BCLK stabilt, men så langt uten å lykkes.

Hva er absolutt maks-klokk på det CPU-eksemplaret ditt?

Hmm, så du setter altså CPU-PLL ned en del hakk... Jeg er generelt begrenset av HK, kan ikke velge Uncore, kommer ikke over BCLK 215, og kan ikke sette CPU-PLL lavere enn 1,8V (default). På minnet er det 1293Mhz eller 1723Mhz jeg kan velge mellom, og med gamle DDR1600 betyr det 1293Mhz som eneste reelle valget. Dette er vel MP6 som du nevner og burde vel da være greit. (Selv om jeg hadde likt å se 1723... ut fra et rent nerde-perspektiv, ytelsesmessig har jeg forstått det betyr relativt lite)

1500 for et GB Extreme hørtes ut som en bra deal.

Er det noen her som vet om Asus Rampage Extreme har de samme begrensningene som P6T dlx når det gjelder W3520, samt maks BCLK?

Lenke til kommentar

Vet ikke helt hva som er maks på denne cpu'n enda, hk henger ikke helt med tror jeg. Kan prime 8t på 4.6 med HT, og 4750 uten. Mulig jeg kommer litt lenger nå med bedre rads/temps. Men er også delvis hovedkortets maks bclk som begrenser her.

Har prøvd endel hk, og Asus og DFI henger litt etter GB kortene når det gjelder 24/7 oc.

Vurderer å prøve UD7 og eller det kommende Classified kortet (762?) bare for å se hva cpu klarer, ellers holder det jeg har nå fint for 24/7.

Lenke til kommentar
Takk for det Oldman.

Jeg kjører også 4,51Ghz, og har tilsynelatende prøvd mye av de samme tingene. Men har høyere V-core og høyere temperatur både som følge av spenningen, og formodentlig en god del dårligere kvalitet på utstyret. Og siden det er grensen for mitt hovedkort synes jeg det har vært litt vanskelig å si med noe sikkerhet "hva som er hva" når det begynner å snuble i det frekvensområdet. Jeg har først og fremst prøvd å finne måter å kommer over 215 BCLK stabilt, men så langt uten å lykkes.

Hva er absolutt maks-klokk på det CPU-eksemplaret ditt?

Hmm, så du setter altså CPU-PLL ned en del hakk... Jeg er generelt begrenset av HK, kan ikke velge Uncore, kommer ikke over BCLK 215, og kan ikke sette CPU-PLL lavere enn 1,8V (default). På minnet er det 1293Mhz eller 1723Mhz jeg kan velge mellom, og med gamle DDR1600 betyr det 1293Mhz som eneste reelle valget. Dette er vel MP6 som du nevner og burde vel da være greit. (Selv om jeg hadde likt å se 1723... ut fra et rent nerde-perspektiv, ytelsesmessig har jeg forstått det betyr relativt lite)

1500 for et GB Extreme hørtes ut som en bra deal.

Er det noen her som vet om Asus Rampage Extreme har de samme begrensningene som P6T dlx når det gjelder W3520, samt maks BCLK?

Kjører du linX eller primestabilt på 4500mhz ?

Lenke til kommentar

Kan kjøre hva som helst på av stab tester på 4515, her er det jeg kjører nå 24/7:

4515.png

Dette er med 24.6 grader romtemp/lufttemp ved radiator.

Kan kjøre med enda litt lavere temps/vcore hvis jeg klokker uncore og minne litt ned.

Kan Prime 8+ timer på 4.6, LinX osv.

Så noe om ett nytt Classified på xs, usikker på om det var det nye 4-way han pratet om da. Håper UD7 vil holde, 2.5k er mer enn nok for ett hk.

Bare tar med ett eksempel på maks bclk på dette gb kortet:

4332%20Linx%20small.png

Endret av OldMan
Lenke til kommentar

Ja, det var det jeg trodde Oldman, og jeg har hele tiden villet ha et Gigabyte eller Clasified, og synes generelt sistnevnte har vært for dyrt. (måtte bare spørre siden jeg så et relativt rimelig Rampage E)

Må bare si at mitt gamle P6T har vært en knakende bra kort, og hadde jeg beholdt den gamle Ci7-920 C0 hadde jeg ikke hatt noe dillemma. Men helt siden Digital Impuls lokket oss til å kjøpe denne supre batchen W3520 har jeg vært hjemsøkt av tanken på at jeg kanskje kunne hatt 150Mhz mer..! Uutholdelig, som alle vel forstår! :p

Ja Nizzen, det er definitivt Prime-stabilt, og jeg kan på sett og vis kalle det LinX-stabilt også. Dvs det krasjer/feiler ikke samme hva jeg gjør, men det er et "men" der likevel.

For som nevnt tidligere i tråden; i tillegg til å ikke klare over 215 BCLK, er det også et problem med P6T at det ikke klarer å holde på multipler 21, hvis belastningen bare blir høy nok. Det virker for meg som Asus sin implementering av muligheten for multipler 21 egentlig bare er at Turbo tvinges PÅ, men uten at den på skikkelig vis også klarer å overstyre prosessorens logikk for å skru Turbo AV, når kriteriene for Turbo ikke lenger er oppfylt. (Det dreier seg i mitt tilfelle ikke om temperatur, men sannsynligvis om strømtrekk).

Det som dermed skjer er at jeg feks fint kan kjøre SuperPI på 8 kjerner uten at frekvensen detter ned, og jeg kan vel kjøre LinX på ca 6 kjerner uten problemer, men kjører jeg LinX på 8 kjerner så vil frekvensen gå ned, og det gjør den av og til også med Prime.

Så derfor er svaret både ja og nei. Testene kan kjøres, og det feiler ikke, men når jeg går inn å ser litt nærmere på hva som egentlig foregår, så er det litt "juks" og i snitt nærmere 4,3 enn 4,5Ghz. Dog er det i praksis likevel 4,51Ghz, for jeg har ikke fått noe vanlig program eller spill til å senke frekvensen, så man kan vel kanskje kalle det et teoretisk, eller et "benchmark-problem".

Såvidt jeg har forstått har ikke Gigabyte dette problemet, og tvinger 21 multipler PÅ, uansett hvor mye CPU trygler om nåde! ;)

Lenke til kommentar

Jøss, har du sett!

Jeg finner 006 og en masse snakk om å flashe V2 med V1 bios, men da skal jeg titte litt nærmere på det. Jeg har forøvrig V1.

Takk for tipset. ;)

Edit, fant ut at de teller baklengs, så 0006 er nyere enn 0007 :p

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Nå må jeg ta kvelden, men må bare takke for flott tips.

Bios 0006 fungerer utmerket, og jeg har nå fått tilbake alle mine valg med W3520, og ikke minst ser jeg av 10 min Prime på 4,53Ghz at det holder seg tilsynelatende fjellstabilt på 21 multiper!

Om maskinen er fjellstabil på noe over 4,51 tviler jeg på, men da har jeg fått litt mer som kan prøves, og fått bekreftet mine teorier.

God natt.

Lenke til kommentar

Min kjører 4.0 stabilt på 1.9850 og 4.2 på litt over 1.2175. Ved ukesvis med 24/7 Linux folding@home som stresser CPUen omtrent som linpack må jeg opp i 1.200 på 4.0 ellers feiler den etter ca. en ukes belastning med høyte temps ( 80c ) fordi rommmet blir varmere. Og dette med alle andre spenninger på Auto.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
4.5 er jo fin 24\7 klokk det:D

Hva er tempen hos deg når du kjører det?

God natt og sov godt.

Håper og klare det med min også på rundt oldman sin volt, kjører 4,2 på 1,23.

Så krysser fingrene mine:P

Vi krysser alt for deg. ;)

Jeg husker faktisk ikke helt (har postet det tidlig i tråden), men havner over 80 fordi jeg må pøse litt på med V-core for få få de siste Mhz stabile.

Sånn sett ville det kanskje være mer fornuftig å kjøre like under 4,4Ghz, og med litt bedre minnefart, som feks her fra Mai-testingen:

post-56388-1257763005_thumb.jpg

Er lenge siden jeg har holdt på noe med det nå, og jeg har bare latt det stå på 4,51Ghz/ca1,33V som med vifter på lav fart i praksis (altså alt annet enn CPU-stresstester) peaker på ca 75 grader. Får prøve litt mer igjen, nå som jeg har fått nye valg i bios.

Men er det ikke noen av dere vannhodene som har vanntemperaturmåler?

Det kunne vært litt interessant å se feks akkurat hvor jeg taper mest ifht Oldman, og vanntemperaturen vil si en hel del om hvorvidt det er overføring av varme fra CPU til vannet, eller å trekke varmen ut av vannet som er "flaskehalsen".

Theo343 Lagt til I dag, 07:52

Min kjører 4.0 stabilt på 1.9850

:dribble: Theo!

Ante ikke at du var så ekstremt hardcore... :D

Hehe, antar det skulle vært en 0 der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...