pcp160 Skrevet 29. september 2009 Rapporter Del Skrevet 29. september 2009 TiltmanUhmm... Jeg klarte å nyse kortsluttning på et 939 hk, svært pinlig. Etter det la jeg om støvsuge rutinene på "gutterommet"... Haha, herlig! Og utvilsomt også et soleklart eksempel på hvordan AMD suger, -aldri mer!!? Vedrørende den store pinnedebatten; jeg velger å tro det er en kombinasjon av færre RMA, lavere produksjonskostnad, samt mye av det mrNilsen har sagt. Jeg kan være ening i at selve konstruksjonen er litt vel sart, men syns likevel det i utgangspunktet er en god ide å gjøre den komponenten man håndterer mest, mindre sårbar. Så selv om jeg har en viss forståelse for enkeltes frustrasjon, og flertallet her tydeligvis mener noe annet, så må jeg i stor grad si meg ening med Nilsen. Jeg vet ikke hva grunnen er, så det blir bare spekulasjoner. Det jeg vet er at LGA775 er laget for å ha en varighet på minst 20 monteringer uten høyere motstand/brudd, og feilprosent på 1% etter 7 år, og 3% etter 10 år. (10 år tilsvarer da ca 2000 oppvarming-nedkjøling, og med minst 40 graders differanse. Men hvis vi kan ta denne skakkjørte tråden litt videre, så er noe jeg missliker med LGA775/LGA1366 faktisk festeløsningen til boxed. Den er jo i og for seg veldig enkel i prinsipp, men særlig på de første tynne P915-LGA775 syns jeg det har vært ubehagelig å måtte trykke til det knaser før det klikker. Jeg ser nå at Ci9 vil komme med en helt ny kjøler, der dette systemet blir erstattet med skruer, så det skal bli interessant. Kanskje vil jeg ende opp med å savne den gamle knas-klikk-metoden likevel..? Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 29. september 2009 Rapporter Del Skrevet 29. september 2009 Jeg synes det blir for enkelt å si "LGA1366 er dårlig fordi den ikke tåler at man romsterer rundt med skrutrekkeren der." Den virker til det som den er ment for. Det blir like dumt som å si at FCPGA-Prosessorer er dårlig fordi hvis man legger den på bordet og kompisen setter seg på den, så blir pinnene bøyd. Det er utenfor bruksområdet. En bekjent la lesebrillene på stolen og så satte han seg på de 5 min senere. Kan ikke si at brillene var dårlige fordet."De burde lage brillene så sterke at de tåler at man setter seg på de. De brillene jeg hadde før tålte både dette og mere til. Dette er et tilbakesteg." Er LGA for at man skal legge prosessoren i eller for at man skal miste ting nedi, dra pinnene etter hårstrå osv? Hvis man først mister en skrutrekker nedi sokkelen kan den liksågodt falle slik an man slår av en av de mange motstandene som er overflateloddet på hovedkortet. Det er ikke laget for å drive og miste verktøyed i. "Bytt ut alt som ikke tåler en omgang med verktøyet." Sier ikke at 1366 er dårlig. Kritiserer socketens oppbygning, og det samme gjelder jo for 775 og socket F f.eks. Hvis ikke du ser forskjellen mellom å komme borti noe nedi sokkelen med f.eks. hjørnet på CPUen og å sette seg på en prosessor tror jeg nesten denne pin-diskusjonen kan legges død. Forøvrig testet jeg nettopp å sette meg på en K8 og den overlevde uten at pinnene ble mer bøyd enn at de er fiksbare. At dette er en svært god egenskap burde være opplagt, og foretrukket foran en mer ømfintlig konfigurasjon av typen LGA. Dersom disse LGA-pinnene hadde knekt av et åndedrag, så hadde det kanskje fortsatt vært OK i dine øyne? For det er i prinsipept det du sier, at man kan konstruere noe så ømfintlig man vil - at brukerne ikke skal tas hensyn til i det hele tatt her. Ikke bringer LGA noen åpenbare fordeler heller, såvidt jeg vet. Hvertfall ikke for forbrukerne. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 29. september 2009 Rapporter Del Skrevet 29. september 2009 Uhmm... Jeg klarte å nyse kortsluttning på et 939 hk, svært pinlig. Etter det la jeg om støvsuge rutinene på "gutterommet"... Haha, herlig! Og utvilsomt også et soleklart eksempel på hvordan AMD suger, -aldri mer!!? Nah... Når jeg i utgangspunktet er hjemme fra jobben fordi kroppen er plaga av feber og forkjølelse og samtidig ikke har vett nok til å holde deg unna (himla kjedelig å være sjuk) et ganske lite rom med sviktende renhold har jeg bare meg selv å skylde. Kortet virka forøvrig igjen etter fjerning av skruer og diverse andre løse gjenstander samt kjærlig avtørking og stell. PSU'en kutta vel fort nok formoder jeg. Kombinasjonen nys-lysglimt-stillhet står imidlertid fortsatt sterkt i min hukommelse så jeg er blitt atskillig mer forsiktig. Kroppslige behov som spasmer, vannlating, agresjonsutfoldelse og annet utføres nå før eller etter finere teknisk arbeide. Jeg kan være ening i at selve konstruksjonen er litt vel sart, men syns likevel det i utgangspunktet er en god ide å gjøre den komponenten man håndterer mest, mindre sårbar. Så selv om jeg har en viss forståelse for enkeltes frustrasjon, og flertallet her tydeligvis mener noe annet, så må jeg i stor grad si meg ening med Nilsen. Jeg er egentlig ltt nøytral med hensyn til pinneplasseringen rent bortsett fra at jeg syns det var festlig å droppe CPU'en nedi hullene på de gamle socket'ene. Det ga liksom et klarere inntrykk av at den ble plassert riktig. En uting med LGA er imidlertid at folk til stadighet roter bort beskyttelses lokket og uten dette er hovedkortet på tynn is under frakt og annen behandling. Så jeg er litt skeptisk til å anbefale noen å kjøpe brukte hovedkort for du vet aldri hvordan det ser ut når det kommer i posten... Lenke til kommentar
007CD Skrevet 29. september 2009 Rapporter Del Skrevet 29. september 2009 (endret) Intel gikk over til LGA fordi de hevdet det gav bedre kontakt på strømsiden eller noe tøv langs de linjene. Argument nr 2 var det at det flyttet døde komponenter bort fra den såkallte dyre CPUen til det "Billige" hovedkortet, dessverre ville jeg heller i mange tilfeller hatt en død CPU enn hovedkort. Så argumenter for LGA finnes det dog svært få av, annet enn at CPUene er lettere å lagre. EDIT, ellers god test av Knopfler, som vanlig slår den mannen hardt til! Endret 29. september 2009 av 007CD Lenke til kommentar
wim Skrevet 29. september 2009 Rapporter Del Skrevet 29. september 2009 .... Forøvrig testet jeg nettopp å sette meg på en K8 og den overlevde uten at pinnene ble mer bøyd enn at de er fiksbare. At dette er en svært god egenskap burde være opplagt, og foretrukket foran en mer ømfintlig konfigurasjon av typen LGA..... Haha! Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 29. september 2009 Rapporter Del Skrevet 29. september 2009 Vi kan kalle testen for "Knopflers offisielle stompe-test" :!: Genialt Knopfler:D Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 29. september 2009 Rapporter Del Skrevet 29. september 2009 (endret) Mindre DOA og RMA for intel? He, he... Det hadde vært kjekt å vite for dersom dette er årsaken alene er jo diskusjonen i prinsippet over. Problemet flyttes til hovedkortprodusentene som ikke aksepterer RMA for skader i sokkel. LGA i seg selv er ikke dårlig, men LGA1366 er for svak. Tiltman: Jeg ville aldri kjøpt et brukt LGA1366 hovedkort. Får jeg det levert med en tilnærmet usynlig bøyd fjær i sokkelen (som har skjedd under selgers demontering og fjerning av CPU fra sokkelen) så får jeg ingen til å erstatte produktet. Endret 29. september 2009 av Theo343 Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 29. september 2009 Rapporter Del Skrevet 29. september 2009 har ikke opplevd det ennå, men jeg er hysterisk forsiktig hver gang jeg putter en cpu nedi. Men er man uheldig så kan det skje med den beste av de beste også. Lenke til kommentar
TMWH Skrevet 29. september 2009 Rapporter Del Skrevet 29. september 2009 .... Forøvrig testet jeg nettopp å sette meg på en K8 og den overlevde uten at pinnene ble mer bøyd enn at de er fiksbare. At dette er en svært god egenskap burde være opplagt, og foretrukket foran en mer ømfintlig konfigurasjon av typen LGA..... Haha! Genialt Lenke til kommentar
JimRamse Skrevet 29. september 2009 Rapporter Del Skrevet 29. september 2009 Har sikkert montert / demontert ett høyt 3 sifret tall med S-775 / S-1156 / S-1366 CPU'er, og jeg er ikke den mest forsiktige når jeg holder på. Har enda til gode å ødelegge socketen på noen hovedkort. Lenke til kommentar
Giallorossi Skrevet 29. september 2009 Rapporter Del Skrevet 29. september 2009 Jeg ville aldri kjøpt et brukt LGA1366 hovedkort. Får jeg det levert med en tilnærmet usynlig bøyd fjær i sokkelen (som har skjedd under selgers demontering og fjerning av CPU fra sokkelen) så får jeg ingen til å erstatte produktet. Eh, det er bare å få med seg ordrenummeret når du kjøper - Garanti har du anytime Lenke til kommentar
007CD Skrevet 29. september 2009 Rapporter Del Skrevet 29. september 2009 Joda men bøyde pinner er som oftest noe de fraskriver seg ansvar for... Dessverre... På EVGA sin cap står det for eksempel: "Please Handle the CPU Socket area carefully, as physical damage to the pins will VOID the warranty" Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 29. september 2009 Rapporter Del Skrevet 29. september 2009 (endret) Det er jo opp til dere som driver å monterer og demonterer pcer flere hundre ganger, å finne opp en ny revolusjonerende løsning på de sjøre konstruksjonene. må si jeg selv liker at pinnene er på hovedkortet best, siden jeg klarte å bøje en pinn midt på en amd prosessoren og kom bordi alle de andre rund når jeg prøvde å rette den opp. Ble så irritert at jeg gikk ut på murtrappa å la cpuen med pinnesida opp, og slo alt jeg klarte med en hammer til den så sånn passe mør ut så gikk den rett i søpla. har ennå ikke klart å bøye en eneste pin på verken mitt msi socket 775 eller mitt Asus socket 1336 kort selv etter flere monteringer og demonteringer Endret 29. september 2009 av Mr. A Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 29. september 2009 Rapporter Del Skrevet 29. september 2009 (endret) Jeg ville aldri kjøpt et brukt LGA1366 hovedkort. Får jeg det levert med en tilnærmet usynlig bøyd fjær i sokkelen (som har skjedd under selgers demontering og fjerning av CPU fra sokkelen) så får jeg ingen til å erstatte produktet. Eh, det er bare å få med seg ordrenummeret når du kjøper - Garanti har du anytime Du har ingen garanti som gjelder for skade på sokkel. Vi vet slik før vi kommenterer det. Har sikkert montert / demontert ett høyt 3 sifret tall med S-775 / S-1156 / S-1366 CPU'er, og jeg er ikke den mest forsiktige når jeg holder på. Har enda til gode å ødelegge socketen på noen hovedkort.I mitt tilfelle var det ikke jeg som ødela socketen, men den var likefult skadet. Jeg ligger nok også på et høyt tresifret antall monteringer selv om frekvensen er vesentlig lavere enn din. Det er først med LGA1366 at jeg har funnet presedens for å kritisere selve kontaktflatene i sokkelen. Endret 29. september 2009 av Theo343 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 30. september 2009 Rapporter Del Skrevet 30. september 2009 Det er jo opp til dere som driver å monterer og demonterer pcer flere hundre ganger, å finne opp en ny revolusjonerende løsning på de sjøre konstruksjonene. må si jeg selv liker at pinnene er på hovedkortet best, siden jeg klarte å bøje en pinn midt på en amd prosessoren og kom bordi alle de andre rund når jeg prøvde å rette den opp. Ble så irritert at jeg gikk ut på murtrappa å la cpuen med pinnesida opp, og slo alt jeg klarte med en hammer til den så sånn passe mør ut så gikk den rett i søpla. har ennå ikke klart å bøye en eneste pin på verken mitt msi socket 775 eller mitt Asus socket 1336 kort selv etter flere monteringer og demonteringer Du må jo bruke noe som er endel tynnere enn mellomrommene mellom rekkene av pins. Forøvrig har jeg vært borti samme problemet selv, men dersom ting gjøres noenlunde rett ender du opp med at de andre pinnene blir mye mindre bøyd enn den du egentlig prøver å fikse. Og så er det bare å finjustere de andre etterpå. Barberblad/tapetkniv er fine greier. Forresten trenger de ikke å være helt snorette for at de skal gå nedi sokkelen heller, dersom den ikke vil nedi med en gang og du vet at bøyen er liten går det an å bruke LITT kraft, og kanskje flytte cpuen bittelitt mens du prøver å få den nedi, plutselig sier det plopp og den er der den skal. Men ikke overdriv kraften heller Problemet ditt er nok at du lot den ligge og slenge i hytt og vær... dersom man gjør det med et HK med LGA så går nok en pin ganske kvikt der også. Du MÅ ha gjort noe skal du greie å bøye en K8, EOD. Lenke til kommentar
TMWH Skrevet 4. oktober 2009 Rapporter Del Skrevet 4. oktober 2009 (endret) EDIT: Postet i feil tråd! haha Endret 5. oktober 2009 av TMWH Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 5. oktober 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 5. oktober 2009 (endret) Tror jammen med jeg fant et nytt hovedkort som hadde passet meg ganske bra 1. Dual Intel® 5500 series Xeon® Quad/ Dual-Core, with QPI up to 6.4 GT/s 2. Dual Intel® 5520 (Tylersburg) Chipsets 3. Up to 96GB DDR3 1333/ 1066/ 800MHz ECC Registered DIMM / 24GB Unbuffered DIMM 4. Intel® 82576 Dual-Port Gigabit Ethernet Controller 5. LSI 2008 8-Port SASII Controller; RAID 0, 1, 10; RAID 5 optional 6. 6x SATA2 (3 Gbps) Ports via ICH10R Controller 7. 7 (x8) PCI-E 2.0 ( in x16 slot) 8. Integrated Matrox G200eW Graphics 9. Integrated IPMI 2.0 with Dedicated LAN http://www.supermicro.com/products/motherb...00/X8DTH-6F.cfm http://nextron.no/main.php3?PI=info&PNO=22346 Det er på fjernlager!!! Endret 5. oktober 2009 av Nizzen Lenke til kommentar
Suder Skrevet 5. oktober 2009 Rapporter Del Skrevet 5. oktober 2009 Lurer på noe. Kommer i7 fortsatt til å være kraftigere enn Clarkdale 32nm prosessoren (i3, i5) som kommer til neste år? Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 5. oktober 2009 Rapporter Del Skrevet 5. oktober 2009 (endret) yupp, du har I9( 6 kjerners ), I7, I5,I3...det er fra topp til "bunn" Endret 5. oktober 2009 av Amanita Muscaria Lenke til kommentar
Suder Skrevet 5. oktober 2009 Rapporter Del Skrevet 5. oktober 2009 Takk. Da blir det i7 på meg hvis ikke amd har noe rett rundt hjørnet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå