OldMan Skrevet 25. august 2009 Rapporter Del Skrevet 25. august 2009 Slik jeg ser det er det liten vits å kjøpe 950 eller W3540 med mindre man har veldig god kjøling (fase/kaldt vann), eller skal leke seg og benche ett stykke over 24/7 hastighet. Det er stort sett kjøling som holder igjen de fleste fra å klare mer enn 4-4.3 som jeg anser som maks av hva man bør regne med hvis man kjører med en god luftkjøler og ikke alt for støyende vifter. Hva man er villig til å tolerere som maks temp har også endel å si for hvor høyt man kan kjøre. Personlig har ingen problemer med å anbefale folk å akseptere opp mot 85 grader som maks temp i f.eks LinX eller Prime. i7 takler denne temperaturen på en helt annen måte enn det tidligere generasjoner cpu'er gjorde. De Q6600 cpu'ene jeg har hatt har stort sett alle begynt å slite med stabilitet rundt 70-75 grader, omtrent det samme gjorde E8400, 3110 og diverse andre cpu'er jeg har hatt. Jeg har kjørt med LinX temp på opp mot 100 grader på i7 uten at cpu'en har vist tegn til problemer med stabilitet som følge av høy temp, så jeg er overbevist om disse takler varme på en helt annen måte enn tidligere cpu'er. Hovedkort er en begrensning hvis man vil over 222, men opp imot det tror jeg de fleste hk (-ECS og muligens Asrock) klarer. Selv om hk bare skulle klare 210 så holder det til 4.4 GHz. Den feilen de fleste som sliter med i7 klokking gjør er at de på død og liv skal kjøre ram på 2000 eller noe slikt, og vil da slite med både imc, uncore og høy vtt spenning. Finn maks cpu takler med 6x på minnet og 12-14 på uncore mp. Ta så og se hva man klarer på minnet etter det. Å forvente 2000 på ram vil for de fleste bli en skuffelse med mindre man er villig til kjøre med høyrere enn anbefalte spenninger. Lenke til kommentar
MiKA7 Skrevet 25. august 2009 Rapporter Del Skrevet 25. august 2009 Den feilen de fleste som sliter med i7 klokking gjør er at de på død og liv skal kjøre ram på 2000 eller noe slikt, og vil da slite med både imc, uncore og høy vtt spenning. Finn maks cpu takler med 6x på minnet og 12-14 på uncore mp. Ta så og se hva man klarer på minnet etter det. Å forvente 2000 på ram vil for de fleste bli en skuffelse med mindre man er villig til kjøre med høyrere enn anbefalte spenninger. Ouch kjører 1.52vtt for å klare 2000på rammen bruker hele 1.3v for å klare 4ghz 200*20 ht on med min D0.. temp under load er dog kun 55grader og 29idle.. Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 25. august 2009 Rapporter Del Skrevet 25. august 2009 1,55vtt på 2000? Det var litt ja O.o Lenke til kommentar
JimRamse Skrevet 25. august 2009 Rapporter Del Skrevet 25. august 2009 Liten "teaser" fra mitt nye leketøy. Ser for meg dette oppsettet ender i Media Centeret mitt Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 25. august 2009 Rapporter Del Skrevet 25. august 2009 (endret) Rattpjusker: Har to sett på 6 GiB. Nei, det krever ikke 4 GiB, men jo mer minne man har tilgjengelig desto fler filer vil bli lagt i minnet. Uavhengig av om jeg skal bruke 6 eller 12 GiB til daglig så skader det ikke å ha det andre settet i skuffen siden det ikke kostet skjorten. Vil heller ha to sett fra samme batch enn å kjøpe til et sett senere med de problemer og ekstra kostnader det kan medføre. Bruker enn så lenge XP x64 og greier meg med 6, men kjekt å ha 6 i reserve til Windows 7 imo. Kjører 12 GiB enn så lenge, bruker ikke så mye mer strøm og det er ikke allverden å hente på 6 GiB 6 7 6 20 1T vs 12 GiB 7 7 7 20 1T. Personlig ville jeg styrt unna de rimeligste settene med Cas 9 og som flere andre har vært inne på så svarer det seg godt å ha 1600 MHz minne med gode timinger men 2000 er bare tull og gir i verste fall lavere ytelse pga synergieffekter i bus og chipset (alle hastighetene og parametre innvirker på hverandre, forandrer man en forandrer man alt). Jeg skal bite litt i gresset og innrømme at 2000 MHz ikke var like bra som jeg hadde trodd, faktisk upraktisk i bruk. Det er i praksis små ytelsesforskjeller mellok klokkefrekvenser når man kommer litt opp i frekvenser. Føler likevel at det ikke hadde skadet å legge 1800 mer i prosessoren når jeg først skulle investere. Tror likevel ikke jeg kommer til å bytte prosessor nå. Vil heller bruke pengene på RAID0 SSD. At VTT må såppas opp osv var en av grunnene til at jeg returnerte 2000 MHz minne. Det gav nesten like bra ytelse å gå ned til Cas 6 på 1600 MHz som å øke til 2000 med Cas 7. Dessuten så fikk jeg faktisk 400 mer poeng i 3DMark 06 med 1600 MHz cas 7 enn 2000 MHz Cas 7. Var bedre med 3200 Uncore og 3600 QPI enn 4000 og 2000. Kan hende det er annerledes for ting som ikke gjelder grafikk. Synes BLADE 7 settet var bra, men ganske oppskrytt til prisen. Pene varmespredere da, men skal vel ikke se på de hele tiden heller Er veldig enkle varmespredere på det settet jeg har nå og det tror jeg har mer for seg imed at det blir mer luft mellom brikkene. Måtte øke VTT for å greie kjøre 6 brikker på 1600 MHz, men bare til 1.24 / 1.26 og ikke 1.36 som det krevde for 2000 MHz. EDIT: Hvorfor skriver jeg stadig RAID1 når jeg mener 0. Hehe. Endret 25. august 2009 av mrNilsen Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 25. august 2009 Rapporter Del Skrevet 25. august 2009 Liten "teaser" fra mitt nye leketøy. Bah... bare to minnekanaler er umoderne ... Hvilket hk bruker du ? Lenke til kommentar
JimRamse Skrevet 25. august 2009 Rapporter Del Skrevet 25. august 2009 (endret) Liten "teaser" fra mitt nye leketøy. Bah... bare to minnekanaler er umoderne ... Hvilket hk bruker du ? Kjører med Intel DP55SB hovedkort, og en Intel 870ES CPU. Funker faktisk helt greit. Har ikke testet og overklokke noe enda, men er litt morro bare med Turbo mode. Default Speed = 2.93GHz Turbo Mode 1 Core = 3.60GHz Turbo Mode 2 Cores = 3.45GHz Turbo Mode 3 og 4 Cores = 3.20GHz Dette er testet med å velge antall kjerner Prime95 skal bruke, og stemmer faktisk med hva som står i BIOS. Man må selvsagt holde tempraturen under kontroll for at dette skal funke da. Slo av viften litt for morro, og da klokket den seg fort nedover Turbo Mode skalaen gitt Dette er med nyeste BIOS på hovedkortet. Er Primet å testet stabilt hos meg. Endret 25. august 2009 av JimRamse Lenke til kommentar
JimRamse Skrevet 25. august 2009 Rapporter Del Skrevet 25. august 2009 Siste jeg rekker idag. Flatt jern å gjøre på jobb. Prime95 på alle kjernene med Turbo Mode enablet. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 25. august 2009 Rapporter Del Skrevet 25. august 2009 (endret) PSSST Jim... Feil tråd Nizzen har nå produsert Core i5 tråden. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1145060 Endret 25. august 2009 av 007CD Lenke til kommentar
JimRamse Skrevet 25. august 2009 Rapporter Del Skrevet 25. august 2009 PSSST Jim... Feil tråd Nizzen har nå produsert Core i5 tråden. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1145060 My Bad Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 26. august 2009 Rapporter Del Skrevet 26. august 2009 (endret) Jeg synes det nye oppsettet er veldig stabilt i bruk. Kan det skyldes at hovedkort i denne prisklassen har brukbar spenningsregulering? Det forige hovedkortet mitt hadde også digital PWM og det har fint kjørt et år (kontinuerlig drift) uten noe form for krøll. Er dette mest tilfeldig eller har det noe for seg å velge de øverste modellene som har digital PWM kontra analog regulering/ digital PWM men med færre kanaler? Endret 26. august 2009 av mrNilsen Lenke til kommentar
Sofakommandanten Skrevet 26. august 2009 Rapporter Del Skrevet 26. august 2009 Nettopp fiksa meg ein i7 920 med d0 og ganske bra vannkjøling. Overklokka veldig lett til 3.9GHz uten endring i spenning, men over 4GHz møtte eg ein vegg. Streve nå med å holda den stabil på 4.1GHz -20x multiplier (turbo off) -205MHz bclk -3700MHz QPI link -3300MHz uncore (NB) -ca 1240Mhz minne -1.37v vcore -1.64v dram -1.3v QPI/dram (VTT) -1.86v CPU PLL -1.2v IOH nokon forslag? temperaturen ligg på 75*C max under prime. har ikkje oppdatert bios på mitt p6t deluxe v2 då eg lurte på kva versjon som var anbefalt (eller om det i det heile er vits). Leste her ein plass at det finnes ein uoffisiell bios som lar deg skur på turbo (21x multiplier) ved høg overklokk. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 26. august 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 26. august 2009 1.37 volt er jo sinnsykt høy volt til d0 på bare 4.1 ghz! Jeg har 4,2 ghz på xeon w3520 d0 (samme som 920) på 1.23 volt. Lenke til kommentar
Sofakommandanten Skrevet 26. august 2009 Rapporter Del Skrevet 26. august 2009 (endret) fullt klar over det. Derfor eg spør her for å høyra kva eg kan prøva for å få den stabil. Men med nesten 25*C å gå på burde eg ha mykje å gå på med tanke på spenningane Endret 27. august 2009 av Sofakommandanten Lenke til kommentar
007CD Skrevet 26. august 2009 Rapporter Del Skrevet 26. august 2009 (endret) Du burde klare deg nede 1.29V i allefall, ellers så må det være en skikkelig råtten chip. Har selv rundt 1.22V på 4.2GHz med Xeon chipen min, uten Vdroop vell og merke. Endret 26. august 2009 av 007CD Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 26. august 2009 Rapporter Del Skrevet 26. august 2009 (endret) Det skal ikke være nødvendig å ha VTT over standard med mindre du går over 1600 MHz på minnet eller bruker 6 minnebrikker. Med mindre du skal på ekstreme hastigheter bør du ikke heve annet enn prosessorspenning og minnespenning. fullt klar over det. Derfor eg spør her for å høyra kva eg kan prøva for å få den stabil. Men med netsen 25*C å gå på før har eg fremdeles mykje å gå på med tanke på spenningane Chip tåler kanskje 100 grader uten å ta skade, men det betyr ikke at du kan kjøre 100 grader stabilt. Nå skal man ta temperatorsensorer med en klype salt, men jeg får iallefall blåskjerm dersom jeg ligger og tipper over 73-74 grader på kjerne 1. Endret 26. august 2009 av mrNilsen Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 28. august 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 28. august 2009 Sa noen i9? (Gulftown?) http://img268.imageshack.us/img268/6899/pic00001b.jpg http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=232109 Lenke til kommentar
Arneeyy Skrevet 28. august 2009 Rapporter Del Skrevet 28. august 2009 (endret) Hvor mye tipper du i9 blir til å koste? overpriset slik som 975? Endret 28. august 2009 av Arneeyy Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 28. august 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 28. august 2009 Hvor mye tipper du i9 blir til å koste?overpriset slik som 975? Det kommer garantert flere utgaver av "i9" Så en eventuell toppmodell koster garantert det samme som det fleste andre intel toppmodeller har kostet. Altså MYE. 4.3 ghz med 6 kjerner og HT enablet virker som en grei deal for meg. Kjølingen som ble brukt var luft Lenke til kommentar
007CD Skrevet 28. august 2009 Rapporter Del Skrevet 28. august 2009 (endret) Hvor mye tipper du i9 blir til å koste?overpriset slik som 975? Det kommer garantert flere utgaver av "i9" Så en eventuell toppmodell koster garantert det samme som det fleste andre intel toppmodeller har kostet. Altså MYE. 4.3 ghz med 6 kjerner og HT enablet virker som en grei deal for meg. Kjølingen som ble brukt var luft Skal nok over på i9 Gulfstown her også, men gruer meg mer til jeg skal av med Prolimatech kjøleren... Tror jeg må vurdere brekkjern eller noe lignende EDIT: Ser kanskje ut som jeg slipper det, tror Classified kortet har avgått med døden. Får i allefall ikke livstegn fra kortet etter å ha forsøkt med forskjellige PSUer og skjermkort så forblir det mørkt og ingenting i diagnose LEDen heller, den forblir mørk. Endret 29. august 2009 av 007CD Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå