Gå til innhold

Intel Core™ i7 Quad/hexa Tråden -> Les Første Post!

Nizzen

Anbefalte innlegg

Stille i tråden her om dagen, kanskje på tide den overtas av en i5 tråd.

Må bare legge ut ett siste skrytebilde og samtidig vise at DFI ikke klokker så verst det heller:

post-35359-1250646350_thumb.jpg

Vannkjølt med PA120.3 + BIP3 med 6 stillegående vifter, Laing DCC pumpe og HeatKiller 3.0. 21.5 graders temp ved rad.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er det bare tull og kjøpe en core I7 920 om en ikke skal klokke den?

virker som om alle klokker 920 cpuen.

har ikke noe skills til dette.

tenkte og kjøpe en 920 men den er jo litt lav på ghz pr kjerne.

men kanskje en får mer ut av en core I7 920 2.66 ghz enn f.eks en Q9440 2.66 ghz??

Endret av rbr
Lenke til kommentar

i7 min spiste nettopp opp Boot delen til 64 Bits OSene mine mens jeg prøvde på å nå 4GHz.

Har ikke lyktes å få den helt stabil på 180-190MHz BCLK, lengste jeg har kommet var 3 runder med LinX før det gikk i dass.

Mer Vcore så heller ikke ut til å hjelpe, endte bare opp med mer ustabilitet, har ikke sett den før i allefall selv om tempen lå pent å pyntelig på 60 grader ca.

Bruker nå 32 Bit OS fra IDE drevet og har bare 2Gb RAM, tydelig at alle diskkontrollerne som EVGA har montert på Classified skal ha en del adresser.

Endret av 007CD
Lenke til kommentar
i7 serien knuser tilsvarende klokkede prosessorer fra c2q serien. Man kan ikke sammenligne mhz for å finne ut ytelse lenger.

Sludder og vas!

Generelt i spill, så støttes sjeldent mere enn 2 kjerner. Faktisk så yter i7 dårligere enn core 2 duo på samme frekvens enkelte ganger. Dette grunnet litt mindre cache på level 2 cache? per kjerne. eller noe i den dur.

i7 knuser core 2 duo i applikasjoner som støtter flere kjerner. Over 2 kjerner altså. Dette er svært få programmer i det hele og store. Renderingsprogrammer og f.eks comprimerings verkttøy støtter flere enn 2 kjerner.

blæ :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Samt at en del spill blir stoppes av GPU'en og da spiller det liten rolle hva CPU'en klarer.

Men i7 er jo fin dersom du gjør masse på likt (Mail, lynmeldinger, internet, musikk, film, pdf docs + et Spill i fullskjerm på skjerm nr 2)...

Lenke til kommentar
i7 serien knuser tilsvarende klokkede prosessorer fra c2q serien. Man kan ikke sammenligne mhz for å finne ut ytelse lenger.

Sludder og vas!

Generelt i spill, så støttes sjeldent mere enn 2 kjerner. Faktisk så yter i7 dårligere enn core 2 duo på samme frekvens enkelte ganger. Dette grunnet litt mindre cache på level 2 cache? per kjerne. eller noe i den dur.

i7 knuser core 2 duo i applikasjoner som støtter flere kjerner. Over 2 kjerner altså. Dette er svært få programmer i det hele og store. Renderingsprogrammer og f.eks comprimerings verkttøy støtter flere enn 2 kjerner.

blæ :p

Det er klart det finnes enkelte scenarioer hvor Penryn yter bedre enn Nehalem, men stort sett så yter Nehalem bedre. For å sitere Anandtech:

The Core i7's general purpose performance is solid, you're looking at a 5 - 10% increase in general application performance at the same clock speeds as Penryn. Where Nehalem really succeeds however is in anything involving video encoding or 3D rendering, the performance gains there are easily in the 20 - 40% range.

Man kan selvfølgelig argumentere for at 5-10% ikke er å knuse men :p

Endret av wim
Lenke til kommentar

Jeg har nå brukt i7 i ca en uke og jeg er IKKE enig i at det kun er marginal forskjell mellom i7 og C2D. Det merkes veldig godt at minnet har 2,5 ganger leseytelsen til C2D på denne plattformen og i praktisk bruk er det som dag og natt IMO. Leseytelsen på systemminnet mitt er 6 GB/s lavere enn L3-cachen og kalkulasjoner og flytting av data går upåklagelig mye raskere enn på C2D.

Syntetisk ytelse er ikke så utrolig skarpere enn C2D men i praktisk bruk er C2D omtrent som å sitte fast i et fluepapir i forhold.

Systemet føles mer responsivt, lastetidene er kortere, spillene flyter bedre og encoding/decoding er veldig mye raskere. Som musikkarbeidsstasjon med VST instrumenter og effekter er i7 en helt fantasisk platform, det må bare prøves.

Å dra 5 klienter av World of Warcraft kjennes omtrent som å dra en klient på C2D. Laster man 2 klienter samtidig på C2D går det i sirup og hvis man starter 5 samtidig så tar det minuttet før systemet blir responsivt igjen. i7 laster 5 klienter lettere enn C2D laster 2. Det eneste som er viktig er å sette WoW til å kun bruke de ekte kjernene og to kjerner per instanse. Da må man frem med penn og papir og regne binærtall om til desimaler for å sette rett affinitet, for å kjøre klienten på de virtuelle kjernene er å be om trøbbel.

Dette er min subjektive mening, men for å være ærlig så synes jeg det er like stor forskjell mellom i7 og C2D som da jeg gikk fra 939-Opteron 148 til C2D.

Jeg trodde selv at det kun ville bli små ytelsesmessige forbedringer og at jeg til og med kanskje kom til å angre overgangen. Dette stemte ikke, dog kunne jeg sikkert greid meg et år til på X38 ved å kjøpe en Q9650. Skulle ha fått ut fingeren da de solgte q9550 til 1400,- stk men nei, nølte for meget :p

Hvis jeg nå får investert i RAID0 SSD og SLI så blir det en fin høst og vinter.

Kom 12 GiB "treg"DDR3 og et til x58 hovedkort (Gigabyte UD5) i dag så nå får jeg testet litt videre.

Endret av mrNilsen
Lenke til kommentar

Amanita:

Dette prosjektet ble litt større enn planlagt. Sitter her med komponenter nok til to maskiner sett bort ifra at jeg kun har en prosessor. Når dette er i boks så blit det nok innkjøpsstopp noen måneder.

Vil nødig gå over til billig vin og syntetiske slips.

EDIT:

Amanita Muscaria:

Den er like umulig fortsatt. Dvs jeg får til å boote med HT dersom harddisken står i den kontrolleren som ikke er i chipsetet. Det blinker fortsatt 88 ved oppstart. Må av med powerswitchen på PSU 2-3 ganger for å få liv i systemet. Det er stabilt når det først er i gang, men det skal ikke være slik at man må kjempe for å få den igang. Den er like umulig på 200x18 som 180x20.

Får ta meg en telefon til webshop. Man må da virkelig kunne regne med å få bootet 180x20 problemfritt på et hovedkort som har slagord: "DFI LANParty: The Best OC Platform!"

Kortet er helt umulig på kald boot.

150x20:

Stenge ned systemet ved hjelp av normal powerknapp. Starter men henger på LED 3F.

Stenge ned. starte opp. Flasher 88 på LED.

Greier å kjøre 200x20 men det vil kreve å skru av PSU 2-3 ganger.

Samme med 150x20 må av med PSU på kald start.

Jeg blir sprø av dette kortet snart. Folk med samme hardware kjører 200x20 og 195 bclk boot up med minnet på 2000 7 8 7 uten problemer. Jeg greier også å kjøre 2000 7 8 7 på minnet med pass på memtest og det er OCCT stable 1 hour på 3.8 GHz men å drive og sparke igang systemet er uhørt. Greit at det kan ta måneder mellom hver gang jeg skrur av maskinen, men slik går det ikke an å holde på.

Får prøve med UD5-kortet i morgen.

Har 3.8 GHz HT=on nå med 1.15v last OCCT 1h stable. Kan bare glemme 4GHz med denne kjølingen for den blir ikke fornøyd før langt forbi 1.25 volt og da blir temperaturen for høy. Jeg er fornøyd med 3.8 HT on, men DFI-hovedkortet er fremdeles umulig på kald start.

EDIT: Dette er litt flaut :p

Det har vært en del bugs med hovedkortet som jeg har funnet ut av, men hovedårsaken til problemene er at noe er feil med den nye PSU min. Det andre hovedkortet nektet å starte med Seasonic M12. Jeg hentet HX620-en min og koblet til 24 + 8 pin +2xPCI-E 6 pin og da gikk det meget bedre. Byttet tilbake til DFI T3eH8 og er ferdig med å sette opp RAID1. Systemet ser ut til å virke fint nå. Får bare håpe at det er i orden.

Takk Amanita Muscaria, du har ikke anbefalt meg å kjøpe feil hovedkort likevel.

BIOSEN til det andre kortet var sørgelig i forhold til DFIen, direkte rotete og tungvindt. Layouten på selve kortet var også trasig. Noe annet fint med DFIen er at jeg ser diagnoseLED gjennom plexi. Mange andre kort har gjemt den ved siden av SATA-portene.

I kveld blir det biff og vin :)

Endret av mrNilsen
Lenke til kommentar
Da har tomshardware konkludert med at D0 yter bedre enn C0.

Link

Kanskje det blir slutt på den debatten nå ;-)

De skriver ikke noe om Uncore, og det hadde ikke forundret meg om Toms har tuklet det til akkurat her.

Om du skal ha en slutt på debatten nytter det ikke å bruke artikler fra Toms eller HardOCP, det er ihvertfall sikkert.

Lenke til kommentar
De skriver ikke noe om Uncore, og det hadde ikke forundret meg om Toms har tuklet det til akkurat her.

Om du skal ha en slutt på debatten nytter det ikke å bruke artikler fra Toms eller HardOCP, det er ihvertfall sikkert.

Kan hende de har tuklet, hvem vet, det er bare deres konklusjon.

Lenke til kommentar
Nilsen: Hehe, bare hyggelig og kunne hjelpe.

Og det er ikke noe og være flau over, det med psu kan gjøre foreks Dfi helt tullete er ikke noe nytt desverre. Sånt man lærer av:)

Hovedkortet mitt er også picky på strømforsyning, det ville ikke engang boote med Mist 1000w. Leste litt rundt og fikk det "bekreftet" og fikk samtidig vite at mange hadde suksess med Corsair HX1000w. Skikkelig dritt at Mist'n fikk noen riper på vei inn og ut av kabinett, tapte flere hundre på å måtte selge Mist'n brukt. Dessuten bråker Corsair'n endel mer, særlig under load.

Endret av flu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...