Gå til innhold

Intel Core™ i7 Quad/hexa Tråden -> Les Første Post!

Nizzen

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Pqy3rC
Så pinner på CPU er desidert bedre enn pinner i HK i allefall.

Enig i den.

Dessuten er den *chump* -lyden når du slipper CPU'en nedi bare så deilig. Indikerer lissom starten på noen timers moro...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg kan gå med på at CPU-pinner er enklere å fikse dersom uhellet er ute, men slik som dere beskriver disse "fjærene" får jeg en oppfatning at dere mener de er så skrøpelige at de går istykker bare man ser på de.

Hvis det skal være bedre å ha pinner i sokkelen må de tåle ca det samme som de på cpuene. Hvis du mister et skrujern elns nedi en av disse nye sokkelene har du en helvetes jobb foran deg for å fikse rotet en harmløs sak har skapt. På eldre CPUer ville du neppe fått rare bøyen, i verste fall 10 sekunders mekking med et barberblad for å fikse det lille som var.

...så kan man gjerne si at det er grov brukerfeil å glippe et verktøy sånn, men det skjer jo faktisk. Og jeg mener bestemt at ting bør konstrueres slik at det tåler en liten støyt. Og et skrujern fra 30 cm er en LITEN støyt, og ikkeno mer enn det.

Plastlokket er jo hendig, men også lett å miste... Evt ødelegge, det er jo bare av plast. Ligger det på gulvet og man trår på det kan det bli ødelagt nok til at det ikke passer lenger.

Lenke til kommentar

Hvordan skal man miste en skrutrekker ned i sokkelen de 30 sekundene sokkelen er eksponert?

Er man i det heletatt da istand til å montere hovedkortet, det er 9-10 skruer som skal inn. Skrutrekkeren kan glippe og skade hovedkortet. Burde man ta polstringer på albuene, helhjelm på hodet og sette seg i sofaen for å leve et passivt liv?

Endret av mrNilsen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Uhmm... Jeg klarte å nyse kortsluttning på et 939 hk, svært pinlig. Etter det la jeg om støvsuge rutinene på "gutterommet"...

Så det meste er nok mulig, ting hender selv den beste.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Man trenger ikke miste en skrutrekker nedi sokkelen for å skape problemer. Det holder med at et hårstrå faller nedi og at du skal dra i det og det lugger litt, skaden skjedd.

Jeg tviler sterkt på at de som har opplevd problemer med denne sokkelen er noe mindre "rutinert" enn mrNilsen. Usaklighetsfaktoren tyder på det motsatte.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Helt enig med Theo her.

Selv om det aldri har skjedd meg, så klarer jeg å se problemet. Begynner å bli en stund siden jeg kjørte Socket 1366-Cpu men om jeg ikke husker helt feil, var den mye mer bevegelig nede i Socketen enn f.eks Socket 775 (Correct me if am wrong).

Nå sjekker jeg uansett Socketen under alle omstendigheter, men uhell og skade av Socketen kan skje den beste. :)

Lenke til kommentar

Theo343:

Personlig mener jeg Land Grid Array er mer praktisk enn Pin Grid Array. Nå vet ikke jeg hvor mange LGA775 og LGA1366 du har montert, men hvis du har hatt problemer med kun 1 så kan det liksågodt være tilfeldigheter.

Ja, hver enkelt fjær er svak men med mindre du stikker noe nedi der som ikke hører hjemme så skal det gå bra. Når prosessoren ligger er plasert så vil den totale styrken av alle fjærene tåle en god del. Det ville selvsagt vær mulig å lage fjærene sterkere man da ville de ikke være elastiske nok.

Det er mulig å lage andre måter å koble sammen kontaktflater men når det er slike fjær som står i spenn så er man sikret god kontakt mellom flip-chip og LGA og at flip-chip ligger stødig og "urikkelig" montert. Det er en grunn til at LGA har kommet og det ligger sikker mer arbeid bak LGA-teknikken enn både du og jeg kan forestille oss. Det kommer sikker ny teknikk som vil erstatte LGA på sikt men dette tar tid. Er vanskelig å øyeblikkelig komme med gode teknikker som faktisk lar seg realisere i stor skala.

Jeg har opplevd en del problemer med PGA, det har vært sokler som har låst seg og det har vært sokler som var så "trange" at låsepinnen knakk (den tiden de var i plast). I noen tilfeller var det så kinkig at både prosessor og sokkel tok skade i forsøk på å få sokkelen åpen for i det minste å få ut prosessoren. Nå har jeg kun den rimeligste modell av i7, men dersom jeg hadde feks i7-975 som koster en del ville jeg heller at den skal ligge oppå fjærer enn at den skal ha pinner fysisk låst fast ned i en sokkel. Det er rimeligere å bytte hovedkort enn å kunne ødelegge en prosessor til >=8000. Så lenge et produkt er masseprodusert vil det være mulig at produkter det kan leveres med feil, men da har man også rettigheter. Det er klart at alle mennesker kan gjøre feil, men det er også slik at etter hvert som man får erfaring så eleminerer man de største fallgravene.

Lenke til kommentar

Jeg har montert en god del LGA775 og LGA771 siden akkurat de soklene kom for en god del år siden.

Problemet jeg fikk med LGA1366 var en tilfeldighet, men kontaktpunktdesignet til LGA1366 er rett og slett dårlig. Det er ikke noe galt med Land Grid Array i seg selv, men kontaktpunktene i LGA1366 sokkelen skulle vært annerledes designet. Slik de er nå er de altfor følsomme for dislokasjon.

I tillegg er disse plasthettene som beskytter sokkelen så "hardt sveiset fast" at er du litt uheldig når du skal knekke/bryte plastskjøtene/plastplomberingen for å ta den av første gang så holder det at du beveger hånden litt for mye og at ene kanten av plasthetten glipper nedi sokkelen. Dette er en feil jeg tenker mange vil komme til å gjøre og hvor noen vil være uheldig og få en dislokert kontaktfjær.

Ja, plasthetten på LGA1366 er "sveiset" fast/plombert til sokkelen og plomberingen må "knekkes/brytes" for å fjernes første gang. Dette for å kvalitetssikre at ingen andre har brukt kortet før deg. Dermed er den også en del hardere å fjerne første gang.

Det er første gang på de 20-22 årene jeg har holdt på at jeg har fått fysiske problemer med sokkelen til et hovedkort. Jeg har heller aldri "chip'et" noen av de mange generasjoner med skjøre AMD kjerner i sin tid. Ellers var det nok ingen fallgruver (som det heter) som jeg falt i her.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Hvordan skal man miste en skrutrekker ned i sokkelen de 30 sekundene sokkelen er eksponert?

Er man i det heletatt da istand til å montere hovedkortet, det er 9-10 skruer som skal inn. Skrutrekkeren kan glippe og skade hovedkortet. Burde man ta polstringer på albuene, helhjelm på hodet og sette seg i sofaen for å leve et passivt liv?

Glipper skjer avogtil. Selvfølgelig, dersom alle regler utføres til punkt og prikke og man har 100% fokus gjennom hele prosessen så er jo enhver metode sikker. Greia her er at denne metoden er mye mer skjør for feil enn det "gamle" systemet. Det med hårstrået burde vel understreke det ganske klart. Kanskje er man litt uforsiktig akkurat idet man skal slippe CPuen nedi sokkelen også, og så kommer et hjørne borti 5-6 pins. Vips: RMA. Personlig er jeg litt skjelven på labben, og disse nye soklene skaper faktisk antydning til bøll når jeg monterer de. Litt underlig, tatt i betraktning at jeg har montert et hovedkort sikkert 1000 ganger (ingen underdrivelse, HWBot står som bevis :p ).

De skulle egentlig bare snudd "Opp ned" på deignet, og ikke hatt så mye fancy og skjørt nedi der...

Åssen er forresten praksisen på RMA ved sokkeluhell? Jeg mener at de burde tåle en støyt av typen komme borti med en finger/CPU - minst. Er det noe jeg er alene om i denne verden...?

Lenke til kommentar

Fikk svar fra DI angående dette, de tar kortet i retur i allefall, men de hevder også å ha testet det.

La oss merke til en annen merksnodighet når jeg tittet på kortet... Nordbru kjøleren på Classified kortet er SKJEV!, 10 til 15 grader vil jeg anta, når kortet står rett så ser du at den står skjevt montert... Mandags kort?

Lenke til kommentar

Vi snakker elektronikk her. Vi kan ikke regne med at dette er pansret stål! Husk bare på hva som skal til av renhet under produksjon. Sleggemekanikere har ingenting med pc montering å gjøre. Det er masse hensyn å ta. Både mekanisk, og mot statisk elektrisitet.

Alt kan sikkert gjøres bedre, men skal man gå over til titan i socket pinnene?

Bøyde CPU pinner har vært kjent siden folk begynte med å bygge pc selv. Synes dette var mer vanlig før da pinnene var på cpu. På HK blir pinnene mye mer beskyttet enn en cpu som slenges bortover bordet med pinnene ned.

Og nei, fingrene dine skal overhode ikke berøre noen kontaktflater overhode. Om de ikke skades fyskisk, så kan statisk elektrisitet gjøre det. Og CPU skal ikke slippes i, den skal legges nedi. Ja dette er "preisjonsarbeid".

Uansett, uhell kan skje den beste.

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar
Vi snakker elektronikk her. Vi kan ikke regne med at dette er pansret stål! Husk bare på hva som skal til av renhet under produksjon. Sleggemekanikere har ingenting med pc montering å gjøre. Det er masse hensyn å ta. Både mekanisk, og mot statisk elektrisitet.

Alt kan sikkert gjøres bedre, men skal man gå over til titan i socket pinnene?

Bøyde CPU pinner har vært kjent siden folk begynte med å bygge pc selv. Synes dette var mer vanlig før da pinnene var på cpu. På HK blir pinnene mye mer beskyttet enn en cpu som slenges bortover bordet med pinnene ned.

Og nei, fingrene dine skal overhode ikke berøre noen kontaktflater overhode. Om de ikke skades fyskisk, så kan statisk elektrisitet gjøre det. Og CPU skal ikke slippes i, den skal legges nedi. Ja dette er "preisjonsarbeid".

Uansett, uhell kan skje den beste.

Vel... en som slenger CPUen bortover gulvet vil nok greie å fucke opp disse pinnene nedi sokkelen også.

Lag de nye pinnene av det samme materialet som de gamle pinnene ble lagd av, så er jeg happy. Det var ikke titan, men det funket da jammen til 10/10 på skalaen likevel. Ubøyelig, nei - men jammen lett å fikse når uhellet først var ute. Disse nye feiler jo på begge områdene, bortsett fra at de er en smule mer beskyttet (selv om sokkelen ikke akkurat er noe fort den heller).

I prinsippet har man to valg: Enkel fiks på et "hyppig" problem, eller umulig fiks på et problem som oppstår noe sjeldnere enn det andre alternativet.

Forøvrig skjønner jeg ikke helt denne frykten for berøring. Hvis man er utladet er det helt safe å ta på kontaktpunkter. Har vel drept en eneste CPU som en følge av dette, og det var fordi jeg glemte å lade meg ut, og fordi PCrommet hadde teppe den gangen.

Lenke til kommentar

Jeg synes det blir for enkelt å si "LGA1366 er dårlig fordi den ikke tåler at man romsterer rundt med skrutrekkeren der." Den virker til det som den er ment for. Det blir like dumt som å si at FCPGA-Prosessorer er dårlig fordi hvis man legger den på bordet og kompisen setter seg på den, så blir pinnene bøyd. Det er utenfor bruksområdet. En bekjent la lesebrillene på stolen og så satte han seg på de 5 min senere. Kan ikke si at brillene var dårlige fordet.

"De burde lage brillene så sterke at de tåler at man setter seg på de. De brillene jeg hadde før tålte både dette og mere til. Dette er et tilbakesteg."

Er LGA for at man skal legge prosessoren i eller for at man skal miste ting nedi, dra pinnene etter hårstrå osv?

Hvis man først mister en skrutrekker nedi sokkelen kan den liksågodt falle slik an man slår av en av de mange motstandene som er overflateloddet på hovedkortet. Det er ikke laget for å drive og miste verktøyed i. "Bytt ut alt som ikke tåler en omgang med verktøyet."

Endret av mrNilsen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Et spørsmål i denne opphetede "pinner burde være hvor" -debatten:

Er det noen som vet årsaken Intel la om til LGA ?

(Hva som var motivet for å flytte pinnene til sokkel istedenfor på CPU)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...