Cortinarius rubellus Skrevet 22. august 2009 Rapporter Del Skrevet 22. august 2009 Vet at Antec 1000w og Pc power and cooling 1200w fungerer bra;) Men det er surt når det er psuen, er ikke det man tipper først heller:P Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 22. august 2009 Rapporter Del Skrevet 22. august 2009 PSU virker ikke som den skal på noen av hovedkortene. Regner med at den blir returnert. Jeg er lettet over at jeg har løst problemet og at ingen ting tok skade. Hadde mistet mange måneders arbeide dersom den hadde svidd applikasjonsdisken og RAID1-arrayet. Det skjedde i 2006 at en PSU svidde av harddisken min med alle prosjektene på. Da måtte jeg bytte printkort på den. Vil helst slippe noe slikt igjen. Kjører RAID1 + Backup extern hd 1 gang i måneden + 2 DVDkopier av nye filer 1 gang i måneden. Jeg har forresten testet å kjøre 2 kjerner 4.2GHz på W3520. Temperaturen blir 10 grader under med 4 kjerner og det burde ikke være umulig å få til 5GHz på luft med 2 kjerner aktive på 975/950. Får ikke mer enn 21X200 her for hovedkortet er ikke glad i over 200 BCLK. Vel jeg har ikke prøvd noen mellom 200 og 210, men det likte iallefall ikke 210. Testet dette fordi det er så mange som griner om at de heller vil ha LGA 1156. Med 1366 er man fleksibel fra oppgave til oppgave og hvis man har valgt DFI T3eH8 så kan man regulerer spenningen etter speedstep og velge biosprofil med å trykke 1-4 under oppstart. Kan lett ordne 3 profiler: -4 Cores + HT -4 Cores -2 Cores high clock Jeg er lei av den 1156-gjengen som vil spare 1000 kr. De må da skjønne at dersom de trenger flere kjerner om 6 måneder må de kjøpe nytt system. Med eksisterende 1366 i7 er man veldig fleksibel. Det beste er nok 950 med 4.8 GHz 2 core clock og 3.6-4GHz med 4 kjerner. Corsair XMS3 6GiB 1600 MHz - 1400,- DFI T3eH8 - 2700,- i7 950 - 4500,- SUM: 8600,- Blir 2000,- rimeligere om man går for laveste prosessor. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 22. august 2009 Rapporter Del Skrevet 22. august 2009 Vurderer selv 1156 sokkel, men kan hende det blir AMD der også, alt avhenger av strømforbruk. Skal ha meg ett mATX system til en mediemaskin jeg har stående som har ett heller tvilsomt ABIT hovedkort som lever sitt eget liv og står utrustet med en P4. En liten speedbump hadde vært bra, og i7 er vell litt overkill Ellers skal jeg begynne å få skikk på systemet nå som det er helg, røske ut SATA kabler og prøve installere OS og klokke opp så det ikke gjør noe om den knasker i seg boot delen enda en gang. 4GHz må da være lett å nå? Prøvde sist med +100mV på VTT men fikk den ikke helt stabilt, er litt redd for å buffe på med for mye VTT også da. Skal også prøve å kjøre minnet på laveste divider, enda jeg har 1600MHz minne og se om det hjelper noe mer. Lenke til kommentar
lolvik Skrevet 22. august 2009 Rapporter Del Skrevet 22. august 2009 Der var mitt i7-oppsett montert. Gjett hvem som sitter med 88 på LED-displayet på DFI-kortet. Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 22. august 2009 Rapporter Del Skrevet 22. august 2009 Der var mitt i7-oppsett montert. Gjett hvem som sitter med 88 på LED-displayet på DFI-kortet. har du noen bilder ? Lenke til kommentar
lolvik Skrevet 22. august 2009 Rapporter Del Skrevet 22. august 2009 Kan vel ordne noen bilder straks. Men det skjer _ingenting annen enn at det står 88 i displayet. Harddisker starter, pumpen starter, CD-rommen, alt får tydeligvis nok strøm, osv osv. Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 22. august 2009 Rapporter Del Skrevet 22. august 2009 det er jo bare å hente multimeteret og teste om noe ikke får strøm Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 22. august 2009 Rapporter Del Skrevet 22. august 2009 Prøv hovedkortet uten noe, bare med 24 pin og 8 pin fra PSU. Hvis ok, så setter du inn CPU og minne. Hvis ok, setter inn skjermkort. Skriv ned LED for hvert trinn. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 22. august 2009 Rapporter Del Skrevet 22. august 2009 Der har jeg begynt å få skikk på rigen i allefall. Har nå 4.2GHz med rundt 60-65C under last, men syntes jeg måtte mate på med litt mye volt for å komme såpass langt. 1.22V for å være eksakt, kjører nå med 21 i multiplikator og ser ut til å holde seg slik for alle kjernene. Lenke til kommentar
lolvik Skrevet 22. august 2009 Rapporter Del Skrevet 22. august 2009 Ja, vi får se hva jeg gidder Nilsen, hele greia er vannkjølt og satt inn i kabinettet, stress å få alt ut igjen. : P Tviler dog på at det er min egen feil, Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 22. august 2009 Rapporter Del Skrevet 22. august 2009 Nilsen: Hehe, bare hyggelig og kunne hjelpe.Og det er ikke noe og være flau over, det med psu kan gjøre foreks Dfi helt tullete er ikke noe nytt desverre. Sånt man lærer av:) Hovedkortet mitt er også picky på strømforsyning, det ville ikke engang boote med Mist 1000w. Leste litt rundt og fikk det "bekreftet" og fikk samtidig vite at mange hadde suksess med Corsair HX1000w. Skikkelig dritt at Mist'n fikk noen riper på vei inn og ut av kabinett, tapte flere hundre på å måtte selge Mist'n brukt. Dessuten bråker Corsair'n endel mer, særlig under load. Min Mist har ikke gitt noen tilsynelatende problemer med Asus x58? Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 22. august 2009 Rapporter Del Skrevet 22. august 2009 Min Mist har ikke gitt noen tilsynelatende problemer med Asus x58? Ikke her heller, jeg har ikke hatt noe problem først med Mist 500W, og deretter med Seasonic M12, på P6T Deluxe. Men er det slik at DFI fortsatt er den særeste gutten i klassen, ut fra hva jeg ser i denne tråden kan man få et lite inntrykk av det? For gode gamle DFI Lanparty NF4, så var det vel både noen veldig spesifikke problemer, som feks at det var et krav at PSU hadde minimum 2A på 5V VSB, og dette var det ikke alle PSU på den tiden som hadde. Og det på kryss og tvers av størrelse og kvalitet. Men så var det jo på den andre siden en urovekkende stor andel problemer som i alle fall for meg fremsto som mye mer random og vanskelig å få tak i, som random boot-problemer, at kortet måtte ligge minimum 24 timer strømløst før det virket igjen, og den typen ting folk slet med. Problemet er jo alt som tilsynelatende rammer helt random, som at en bestemt PSU eller RAM ikke fungerer hos den ene, men funker utmerket hos andre. Som en kuriositet har jeg fortsatt mitt Lanparty NF4- Expert i drift, og det har vært en problemfri nytelse for meg hele veien. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 22. august 2009 Rapporter Del Skrevet 22. august 2009 Min Mist har ikke gitt noen tilsynelatende problemer med Asus x58? Ikke her heller, jeg har ikke hatt noe problem først med Mist 500W, og deretter med Seasonic M12, på P6T Deluxe. Men er det slik at DFI fortsatt er den særeste gutten i klassen, ut fra hva jeg ser i denne tråden kan man få et lite inntrykk av det? For gode gamle DFI Lanparty NF4, så var det vel både noen veldig spesifikke problemer, som feks at det var et krav at PSU hadde minimum 2A på 5V VSB, og dette var det ikke alle PSU på den tiden som hadde. Og det på kryss og tvers av størrelse og kvalitet. Men så var det jo på den andre siden en urovekkende stor andel problemer som i alle fall for meg fremsto som mye mer random og vanskelig å få tak i, som random boot-problemer, at kortet måtte ligge minimum 24 timer strømløst før det virket igjen, og den typen ting folk slet med. Problemet er jo alt som tilsynelatende rammer helt random, som at en bestemt PSU eller RAM ikke fungerer hos den ene, men funker utmerket hos andre. Som en kuriositet har jeg fortsatt mitt Lanparty NF4- Expert i drift, og det har vært en problemfri nytelse for meg hele veien. Jeg har vel drept ca et dusin Expert/Venus Sånn til informasjon. Forøvrig har jeg aldri hatt bøll med PSUer, med unntak av Djelvelens Tagan, som bare ble kort testet for å sjekke om problemene med det gjaldt alle HK (eller noe i den duren). Elelrs har jeg kjørt Mist 500w, PC Power & Cooling 610w og 750w silencer, Fortron Source Epsilon 700w og OCZ StealthXtream 700w på DFI NF4 Expert uten bøll (disse døde kortene kommer av heavy OC og det som følger med f.eks. kondens, ikke PSUen). For meg virker det som at kvalitetsPSUer holder godt på DFI-kort. Tror det fins noen guider for PSU på DFI-kort på DFI sitt supportforum. Link: http://csd.dficlub.org/forum/index.php Har ikke tid til å finne den guiden selv, klokker en server atm. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 22. august 2009 Rapporter Del Skrevet 22. august 2009 (endret) Jeg tenkte mer på at Flu hadde problemer med sitt Asus X58 HK og en Mist 1000W. Jeg har Asus X58 og Mist 1000W uten problem. DFI virker å være veldig sære ja når de ikke godtar top of the line PSUer. Endret 22. august 2009 av Theo343 Lenke til kommentar
lucky666 Skrevet 23. august 2009 Rapporter Del Skrevet 23. august 2009 Jeg anser Seasonic for å være kvalitet. Merkelig at denne komboen den dag i dag ikke lar seg parre. Husker på nforce 4 tida at DFI og Seasonic skyldte på hverandre når Lanpartykorta ikke ville boote. Hadde selv en seasonic den tiden, sammen med et LP sli-d, så jeg har vært borti problemet. Det gikk så langt at Komplett godtok retur på psuen, etter at jeg la ved link til et forum hvor seasonic godtok rma, hvis de ikke bootet på DFI. De kom også med rev 2 og 3 etterhvert, for å eliminere dette problemet. Uten hell Det bør også sies at Seasonic ikke hadde problem med noen andre hk på den tida. Mitt gamle nf 4 dfi går den dag i dag på 2.8GHz med en Opteron 165. Er vel 4 år siden komboen møttes, så kvalitet er det Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 24. august 2009 Rapporter Del Skrevet 24. august 2009 Jeg har gode gamle Tagan PSUer som går 2r/7 på 7ende året med tonnevis av harddisiker som ikke har hatt feil. Så kvalitet virker relativt. Dog var Tagan kvalitet før et visst tidspunkt før de begynte å produsere mye skit. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 24. august 2009 Rapporter Del Skrevet 24. august 2009 (endret) Systemet virker fint nå. Tusen takk til alle som har kommet med tips og råd under veis. Har valgt 3.6 GHz HT=On 1.15V som 24/7 clock. Det er veldig stabilt og fint. Kan nok greie 4 GHz, men det krever mer spenning, blir varmere og bruker mer strøm. Synes jeg har funnet et fint kompromiss. Min Seasonic M12 virker altså ikke så jeg kjører midlertidig HX620. Det er også en bra PSU, men den "skriker" litt mer enn M12en når jeg kjører grafikk. Skal ta en telefon mtp RMA i morgen. Veldig fornøyd med hovedkortet: DFI T3eH8. Layouten er veldig bra. Lydmodulen er veldig fin. Ikke helt, high end men virker som latency er bra og lite støy (subjektivt). BIOS er oversiktlig og praktisk. Kjekt at man enkelt kan lagre og laste ulike profiler under oppstart. Synes det er kjempebra at det er en funksjon som gjør at man kan sette en %-vis ekstra spenning til CPU som skalerer med speedstep slik at man kan senke prosessorspenningen på idle. Dette er kjærkomment hos meg da jeg som oftest har maskinen på. Stabilt og fint hovedkort. Sort PCB. Støtter 6 full høyde minnebrikker med Noctua UH12P Push/Pull. Har sendt tilbake BLADE Cas7. Det var gode brikker, men systemet mitt viste seg å være raskere på 3200/1600 Uncore / Qpi enn 4000 / 2000. Jeg kjører nå 12 GiB Corsair XMS3 1600 7 7 7 20 1T. Det er meget bra brikker til å koste 1400,- per 6 GiB sett. Med 3x2 GiB greide jeg å kjøre 1600 MHz 6 7 6 20 1T 1.21V VTT. Det gav nesten like gode scores i Everest som Blade 2000 7 8 7 24 1T. Hvis jeg husker rett var Copy ytelsen 20300 på Corsair mot 2200 på Blade. Brikkene koster da 1400,- vs 3500,- så da sier det seg selv at det er kongebrikker til prisen de Corsair XMS3 1600. Når jeg kjører 12 GiB, dvs. 6x2 GiB så går det ikke med 6 8 6 20 1T 1.21V VTT, derfor må jeg sette 7 7 7 20 1T 1.26 VTT. Ytelsen er likevel ikke til å klage over. Er i tvil om jeg skal kjøre 6 GiB på lavere timing eller 12 GiB, men jeg kommer uansett til å beholde begge settene for jeg tror 12 GiB kan være kjekt da Windows 7 alene drar 4 GiB. Hvis jeg fikk velge igjen ville jeg kjøpt Core i7 950 over W3520. Da har man større sjanse på bedre binning i tillegg til at man har høyere multiplikator som gjør det mulig å kjøre 23*200=4.8 GHz(turbo inludert) på 2 cores for gaming. Greier "bare" 4.2 GHz 2 cores på min. Kjører RAID1 med 2x 1TB Samsung F2. Diskene er bare 5400 RPM men disse bruker jeg altså til arkivering av prosjekter. Selv om de er 5400 så er platetettheten 500 GB så de greier ca 100 MB/s lesing. 130 +/- vs 100, ikke best men heller ikke dårlig. Kommende F3 7200 RPM 500 GB per plate er nok bedre til system/applikasjonsdisk, men disse er fine til arkivering av filer osv. Det har vært et spennende prosjekt. Personlig var det verdt det for meg å gå fra Core 2 Duo til 1366-i7 (sett bort fra alle problemene), men jeg vil nok fraråde andre som har Core 2 Duo / Quad i E8- / Q9-Serien å bytte plattform med mindre de føler at de trenger fler tråder/ytelse og at det svarer seg å legge 10-20k i det. Hvis noen har spørsmål eller vil dele erfaringer så er det bare å sende PM, men det kan ta en dag eller to før jeg svarer. Endret 25. august 2009 av mrNilsen Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 24. august 2009 Rapporter Del Skrevet 24. august 2009 ...men så bør man igjen heller velge w3540 foran 950 Fin post, men kunne ikke dy meg Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 25. august 2009 Rapporter Del Skrevet 25. august 2009 (endret) Mulig du har rett. 950 har høyere multiplikator, men W3540 er kjent for veldig gode overklokkingsresultater. Poenget var uansett at så lenge man har råd til det, kan det muligens ha noe for seg å kjøpe en litt høyere modell enn den laveste pga litt mindre begrensninger på multiplikator for det er vel ikke alle som greier over 200 BCLK på hovedkort. Hadde vært gøy om noen med 975 kunne sett om det på luft lar seg gjøre å kjøre 2 kjerner på 25x200 med 1.3-1.35v. Evt 24*200 med 950 (turbo på). Jeg trenger 1.29V på min for å greie 2 kjerner med 200x21, men temperaturene er fine og det virker som det er en del å gå på siden sensoren viser ca 60 grader på kjernene under last og at jeg greier opp til 73-74 grader med 4 kjerner før det kommer blåskjerm. Så vidt jeg vet så er det hovedsakelig temperaturen som holder folk tilbake mtp overklokking med 4 kjerner. Tror at høy frekvens på 2 kjerner har noe for seg i enkelte spill, men det er jo ikke tvil om at programmer som støtter mange tråder trives veldig godt med 4 kjerner + HT. Endret 25. august 2009 av mrNilsen Lenke til kommentar
lolvik Skrevet 25. august 2009 Rapporter Del Skrevet 25. august 2009 (endret) Takk for et flott innlegg Nilsen! Sant skal nok sies at 4,2ghz på 2 kjerner mot 4,8ghz på 2 kjerner sannsynligvis ikke gjør veldig forskjell i de fleste spill. Spill som du ikke vil kunne toppe fps and whatnow med 4,2ghz, vil sannsynligvis benytte seg av quad uansett. EDIT; Bruker du forresten 2 sett med 6bg RAM, eller har du et på 12gb? Og at Windows 7 tar 400mb er mer korrekt enn at det tar 4gb. Endret 25. august 2009 av Rattpjusker Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå